Projekt köksakvarie
Idag kom mitt 54L Opti white akvarium samt svart soil som bottenmaterial.
Tänkte att detta kar ska placeras i köket när renoveringen är klar och den pågår ju för fullt som synes på bilden.
Opti white är ett glas som återger föremål klarare och dessa används vid så kallad "aquascaping" och bidrar till det fantastiska resultat man ofta ser….nog för att jag inte räknat med att mitt kar ska bli lika fint som dom man ser där folk tävlar inom detta men lite åt det hållet vill jag ändå komma.
Tyvärr så kom inte min lysramp med i leveransen…en Glo T5 som jag hoppas ska duga åt karet.
To be continued………..
Kul med opti-white! Är själv intresserad av sådant, var köpte du det? 🙂 Följer!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Min lokala zoo-affär tog hem det åt mig från imazo.
Vad har du tänkt att bygga upp? Räk akvarium.
Det blir nog troligtvis ett stim kardinaltetror i karet eller om jag hittar någon annan liten stimfisk….har sneglat på sebrafisk som oxå är en liten fisk som kan gå i ett 54L…..invånare kan som sagt ändras fram till det blir klart.
Det blir ett låååångt projekt när det gäller aquascaping… låt växterna bli väl valda och låt det gro. Det kommer säkerligen bli ett växtakvarium för dig ett tag framöver innan du slänger i fisk vad jag kan förstå ?
#6 Det kommer att få ta sin tid & det är riktigt att min tanke är först att det får växa till sig lite innan det blir fisk. Men det ska vara ganska enkel stil som detta exempel som blir lite av min inspirationskälla:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Peter_Kirwan_Mountainscape.jpg
Blir ju även att tänka på fiskarna som ska bo där så småningom så det blir ju ett pussel för att få ihop enkelheten i projektet växt+fisk ska ju stämma överens lite…….blir ju dumt att inreda bara för ögat & sedan trivs inte fiskarna.
Du har sannerligen valt en svår inspirationskälla ;) Ska bli kul att se hur detta blir :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#9 Jo får lägga ribban högt…haha
Men det finns kar som är ännu värre…..men grunden likadana stenar som jag ska försöka mig på att placera rätt så det blir lyckat och så den svåra biten att få tag i växt/växter som inte kräver Co2.
Jag måste hålla med mimåne. Det där är verkligen drömmarnas aquascaping men kul och se vad du kan åstadkomma för visst kommer det bli bra och om det blir som det på bilden så blir jag så glad för din skull!
#11 ja det blir inget lätt,målet är att få ett riktigt tjusigt akvarie att titta på när man sitter & äter och blir ju inte ledsen om jag lyckas komma i närheten av exemplet.
kallepudas. sätt ribban högt för det är kul för man vill ju lyckas och om man gör det så kommer det bli väldigt bra! Men tänk på att låta växterna vara viktigare än fiskarna i sig. Tror att ett sådan projekt tar ett halvår minst innan man ser ett fint resultat.
Håller tummarna för att du lyckas med ett sånt kanon akvarium! Kommer följa projektet.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#13 Jo detta är inget "veckoprojekt" så tid kommer det att få ta.
Har ju 12 andra akvarier att leka med under tiden så att ösa i fisk är ju inget måste🙂
Detta nano är startat för en vecka sedan…min sambo vill att en röd Kampfisk ska få bo där så jag tror jag får ge med mig.
Detta nano är det första som jag provar med soil som bottensubstrat så ett litet sidoprojekt till själva huvudprojektet.

#7 Iwagumi är en av de svåraste aquascaping-stilarna trots att den ser så enkel ut. Det första hindret är att placera stenarna på ett tilltalande sätt men om man följer reglerna är det överkomligt. Nästa problem är att hitta lämpliga växter. Marktäckande växter är väldigt svårskötta och om du inte tillsätter koldioxid kommer du inte kunna ha HC. Dvärghårgräs kan funka, sagittaria duger och lilaeopsis borde fungera bra om du inte har för starkt ljus. Det som är svårast med iwagumi-akvarier är algerna. Eftersom man bara använder låga och ofta långsamväxande växter blir den effektiva biomassan väldigt liten och växterna kommer ha stora problem att konkurrera med algerna som angriper stenar och rutor.
Om jag vore som du skulle jag försöka hålla akvariet lite low-tech med svag belysning. Om ljuset inte är stå starkt har växterna bättre förutsättningar för att konkurrera. Jag skulle använda lilaeopsis som låg växt. Lilaeopsis är inte alltför svårt att få tag på och den är lätt att hålla som matta. Jag skulle också kompromissa lite med iwagumi-konceptet och ha bakgrunsväxter. Du skulle kunna ha snabbväxande växter i bakgrunden utan att de stör för mycket och de skulle göra stor nytta för att motverka alger.
Lycka till!👍
PS: Här finns en bra guide till bildkomposition i iwagumi-akvarier: http://fish-etc.com/aquascaping-main/create-an-iwugami-aquascape
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#16 Tack så mycket Lajvkrattan….kommer att ta del av era tips mycket noggrant & även fråga om hjälp under projektets gång.
Då tog man natten & förmiddagen till att fundera & kolla på bottentäckande växter & då upptäckte jag att många behöver Co2 så jag har bett om prisuppgift på JBL Proflora u401 Co2 system…..pwss tar 1699:- för detta men jag kommer få ett lägre pris & slipper dessutom frakt………verkar vara helt överkomligt och såg i en tråd här på akvariefisk att det går åt cirka 100g till 100L/månad då räcker ju en tub på 500g ändå hyffsat länge när man har ett 54L kar.
Så lite information om Co2 system vore inte dumt.
Jag vet att Roxie mixtrar med sånt så hör gärna med henne =)

#18 Guide: http://www.littlegreencorner.com/setuptips_co2.html
Mängden som går åt beror helt på hur hög koldioxidhalt du siktar på. vanligen brukar man köra på 20-30 ppm. Jag kunde tyvärr inte hitta något smidigt sätt att beräkna hur länge din tub kommer räcka men om du vill veta så kan du ju väga den med jämna mellanrum och göra beräkningar. Mängden koldioxid i vattnet är lättare eftersom löst koldioxid blir till kolsyra som sänker pH-värdet. Med tabeller som denna kan man då beräkna hur många ppm man har genom att jämföra pH före och efter tillsats.
Om du undrar varför man tillsätter koldioxid så kan vi ta det i ett annat inlägg.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#20 Tack så mycket….läst en del i ämnet & om växter så förstår ju varför man tillsätter koldioxid.
Blir nog att jag kör på det setet jag skrev i inlägg #18 & priset på grejerna är helt överkomligt 1398:- sedan 600:- för 3-pack tuber.
tycker att engelsmännens sodastream-grejor ser rätt bra ut… praktiskt o billigt vid flaskbyte också… någon som har provat?
Då är det dags för er här på forumet att hjälpa till lite🙂
Akvariet ska ju ha filtrering & det blir ett ytterfilter av något fabrikat ej bestämt än men Fluval G3 verkar lockande för vad jag förstått så kan man ställa in flödet efter karet…vill ju inte ha storm i det lilla 54Liters karet.
Nu till själva problemet…man kan ju dölja in & ut strömningen med växter osv. och dom flesta filter kommer med svarta,grå,gröna klumpa slangar men ser man här på denna video så är det diskreta ut & in strömningar av transparent plast/glas….https://www.youtube.com/watch?v=1xjV6_3Xgoc
Så någon som vet var dessa säljs?
Jag har letat & letat men hittar inget alls så nu behövs det hjälp🙂

Här finns lily pipes: http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Glass-Inflow-Outflow-Lily-Water-Pipe-HF-13mm-HF-16mm-Live-Plants-/161081151339?pt=Fish_Filters&var=&hash=item25812f4f6b
I videon visas ett av Aqua Design Amanos gallerier. De säljer allt som visas där. Här är sakerna du ville ha:
http://www.adana.co.jp/en/products/na_filter/lily_pipe/
http://www.adana.co.jp/en/products/na_filter/clear_hose/
Var beredd på en prischock om du planerar att handla från ADA.😉
#24 Precis vad jag sökte🙂
Här har man letat & letat men det var väl lite enklare kanske med rätta namnet på grejerna.
Tack så hemskt mycket & du gjorde min dag helt nu! 🙂

#25👍
Nu vet jag inte vad det är för tjocklek på slangarna som du är ute efter men till min egen som är en Eheim ytterfilter så är tjockleken t ex 16/22 och det är det du ska skriva när du googlar + transparent slang.
Jag hittade t ex till min pump. 😉
#27 Det var ju inte själva slangen för det är ju rätt enkelt utan själva in & ut grejerna…det som kommer med alla ytterfilter är ju som sagt inga snygga grejer & vill ju att så lite som möjligt ska synas men visst ska ju själva slangarna bytas.
Men länkarna Lajvkrattan skickade har ju prylarna som jag behöver så det blir ju att köpa filtret & sedan inhandla grejer i rätt dimensioner.
Kul projekt med köksakvarium! Borde bli mitt nya motto: 1 akvarium i varje rum. Himla trevligt motto…
#29 Minst ETT akvarium i varje rum🙂
#27 Var köpte du dina slangar ifrån av ren nyfikenhet?
Jag tycker inte mina gröna eheim är fula då jag har dem, ej transparent eftersom när det bli synligt så syns det desto mer. Mitt utblås är i transparent färg.
#31 Beror ju på vilket kar man har.
Om du kikade på länken jag lade upp så byter man ut deras grejer mot det som kommer med filtren när man köper dom så skulle det ju se mycket sämre ut med en massa svarta,gröna,grå slangar mot dom som är i glas som dom använder sig utav.
16/22 är det standard måtten på slangarna eller kör alla olika dimensioner?
#30 Just, har korrigerat mitt motto nu. Ditt lät ännu bättre
#33 Just nu viss obalans med 7 akvarier i ett rum & Noll i dom andra.😃
#34 Då är det hög tid att fylla på i dom andra rummen

#37🤤
#38 varför ledsen min?

#39 Det är ingen ledsen min, det är en smiley som dreglar för att den frestas av fantastiska koldioxidsystem.
#40 Ser det nu,var inloggad på mobilen där smileys blir så små..haha
1300:- för Co2 var helt överkomligt sedan ska jag ju bara få det hela & fungera men det ska väl gå.
Lämplig möbel till akvariet & även ett ytterfilter står på inköpslistan & så det viktigaste en ramp värd att köpa. Så jakten på en snygg men ändå bra ramp blir nog den svåraste biten.
Upp till hur många liter verkar detta co2system?
Upp till 400L
Åh! Kul! tål att tänkas på…
#44 Jo har ju fått tänka om…först hade jag inte tänkt använda mig utav Co2 men för att komma så nära slutresultatet som jag vill ha så var jag helt enkelt tvungen att skaffa mig detta.Får kosta vad det vill(inom en viss nivå förstås)
Min tidsplan är att jag ska ha köpt allt jag behöver innan augusti så någon gång där i höst som jag tar semester & ska fixa igång karet är det tänkt.

#45 I höst?! Hur ska vi kunna vänta till dess?😭
Funderar på att ha detta ytterfilter till akvariet: Tetratec EX 400 pris:655:-
Någon som har erfarenheter om detta?
I väntan på att alla grejer till själva projektet köksakvarie så roar man ju sig med annat som hemmagjord Co2 (mäsk) till lilla nanoakvariet…..trodde först inte jag fått det riktigt tätt eftersom jag bara borrat hål i korken & pressat ner luftslang men idag när jag kom hem från jobbet så kommer det trevliga bubblor ur det lilla systemet.
Se om den lilla bottentäckaren får lite mer fart nu med detta lilla test.

#48 Koppla ihop två flaskor och byt ut dem vid olika tillfällen, då får du en jämnare koldioxidnivå.🙂Stora svängningar kan leda till fasansfulla algangrepp i små akvarier.
#49 Jag knåpar lite på det och större flaskor men tack för informationen🙂
Ska bli mycket intressant att få följa detta projekt, jag funderar på samma Co2 system och att först få se din erfarenhet skadar ju inte.
Ja jag är rätt nyfiken själv….det som nu ska inhandlas är en bänk som akvariet ska stå på samt ytterfilter och en ljusramp vilket jag kikat efter under hela sommaren men inte fattat tycke för någon direkt än….
Måste det vara en ramp? Väldigt snyggt att hänga en lampa från taket tycker jag
#55 Kommer behöva mycket ljus så det blir nog en ramp med 4 T5 rör 4x24w som man även kan hänga eller som fästs på kanterna på akvariet.
ah jaha, tyckte karet såg litet ut, men det blir säkert jättebra, ser fram emot reultatet!
#57 Ja det är ett litet kar men ska ju ha denna växt Hemianthus callitrichoides "hc"så det ska ju vara mycket ljus.
Ska se lite om ramp med två rör räcker men den såg så liten ut…😉blir det för mycket ljus med 4 rör så kan jag ju plocka ur….köper jag den med 2 rör & behöver mer ljus så får man ju handla igen…….så det var lite så tankegången gick kring ljuset.
låter klokt
4 rör på 24w styck i ett 54L akvarium? Oj.. Det lät mycket. Du är inte orolig för att det blir för mycket och en enda algsoppa?
Förresten. Jag funderar över bubbelventilen på detta co2 system. Hur fungerar den?
#60 Tänkte som jag skrev innan eventuellt köra med det antalet rör som jag behöver……alltså inte fyra tända men att jag kan köra med det om jag behöver.Hade ju inte tänkt att behöva köra med någon annan "skräpramp" på detta karet för att få tillräckligt med ljus så därför en ramp som kan ge tillräckligt……ljus är inte min starka sida men jag hade inte tänkt att stå med grejer som inte kan ge……fyra rör bör vara tillräckligt säkert också med 3…men vågar inte chansa med 2. Sedan tycker jag marknaden inte direkt har så mycket att erbjuda och jag hade inte tänkt bygga något själv för det ska se bra ut också.
Menar du bubbelräknaren? Inte aning men vad jag förstått så kan man med den se hur mycket co2 man kör in i karet…….har som sagt bara tagit foto på det hela & kollat så allt var med så jag har inte kommit någon vart än.
Jag tror att du skulle klara dig med två rör.
Jag menar delen där bubblorna kommer ut, den spiralformade cylindern. Den ser så annorlunda mot alla andra modeller jag sett.
Ja den…heter tydligen Taifun….dess uppgift tror jag är att hålla kvar co2 så länge som möjligt i vattnet…andra varianter så blir co2 till en massa småbubblor….rätta mig gärna någon om jag har helt fel…kanske döpa om tråden till co2 för dummies🙂
Den hade jag inte tänkt använda mig utav för jag har beställt en som matchar min Lily pipe så det blir lite mer samma utseende.
Det med ljuset jag är mest rädd för är att mitt kök ligger i söderläge så solen är det ljuset jag är mest rädd för.
Bänk & ytterfilter är beställt likaså sten= mini-landscape och 25 kg ska nog räcka🙂
Taifun.. Undrar om denna är något att ha överhuvudtaget.
Angående solen så kan det gå hur som helst. Enda sättet att få svar är att pröva, det är inte mer än så att du får flytta allt om det inte fungerar.
En liten budget över alla grejer då allt nu är inhandlat och det sista är beställt:
Akvarie opti white 54L 250kr:-
Proflora u401 (co2) 1500:-
Oliver knott svart soil fin 10L 250:-
Ytterfilter Tetratec ex400 650:-
Mini-landscape sten 25kg 750:-
Ramp fluval quad T5 4x24w 1860:-
Svart bänk med ett skåp 490:-
Lilypipe 250kr
Summa: 6000 kr
Det som nu kommer att tillkomma är växten jag ska ha & tippar på runt 200kr sedan blir det nog med stor sannolikhet cirka 10 kardinaltetror så en hundring till.
Sedan kommer det ju tillkomma driftskostnader som co2-tuber 600kr för 3st samt gödning…får se hur gödningen som var med i co2-setet fungerar.

#63 Långa banor som koldioxidbubblor måste ta sig igenom ger dem längre tid att lösa sig på. Det är en ganska vanlig typ av diffuser.
#66 Tack Lajvkrattan
På så vis. Är det effektivt och en bra variant?

#68 Kallepudas har rätt om att de är mer effektiva just för att de håller kvar koldioxiden så länge att den, om möjligt, löses helt medan den typ av keramisk diffuser som man ofta ser slösar bort den koldioxid som bubblar upp till ytan.
#69 Det intressanta jag sett är att när jag satt min glas pollendiffusor under pumpens utblås så verkar co2-bubblor som inte träffas av vattenblåset åka till ytan och ligga kvar i bubbelform för att sen till viss del skickas med i cirkulationen. Så jag tror inte att 100% av det som träffar ytan går till spillo.

#70 Det verkar som en rimlig slutsats att dra av din observation men jag skulle tro att åtminstone ~40% av koldioxiden i bubblorna som fastnar försvinner genom ytspänningen och ut i luften.
När vi ändå är inne på co2 så har jag sett i många kar att där co2 ska komma ut sitter på motsatta sidan av filtrets utströmning & att filtrets både in& utlopp sitter på samma sida…….måste vara ett samband när dom gjort så för googlar man & skriver aquascaping & kollar på dom video som dyker upp så är det i stort sett till 100% så i alla kar…….är det också det mest ultimata för att ha kvar co2 i karet så länge som möjligt?
#72 I ett av mina kar har jag diffusorn under utblåset på pumpen, på så sätt sprids co2n bra. I ett annat av mina kar sitter diffusorn på motsatt sida då det fungerade bäst med spridning just där. Så jag tror att man får prova sig fram.
// Sofia
#73 Spelar storleken på karet in i just den frågan eller vad tror du?
#74 Ja kanske, men jag tror också att det hänger på pumpens placering och hur inredningen i akvariet "blockerar" cirkulationen. I mitt stora (240L) kar har jag väldigt mycket växter vilket gör att det inte är lika mycket kraft i vattenrörelserna på pumpens motsatta sida. Skulle jag placera diffusorn där så hade nog mycket av co2n gått till spillo. Nu sitter diffusorn under utblåset vilket gör att det sprids bra.
I mitt andra kar (54L) har jag en pump med brett utblås.. Hur ska man förklara.. på utblåset är det kopplat ett rör med hål i som går längs med kortsidan på akvariet, det ger cirkulation längs hela ytan tills det når andra kortsidan och går längs botten och tillbaka till pumpen. I detta kar sitter diffusorn på pumpens motsatta kortsida.
I mina två nanos (16L) har jag inte tänkt särskilt mycket vid placering av diffusorerna.
// Sofia
#75 Okej jag får prova mig fram..att jag ställde frågan var också på grund av att jag har ett juwel rio 180 som jag eventuellt också ska ha co2 i så småningom.
Är ju som sagt helt nybörjare så får väl se hur det går & prova mig fram lite & jag tackar för informationen.🙂
Då har jag även beslutat vilka växter som ska finnas i akvariet & det blir dessa två:
Staurogyne repens
Hermianthus callitrichoides "cuba"
Bägge dessa är ljuskrävande & jag har ljus så det räcker & blir över.
Kommer nu i helgen att montera ihop bänken samt ösa i soil samt börja placera ut stenarna som ska vara i akvariet så där kommer jag behöva eran hjälp lite med lite utlåtande om det blir bra eller vad jag kan göra annorlunda för att det ska bli bättre. När den proceduren är klar så ska jag ju beräkna hur många krukor av dessa två växter jag ska köpa & jag kommer då berätta var i akvariet jag tänkt ha dessa växter. Jag tackar på förhand för tipsen som ni kommer att ge mig och är väldigt tacksam för hjälp i detta projekt……..To be continued
Då sitter jag klistrad med spänning och väntar!
jag håller med mimåne, spännande!
haha åååhhh vad jag är lite avis ska jag erkänna, det är ju så otroligt roligt att starta ett nytt kar =)))))
Ja det är ju den roligaste biten och köpte ju rejält med landskaps-sten så det kommer räcka till fler projekt är jag rädd för….hahaha🙂
hehe ja jag såg det, vad kostade de inkl frakt?
stenen betalade jag 750kr för….ingen frakt för har ju zoo-affären ett stenkast bort så alla grejer har dom tagit hem åt mig. Därför kommer inte mina växter att komma förän nästa torsdag men jag ska ju idag ge mig på att lägga i soil & placera in lite sten & avgöra om jag behöver mer än 10L soil……..så på detta kommer jag lägga upp bilder på och vill då ha synpunkter på vad jag kan göra annorlunda.
ah ok, perfekt ju! och personligen är jag gärna med o lämnar lite synpunkter, då känns det ju nästan som man är med ju ;)
#80 Pengar, pengar… pengar..🤤 Blir nästan nervös för din skull!
#87 vad?
Jag är lite pengatokig, och utav din bild att döma har du lagt ner en hel del. Det är klart man vill att du ska lyckas med ditt projekt men lite smått nervös blir jag när jag ser hur mycket du kostat på allt, jag känner pressen enda hit😞
Det enda som oroar mig är ljuset från köksfönstren……
haha mimåne!
I inlägg 65 så står ju vad allt kostat….mest småsummor och det som kostat är ju ljusrampen & co2 resten är ju minimala kostnader. Stenen kostade ju en del men det lär ju räcka till ombyggnad av några av mina andra 10 kar så det är ju en kostnad som är rätt överkomlig & hade jag köpt stenarna var för sig på till exempel hornbach så är det sten för nästan 1800:-
Så här långt har man kommit….tyvärr en felbedömning…när man köper en ramp till exempel Juwel Rio så sitter det ju redan lysrör i rampen så man bara kan plugga i & köra på men här ingick inte lysrören(lite tråkigt) så det blir att köpa sådana så där sprack budgeten…..nä skoja bara😛som sagt så är jag lite nervös över inkommande ljus från fönstret men det får man väl ta itu med……
men åh så snyggt det blir!! ska du ha bakgrund? om du ska måla bara kanske det hjälper lite att även måla kortsidan mot fönstret?
#94 Jag funderar på vit bakgrund…sett det på några ställen & det framhäver ju det som är i akvariet på ett bra sätt….kanske låna lite av grabbens ritrulle..hehe
Hur som helst så kommer jag vilja dölja det mesta av sladdar & med mera så någon sorts bakgrund blir det allt.
ja men papper funkar ju lika bra som ngt annat! har aldrig sett vit bakgrund faktiskt så det blir spännande, har ju ljusbrun på mina kar i hallen o väldigt nöjd med färgen som matchar resterande hallen, o funderar faktiskt på vad man kan ha på ett framtida 720 annat än svart.
papper gör ju oxå att man kan byta lätt o inget är permanent!
Då har jag lekt lite med stenar & soil…..hink & spade alltså🙂
Min tanke var att ha två höjder ungefär som två berg men jag tror jag har för litet akvarium eftersom resultatet blev så här…vad sägs om att göra en höjd som ser ut som ett berg och bara någon sten lite strategiskt utplacerade i den andra änden?
Du har gjort fina stenhögar men jag skulle gärna se åtminstone den ena ännu större. Även ännu mera sten, både stora och små :)
Kanske lite små stenar som bilder ihop högarna kan vara fint?
Vad roligt! Mitt nästa kar ska bli ett OW också, iwagumi. Funderar seriöst på att göra om i mitt 54L.. igen :P
// Sofia
#99 #100 Ja ska se vad jag kan åstadkomma….såg ett kar som hade som två berg den ena större än den andra men det karet var ju dubbelt så stort som mitt så en annan yta……men jag ska prova det du föreslog så lägger jag upp en bild igen.
#101 Tycker jag absolut du ska göra & du har ju gjort grymma jobb i dina kar så vad kan gå snett…😉
Vad har du tänkt för växter?
// Sofia
1:Staurogyne repens
2:Hermianthus callitrichoides "cuba"
Växt 1 hade jag tänkt ha uppe på höjderna i akvariet och cuban på dom lägre avsnitten…….
Ska göra en liten ommöblering för såg ett kar som hade en placering av stenarna som jag tror passar mitt lilla kar rätt bra.
Ja det där såg snyggt ut! Nu är du något på spåret! Men mera småsten kring de större skulle jag gärna se.
Ja det får bli lite smått för i framkant vill jag ha något litet…..
Jag har sett att i diverse videos att "proffsen" ofta sätter mindre stenar runt större objekt som sten eller en rot. Det blir faktiskt snyggt och naturtroget.
Jag hade önskat mer höjd på stenarna. Sen tycker jag du ska försöka få till en kulle istället för en diagonal sluttning. Kommer bli jobbigt för ögat annars :)
// Sofia
Håller med Roxie om höjd. Se till att något skjuter i höjden!
Det här ser mycket lovande ut! Vad ska du ha i sen? Eller blir det endast växter ?
mer sten! passa på o bygg en höjd o använd stenarna som stopp för soilet!
Hahaha…ni är la för goa….får helt enkelt börja om från scratch tror jag🙂☝️
#111 Har kikat runt efter någon passande fisk men det får bli ett litet stim av mina favoriter…neon eller Kardinaltetra.
jag tänker mig ngt sånt här http://aquascapinglove.com/wp-content/uploads/2014/02/1.jpg fast sen med dina växter så klart men själva höjden!
http://www.miyabi-aqua.com/nature-aquariums/nature-aquarium-themes
Lite som det översta akvariet men mitt är 30cm kortare på längden så det måste jag ju ta hänsyn till så därför blir jag ju lite låst.
Eventuellt får jag lägga ner min tanke med en höjd & mer köra åt det platta hållet som det är på exemplet där endast stenarna bildar "höjd".
Eller som det översta här men även det är ett större kar än mitt så kan omöjligt få i lika många stenar..http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=5393
Får bli att riva upp det hela & börja om igen…..
#116 Ja du…den till höger ser verkligen ut som en gubbe..🙂
bild från sidan…notera min vän solen som jag mest är oroad för men undrar om man kan dra nytta av den…har ju kört ett akvarie mer åt low tech det stod åt det hållet med ständig sol om den nu är framme utan alger…..någon som vet hur detta akvarie kan reagera med co2 & bör man köra akvariet släckt på morgon/dag kl 9-14 för att sedan ha det tänt till 14-22 då solen inte kommer nå akvariet….?
Tänk på att det här är ditt akvarium, du behöver ju absolut inte rätta dig efter vårat tycke? :) Vill du ha det lågt och inte så mycket sten, så kör på det! Du kan alltid göra om ifall du ångrar dig.
#122 Ja det vet jag allt…..kul att höra andras åsikt och tips. Får bli ett större sådant här projekt sedan för det jag vill göra är två stora berg där det ena är större än det andra vilket jag inte kan få ihop i detta lilla 54L med den sten jag köpt.
Ska ju in ett juwel 240L innan jul så det får nog bli prjekt vardagsrumsakvarie🙂 Dock så vill jag bli lite varm i kläderna på det här med co2 & se vilka misstag jag gör med detta lilla kar.
Vad är det för nattbelysning du har? Triggar växterna på det blå eller kan de vila ändå?
Var har du köpt rampen ifrån? ser jätteintressant ut.
#126 Det är fyra små ledlampor som sitter ledade under rampen….man kan alltså rikta dom nedåt i önskad vinkel. Tror ej det ljuset påverkar växterna varken negativt eller positivt för när den är tänd så är det fortfarande natt i själva karet men för dom kommande fiskarna kan det säkert vara trevligt då det inte är helt kolsvart.
#127 Min zooaaffär tog hem den ifrån imazo.
Så här fick det bli…….ser det för jäkligt ut så får man väl ändra i framtiden.
Men mina nerver & tålamod fick sig en rejäl omgång när jag skulle plantera cuba…blötte ner soilen med en sprayflaska så det gick ju ändå rätt bra men när jag senare startade filtret så åkte en del cuba runt i karet😕
Får väl hoppas det som sitter kvar växer på bra…sedan blev det strul med lysrören till nya rampen så just tillfälligt fick jag rota fram en gammal aluminiumramp med ett rör…..inte världens bästa ljus direkt men det löser sig ju snart.
Startade karet igår kväll men hade inte ork att lägga ut bilder då.
Ser jättefint ut! Vill gärna se rakt framifrån, du kanske kan ta en till bild? :) Hoppas det löser sig med belysningen!
/Sofia
redigt fint akvarium🙂
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Kommer att bli sååå snyggt när det vuxit till sig lite. Är ju redan riktigt bra.
kan inte annat än hålla med alla andra!
Tackar🙂 ja jag hoppas verkligen det växer på nu & att mitt fönster med sol inte ställer till det för mig men jag har en reservplan för det scenariot.
det ser jättebra ut men kan du inte ta en bild lite längre ifrån så vi ser hela karet ?
Det där blir toppen när det vuxit till sig lite, tummen upp!
/Sofia
jättefint fast jag vill se hela möbeln i rampen etc, allt i sin helhelt…snälla ;)
Snyggt, följer.
Eftersom den nya rampen inte är i drift än på grund av strul med leverans av lysrör så såg jag idag ett bakslag……växten Hermianthus callitrichoides "cuba" hade tappat sin gröna färg & den var mer åt det bruna hållet……inte för att jag är expert men för dåligt ljus eftersom den aluminiumrampen som jag använde mig utav tillfälligt inte kan ge tillräckligt med ljus………så det blev att lägga diten av dom två ramperna jag har till mitt juwel-kar & det blev ju bättre kan man ju lungt påstå och hoppas med detta att karet cuban återhämtar sig.
#139 Blir en bild som du efterfrågar när jag fått igång den riktiga rampen det vill säga torsdag om det inte blir några problem vill säga.
Fiiiint! Om det här är ett "köksakvarie" för dig så skulle jag vilja se ett "toaakvarium"… 😃
haha eller sovrumskaret?
Oooooh ;)
Men kallepudas! Hur har det gått?! Vi vill ju veta!
#148 Ja just det hur har det gått😛
Efter århundradets algblomning & sjuttioåtta svordomar senare så börjar det arta sig. Lysrampsbyte & städat lite samt bara i ren panik planterat ner några växter för att konkurera ut algerna så börjar det att arta sig.
Kan lägga upp bild under dagen på eländet….nä skoja bara…skam den som ger sig & cuban verkar återhämta sig.
När algerna tog över så blev jag tvungen att släcka ner samt stänga av Co2 helt…….gynnade ju inte cuban……rätt svår växt får jag säga.
åh nej! vad tror du orsakade algblomningen då? för mkt ljus?
#150 Ja för mycket ljus & för mycket co2 och det är väl en hel del näring i soil så en kombination av dessa tror jag….
ok, bara att ta nya tag då alltså, jag är fortfarande spänd på att få se hur det ser ut =)
Kanske en dum fråga men vad är en "lily pipe"? Provade googla men hittade ingen konkret förklaring.
#154 I inlägg #51 #52 så ser du vad det är…..används istället för filtrets medföljande grejer…konstruktionen gör så att vattnet strömmar ut i akvariet på ett lite lugnare vis och på så vis lämnar in Co2 vattnet för fort….
ah ja oj, men har du plockat ut växter? kan det inte varit lite för lite växter i eller hade du kommit fram till vad det var? (glömt o inte druckit upp kaffet än haha)
#156 Jag hade bara cuban & en växt till i från början så det var väl för lite men det var endast dom jag ville ha karet.
ok, o de är inte snabbväxande då? kan man inte kompletera med snabbväxande som man sen efterhand plockar bort? eller hur undviker man det om man som i ditt fall inte vill ha fler än två sorter?
#158 Nej inga snabbväxare det inte.
Funderade på det så därför jag nu planterade ner lite annat…vad dom heter har jag ingen aning om utan tog bara några krukor med växter för att hjälpa karet på traven.
Din sista fråga är en riktigt bra fråga…..🙂
hehe ja alltså jag kan ingenting om verken växter eller co2 egentligen mer än det basic snabbväxande=bra haha
bäst måste väl kanske ändå vara att ha en kombination tänker jag, marktäckande är ju sällan snabbväxande som jag förstått då bör man kanke kombinera med en snabbväxande?
#160 Jag kan inte så mycket jag heller men det sägs ju att man lär av sina misstag🙂
Provar lite grann & ser hur det artar sig…….imorgon kväll kommer ett exakt likadant kar för tycker det jag har är lite ensamt & så tänkte jag starta det med lite vanligare & enkla växter & se hur resultatet blir…..
ah låter bra, ska bli roligt att följa, lycka till! o absolut, det är ju hela poängen med den här hobbyn, att vi lär oss hela tiden =)
Åh, inte alls avis… ;P kommer nog bli riktigt snyggt, ska bli kul att följa!
oh så spännande!
Jag anar ett litet fritt utrymme till höger i #164. Nano?
😂
#167 Ja vem vet vad framtiden för med sig👍
Mm, tomma utrymmen gillar vi inte ;)
Kul att få se en uppföljning. Om jag inte minns fel så var det hc och staurogyne repens du ville ha i akvariet endast från början.
#170 Ja Hc börjar faktiskt ta sig efter många om & men & alger.
Nu köpte jag ett par växter som jag inte ens vet namnet på bara för att få hjälp med något som konkurerar med algerna.
Co2 kör jag igång när jag kommer hem på eftermiddan runt 16:30 fram till 20-tiden sedan släcks karet runt 21:30 så det har blivit lite bättre balans……blir ny bild vilken dag som helst för att jämföra mot inlägg #153
Verkligen snyggt Kallepudas! mycket bra jobbat!! Har du någon co2-system?
#173 Tack! Ja det har jag jens….Proflora u 401….men den kör jag endast några få timmar…cirka 3 om dagen och vissa dagar är det avstängt.
Skulle ju bara haft hc cuban marktäckaren & en växt till men det blev ju en algblomning utan dess like.
Två veckor till & jag hoppas det ser ännu bättre ut…..det är åt det hållet jag vill komma i alla fall🙂
Varför kör du den endast få timmar? Är det problem med den eller är det så att den inte räcker länge om man använder den hela tiden? Att jag frågar är att jag en gång i tiden har haft tankar på att köpa en själv.
Jag körde co2 systemet under alla ljustimmar utom sista timmen men jag misstänker att algerna gynnades även dom av co2…(kan ha fel) och karet blev en eländig grön massa & den lilla hc cuban…bottentäckaren doldes helt under en grön alg-matta……så jag fick helt enkelt kolla runt lite på forumet & läsa lite och prova något annat…alltså med timmar/ljus/co2…..tandborsten fram och släckte ner men då dog nästan den lilla växten ut så började ösa på ljuset igen & smög igång co2 och det verkar som det blivit lite balans.
Har även i ett medel mot just gröna alger och det verkar hjälpa…….rent experiment alltså.
Hade ju en annan ljusramp som numera lyser upp mitt 220L kar det var ju 4 t5 rör i den så kanske för mycket ljus jag drog på…….nu har jag nog en likadan ramp som du har på något av dina kar för tror jag skymtade en sådan någonstans i någon tråd och den fungerar bättre i alla fall.
Aha, jag förstår för det är verkligen pill det där med co2 och man kan spöka till det väldigt vad jag har förstått och det verkar som du har hittat någon tillfällig lösning åtminstone fast jag tror dock att det blir lite jobbigt i längden att köra några få timmar om dan? Eller är det så att du kommer hem och trycker igång co2 och låter den gå i tre timmar och stänger av den? Då är det ju lite smidigt.
Precis så Jens…….blir på arbetsdagar cirka 16:30 till 20 då matas karet med co2 …akvariet körs på timer så det tänds 06:00 fram till 9……utan co2…..sedan tänds karet cirka 15:30 och är tänt fram till cirka 21……..så ser tiderna ut nu.
Man kan ju även göra det lättare för sig….ville gärna prova Hc cuba fastän den ska vara riktigt svår och med facit i hand så borde jag väl valt en lite lättare bottentäckare men fåår jag den att trivas så har jag förhoppningsvis lärt mig en del på vägen…..första karet med co2 & så svår växt så jag var ju införstådd med en del problem men det börjar gå åt rätt håll.
Tänka sig att det är fler än jag som har förstått att ha ljus i akvariet är endast för oss människor och inte för fiskarna. 🙂
Hehe……ja det är ju mest för min skull….nej men eftersom det inte spelar någon roll för fiskarna när det är ljust…natten är ju natt men det är ju rätt ljust i akvarierna på dagarna även om ljusramperna är släckta så fiskarna har väl…vi kallar det "växlande molninghet" det låter väl bra jens för det blir ju så här i trakterna runt götet.
Så jag styr mina timers efter mig……….🙂
Är det en aqua nova ljusramp du har på det här akvariet?
#182 Japp en sådan är det.
Jag tycker det är vackert!
det verkar ju absolut som om du kommit på hur du ska reglera för bästa resultat, kanske bara ngn effektiv algätare nu så kommer det vara i topp trim?
Otocinclus skulle passa perfekt där i. Effektiva algätare som samtidigt är små och smidiga.
#188 Ska kolla upp dessa….tack så mycket
ser ut som ngn form av polysperma, men jag är def ingen växtexpert, mimåne kan säkert svara på det =)
Ludwigia repens rubin gissar jag på. Väldigt fint kar,
Korrekt Lillyrod. Det är en Ludwigia repens =)
Jag tackar & bockar för informationen🙂
Jag kan också bekräfta att det är ludwigia repens du har. Så fint akvariet har blivit nu också. Det har verkligen tagit sig!
haha ja du ser, jag vet i alla fall mina brister ;)
Snyggt, det har verkligen hänt saker. 🙂
Även om jag håller med dig om att det behöver ansas så gillar jag det också. Det är så vackert med härligt gröna fräscha växter och dina osar verkligen välmående.
Vilket härligt akvarium du har, har du satt igång 2:an nu som du visade ?
Hur kommer det sig att ludwigia repens plantorna är så pass gröna egentligen. Med den teknik och förhållandena du har för växterna tycker jag att den borde vara betydligt rödare.
#202 Tack ja det är ett rätt härligt akvarium att titta på nu🙂
Nej det andra står fortfarande tomt men jag planerar att starta det i slutet på maj månad.Sitter & klurar lite på vad jag ska ha för växter i det eller om jag bara ska ha hc cuba i det andra.
#203 Det jag klippte bort var rätt så rött men jag vet inte om det beror på att jag inte kör co2 mer än cirka 3 timmar dag…?
Verkligt snyggt akvarie Kalle. Kul att se att det finns fler som delar mina intressen, både modellbygge och burkar med fisk. Min burk är inte på långa vägar lika tjusig som den du visar här men skall försöka återställa den till i varje fall bättre skick.
Hej vad fint! Vad är det för växt du har som "gräsmatta" ?? Om du har skrivit det i tidigare komentarer så måste jag missat.. Eller är det den du kallar hc cuba?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Hej vad fint! Vad är det för växt du har som "gräsmatta" ?? Om du har skrivit det i tidigare komentarer så måste jag missat.. Eller är det den du kallar hc cuba?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Sara97: växten heter så här : Hemianthus callitrichoides cuba
Har nog skrivit det någonstans men är ju lättare att förkorta den till hc cuba som du säkert förstår🙂
#206 Modellbygge & akvarier är ju roliga hobbys bägge två så man får vara glad att man slipper att välja och kan unna sig bägge delar🙂
Då förstår jag, tack!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det är fint, men vore det inte spännande att riva ur all ludwigia repens och testa om du kan få det att se ut som din förebild nu igen? Låter ju som du har bättre koll på algerna nu, så kanske skulle funka! Om du skickar i lite musselblommor kan de hålla bort lite alger utan att "hindra" layouten. Eller var jag tråkig nu? Förlåt i så fall, var bara så nyfiken på om det GÅR att få till det som din inspirationskälla…
#212 Tanken har slagit mig flera gånger.
Köpte ju på mig ett exakt likadant kar så jag funderar ju på att behålla detta som det är nu & starta det nya med den gamla målsättningen.
Spännande, jag följer! Använder du förresten gödning med kväve och fosfor till akvariet? Vissa verkar tycka det fungerar bra, själv är jag lite skeptisk. Betänk att det växer vackra långsamväxande orkidéer på näringsfattig jord, häller man på gödsel får man brännässlor istället… Lite som dina Cuba /alger. Ljus, CO2, mineraler och spårämnen behöver både orkidéer och brännässlor men behovet av gödsel i form av kväve och fosfor är väldigt olika och med för mycket av det goda tar nässlorna över helt.
#214 Det enda jag tillsätter är Easylife kolnäring för växter & så Co2.
Jag tillsatte även Easylife som skulle vara bra mot alger & det fungerade riktigt bra.
Försöker väl inte direkt göra någon vetenskap av det hela utan mer prova mig fram vad som fungerar och vad som inte fungerar🙂. Bytte ut ljusrampen & sänkte ljustimmarna och antalet timmar med Co2 och då började karet långsamt fungera bättre.
Fint! Och roligt med en uppdatering!
Ser riktigt trevligt ut med den där fina gröna mattan som botten !
#218 Lätt att glömma av att uppdatera projektet☝️
#219 Ja den gröna mattan är det jag gillar bäst med karet & ett tag när algproblemen var som värst & den lilla bottentäckaren höll på att tyna bort under algerna så tänkte jag att denna växt ska jag aldrig mer ha i något kar men jag har tänkt om i den frågan nu när man ser hur den tagit sig🙂
Nästan lika grönt som utomhus nu 🙂
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#221 Japp 🙂
Ha ha snacka om igenväxt. Det är väldigt snyggt efter rensning.
#226 Ja det gick ju knappt att se in i karet.
haha ja oj, det blir snabbt fullt när man har snabbväxande =)
#228 Precis men nu är det bara långsamma kvar så ingen mer djungel i karet framöver…🙂
ja det var nog vilket som en bra grej för att hitta balansen, tror du att du har lärt dig nu så pass att bara ha långsamtyväxande?
hur går det med det andra karet i köket?
#230 Jo uppstarter är ju inte lätta ibland men det var lätt att få bort växterna som skulle upp. Trodde soilen skulle ställa till problem men karet blev grumligt men passade ju på att byta vatten vid denna rensning så det gick mycket lättare att ta bort växter än jag trodde.
Det andra karet står tomt än så länge men jag får väl sikta på att få det startat inom en snar framtid🙂
skönt att det gick bra o det tycker jag, ska bli roligt att följa =)
Jätte fint kar. Följer :)
Vad bra det blev! Jättefint! Hade tänkt fråga om där bodde någon fisk, men nu såg jag dem ;-)
Tänkte du ha någon annan fisk eller ska det vara endast växter?
Jag tänkte ha någon annan sorts fisk som inte ynglar av sig så som Guppy gör.
Då tar jag & gör en liten uppdatering igen och som i inlägg #224 visar så rensade jag ur akvariet lite.
Nu har det hänt något som jag inte ens trodde var möjligt eller rättare sagt hur är det möjligt.
Titta på denna bild och där har uppkommit en annan växt som jag inte planterat in i karet och vad kan det vara för något som breder ut sig som ännu en matta som växer sig tätt? (markerad röd på bild)
Det ser ut som mossa. Jag köpte en ny rot i affär i dec och lade ner i mitt 96-liters kar. Nu har det börjat komma javamossa på den roten. Jag har aldrig haft javamossa i det karet. Man kan ju undra hur "ny" den roten var. Det kommer fram ur en spricka så det kan inte ha hamnat där av misstag 😃
#239 Men jag har ju inte lagt i något alls så därför är jag lite fundersam.
Den har säkert funnits där hela tiden. En liten spor som följt med någon annan växt. Nu har den bestämt sig för att ta sin plats helt enkelt. Min väntade ett halvår på att visa sig : )
#241 Kan vara så kanske……tyckte den såg rätt trevlig ut så därför har jag låtit den växa eller rättare sagt låtit naturen ha sin gång🙂
tycker också det ser ut som javamossa! häftigt egentligen att det kan dyka upp så där!
hur går det med andra karet?
#243 Tänkte greja med det andra karet nu i helgen så ska väl se hur det 'är med energin framåt dagen🙂
De andra har sagt precis vad jag tänkte. Det ser ut som mossa, som följt med tillsammans med något annat.
Kul föresten att få se en ny uppdatering på ditt projekt.
#246 Tack jo det är alltid kul att greja med akvarium men ibland så räcker inte tiden riktigt till men då kan dom växa till sig.
På tal om växter så såg jag din text "säljer akvarieväxter inom hela sverige"
Vad har du för sorter & har du så kallade mindre växter som alltså lämpar sig väl till små akvarium som mina 54L ?
Snyggt. Det kommer att bli minst lika fint som det första.
#250 Jo jag hoppas på det.
Bottentäckaren Hc cuban är väldigt tjock så jag får nog plocka ur lite ur kar 1 så jag ska plantera mer imorgon i kar 2 så det kommer ju täcka fortare.