Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
LĂ€st 929 ggr
sammy78
1

Kakduaciklid yngel+ mat ??

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Mina kakaduaciklider har fĂ„tt yngel 😃 men vad ska jag ge dem för foder och hur ska jag se till att dem fĂ„r i sig det dem Ă€r ju sÄÄÄÄ smĂ„, man ser dem knappt!

Tipsa mig gÀrna om vad mer jag ska tÀnka pÄ !

Lillyrod
1

Har du dem kvar hos förĂ€ldrarna sĂ„ ser mamma till att de fĂ„r mat. Efter ca 2-3 veckor bör du fĂ„nga in dem om du vill ha dem kvar och sĂ€tta dem i eget kar. Även förĂ€ldrarna ser dem som lovligt byte efter den tiden. 

Det finns mĂ„nga bra yngelfoder att ge dem. Aquatic nature har granulat som man i början kan finfördela ytterligare i en mortel nĂ€r de Ă€r riktigt smĂ„. Strör man ut det sĂ„ hittar de det. 

Man kan Àven föda upp t ex artemia och ge dem.

mimÄne
0

Vad var det jag sa, sammy78? 😎😃

Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus

sammy78
0

Hur ska jag fÄnga in dessa smÄ liv ? mitt akvarium Àr tÀttplanterat med mycket vÀxter.

Vad kan jag ha yngeln i ? Har inget annat akvarium! eller mÄste jag skaffa ett annat akvarium till yngel ? eller man kanske kan lösa det pÄ nÄt annat sÀtt??

Fifill
1

Jag fÄngade in mina viejitayngel med pipett. Inte helt enkelt att hitta och fÄ tag i dem, men det gick. Sen hade jag dem i en liten yngelbur av plast i samma akvarium, men sÄ hade jag inte sÀrskilt mÄnga yngel heller, bara fem-sex stycken.

Om du har en lite större plastback, 10 liter minst, sÄ kan du nog ha ynglen dÀr, bara du byter lite vatten och slamsuger lÀtt varje dag.

Lycka till!

mimÄne
0

Du kan anvÀnda dig av hÀverteffekten nÀr du ska fÄnga in ynglen. Jag anvÀnder en tunn liten genomskinlig slang dÀr jag försiktigt "drar upp ynglet" en kort bit i slangen, stÀnger av effekten genom att sÀtta tummen över hÄlet pÄ slangen och lyfter över den till den behÄllare ynglet ska flyttas till. LÀtta försiktigt pÄ tummen för att fÄ ut ynglet sÀkert.

Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus