Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2328 ggr
[Sofiesen]
0

Vitaprick, svamp??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom hem nu efter några dagar på landet.. så ser jag att min ena Guppy har fått vita prickar som står ut… Tre på kroppen några vid ryggfenan och några på stjärten. Är sett vitaprick eller svamp? Behöver lite hjälp så att jag kan behandla mot rätt sak. Försökte få en bra bild men det är svårt.. Vore super om jag kunde få lite svar och råd till imorgon så kan Jag springa ner till zoo och köpa det som behövs för mina små fiskar….

[Sofiesen]
0
[Sofiesen]
0
[Tinitusan]
0

min erfarenhet av vita pricken är att det allt som oftast sitter på fenorna som väldigt väldigt små vita prickar. 

men jag hade saltat karet o avvaktat lite, 1dl salt per 100l vatten, salt tar död på parasiter i tidiga stadier vilket innebär att när de vuxna, som oftast har ganska kort livscykel, när de dör har du utrotat parasiten utan behov av dyra mediciner som oftast påverkar balansen i karet negativt. 

givetvis måste du hålla koll på fiskarna extra nog så du direkt upptäcker om det hela blir värre!

atos
0

#3  Tycker det låter mycket 1 dl salt på 100 liter eller………

[Jens]
0

När man ska dosera i medicinsk syfte så är inte 1 dl mycket på 100 L. Däremot om man har corysar så är det inte bra. Men salt är första steget, höj gärna också graderna till 28-29 grader också. Sedan om det är vita prick så köp medicin för vita prick.

[Jens]
0

Svårt att se på bilderna men jag ser bara en prick på sista bilden och är det det så räcker det nog med salt. Förmodligen stress eller för kort tid när man koppade in fisken.

atos
0

#5 Precis helt rätt att höja någon grad, men såg här på zoopet att dom sa 5 ml  salt på 100 liter därför tyckte jag 1 dl lät mycket……

[Jens]
0

Ja, man ska göra ett saltbad enbart för fisken som är dålig med extrem sjukdomsfall. 

Ska man saltbehandla ett helt akvarium så ska man behandla med en kaffesked på 50 L akvarium (läst på en ektozonförpackning). En kaffesked är 7 gram men jag skulle inte kräma på direkt med 14 gram i ett 100 L utan först ta 7 gram och höja temperaturen och vänta 2-3 dagar och hälla i ytterligare 7 gram vid behov. Det är för att inte stressa fiskarna i akvariet men som sagt så är det viktigt att veta om ALLA fiskarna i akvariet tål salt.

[Tinitusan]
1

ja just det höja tempen glömde jag bestämt att skriva, sen ska jag nämna att jag tittade över det där med salt o corydoras för några månader sedan o drog själv slutsatsen att det är lite av en myt, ungefär som att man absolut inte får använda jod, har sen dess saltat karet där mina platy o corydoras går med jod o fått goda resultat =)

[Tinitusan]
1

o en dl per hundra liter känns mkt jag vet, speciellt om man har stora kar, men det är inte så mkt, salthalten generellt i ett akvarium skiljer sig från kranvattnet som är väldigt sött, har man sen fiskar som generellt går i vatten med hög salthalt i naturen då kan man tillsätta även mer än så.

atos
0

Läste bara på en sida att dom rekomenderade 5 ml salt till hundra liter vatten.

Men det är säkert som du säger, sen vet jag inte hur tåliga Guppy är.

Själv skulle jag använda medicin mot detta, hoppas man slipper

[Tinitusan]
2

medicin är generellt ngt man bör försöka undvika då det slår ut hela akvariet, med lite is i magen o salt o förhöjd temp kan man klara det mesta!

sen menar jag givetvis inte att man inte ska medicinera om det behövs, men många gånger behövs det inte =)