Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 10575 ggr
Lillyrod
8

Mina kar 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör väl som många andra gjort redan. Samlar mina kar och fiskar i en tråd. Det känns lite lättare då än att skriva och uppdatera i många.

Mitt lilla kar på 54 liter ser idag ut som följer. Det är lite rörigt och ostädat pga att det är yngel där i nästan hela tiden och då vill jag inte störa. Det får räcka med vattenbyten och pumprengöring tills vidare. Växterna får jag ansa med jämna mellanrum med då det växer riktigt bra här. Lite grönalger har jag att slåss med och jag fattar inte varför med så mycket växter plus ottosar som käkar så mycket de kan.

Invånare idag är:

Paret Apistogramma Baenschi med ett gäng yngel. De är nog 4 dagar sen de blev frisimmande i denna omgången. Ganska många kvar än….

6 stycken Kerritetra som jag verkligen kan rekommendera till er som är less på de vanliga tetrorna i butiken. Livliga, nyfikna och ger sig hän med liv och lust på allt som händer i karet och runt omkring. De jag har heter superblue.

8 stycken otocinclus arnoldi som nu heter flexilis tydligen.  De är rundare och lite kortare än vanliga affinis.

Ett stort gäng malaysiska sandsnäckor.

Lillyrod
8

En bild på lilla frun som vaktar sina små.

Lillyrod
7

Herr Baenschi tillsammans med en Kerritetra

Oliviahack
0

Snyggt!

Lillyrod
5

Mitt stora kar på 152 liter har jag haft länge. Med mycket möda och stort besvär så är det nu ganska hyfsat. En massa växter för att hålla alger och den otäcka cyanon stången. Det lilla utbrottet jag hade med cyano gick tillbaks och har inte visat sig igen. Tack för det. Jag tror inte jag hade orkat med en gång till.

Invånare idag är:

Herrskapet Apistogramma Agassizii som leker ungefär var tredje vecka men några yngel blir det inte. Efter 2-3 dagar överger honan nöten och jag antar att rommen möglar vilket är det vanligaste problemet om jag förstått det hela rätt.

7 stycken Neontetra. Kommentar överflödig ; )

6 stycken Corydoras panda inköpta i 3 olika omgångar så det är varierad storlek på dem. Agassizii gillar inte pandor så jag ser inte mycket av dem. De håller till i bakre regionen av karet där de får vara ifred. Där umgås de mycket med

6 stycken Otocinclus affinis som hellre äter räkmix än alger har jag märkt. Två av dem håller ihop och håller sig lite ifrån de andra. Intressant.

En Sorgmanteltetra som håller ordning i karet och backar definitivt inte för en fight med herr Agassizii. Henne har jag haft i 8 år nu.

Ett stort gäng malaysiska sandsnäckor även här.

Lillyrod
1

Om man förstorar bilden på stora karet så finns faktiskt alla arter med. Det såg jag inte ens själv när jag tog bilden. Mest osynlig är fru Agassizii. Hittar ni henne? 🙂

Berzerk90
0

Hon är väl snett under kardinaltetran som är längst till vänster? :)

YellowKiwi
0

Jättefint! Vad är det för växt du har bakom dina röda växter i 54L? 😃

Lillyrod
0

#6 Det stämmer.  Hon ser mest ut som ett streck : )

Lillyrod
0

#7 Det är vattenspikblad. Den sägs rena vattnet men jag vet inte om det är sant.

sauk1
0

Väldigt fint!

[tlundegard]
0

Jättefina kar! :) vad har du för belysning i det lilla karet? :)

Lillyrod
0

Tack alla! #11 Det är ett power-glo på 15 watt som fått lite lyshjälp av folie.

Bjallstal
1

Blev helt förälskad i ditt 54-liters! Fick hem ett idag och sitter och spånar på invånare, och dina val i 54:an var inte helt fel :)

Grymt snyggt!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lillyrod
0

#13 Tack så mycket.  Kerritetran ska egentligen ha lite större kar men 60 liter står som rekommendation till dem så de får bo här ett tag. Jag har funderingar på ett nytt kar men har bara kommit till funderingar än så länge. Om och när det blir ska de få flytta.

usvead
0

#12 Hur har du satt fast folien? Och vilken typ använder du, vanlig ugn-/grillfolie?

Lillyrod
0

#15 Ja det är vanlig ugnsfolie. Jag tar bort lysröret och lägger en hel bit folie i locket. Man får försöka att hålla den så slät som möjligt. Små tejpbitar i ändarna sen är det klart.

mimåne
0

Kul med en gemensam tråd! Trevlig läsning som vanligt också och fina bilder.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
0

Tack mimåne. Det verkar som det går illa för mina Baenschi yngel denna gången med. Jag såg 3 st igår kväll men en såg ut att vara skadad. Den simmade inte riktigt. Ändå har honan varit smart denna gången och hållt dem precis framför nöten. De har kunnat simma in där och gömma sig och även i mossan som ligger på nöten. Den har inte vuxit fast än men funkar som yngelskydd ändå.

Idag vaktar hon sporadiskt men jag kan inte se några yngel. Det kan ju finnas någon kvar för de är ju så himla små men man brukar få syn på dem om man sitter där en stund. Mer än en vecka klarar de sig inte som det verkar.

Det är mycket därför jag funderar på ett lite större kar till dem. Mer plats så inte hanen behöver vara nära hela tiden och om jag behåller 54 litern igång så kan jag flytta hanen efter lek. Plats och ekonomi styr det hela så vi får se hur det blir.

mimåne
0

Ett större akvarium kan vara till fördel ja. Nu kommer jag också ihåg att du nyss tvivlade på om du ville fortsätta med apiston men akvariet kan ju komma i användning till annat också!

Lillyrod
0

Jo det är sant men Baenschi vill jag nog ha kvar. Det är lugnt och sansat i det karet nu. Bara ynglen som försvinner. Agassizii däremot vill jag inte ha fler. Jag gillar inte deras humör riktigt.

mimåne
0

Är du intresserad av att pröva en ny apisto efter agassizii?

Lillyrod
0

Ja det är jag. Jag gillar fisken som sådan. Mycket färg och mycket fisk i ett litet liv : )

Jag läste ju väldigt mycket om flera olika sorter innan jag köpte Baenschin men har glömt nästan allting om de olika så jag får ta en omgång till.

mimåne
1

Borellii! Borellii!

;)

Lillyrod
0

Ha ha ha!

mimåne
0

Men det hade varit sååå intressant att få se någon annan med dem också. Och om du hade fått dem att leka..

Lillyrod
0

Vill inte dina alls? Mina Baenschi har lagt ny rom igen…. Jag kanske ska skicka en film så dina ser hur man gör? Jag lider av att veta att alla dessa små inte har en chans som det verkar. Jag vet inte vad som är felet och varför mamma inte vaktar tillräckligt mot hanen. De andra kör hon undan ganska ilsket.

mimåne
0

Nä mina har bara lekt en gång. De synkar varandra så dåligt. Till en början vill hanen och inte honan. När honan till sist är med på noterna och det är dags så rusar hanen iväg som om han flydde för livet och var skräckslagen. Den fegisen.

Jag tror i dagsläget att det är för mycket liv runt omkring dem + att jag kanske skulle behöva introducera en till hona. Det skulle kunna skapa lite konkurrens och uppmärksamma lekandet. De är ju trots allt haremruvare. Jag funderar även på att flytta över dem till ett annat akvarium där de skulle få mer lugn och ro. 

Ett större akvarium skulle kunna vara till hjälp i ditt fall. Ev. att du har kvar det här och flyttar över hanen när det behövs?

Lillyrod
0

Ja ett lite större har jag funderat på. Ett 96-liters kostar inte så mycket. Pump och ljusramp till det har jag men inte karet : /  Då kan jag flytta över dem dit och sen ta bort hanen till 54 karet när de lekt. 

Är det någon som vet om hanen stannar kvar i det vilda? Jag tror nämligen inte det även om jag inte hittar någon info om det. Eftersom de kan leka med flera honor samtidigt så tror jag inte de stannar i området när de lekt klart. Honor tar sig ganska stora revir.

Om det nu stämmer det jag läste om Borelli att de är ganska veka så kanske dina inte vågar bland de fiskar de lever med nu.  Det är svårt att veta när det finns så lite info om sådant.

mimåne
0

Det kan absolut vara som du säger att hanen förflyttar sig efter leken. I och med att de är haremruvare är det troligt. Du har en bra plan för att få lyckas med yngel om du skaffar ett större.

Det är en del fisk i akvariet där borellii går så jag tror det är orsaken till varför de inte leker nu. Den gången de lekte så var det betydligt mindre fisk i akvariet. Tanken är däremot att några åtminstone ska flyttas till andra akvarium då jag har startat upp ett 112L och har ett till 112L på gång. Jag har bara inte bestämt mig om det blir borellii eller några andra. Det återstår att se när mina nya akvarium blivit stabila i värden.

Lillyrod
0

Ja det är ju värt att testa om de trivs bättre med andra sambos. Borellii ska ju vara lättlekta står det överallt. 

Väntar med spänning på bilder på nya karen sen : )

mimåne
0

Haha oj bilder.. Det är så fult i akvariet just nu för jag har verkligen inte haft tid med det etiska. Växterna har fått åka ner lite hipp som happ varstans de rymts. Nu måste de få växa till sig och sedan ordnas upp med bättre gömställen. Vi får se, kanske gör jag en egen bildtråd..

Lillyrod
4

Vegatarian?? Vem? Jag?!

mellowlove
0

Vad är det för fin växt i bakgrunden?:)

Lillyrod
0

Hydrocotyle tripartita heter den. Växer som ogräs : )

Lillyrod
1

I vanliga fall tål herrskapet Agassizii knappt se varann men idag är de väldigt sams. De har nå fuffens för sig i nöten med tror jag. Man kan sannerligen inte anklaga apistona för att ge upp.

I lilla karet vaktar mamma noga igen. De små har varit ute i några dagar och jag vet inte men jag tycker inte det har försvunnit så många som det brukar de första dagarna. Jag har verkligen försökt få ner bebismaten där de är ifall det är mat som är problemet med att de försvinner. Mamma gör så gott hon kan hon med. Vid matningen för en stund sen hämtade hon en bit räkmix och tuggade sen länge och omständligt. Sen lät hon alltihop gå ut genom gälarna över de små och jag såg att de smakade. Undrar om hon har egen mixer i munnen för det var väldigt smått det som kom ut.

Igår fick jag den briljanta idén att lägga en maltablett vid ynglen så kan de ju smaka där när den löses upp. Idag har mamma flyttat sandsnäckor i ren förtvivlan medan hon blänger på mej. Tänkte inte på det….

Någonting händer med mina fina staurogyne repens. Sen jag flyttade dem till lilla karet har de växt som bara den och fler har det blivit. Nu helt plötsligt smälter bladen bort och de står där som en pinne med några små blad i toppen. De är inte döda bara tappar bladen. Fattar inte vad som händer. Jag har inte gjort nånting nytt med karet.

Tänkte mej att filma lite men får nog leta upp instruktionsboken till kameran först 😊

mimåne
0

Men vilken duktig mamma som gav sina ungar räkmix! 

Att blad smälter bort kan tyda på näringsbrist, kan det vara något?

Lillyrod
1

Jag använder pmdd enkeldos fördelat på 2 gånger i veckan. Vågar inte ha i mer för det blir grönalger då som det verkar. Det kanske är för lite men jag har haft det så sen i våras och det har funkat. Konstigt är det.

sauk1
0

#37 Påminner även om när vissa fiskar tuggar i sig växter. Har hänt mig med mina växter och pansarmalar flera gånger. De gör det stegvis.

Lillyrod
0

De här ser ut som bladen smälter och det är bara den växten. De andra mår prima. Inga pansarmalar i det karet.

Lillyrod
0

Mina kära Baenschi driver mej till vansinne. Nu har de lekt igen. Trots att det finns yngel kvar sen förra leken. Någon gång i förrgår kväll slog de till igen så nu har hon minst 4 friska runda små yngel sen sist i nöten med. De smiter ut så fort de kan men hon hämtar in dem igen. Det är fasen inte lätt att hälla ner maten i karet så den hamnar precis utanför nöten. 

Jag har sökt och sökt på nätet om apiston och deras lek men det är ingen som beskriver mer än fram till frisimmande yngel. Någon hade fått överlevare av Baenschi iallafall och de hade klarat sig själva i karet.

Ytterligare någon annan skrev att även om de är haremlekare så funkar det bäst med bara en hona. Hanen blir stressad och får mycket kortare livslängd med flera honor i karet. Han kan väl inte välja själv på så liten yta. Skillnad i det fria.

Nu får vi se om de äldsta ynglen har en bättre chans instängda i nöten ett tag framöver så de hinner växa till sig mer. Om jag kan lära mej sikta med maten…

mimåne
0

Haha.

Lycka till med maten :)

Lillyrod
0

Det finns fortfarande yngel kvar!! Jag såg 3 st igår och 2 idag. Det kan ju finnas fler eftersom hon håller dem inne i nöten. Den största smiter ut ganska ofta. Jag är osäker på om hon har rom därinne eller om hon bara håller ynglen där. Det återstår att se. Det borde komma ut en ny kull inom några dagar i så fall.

Jag bytte lysrör i stora karet idag. Köpte ett nytt powerglo eftersom det suttit där ett tag nu. Minst ett år. Det andra som är ett Glo life har jag inte varit nöjd med. Ljuset blir gulaktigt och växterna sträcker sig efter det andra ljuset. Det kommer en hel del alger under det röret med så jag bestämde mej för att testa nåt annat.

Googlade och läste mej till att ett Philips aquarelle skulle passa bra ihop med powerglo. På Guldfisken fick jag veta att de har utgått ur sortimentet. Typiskt. Men Guldfisken är ju Guldfisken så efter lite letande i gömmorna så hittades ett aquarellerör. Det är nästan samma färg på som powerglo. Lite rödaktigt. Det ligger på 10 000 k. Jag hoppas att det ska funka bättre än det andra.

Lillyrod
0

Jodå det finns en ny kull i nöten. Eller rättare sagt utanför den. Idag ska även sprattlet vädras tydligen. En hög med små små studsande saker ligger utanför och vaktas mycket noga av mamma. Idag kan jag bara se den största från förra kullen. 

Pappa är mycket intresserad och om jag eller mamma ifrågasätter varför han är så nära så jagar han iväg en tetra och ser hur oskyldig ut som helst. Bara hjälper till….

mimåne
0

Hur stor är ynglet från förra kullen?

Lillyrod
0

Oj ja vad kan den va. Det ser mer ut som en fisk nu än en tunna med svans. 4 mm kanske. Jag har svårt att uppskatta men nånting sånt.

mimåne
0

Oj så liten. De växer verkligen långsamt.

Lillyrod
0

Ja det går inte fort inte. Tänker på lillen som en han så jag skriver det : )

Han håller till i mossan över nöten och kikar fram ibland. Mamma kommer honom till mötes varenda gång och hon får några pussar och sen sticker han igen. Riktigt gulligt! Pappa är närgången och det gillar varken jag eller mamma men hon gör inte mycket åt det och jag kan inget göra.

Mina växter som smälte bort har hämtat sig något. Det måste varit nåt galet med vattnet förrförra vattenbytet. Fiskarna började klia sig med så förra fredagen gjorde jag ett stort vattenbyte och efter det har allt blivit som vanligt. Nya små blad är på väg fram på starogyne repens och fiskarna mår bra.

mimåne
0

Vad märkligt det där med vattnet, men tur det är på sin rätt igen nu. Jag håller tummarna för den lille :)

Lillyrod
0

Dags för vattenbyte och lite städning i karen idag. 

I det stora rensade jag ur en hel del växter som inte var snygga längre. Fru Agassizii som sen igår håller till i nöten igen höll mej sällskap. Hon simmade med och undersökte allt jag gjorde. En snabb visit i nöten ibland bara. De missade maten igår så det var väl då det gjordes nya bebisar. Allt ser ok ut i det karet.

I det lilla blev det bara vattenbyte. Lite plock med lösa blad och så.

Inte ett enda yngel i sikte. Varken stort eller smått 😭

Mamma däremot är i nöten så vete fasen om de lekt igen. Fattar mej inte på dem.

Lillyrod
2

🤪

Lillyrod
2

🤔

[Jens]
0

Tjaa varför inte? Dock tycker jag du har för lite sand på botten för att växterna ska kunna frodas.

Lillyrod
0

Just nu ska det bara funka som evakueringskar. Måste silicona om 152an. Siliconet där har gått ner sig i rekordfart. Därför måste jag starta upp ett som får gå ett tag så jag kan flytta över fisken dit. När det är klart sen så ska jag inreda mer ordentligt. Nu får det bli det som jag har hemma. Tyvärr funkade inte pumpen som jag köpt begagnad. Den har legat ett tag. Så det får bli en nyinvestering där.

[Jens]
0

Aha, jag köpte en pump begagnat och det blev en affär som jag blev lurad på också, tyvärr. Silicona om ett akvarium. Det är lite jobb med det =) Tur att jag inte har behövt göra det någon gång.

Lillyrod
0

Jag har ingen aning om ifall jag klarar det själv men det verkar inte finnas någon här som gör det så jag blir tvungen att testa. Köpte ett 60-liters kar för ett tag sen som jag inte satt igång och tänkte använda den pumpen. Den murrade lite men ville inte komma igång. Sen blev den tyst….

mimåne
1

Åh vad kul att du köpt ett till kar! Jag förstår precis vad du ska ha det till och det ska bli såå spännande!

Lillyrod
0

Ja så småningom så ska det bli det ; )

Lillyrod
4

Det här måste vara en av de vackraste akvarieväxterna. Den är ännu rödare i verkligheten. Det tog en stund innan jag fick neontetrorna att förstå att det inte var de som skulle vara med på bild : )

Lillyrod
1

Herr Argazissii kommer inte att få flytta med till evakueringskaret. Han får vara i 60-liters karet själv. Med mindre yta och nödtorftig inredning tar han nog livet av både frun och pandorna annars.

mimåne
0

Är det L. aromatica du har i bakgrunden på bild 58? Eller kanske en stellata?

Lillyrod
0

Det är aromatica med dålig färg. Mer färg på polysperman : )

Lillyrod
0

Äntligen har min nya pump kommit. Jag kunde ju inte låta bli när jag hittade Crystal pumpar på pwss. Jag har alltid haft Crystal till de slutade sälja den här i stan. På ca 35 år har jag haft 3 i 2 olika kar så ja de är hållbara. Så nu kan  jag börja flytta över fisk. I en vecka nu har det bara funnits växter och 9 sandsnäckor i karet. Tempen var lite väl hög mot vad de har så jag har sänkt värmaren och får byta lite vatten först.

[Udoon]
0

#58 den var fantastiskt fin, vad är det för något spännande?😍

Lillyrod
1

Den heter Proserpinca palustris.

mimåne
0

Ja det liknade verkligen aromatica. Att den är grön tycker inte jag gör någonting så länge bladen inte ramlar av. Din är fin och det var intressant att se att den kräver lite mer. Växer den bra ändå?

Lillyrod
0

Den var väldigt lila och fin ett tag men just nu laborerar jag med ljus och näring för att jag fick alger. Jag använder bara EasyCarbo som näring för tillfället och tydligen var det nya lysröret inte till belåtenhet för aromatican. Jag tycker däremot att det blev finare i karet. Växer gör den så det knakar och tappar inte blad. Jag toppar och sätter ner hela tiden och det blir nya friska skott på gamla stammen.

mimåne
0

Intressant det där. Jag har aromatica i 112L aquael med 3 lysrör och göder med Pmdd, men här växer den inte mycket och ser ärligt talat ganska ful ut just nu. Varierar i färg och har tappat en del blad. Jag har funderat på att göra mig av med den men nu fick jag lite nytt hopp när jag såg din och hörde din berättelse om den.

Vad är det för nya lysrör du satt in?

Lillyrod
1

Jag bytte ut ett life-glo som gav ett gulaktigt fult sken men skulle vara bra för växter mot ett aquarelle. Det finns egentligen inte längre men på Guldfisken finns det en del i gömmorna. Jag har skrivit om det i #42

Lillyrod
1

Mätvärden i nya karet idag 2 veckor efter uppstart.

NO2 mellan 0-10

NO3  0

GH  <3 vilket det alltid är här

KH ~ 5

Ph  ~ 7

CL2  0

Första veckan fanns bara sandsnäckor i karet eftersom jag inte hade någon riktig pump. 

Jag hade lite huvudbry om vilken fisk som skulle flyttas över först men bestämde mej för pandorna. De har det jobbigt ihop med agassiziin och dessutom städar de ju upp efter sig : ) Flyttade 3 pandor första dagen. Efter två dagar skulle resten över men det blev bara två av tre. Minstingen sa Nähä du och stack som en avlöning så fort den såg mej. Snabb som blixten. Jag hade  jagat den i nästan 3 dagar när jag äntligen fick den med hjälp av mat igår kväll. Maken till glad fisk har jag aldrig sett när han kom ner till sina kompisar. Det var snudd på att den gjorde volter och slängde sig över kamraterna. Nu gäller det att hålla koll så allt går bra.

Lillyrod
3

Apropå otocinclus som inte hittar till maten.

På lördagar är det oftast dags för vattenbyte. Idag var det även pumprengöring i lilla karet. I veckorna ser jag knappt skymten av mina ottosar men på lördagen ser jag dem och jag brukar räkna in dem och se till att de mår bra.

Varför ser jag dem på lördagar då? Jo för efter vattenbyte kommer…. GRÖNSAKER!!

Så här ser det ut i hörnet där lördagsgodis brukar serveras ungefär 2 min efter att vattenbytet är klart:

mimåne
0

Men vilka söta rackare, vad de lärt sig :)

Lillyrod
1

Bra värden i nyaste karet idag med så jag tyckte det var dags att flytta över lite mer fisk. Den enda som frivilligt undersökte håven var herr Agassizii som inte ska med dit. Frun kom med lite motvilligt och de 7 neontetrorna kom efter lite övertalning. 

Vilket liv det blev i karet nu med lite mer fisk. Neonerna ser ut att ha jättekul och fru Agassizii färgade ut och blev vackrare än nånsin när hon direkt lade beslag på roten som sin. Ingen hane i närheten som stör henne. Han är ju dubbelt så stor som hon just nu och hon har ingen chans mot honom. Skillnad mot den gamle hanen.

Lillyrod
2

En bild på söta fru Agassizii med

mimåne
0

Åh så roligt för agassizii honan!

Lillyrod
0

Pandorna önskade att hon rest till ett varmare ställe. Förstår inte varför apisto hatar corysar 🤔

mimåne
0

Jag har inte själv märkt någon skillnad att de två arterna skulle vara mindre lämpliga tillsammans. På hur vis märker du det med dina?

Lillyrod
0

Stackars pandor får inte en lugn stund med apisto i karet. De blir bortjagade hela tiden. Det var samma när de gick ihop med Baenschi ett kort tag.

mimåne
0

Ojdå. Även om honan är ensam utan hane nu?

Lillyrod
0

Ja honan jagar hon med. Det gör hon även om hanen finns i samma kar. Han är väl lite brutalare kanske.

Lillyrod
2

Nu så är det påbörjat. Mitt projekt med att silikona om 152an. Alla fiskar har fått flytta och all inredning är borta utom sanden. Agassizii hanen har fått flytta till eget krypin och de andra till 96an. 

Jag trodde ottosarna skulle vara värst att få tag på men då hade jag glömt min gammeltetra. Hon gav upp till slut iallafall.

När hon kom över i 96an satte hon fru Agassizii på plats direkt. Din rot?? Jaha håll dig då därinne och sluta jaga pandor. En av de sällsynta svansviftningarna mot annan art kom men hon kröp in i sin rot. Ingen sätter sig upp mot gammeltetran. 

Ottosarna var skräckslagna och simmade runt som galningar först tills de stannade till och fick syn på sina gamla polare som låg och slappade i vallen. Tvärnit blev det och de sjönk ner bredvid och såg ut som att : Är ni här med så är det nog ok.  Härligt att se.

Sååå…. Nu är det bara resten kvar.

mimåne
0

Lycka till med silikonandet!

Lillyrod
1

Tack minåne. Det kan behövas. Det ska få torka nu till lördag för jag jobbar lite i morgon. Jag har nog haft tur. Tyckte silikonet runt om i botten såg väldigt fräscht ut tills jag tryckte på det. Bubblade och kom fram vatten. Inte en dag för tidigt att tömma alltså.

Lillyrod
0

Jag har varit lat i helgerna som varit och inte tagit tag i arbetet med silikona om 152an.  Jag är nog lite så med att när jag inte riktigt vet vad jag ska göra så drar jag på det. Tummen mitt i handen och feg för att pröva på nytt när det gäller praktiska saker.

Nåja häromdan satte jag igång. Det var läskigt lätt att få bort gammalt silikon. Det pös fram vatten här och där trots att karet stått tomt över en vecka. Det fanns alltså under silikonet. Hörnen var knepiga och till slut var det bara skruvmejsel som gällde där. Till resten funkade en nyinköpt spis skrapa utmärkt. Jag fick hjälp med valet av redskap på Beijer byggvaror av en glad tjej som själv haft akvarium.

Det enda problemet var egentligen jag. Jag är väldigt känslig för dofter och eftersom det var blött silikon bitvis så luktade det. Knappt märkbart men jag kände av det. Blev yr och illamående så jag har inte kunnat hålla på så länge varje gång. 

Just nu står det i dörröppningen ut i solen. Noggrant tvättat i alla vrår med aceton.  Om en liten stund ska jag åka iväg och låna en silikonspruta som jag kom på att jag måste ha. Sen gäller det. 

Ja jag är jättenervös för det här. Funderar hela tiden på vad jag ska göra om det inte håller vatten sen. Ingen större tilltro till mej själv alltså : )

Håll tummarna!

mimåne
0

Hur har det gått lillyrod? Blev det silikonat?

Lillyrod
0

Det blev inget gjort med karet. Fick oväntat besök av ledsen väninna så det blev en prateftermiddag istället, Jag får se om jag kommer hem i bra tid nån kväll annars får det va till helgen,

mimåne
0

Det kommer säkert gå bra. Det viktigaste är att dra försiktigt och bara en gång. Det blir inte bra om man försöker "bättra på" och dra en till gång. Långsamt och försiktigt så är det inga problem :)

Lillyrod
1

Jaha. Nu är det gjort. Väldigt jobbig spruta som levererade tjocka och tunna strängar om vartannat så att bättra på blev oundvikligt på 2 ställen. Nu ska det ju härda ett tag innan den slutgiltiga domen faller. Kan nämna att jag har kollat vad ett nytt i den storleken kostar…..

[Jens]
0

Jag beundrar verkligen dig att du ger dig på ett sådant projekt. Har sett fler göra det men jag är för feg för att göra det. =)

Lillyrod
0

Det är jag med ; ). Det är därför jag dragit på det så länge. Får se hur lång tid det tar innan jag vågar fylla på lite vatten.

[Jens]
0

=)

mellowlove
0

Hej:) Jag har silikonat om ett 220 liters och gjorde det i tre omgångar( så det hinner torka emellan). Har även silikonat om ett 40 liters. Båda blev bra och inga läckor:) Så länge man inte stressar fram det och kollar så att det inte blivit luft och hål i silikonen ska det funka bra tycker jag:) Men förstår nervositeten när det är mycket vatten:) Är det helglasakvarium? Mina var nämligen ramakvarium, kanske lättare

Lillyrod
0

Det är ett ramkar. Aluminium 152 liter

mimåne
0

Då syns det ju inte allt för mycket om du kluddat ut det på kanterna lillyrod, kanten täcker ju ganska bra :)

Lillyrod
0

Det är kluddat överallt haha. Mina händer och armar är fulla, Lite har kommit på rutorna när jag tydligen spretat med fingrarna men det går ju att skrapa bort sen. Inga mängder. Det är ett hörn uppe som jag är lite orolig för. Det ser inte helt ok ut men det visar sig. Det får stå nu några dagar och härda först. På vissa ställen ser det riktigt proffsigt ut men på andra har det blivit tjockt och bubbligt. Känt lite på det nu och ytan är torr. Jag bryr mej inte om det är lite kladdat här och där bara det håller tätt. Karet köpte jag av min syster och hur länge hon haft det vet jag inte men det är nog ca 20 år gammalt. Lite repor här och där men stannar vattnet kvar i det så får det hänga med ett tag till.

ladygrenners
1

#70 haha, åh, vad rara otocinclusarna är! Kul att de lärt sig att de får godsaker på lördagar! ^^

/Ladygrenners

Lillyrod
1

Då var 152an placerad i badrummet 😃.  Jag har fyllt på en hel hink med vatten och väntar spänt på om det ska börja rinna ut. Första test botten och nedre hörnen alltså. 

Frågan är hur högt jag kan fylla det för golvet lutar ju en del i badrummet. Halva ska det väl klara? Jag har inget bra att lägga under benen i den lägre änden. Håller det så långt får jag väl flytta ut det i köket sen o kolla resten där. Står det nära diskbänken så går det ju snabbt med häverten att få ut vattnet om det händer något galet. 

Nästa fundering är hur i hela världen man ska få bort allt diskmedel. Löddrade bra nu bara jag fyllde på en hink. Det måste ju bort alltihop om man ska kunna släppa i fisk där i med. Det är ju liksom inte bara att blaska runt och hälla ut när det är ett kar i den storleken. Någon som har ett bra förslag? 

Hmm det låter ju nästan som om jag börjar tro på att det ska hålla tätt 🙂

mimåne
0

Ojdå, diskmedel i akvariet. Ja då blir det ett par sköljningar för att få bort det. Du kan göra det i etapper med att antingen fylla det med varmt vatten och låta det stå (sen skrubba och slamhäverta ut vattnet),  att ställa det på sidan och spola ur det med varmt vatten, läänge. Skrubba med en ren trasa och var noga i silikonkanterna.

Lillyrod
0

I morse motade jag bort mina nerver och fyllde karet ända upp. Det läcker. Inte där jag trodde att det skulle kunna göra men i ett annat hörn. Väldigt lite dock. Kanske en dl på en timme. 

Jag har tagit ur lite vatten för att kolla var läckan är nu. Är det allra högst upp så går det nog att fixa eller att inte fylla precis ända upp men är det på mitten nånstans är det nog kört.

mimåne
0

Ojdå, du kan inte åtgärda det med mera silikon då?

Lillyrod
0

Jo det kan jag nog om det är högst upp. Jag hoppas på att det ska vara så. Mitt på vete fasen om man kan kleta på mer? Jag vet inte. Känner mej som jag är ute på djupt vatten själv…. 

Det får stå lite nu så ser jag om det fortsätter läcka. Jag får sänka vattnet i etapper tills jag hittar läckan tänkte jag. 

Apropå diskmedlet i karet så är det ju sen jag silikonade. Man ska ju ha tvållösning på fingret.

Lillyrod
0

Hittat läckan. Eller rättare läckorna. Två små sprickor i silikonet. Går inte att se utan vatten i karet. Så det är ca 1 dm som jag skulle behöva lägga på mer. Frågan är om det går. Om det man lägger på fäster ordentligt. Någon som gjort detta och har nån idé?

mimåne
0

Hade jag varit du, så tror jag att jag hade tagit bort silikonranden där läckorna finns och gjort om där. Silikon fäster på silikon så teoretiskt borde det ju gå att kludda på lite mer.

Lillyrod
0

Det har inte hänt så mycket här på sistone. Saker runt omkring gjorde att jag tappade lust för allting ett tag,

I helgen tog jag mej i kragen och började leta läckor på allvar. Om det läckt ordentligt hade jag nog gett upp men det var ju så lite som sipprade ut och bara i ett hörn. Så jag har hällt i vatten och tappat ur vatten typ hela helgen för att hitta exakt ställe där det läcker. De små sprickorna duttade jag på lite innan men det läckte fortfarande efter det. 

Igår trodde jag mej ha hittat rätt ställe och beslöt mej för att lägga på silikon över det jag redan gjort. Idag när jag kom hem från jobbet fyllde jag det ända upp så mycket det går och nu har det stått i snart 2 timmar. Smög in nyss och kollade…… Spänningen stiger……

Det är TÄTT!!! Inte en droppe har kommit ut. Innan har det börjat sippra med en gång så jag har kunnat se en lite pöl på golvet efter ca 10 min så nu har jag hopp. Om det skulle börja droppa igen nu så åker hela fogen bort och jag börjar om från början i det hörnet men som det verkar så slipper jag det.

Eftersom det tagit alldeles för lång tid det här så gav växterna upp förra veckan och ruttnade allihop på en dag. De i hinken alltså. Lite trist men jag får skylla mej själv. Som väl är så tog herr Agassizii med sig ett gäng till sitt kar och i det lilla karet växer det så det knakar så där kan jag plocka lite. Får skaffa nya sen lite då och då när pengarna räcker till det. 

Det får stå fyllt nu tills i morgon så jag är säker men sen ska det planeras och sättas igång igen. Sanden ska jag sila ner i karet tänkte jag för att få bort det gruset som är kvar i. Det är inte mycket gruskorn men de som finns stör mej. Det roliga jobbet kvar nu alltså.

Eftersom herr Agassizii tog med sig pumpen, doppvärmaren och den stora roten så blir det han som får flytta tillbaks först. Inte helt bra men det får bli så.

mimåne
0

Ibland kommer livet emellan. Men du kan omöjligt ha segare projekt än vad jag har med mitt intresse. Det är 9månader nu sen jag påbörjade projektet "Att köpa en ny belysningsarmatur" och 6 månader sen jag drog igång mitt "ställning-med-2kar-projekt". Och jag tror det var i oktober jag köpte ett stenrös för att göra om i ett akvarium också, det är heller inte fixat ännu..

Jag tror jag väljer att skratta åt det, tänk att man kan vara såå långsam! Men,  jag njuter ju av planeringstiden också och det har jag ju fått mycket av haha

Lillyrod
0

Ha ha ja då är du värre än mej.

mimåne
0

Men det kommer så otroligt mycket i vägen hela tiden! På något vis så gör det alltid det. Just nu väntar jag tills den 2 mars, för då kan jag äntligen börja med min ställning igen och samtidigt möblera om i det akvariet jag hade tänkt ha stenarna i. Förhoppningsvis kommer det inget nytt i vägen då..

Jag funderar på att köpa en ny apisto art där efter någon gång också..

mimåne
0

Förresten lillyrod, du har inge st.repens att sälja av? Du får sådana fina plantor.

Lillyrod
1

Mina st repens har fått en knäpp eller för mycket skugga av mossan så de flesta är ca 2 dm långa. Jag har läst att det kan hända ibland men att de rättar till sig. Jag återkommer när jag fått igång det stora karet men jag tror inte att jag ska ha såna där. Det går ju säkert att ta toppar för de är lika fina som långa växter : ) Det finns normala plantor med.

mimåne
0

Gör så! :)

Lillyrod
2

Up and running!

Nu så är det klart. Ja eller klart men det är vatten i och de växter jag hade lagt i de andra karen är planterade. Det ser lite fattigt ut med växtligheten men får skaffa mer när tillfälle ges och ekonomin tillåter.

Det har stått med vatten i sen i måndags och hållit tätt så kommer det nu så åker det ut.

Eftersom jag tagit pump, doppvärmare och rot för herr Agassizii så väntar jag bara på att tempen ska bli bra så får han flytta in. På bilden är det bara sandsnäckor i karet. De hade klarat sig bra i hinkarna med sand. De har fått lite algtablett att äta och det gick bra. Hittade bara 2 döda när jag silade sanden igår kväll. Det var inte så jobbigt som det låter och nu är allt grus borta.

mimåne
0

Det ser bra ut. Skönt att det inte läckt, än så länge.

Jag tycker mig skymta rotala bonsai där i mitten, kan det stämma tro?

Lillyrod
0

Nä det är det inte men kan inte för mitt liv komma på vad den heter nu. Bladen har ränder iallafall om det säger dig något?

mimåne
0

Ränder? Det lät märkligt. Jag fick nog lite tunnelseende nu. Jag ser bara rotala bonsai framför mig. Hoppas du kläcker gåtan.

Lillyrod
0

Lindernia rotundifolia heter den. Tog ett tag innan namnet dök upp i skallen : ) Små toppskott på bilden.

Någon har förärat mej med posthorn. De har väl följt med köpta växter skulle jag tro. Tre små med röda kroppar och nästan guldfärgade skal när ljuset faller på dem. Jag tror det är två blå med men har inte sett dem samtidigt så det kan vara en med. Flyttade över de röda till stora karet och lät de blå vara kvar i 96an där jag hittade dem.

mimåne
0

Jamen självklart! (nu när du sa det) Var hittade du den?

Lillyrod
0

Köpte på Tradera. Akvarievaxteronline har den men jag har tyvärr inte hört något bra om dem. Den dyker upp ganska ofta på Tradera så håll koll. Eller avvakta lite till mina växer till sig igen.

mimåne
0

Men då gillar jag inte tradera ;) Men snart kanske jag får vända mig dit ändå. Finns en annan art jag suktar efter som jag tror dess enda hopp är tradera.

Lillyrod
1

Jag har nog köpt 95% av mina växter på Tradera. Aldrig blivit besviken. Resten är från andra privatpersoner och en från affär. Vilken växt är det du letar efter?

mimåne
0

Phyllanthus fluitans skulle jag vilja på tag på.

Lillyrod
0

Den har jag sett på Tradera ja. Kollade min "fisklista" men den fanns inte att beställa där heller.

Lillyrod
0

En liten fråga. Hur pass nystartat kan man anse att 152an är. Sanden med snäckor låg i hinkar med akvarievatten under tiden. Sköljde den lite i karet när jag la tillbaks den . Alltså slog på en hink vatten, rörde om och sög bort det igen. Det är en del ny sand överst eftersom jag silade bort allt grus så tyckte jag det behövde fyllas på lite. Pumpen tog jag från karet och satte i 60-litarn där herr Agassizii har gått. Flyttade tillbaks den likadant. Den är inte rengjord under denna tiden. 

Lite bra bakterier måste jag väl ha fått behålla genom detta eller?

Just nu går bara Agassiziin och till hans stora fasa slängde jag ner gammeltetran också som sällskap. Hon är för rolig. Ömsom stryker sig mot honom och ser ut som om hon kelar och ömsom slåss de.

Jag skulle vilja släppa i några till fiskar för att det inte ska vara så spänt mellan dessa två hela tiden. Vattenvärdena är bra och både fiskar och snäckor ser ut att må bra. Så vad tror ni?

mimåne
0

Det är så svårt att veta hur mycket bakterier som klarar sig och inte. Men jag hade nog väntat åtminstone tio dar innan jag släppte ner någon mer fisk där.

Lillyrod
0

Det var länge hehe. Jag vill ju tömma 96an och börja inreda den ordentligt och sen få dit den fisken som ska vara där. Tålamod var det va?

Lillyrod
3

Stora karet idag. Det är inte klart än på långa vägar. Man måste ju fundera lite med.

Lillyrod
2

Gjorde om högra hörnet för det såg inte bra ut innan.

Lillyrod
4

Måste ju bara ha med en bild på linslusen med. Helt klart lättast att fota

Lillyrod
2

Agassizii-honan däremot tycker inte det är kul. Här gömmer hon sig….

Lillyrod
3

för den här tölpen….

Lillyrod
1

96an har jag ändrat litegrann i bara och flyttat över herrskapet Baenschi och Kerritetrorna. Pandorna och ottosarna får vara kvar då de trivs bra. Onödigt att flytta runt dem bara för flyttandets skull.

Herr Baenschi är lite stressad och tycker det är stort och för lite växter. Han far längs rutorna och försöker hitta en väg därifrån men det verkar som om han lugnat sig idag. Frugan är lugn som en filbunke och utforskar sin nya värld. Letar mat och slåss med tetrorna som vanligt.

Lillyrod
1

Kerritetror är ett elände att fota. Bästa jag lyckades åstadkomma

Sarah E
0

Vad fint du har det till dina fiskar! För att inte tala om apistogrammorna!

billy_klara
0

Åhh! Vill också ha Baenschi. Men för tillfället har jag inte plats och det är nog med borelliisarna. Men en vacker dag ska jag då ha Baenschi också. 😃

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

ladygrenners
1

Vilka fina bilder! :D Och akvariet blev ju riktigt tjusigt!

/Ladygrenners

Lillyrod
3

Tack så mycket! Det vill inte bli som det ser ut i mina tankar men jag får fortsätta o greja. 

#132 Såhär ser han ut när han stilar lite för frugan. Han kan mer men som sagt han är lite osäker här än.

mimåne
0

Oj så trevliga bilder. Mycket uppskattat!

[AlenS]
0

#32 Är det kanske en randig otocinclus eller en dvärgotocinclus? :)

Lillyrod
0

Det är en Otocinclus Affinis på bilden.

[AlenS]
0

#137 Aha, tack! Tycker det är jättesvårt att se skillnad på alla de

[Jens]
0

#134 ? Vilken sort är det på bilden ?

Lillyrod
0

#138 Ja jag tycker med att det kan vara svårt att se skillnad. Jag har flexilis i det lilla karet och de ser nästan likadana ut. Möjligen något mindre trots att det står överallt att Affinis ska vara bland de minsta.

#139 På den bilden är det herrskapet Apistogramma Baenschi och en Corydoras panda.

[Jens]
0

baenshi! De är jättefina och när du tog bilden så ser jag att hanen visar sin prakt. Verkligen ett fint par !

Lillyrod
1

Ja de är verkligen vackra och ändå har han inte alla färger på den här bilden. När han riktigt lägger manken till är han magnifik.

Lillyrod
0

Jag har misstänkt det några dagar men idag fick jag det bekräftat. Fru Agassizii är död. 

Nu sitter jag här med en stor väldigt vacker hane som jag inte vill ha. De är alldeles för aggressiva både mot varann och andra fiskar för att jag ska gilla dem riktigt. Om någon i närheten (Kalmar) är intresserad skänkes han annars får jag försöka lämna tillbaks honom till butiken.

mimåne
0

Men tuffa mamma agassizii.. 🌺

Aristarcos
0

Såg i tråden, att du köpt crystal filter, är du nöjd med ditt köp. Funderar att byta ut min eheim pump …

Lillyrod
0

#144 Ja lite sorgligt är det. Jag tror inte att agassizii är så långlivade heller och jag har väl haft henne över ett år. 

#145 Crystal filter låter lite mer än Eheim men är i mitt tycke effektivare. De jag haft har hållt länge och inte varit några problem med. Jag har alltid haft de filtren sen man bytte från de luftpumpsdrivna man hade från början med filtervadd i 😂

De tar in partiklar som driver runt i vattnet väldigt effektivt eftersom de tar in både nere och uppe. Tyvärr tar de in luft uppe på toppen men det fixade jag med lite tuggummi i insuget. Funkar bra, Lätta att göra rena är de med. Jag har bytt så jag satte Crystal i 152an istället eftersom det var mer liter/timme på det än på Eheim pickup 2010 som jag hade där. Herr Baenschi blev mer nöjd med tillvaron när jag satte Eheim filtret i 96an. Det är lättare att reglera flödet på den. Han gillade inte att det var så strömt i 96an.

Lillyrod
3

Tänk att det kan vara så kul att flytta runt saker i en balja vatten. Vattenbyte och städning i 96an idag och då måste man ju bara flytta lite med ; ). Nya ljusrampen har kommit hem och satts upp. Jag tyckte all färg försvann på mina fiskar i det vita ljuset så jag lät den korta rampen med power-glo vara kvar med för att få lite rödfärg på det hela. Nattljuset kommer jag inte att kunna använda tyvärr vilket vore bra om det blir Baenschi yngel för herrn blev totalt skräckslagen när jag satte på det. Han var stel i ca en halv minut sen for han som en vilde genom karet. Dunsade i rutor och inredning så jag trodde han skulle slå ihjäl sig.  

I 96an bor nu:

Herrskapet Ap Baenschi

6 st Kerritetror

5 st Corydoras Panda

5 st Otocinclus Affini

2 st blå posthorn

en hel drös malaysiska sandsnäckor.

Jag anser att det är fullt.

Lillyrod
1

En grön bild. Det växer så det knakar.

Lillyrod
2

Lyckades få en bild på den största Kerritetran. Han är mycket större än de andra.

Lillyrod
3

Honorna ser ut såhär

Lillyrod
3

Jag fick till ett avtal med paret Baenschi medan de gick kvar i lilla karet. Inga fler stackars chanslösa yngel nu här utan ni får vänta tills efter flytten. De höll faktiskt vad de lovade. Idag är de lite flirtiga efter vattenbytet. Tyvärr vägrar han att visa upp sig helt när jag har kameran framme. Färgen på honom skiftar hela tiden beroende på hur nära honan är men jag fick ingen riktigt bra bild.

Lillyrod
1

En till

Lillyrod
1

Närbild utan färg : (

mimåne
0

Vad det här ledlampan du beställde eller vad det en aqua nova med lysrör? Kommer inte riktigt ihåg.

Lillyrod
1

Frun

Lillyrod
1

Stiiiick!! Hon har kamera

Lillyrod
0

#154 Det var ledrampen jag beställde. Den är bara 60 cm mot karets 70 cm men lyser upp jättefint.

mimåne
0

Intressant. Vet du hur pass stark och huruvida den passar ett växtakvarium egentligen? Är den för ett standardakvarium eller kan man ha den med soil, gödning och co2 tror du?

Lillyrod
0

Det var Jens som rekommenderade den i en annan tråd. Tydligen flera som köpt och var nöjda. Priset var väldigt bra med. Jag har haft den för kort tid för att säga hur bra det kommer att bli men det är ljust o fint och det når ner till botten utan problem. Jag har kvar power-glo röret med för färgens skull men det kanske är en vana bara.

Länk:

http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/61_136/products_id/992

[Jens]
0

Det är en vana Lillyrod. Lite märkligt att du tyckte att färgen försvann för själv tycker jag allt blev tydligare och det är som du säger att ljuset verkligen går ända ner utan problem. Jag gillar det nya ljuset. =)

mimåne
0

Jag får nog avvakta lite och se hur jag gör :)

Lillyrod
0

#160 Jag tyckte färgen försvann på fiskarna. Mina tetror var inte alls lika blå längre. De röda växterna blev brunaktiga istället. Det är ganska stor skillnad på om power-glo röret är av eller på. Hade nästan önskat att de blå lamporna varit röda istället. Själva karet i sin helhet däremot är väldigt klart och fint i det ljuset.

[Jens]
0

Kanske är det så att jag aldrig har sett de 'färgerna' du pratar om. Jag hade två st power-glo med reflektorer innan och jag tyckte inte det blev så stor förändring med ljuset. Bara mer så att säga.

Lillyrod
0

Idag var mina corydoras med i leveransen till affären. Tyvärr hade de råkat ut för tråkigheter på vägen. Deras påse hade gått sönder. Jag beställde 8 st men fick bara 7 med mej hem. En hade simmat vidare. Nu ska jag ha koll på dem ikväll och se så att alla mår bra. Får nya om någon dör. Fem av dem simmar runt och upptäcker den nya världen men två har dragit sig undan lite. Inget konstigt efter allt de varit med om men jag håller ett öga på dem. Väldigt vad stora de var mot pandorna men det fanns bara medium-large att beställa. 

Herr Agassizii är välkommen till affären så jag ska lämna in honom i helgen. Lite tungt hjärta har jag för det men samtidigt vill jag inte ha honom kvar. I affären finns borellii och macmesteri men jag får fundera på om någon av dem är vad jag vill ha istället.

Även två snäckor fick följa med hem. Filopaludina martensi "white wizard". De var också läskigt stora haha. Bilder kommer när fiskarna har kommit tillrätta.

mimåne
0

Ojdå. Det lät konstigt att påsen hade gått sönder. Men nu är de i rätt hem hos rätt ägare i alla fall. Hoppas det kommer gå bra för herr agassizii också och att han får ett nytt lämpligt hem.

Lillyrod
0

Ja jag tyckte med att det var konstigt att påsen gått sönder. De ligger ju i frigolitlådor och där finns inget vasst.

Lillyrod
3

Bild på de nyanlända. Något konstigt hände väl vid förra leveransen. Ägaren till butiken hade själv beställt corys och de var inte heller med trots att båda fanns på leveranslistan.

Lillyrod
1

Om jag har förstått det rätt så är de med mer "mönster" hanar. De är iallafall mindre. Då borde detta va en hona.

Lillyrod
0

Den här filuren har inte gjort mycket väsen av sig….

Lillyrod
0

Grejade lite idag. Vill ha ärlig feedback på vad ni tycker.

[Jens]
0

#168 Är det en pansarmal? Väldigt fin blå färg på malarna. =)

Lillyrod
0

Ja det är en Corydoras Elegans. Den är antingen blå eller grön beroende på hur ljuset faller. Väldigt livliga. De far runt som bara den i karet.

[Jens]
0

Nu var det bara två på bilden men hur många har du i karet? Hur stort är karet? Jag har dock inte velat släppa i dem i mitt 63 L men det kanske går bra? Tycker min pansarmal som har blivit gammal är för stor för karet och då ska jag berätta att hon är 6-7 cm stor. En gigant ! =)

Lillyrod
0

De går i mitt 152-liters. Jag beställde 8 men efter lite omständigheter så blev det 7. Det är mycket fart i 5 st och de andra är lite lugnare. Jag hoppas att de mår bra även om de vilar lite för sig själva. 

Omständigheterna kan man läsa om i #164

Lillyrod
0

Jag tror inte det är några problem att ha dem i ett 63-liters. Det står att elegans blir ca 6 cm och att de kan gå i ett 60-liters.

[Jens]
0

Mitt lilla akvarium innehåller väldigt mycket växter och det skulle nog inte passa dem så mycket. Jag har corydoras i mitt stora istället och där trivs dom minsann.

Lillyrod
0

Mina gillar då växter. Att ligga på, under, bredvid osv ; )

[Jens]
1

Du såg ju mitt akvarium så det är inte mycket till yta för att böka…. =) fast å andra sidan så är de duktigare på att hitta yta än vad jag kan 'se'….

mimåne
0

Oj så vacker elegans hanen var. Riktigt stilig i sitt blåskimrande mönster. Du har helt rätt i könsskillnaden. Hanarna är mer färgglada och mönstrade, samt mindre i storlek.

Jag ser att ni diskuterat ytan för denna art och kan delge den informationen att gruppen av eleganspansarmalar är en av de som gillar att tillbringa tid högre upp i akvariet. Simma i mittendelen eller ligga på växter exempelvis. De är inte bundna till botten som en del andra pansarmalar.

I min nya pansarmalsbok har jag läst att "corydoras elegans" bara är ett samlingsnamn i handeln för flera olika arter i den gruppen. Boken är skriven i tyskland och det skulle vara intressant att veta hur man förhåller sig till det här i vår handel och vad det rätta namnet på din art är lillyrod.

Lillyrod
0

Om man söker på Elegans så kommer det upp bilder både på de som ser ut som mina och de som ser lite annorlunda ut. Tyskarna borde veta för de föder upp väldigt mycket fisk. De flesta jag har köpt kommer därifrån. Dock inte samma massproducering som i Asien. 

Att de håller till i mellanskiktet stämmer bra. Mina far som bara den längs rutorna men vilar gärna på botten under någon växt. Jag skulle vilja att de bökade lite mer än de gör. Jag har inte sett dem äta än men de var välgödda när de kom så det är nog ingen fara med dem.

Lillyrod
0

Nu har jag lämnat herr Agassizii i affären. Har faktiskt en liten klump i magen för det. De hade redan ett par och en ensam hane där så han blir nog inte lättsåld. Om de inte tittar noga för han är bra mycket vackrare än de som var där. Väldigt mycket större med.

Det var 2 par apisto som ville följa med mej hem. Båda hanarna visade upp sig från sin bästa sida när jag tittade på dem. Valet föll till slut på herrskapet Macmasteri. 

De är nyligen utsläppta i karet och gömmer sig än. Gammeltetran tog sig en närkik på honan men bråkade inte. Hanen kikade fram och hamnade rätt i stimmet med corys så han blev lite putsad av en som stannade till. Sen har jag inte sett honom….

mimåne
0

Jag tycker också det är jobbigt att lämna fisk i butik. Främst för att man inte vet vilket öde de får och om man sviker fisken. Sen har jag svårt att "glömma" de fiskar jag lämnat till butik, jag tänker ofta på dem och hur det gick. Det är inte samma sak med fiskar som lämnar mig. Konstigt hur det kan vara.

Lycka till med dina macmasteri, hoppas de lämpar sig bättre för dig än agassizii gjorde.

Lillyrod
1

Herr Macmestari

Lillyrod
1

En till

Lillyrod
0

Frun är lite blyg. Jag gillar verkligen hennes färg.

Lillyrod
1

Skynda, skynda

mimåne
0

Oj så vackra!

Fifill
0

Jättefina! Din hane verkar ha mer blått på kinderna än min, väldigt stilig pojk det där!🙂 Tänk ifall jag kunde få så fina bilder på mina…😟

Lillyrod
1

Vad jag har förstått så finns Macmestari i lite olika färgsättningar. Det röda kan sitta på lite olika ställen. Min är röd och babyblå. Honan är rosa vilket ser lite kul ut när man är van vid de gråbruna honorna.

Du får göra som jag. Be släkten hjälpa till med att lägga ihop till en fin kamera till en närstående. I mitt fall dotterns studentpresent. Hon hade faktiskt önskat en. Sen lägger du beslag på den för egen räkning 😃

[AlenS]
0

#183 Läcker! :)

Lillyrod
0

Idag var det inte så kul att komma hem från jobbet. Tog min kaffekopp och satte mej framför det största karet och såg med en gång att det inte såg bra ut. Fiskarna var sig inte lika. Det var inget jag kunde peka på men de såg inte ut som vanligt. När jag var hemma på lunchen och gav dem mat var det ok. 

Bestämde mej för ett vattenbyte på 40 liter så det satte jag igång med. Jag kunde bara räkna till 4 corys så jag började leta. Jag har ruskat i växterna och lyft på stenar och rotat överallt. Hittade en död stackare. 

Nu när jag är klar är det 5 corys synliga samtidigt. Det borde vara 6. Nu är jag ju inte säker på att det är samma 5 jag ser hela tiden men jag är misstänksam.  

Fiskarna är betydligt piggare nu iallafall. Det blir väl till att sitta hela kvällen och räkna. Får jag det inte till 6 st så får jag göra en ny djupdykning för att se om jag missat någon död. Tråkigt är det iallafall. 

Apistona mår bra. Honan har färgat ut ordentligt och är nu röd på främre delen av kroppen och gul på bakkroppen. Hon har gjort misstaget att försöka köra bort gammeltetran från favoritstället för hon valde samma ställe. Hon försökte 2 gånger och nu delar de…… Hon ser helt klart ut som att hon är sugen på lek men hanen är inte så värst intresserad än. Han spänner sig lite men simmar sen iväg och struntar i henne. Får se hur det går.

mimåne
0

Ojdå, det var inte roligt att höra Lillyrod. Kan det ha varit för höga nitritvärden som orsakade det hela? Har du hittat den sista coryn?

Lillyrod
0

Nej ingen nitrit. Har kollat med både sticka och flytande. Det enda som är något förhöjt är nitrat men det ligger strax över 10 så det är ju ingen fara. Den sjätte coryn hittade jag men den är inte så pigg. Igår kväll gav jag dem tabletter. Både alg och för köttätare. Då var alla 6 framme och åt men annars så är han tillbakadragen. Simmar inte med de andra. Jag undrar vad de egentligen var med om på vägen hit.

Lillyrod
1

Ibland är man bara så klantig.

I onsdags var jag hemma på lunchen och passade på att mata fiskarna. Väl hemkommen på kvällen så märkte jag att frysen, som är ny, gick hela tiden. Visst stod dörren öppen. Bara ca 2 mm men ändå. 

Det blev en del jag fick rensa ut och slänga. Bl a fiskmaten. Vågade inte ge räkmix som tinat till fiskarna. Räkor blir ju fort dåliga. Så hur tillbringar man lördagskvällen? Jo man fixar givetvis ny mat till de små liven.

[Jens]
1

hehe, tråkigt att det blev så illa men att du sätter igång att mixa till nytt är ju guld !

mimåne
0

Muumms!

Lillyrod
1

Maten provsmakad och godkänd. Alla corysarna dök upp som från ingenstans och lät sig väl smaka. Den höll ihop lite dåligt men inget ont som inte har något gott med sig. Om jag får yngel kan de äta av detta med : )

mimåne
0

Vad blandade du i din mix?

Lillyrod
1

Vågar jag svara på det? 😊I alla recept är det torsk eller liknande. Herr Baenschi säger att han gillar inte torsk. Får han det så sorterar han och spottar ut det han inte vill ha. Så jag prövar lite annat för att göra honom nöjd.

Tonfisk, musslor, räkor, ärtor, broccoli, vitlök, ägg, spirulina, banan och lite majsmjöl blev det igår.

mimåne
0

Jag förstår honom, torsk är väl ingen höjdare😃

[Jens]
0

Waaaow så fin apistogramma macmasteri är ! 😍

Lillyrod
2

#201 Ja visst är de fina. Jag måste plåta honan som hon ser ut nu. Halva röd och halva gul. Hon är nog lite sugen på bus i nöten men blir ignorerad av hanen. Bilder på nätet gör ingen rättvisa alls åt fisken. Jag har tittat på dem förut men tyckte inte de var så fina. När jag såg dem i affären var jag  mer imponerad.

Lillyrod
1

Jag har suttit och studerat mina Baenschi en stund. Undrar jag om de inte har lekt. Det är flera månader sen sist men vi hade ju pratat om att de skulle vänta tills efter flytten till nya karet. 

Honan är mycket inne i nöten men hon är inte så knallgul som hon brukar vara efter lek. Hon är ganska bitsk mot de andra fiskarna så nåt lurt är det.

Lillyrod
0

Nu har jag problem. Det verkar som om en affinis har fastnat i roten i 96an. Roten är ihålig både här och där men några  hål är blindgångar. Nu sitter den i ett sådant hål i en böjd konstig ställning. Jag lyfte roten ur vattnet men den reagerar inte. Lever gör den iallafall. Det finns ingen möjlighet att ta sönder roten för att få ut den utan att skada fisken. Känner lätt panik nu.

[Jens]
0

Huuua! Kan förstå det… Har inget bra svar på hur man lösa det. Hoppas det går bra.

Lillyrod
0

Den sitter kvar och rör sig inte. Det finns inte ett dugg jag kan göra för att hjälpa den. Jag testade med att nå stjärtfenan med en pincett. Det gör jag men jag kan inte dra ut den utan att skada den för gången är böjd. Jag ser stjärten och magen genom ett annat hål. Kan de backa?

[Jens]
0

Ja, det kan de om de gör det själva. Hur länge har han/hon suttit där?

Lillyrod
0

Lite drygt en timme. Jag såg när den simmade in där.

[Jens]
0

Jag tycker dock du ska avvakta. Kan vara så att den försöker lossna själv. Andas den häftigt eller ser den lugn ut?

Lillyrod
0

Den är lugn än så länge. Lyfte ju roten förut över vattnet för att se om den skulle börja sprattla men det gjorde den inte.

[Jens]
0

Jag tror det bästa är att avvakta helt enkelt. Man kan nog inte göra annat.

mimåne
0

Oj! Du får pröva fresta honom med en bit broccoli utanför så kanske han kilar ut sig.. Eller är det för elakt om han verkligen har fastnat..🤐

Lillyrod
1

Den rör sig lite nu och jag tror att stjärtfenan kommit lite närmare utgången. Men jag ser inte att den rör främre halvan. Bara att vänta och se. Broccoli ska de få och det är ungefär där jag brukar ge dem så…..

Sarah E
0

Oj vilket drama :( Håller tummarna för en lycklig utgång.

Lillyrod
0

Det ser inte bra ut. Den skulle behöva vrida sig lite och jag har sån lust att ta en tops eller något och försöka men är rädd att den ska klämma in sig mer då.

mimåne
0

Hur har det gått under natten? Finns det verkligen ingen möjlighet för dig att ta sönder roten?

Lillyrod
0

Den sitter där den sitter. Jag vet inte om den lever idag. Jag får ta tag i det ikväll. Det går inte att såga i roten utan att såga i fisken som den sitter. Jag får helt enkelt försöka dra ut den. Antingen går det bra eller blir det avlivning direkt. 

Jag försökte peta på den med en tops igår genom det lilla hålet där jag ser ena fenan och en bit på magen men den rörde sig inte. Man vet ju inte hur det ser ut på andra sidan. Roligt är det inte kan jag säga.

mimåne
0

Nä det lät inget vidare det där.. Ingen rolig situation men jag tror du gör rätt i att försöka få ut den ikväll. Den lär ju gå ett dåligt öde till mötes om den stannar där.

Lillyrod
1

JAAAA!! Den är ute. Men vilket pill det var. Jag försökte dra ut honom men det gick inte. Han satt verkligen fast. Dottern gjorde en inventering i städskåpet och kom tillbaks med sekatören. Vilken idè! 

Jag fick klippa med sekatören i träet. Väldigt försiktigt för fisken var ju där precis innanför. Klippa lite sen dra loss flisa för flisa med pincett. Dottern höll lampan så jag skulle se. Sen skulle man ju försöka hålla roten under vatten med. När vi fick bort träet utanför så såg vi honom. Huvudet var inkilat i änden på gången i träet. Han satt riktigt fast. Hur i hela friden hade han tagit sig dit. Och varför??

Jobbigt arbete med sekatör ska jag säga och risken att klippa honom fanns ju hela tiden. Vi var överens om att minsta skada skulle jag bara klippa av honom fort. Till slut hade jag ett litet litet hål vid huvudet. In med en tops och försöka skjuta honom bakåt. 

Vips så var han loss och for iväg som ett skott. Lite vingligt. Han måste vara precis stel stackarn. Stjärtfenan var ju inte vacker heller då för där hade ju jag varit och dragit men simmade gjorde han och satte sig på bakre rutan.  Nu är det bara att hoppas att han överlever det här äventyret. Räddningsaktionen tog över en halvtimme.

Är så glad att slippa se magen där i lilla hålet iallafall. Broccoli finns om han är hungrig 🙂

[Jens]
0

Hoppas han överlever och vilket arbete ni har gjort!

Sarah E
0

Puh! Hoppas den lilla stackarn repar sig. Ska du sätta igen hålet?

Lillyrod
0

Han ser inte pigg ut. Ligger böjd i samma ställning som han suttit fast. Man kan ju tänka sig själv hur det känns i kroppen. Inga synliga skador iallafall. Hålet är numer så stort att ingen kan fastna där så det får vara.

Som dottern sa så har vi gjort vad vi kunnat. Dör han så är det bättre fri i karet än med skallen i ett skruvstäd. Kan bara hålla med.

Aristarcos
0

#222 ojj stackarn, vilket bra jobb ni gjorde.. Hoppas hen klarar sig !!

Lillyrod
1

Nu har den rätat ut sig lite och sitter i ena hörnet på glaset. Tätt tryckt intill sitter en kompis. Ser verkligen gulligt ut.

mimåne
0

Vilken insats ni gjorde. Bra jobbat!

Lillyrod
3

För en stund sen kunde jag ta en närmare titt på rotoffret. Stjärtfenan har ju jag gått illa åt men det är bara fenan så den lär ju växa ut igen. Kroppen är rak och fin. Ett litet skrapsår på ryggen men bara någon mm stort så jag tror inte det är nån fara. Tror förresten att det är en hon. Lite rundare i formen. 

Jag trodde faktiskt inte den skulle vara vid liv idag men det är den och inte ser den särskilt stressad ut heller. Jag hoppas den kommer över det och klarar sig.

Lillyrod
4

Medan jag ligger på soffan och kollar på Greys anatomi så finns det de som har annat för sig…..

mimåne
0

Men oooo så vacker! Vilken fantastisk lekdräkt!

Lillyrod
0

På hållningen syns det att hon vaktar. Innan jag släckte hade hon stängt in sig helt i nöten.

mimåne
0

Det har du rätt i Lillyrod. Hon är på hugget. Det är definitivt något på gång.

Lillyrod
0

Vattenbyte i stora karet ikväll. Lite måste man ju pyssla. 

Jag har lagt märke till att mamma Macmasteri har en annorlunda metod att fläkta sin rom. Hon står utanför nöten, böjd i kroppen och viftar in nytt vatten med stjärtfenan. Ibland dyker hon in där och tittar till dem men för det mesta utanför. Intressant att se att de har olika idéer om hur man gör.

Rototto mår ganska bra i 96an. Hon, för det är en hon, håller sig nära sina kompisar och äter som hon ska. Skrapsåret ser bra ut. Ena bröstfenan ser inte så bra ut men det är svårt att se för de sitter ju aldrig väl synliga. Jag är ganska förundrad över att hon överlevde detta.

Herrskapet Baenschi lekte som jag trodde men redan dag 2 gick herrn in i nöten och glufsade i sig rommen. Mamma stod utanför helt hysterisk men vågade sig inte in. Det är nåt fel på den karlen!

ladygrenners
1

Vilken tur att det gick bra med "rotfisken"..!

/Ladygrenners

mimåne
0

Haha nämen vilken glupsk karl!

Lillyrod
0

Han är ju knäpp herr Baenschi. Förut tog han ynglen och nu rommen. Min gissning är: Uppfödd utan mamma….

mimåne
0

Så tråkigt när det blir så.

Aristarcos
0

234 # Blir han utbytt ?

Lillyrod
1

Nej inte då. Han är min favorit. Att han inte vet hur man handskas med barn är inte hans fel. Han stannar kvar här hos mej.

Aristarcos
0

Hehe :)

Lillyrod
2

Det händer lite i mina kar. Sent igår kväll lekte herrskapet Baenschi igen. Han kom utkravlande ur nöten när jag skulle ge maten. Hon var bara ute och tog en matbit och sen in igen. Idag har jag bara sett henne ute en gång trots att jag gjort vattenbyte och grejat lite i karet. Hon ställde sig bara utanför och när herrn kom simmande gjorde hon helt klart för honom att hit kommer du INTE! Sen har jag inte sett henne.

Ottosen mår bra. Simmar och äter med sina kompisar och verkar inte ha några problem med att stjärtfenan är lite för liten. Däremot har jag bara sett 4 st på sistone. De ska vara 5. Inga lik upptäckta så den kan ju finnas där nånstans.

Bara en Kerritetra följde med vattnet ner i hinken idag. De börjar bli så vana att det bara är att sticka ner håven i hinken så hoppar de i och man kan lyfta tillbaks dem. Jag bara älskar denna tetra.

Fru Macmasteri är ganska nonchalant med sina barn. Jag trodde rommen möglat för hon är mest ute i karet men idag satt jag och tittade en längre stund och hon går in där ca 1 gång i timmen. Hon vaktar inte och är inte elak mot någon. Corysarna får gärna söka genom gruset precis utanför ingången till nöten utan att hon bryr sig. Det borde hon kanske göra. Jag antar att det är sprattel där inne nu.

Innan jag köpte paret läste jag att de hjälps åt med att passa ynglen efter de blivit frisimmande. Det ska bli mycket intressant att se om det stämmer ifall hon får ut dem. 

Oj nu har jag skrivit en bok 😊

Fifill
0

Ja, vilken skillnad det är på individerna! Min Vire är definitivt inte så tolerant, även om hon inte är lika hård mot dvärgkardinalerna som mot de andra invånarna. 

Jaså, de ska hjälpas åt, säger du? Ska bli roligt att se om de verkligen gör det…🙂

Aristarcos
0

Appropå ottosarna, det kan gå en vecka emellan jag ser alla, de är duktiga på att gömma sig, skönt att ottosen fixar att leva lite handikappad 😃

Lillyrod
0

Ja det är inte lätt att få syn på alla. Jag har sett 3 i det karet i en månad. Igår var de 4 men 5 är ett bra tag sen jag såg samtidigt. I det lilla karet på 54 liter har jag 7 ottosar ensamma. De syns nästan hela tiden nu.

Lillyrod
0

Kan en stor snäcka på ca 2.5 cm bara försvinna? Jag köpte ju 2 st Filopaludina martensi för ett tag sen och nu kan jag bara hitta en. Jag har vänt på varenda sten och rot för att se så den inte fastnat någonstans men nä den finns inte. Om den dött borde jag ju hitta skalet iallafall. Så fort som knappt en vecka kan det väl inte vittra sönder på eller? Den finns inte i omgivningarna runt karet heller så den har inte tagit sig ut.

Platyanna
0

Fantastiskt fina akvarier och fiskar du har! Jätteroligt att man man kan läsa vad som händer i dem också. Hoppas verkligen det löser sig med försvinnandena och att inte herr Baenschi lyckas glufsa i sig ynglen och rommen nästa gång!

Lillyrod
0

Tack Platyanna! Jag undrar om inte herr Baenschi redan lyckats att få tag på rommen. Frun är ute och simmar och har tappat sin gula färg.

mimåne
0

Vilket snäckmysterium. Jag hade något liknande nu efter påsk. När jag kom hem efter helgens bravader så möttes jag av en snäcka vid ytterdörren. De kan mer än man tror de där småttingarna.

Lillyrod
0

Jag har hittat den. Någonstans har den varit trots att jag vände upp och ner på precis allting. Igår kväll när jag skulle släcka satt den där som om inget hade hänt ; ) Nu är de två stycken igen.

Aristarcos
0

#246 haha, det tror jag det, har du varit ut och haft roligt måste väl snäckisen också ha kul :P

mimåne
0

Haha!

mimåne
0

Nu ska du få se Lillyrod.

Heteranthera zosterifolian du skickade åt mig, den gillade inte sitt miljöombyte kan jag säga. Antagligen var det gamla hemmet nog så mycket bättre ;) Alla stjälkarna utom en tappade alla blad och det såg verkligen dystert ut där ett tag.

Nu har den väl insett att här ska den bo och börjat acklimatisera sig. Den någorlunda skonade stjälken har börjat få nya blad i toppen och i sanden har plötsligt rötterna bestämt sig för att överleva ändå. Så nu kikar nya plantor upp!

Lillyrod
0

Himla tur den inte beslutade sig för att ge upp. När jag köpte sista omgången smälte bladen nerifrån ett tag i början så jag fick ta upp dem och nypa av det kala längst ner och sätta ner dem igen. Sen har de växt. Då och då blir det ett blad som liksom svartnar och sen smälter men själva plantorna är fina. Vet inte varför den gör så.

Lillyrod
1

Zzzz tap tap tap tap ?? Klockan 4.44. Det låter som om….. Tände lampan, ner på golvet på alla fyra och kikade runt. Näe ingenting. Gå på toa och krypa ner igen. Zzzzz. Tap tap tap. Men vad? Tände igen och jo där låg en cory och sprattlade på golvet. Fick upp den i en handduk och ner i karet. Den for iväg som ett skott så den hade nog inte legat länge. Varför måste de ta sån fart upp när de ska ta luft att de åker igenom en halv cm springa vid framrutan? Visst ville jag vakna före 5 en ledig lördag. Gäsp

mimåne
1

Nämen oj! Vilken tur att du vaknade och kunde rädda livet på den stackaren. Helt klart värt att offra en lördagsmorgon för tycker jag ;)

Lillyrod
0

Ja absolut. Jag hade inte blivit glad om jag hittat den torr när jag vaknade sen.

Lillyrod
1

Bebis!

Lillyrod
1

Mor eller far. Jag har 2 st vuxna och de har väntat länge med att föröka sig tycker jag. De måste kommit med växter hit men det gör ingenting : )

Lillyrod
1

Och medan de små blå arbetar med att hålla efter algerna så slappar vi. Endast en av dessa fyra har sina skäggtömmar kvar. Alla hittar mat och äter duktigt. Min hemmagjorda räkmix är så mjuk att de inte har några som helst problem med att få i sig som väl är.

Lillyrod
1

Hej! Det var jag som satt fast i roten ni vet. Jag mår bra och min stjärtfena växer ut som den ska men det går förbaskat sakta. Det syns inte ett spår av skrapsåret i nacken heller säger mina kompisar. Hälsningar Rot-Ottis

mimåne
0

Jag funderar på julas blästersand. Är det den du har i akvariet där pandorna går?

Lillyrod
0

Jag har Julas sand i alla mina kar. Den funkar utmärkt tillsammans med ett gäng sandsnäckor och det är fint i karen.

mimåne
0

Jag har också julas blästersand i mina akvarium. Det jag funderar på är dina pandors spröt som de tappat. Det är lite mystiskt, eftersom att du i karet (vad jag kan se) inte har något de borde skada sig på. Jag har själv haft eller har, samma mysterium i mitt ena akvarium där jag har Sterbai. I akvariet finns ingenting de borde skada sig på men ändå är det två stycken som tappat sina spröt. Jag har ifrågasatt blästersanden lite för mig själv. Tänk om..

Lillyrod
1

Min teori om pandornas spröt är ifrån när det gick i stora karet tillsammans med agazissin. De blev hårt jagade och där fanns ju lite gammalt grus kvar som kom upp när man flyttade växter osv. När de stod på näsan i sanden och blev attackerade så blev det ju lite tumultartat och jag tror att det var gruskornen som gjorde så spröten gick av. Oftast rotade de ju där gruskornen var samlade eftersom matrester fastnade där. Det var därför jag silade sanden innan den fick komma tillbaks i karet. Inga sprötolyckor har hänt efter det att gruskornen försvann.

Lillyrod
1

Mitt 152-liters kar med algproblem ser i dagsläget ut så här. Det ser värre ut i verkligheten än på bilden märker jag.

Lillyrod
0

Ena sidan

Lillyrod
0

Andra sidan. Någonstans bland stenarna finns just nu Mac-rom.

Lillyrod
1

Nu är jag så trött på den där kameran som förföljer mej!!

Lillyrod
1

96-liters karet har inte alls samma problem med alger. Lite gröna här och där men ottosarna ska ju ha lite att äta.

Lillyrod
1

Det här är den lilla plantan mimåne 👍

mimåne
0

Dina akvarium är jättefina och får mig att vilja pyssla med mina egna! Vad roligt att plantan har tagit sig så bra också :)

Lillyrod
0

Det är de som är så roligt med bilder. Man får inspiration

mimåne
0

Ja verkligen. Här fick jag tanka det. Tack tack :)

Lillyrod
1

Precis nyss tröttnade jag på min ilskna Sorgmanteltetra. Hon är på stackars herr Macmasteri hela tiden. Han är lugn som en filbunke och simmar runt och letar mat på apistovis. Nyss rök hon på honom så fjällen yrde runt dem. Jag kan inte fatta vad det ska vara bra för. Han rör ingen. Nu fångade jag in henne och flyttade över henne i 96-an. Får se hur det går där för herr Baenschi var inte precis välkomnande. Eftersom paret Macmasteri har rom och honan vaktar mycket mer intensivt än hon gjorde förra gången så hoppas jag att det ska gå bra för dem. Då vill jag inte ha en Sorgmanteltetra som far runt som en furie hela tiden där.

Dessutom bakar jag idag. Fiskkakor : ) Jag har fått för mej att göra maltabletter på egen hand så jag bakade ihop med de ingredienser jag hade till hands. Jag har bara hittat en som gjort det på nätet och han hade hundmat som bas. Kändes inte ok så jag kör med okryddade skorpor som torr ingrediens. Bröd gillar ju fiskar eller hur? Mina små bakverk befinner sig i ugnen på tork så vi får se om det funkar när de är klara.

mimåne
0

Vad spännande Lillyrod! Jag vill se bilder och höra hur det gick med maten sen :)

Lillyrod
0
MonsterTrollet
0

Himla fina bilder och kar!  😍

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Lillyrod
0

Tack så mycket!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer