Klenis och tetror
Jag har nu startat upp ett nytt akvarium och i där bor 6 stycken kolglödstetror. En av dem är väldigt väldigt smal, håller sig mest stillastående och undviker de andra 5. (Hen kallas klenis) Den har inga andra symptom på att må dåligt, hen äter men är lite långsam på att simma och håller sig så långt bort från pumpens utflöde som möjligt. De andra 5 simmade ihop igår och verkade väldigt pigga, idag har de lekt vid utblåset vid pumpen och bara utforskat akvariet. Men en eller två av dem har också idag hållit sig "stillastående" i kanten av akvariet och inte simmat med de andra. Men rätt vad det är så är de tillbaka i stimmet igen och simmar så glatt och ibland leker vid pumpen. Är det något fel på fiskarna eller beter sig tetror så? Brukar de hålla sig stillastående? Ska tillägga att jag inte har några andra fiskar i akvariet och alla värden verkar bra.
Även fiskar vilar sig ibland : ) Det behöver inte vara nåt fel för att de tar det lugnt.
Det låter som att du har ett helt normalt gäng kolglödstetror :) Hanarna är markant mycket smalare i kroppen så möjligtvis är din klenis en liten hane. De kan faktiskt se något sjukligt smala ut, speciellt när de kommer direkt från butik och när man jämför dem med honorna som har riktigt tjocka kroppar.
Att en eller annan ibland kommer ifrån stimmet och står och guppar för sig själv är helt normalt och något jag snarare ser som ett tecken på trygghet. Ett stim som känner sig hotat håller sig tätt ihop intill varandra medans ett tryggt stim kan sprida ut sig och utforska på egen hand.
Jag har också kolglödstetror :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Åh men vad skönt! Det enda är att han verkligen är JÄTTEsmal haha, han ser helt vanskapt ut. Ska se om jag kan bifoga någon bild. Tycker att de andra ser precis lika runda ut nästan, är alla honor då? För övrigt älskar jag verkligen dessa små fiskar, de var bra mycket roligare än pojkvännens galaxyrasboras en knappt ser skymten av :)
Klenis tycker jag faktiskt är smalare i verkligheten än på bilden, så nej han verkar inte så kry kanske. Jag har tagit bättre bilder med systemkameran så jag kan lägga upp bättre bild snart.
Hade jag inte vetat bättre hade jag kunnat tro han var 100 år den där klenis.. 🤐
#4 Jag tror fisken är undernärd och behöver lite mat för att komma igång igen.
Heja klenis !!
Hen ser undernärd ut. Mata upp den så skall du nog se att den kanske repar sig :)
Hur matar jag upp fiskar på bästa sätt? Ska jag mata mindre och fler ggr per dag? Är så rädd för nitrit!!
Vi hade en Kardinaltetra i liknande storlek som bara hade ett öga. Tror även magen var missbildad för hen fick aldrig "ölmage" som de andra efter ett rejält skrovmål. Hen var glad och social, men hade väldiga problem att gå upp i vikt och livslängd som en Platy ungefär. Baserat på vår fisk skulle jag rekommendera små portioner men ofta.
Tjoho! Idag simmar klenis ihop med de andra tetrorna och verkar mycket piggare. På håll kan jag knappt urskilja hen (fast det syns på nära håll eftersom hen är så …speciell….) Hoppas hen tar sig och blir en starkis istället för klenis!!
Vad härligt Clasan!
Då verkar det som klenis inte blir mobbad heller utan är accepterad, kul!