Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettbutiker-föreningar-och-länkar
Läst 1301 ggr
Hells Angel
0

Fiskskål?

Hej!

http://www.blocket.se/stockholm/Jattefin_fiskskal_akvarium_61990456.htm?ca=11&w=1&last=1

På den här sidan finns en fiskskål som säljs i syfte för fiskar, är inte det olagligt? osäker 🤔

Den säljs inom ämnet "fiskar"…

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

72mm
0

Har vi inte haft den här tråden tidigare? Vad som eventuellt är olagligt är väl att stoppa fisk i den, inte att sälja den?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Hells Angel
0

Vad jag har hört är det förbjudet att sälja den i syfte för fiskar och därför att dem säljer fiskmat till så är det i syfte för fiskar enligt mig. 🤔

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Draken
0

Det står i annonsen att det är en fiskskål-/ akvarium, vet inte om det är förbjudet enligt lag att sälja, men det är ju inte så snällt mot fisken.

Nån annan som kanske vet bättre besked ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

72mm
0

#2 Länka gärna till aktuell lag. Vad du "har hört" är ju inte så relevant om man nu verkligen vill gå till botten med hur något förhåller sig.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Hells Angel
0

#4 Någon sa det i en tidigare tråd och länkade, dock hittar jag inte länken.

gulzebra
0

Det är inte olagligt att sälja akvariet som just ett akvarium. Det ÄR ju ett akvarium, att påstå något annat vore ren lögn, det upphör inte att vara ett akvarium för att det hamnat inom svea rikes gränser liksom och ingen säger att man måste stoppa just fiskar i det. Jämför med diverse burar på närmsta zooaffär, majoriteten av fågelburarna får du inte ens stoppa en fink eller två i, men de upphör ju inte att vara fågelburar för det och de är fullt lagliga att sälja.
Ansvaret ligger alltid hos djurägaren att ha koll på vilka lagar som gäller och att följa de.

Nu är det ju dessutom fullt tillåtet att göra undantag och bryta mot lagen tillfälligt vid behov, exempelvis om ett djur blir sjukt och behöver bo i olagligt litet utrymme en period. Det lär väl gälla fisk som kan gå tillfälligt i en skål också..? Vilket skulle göra skålen laglig att använda till fisk, om än bara vid undantagsfall som typ sjuk/skadad fisk.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hells Angel
0

#6 Det låter smart…

Hells Angel
0

Men är det inte någonting med syret i klotformade kar? Om fisken behöver mindre utrymme under behanding eller nått då klotformade kar bevisligen inte e bra? Då är det väl bättre att typ ta en stor frysbox som inte läcker eller liknande?

gulzebra
0

#8 Beror väl på vad för fisk som ska behandlas isf? Kampfisk exempelvis. Men ja klart det lär vara bättre. Men det i sig gör inte att skålen förbjuds rent juridiskt 😛

Nu är jag inte så inläst på området kring just akvaristik så jag kan såklart ha fel här, men utefter det jag läst ur våra författningar genom åren så känns det som att en skål lär vara laglig i just undantagsfall där man tillåts frångå författningarna. Och om inte annat innefattar våra djurskyddslagar bara ryggradsdjur dessutom.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram