Vad ser jag?
Jag har en stor och tät cryptocoryne. Den har fått några gula blad sista tiden. Jag blev misstänksam o började kolla den lite. Längst ned mot sanden såg jag en massa mörkt jox inne i plantan. Skräp tänkte jag och tog sugen o började suga upp. Men döm om min förvåningen när jag hittade detta! Vad är det för ngt, ser jätteäcklilgt ut. Jag har nu hållit på en bra stund o sugit upp det mesta. Men det finns säkert mer kvar. Bör jag ta upp hela plantan och rengöra botten runt där?
Ser ut som om plantan förökar sig, dvs, att den sprider rötter omkring sig. Tror inte det är något dåligt iaf :)
Jaså tror du det? Den tanken slog mej aldrig eftersom plantan fått gula blad. Jag trodde förstås att den höll på att dö. Men om det är som du tror borde det ju finnas massor av tillväxt runt den, Det finns det inte.
För mej såg det mer ut som en begravningsplats för malysiska sandsnäckor. 🤪 Jag sett sådana då o då, inte många.
Jag får hålla med mejamylove. Det ser ut som att växter skickar ut nya skott.
Jag kanske måste förklara lite bättre. Det låg alltså drivor av dessa nere i sanden mellan växtens nedersta stammar och det fanns långt nere i sanden oxå. Jag tror jag fick upp runt 100+ sådana svarta små stumpar. Dom var lösa, satt inte fast i stammen eller sanden. Kan det verkligen vara nya skott? Tänkte def på döda snäckor. Om det vore nya skott så borde jag ju se det i st f gula blad? Blir inte klok på detta.
Det är inte sandsnäckor iallafall. Då är det något annat som jag aldrig sett som du fått in i karet.
Du pratar om de större sakerna på bilden? Inte snäckorna för de är sk kanelbullar. Skivsnäcka heter de annars men kallas dock för kanelbullar =)
De större sakerna. När du klämmer på dem? Är de lite mjuka eller stenhårda men jag har dock svårt att se att det är skal från malaysiska sandsnäckor.
Jag har inga kvar att klämma på!
Ja jag kan inte se annat än att det är skott. Vad har du för växt/växter som du hittade dessa under?
Det är då frågan om något som växer åtminstone. Vad har du för cryptocoryne art? De flesta cryptocoryne så vitt jag vet, skickar ut smala, raka stänglar när de förökar sig. Det du har på bilden liknar mera strukturen på en rotstock i mina ögon. Men synnerligt märkligt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Oj! Vilken mäktig planta! Och jag som fick bilden av att den var döende utav beskrivningen "gula blad". Den där skottar definitivt av sig. Däremot inte med rotstockar utan moderplantan skickar ut ett enkelt fint sidodkott utan förgreningar. Det du har på bilden har tydliga förgreningar. Har du några andra växter i närheten?
Tack för berömmet. Men den har varit verkligen mycket tät innan den började tappa blad. Jag tycker den ser gles ut nu jämfört. Kan du av bilden säga vilke cryoto det är?
Jag har en annan sort cryptocoryne i andra ändan. Och javamossa samt limnophila sessiflora, och lite flytväxter.
Cryptocoryne är det släkte jag personligen upplever som svårast när drt kommer yill artidentifieringar. Många arter är så otroligt lika varandra, endel hittar jag ingen skillnad på hur jag än vrider och vänder på dem. Men spontant tänker jag på c. Lucens som jag vet kan bli ganska hög, buskig och har släta blad tillskillnad från många andra som har krusade blad.
ja det är ju definitivt nya skott som börjat skjuta ut ur de där kapslarna, låt dem ligga i karet o se vad som händer, spännande ju!
Tyvärr slängde jag allt! Men det lär nog finnas fler där nere i gruset. Ska kanske pilla upp en o kolla. Lite mysko är det. Jag fick lite noja av dem, det var så många och jag trodde att det var djur lr döda djur.
#17 tycker också det såg ut som skott, då flera av dem hade en grön liten bit i ena änden, precis som att de börjat växa, jag hade klämt och känt om det var levande eller något annat själv 😃
Det där är ju riktigt spännande. Ska bli kul att se vad det blir av den : )
Den där roten gräver väl ned sej och så börjar plantan växa. Tror jag…
Konstigt sätt att växa, undras om det så det går till i cryptocorynevärlden.
Det verkar som att det är rotstockar.
Helt klart någon form av skott :) Du får vänta lite tills skottet växt till sig så kan någon guida dig vilken växt det är !
vad häftigt, mest fascinerande är ju helt klart att du inte själv klippt av dessa små rotstockarna utan att de verkar nästan som plantan själv fröat av sig ju!