Hjälp med Discus
Under sommartid när jag varit borta en del har en utav mina Discus på ca två år fått 'kala markeringar' utspridda på kroppen. Kan det vara någon svamp eller har den skrapat sig? Ska rengöra karet ordentligt idag, stort vattenbyte.
Det är en av mina finaste, så jag är mer än tacksam för hjälp!
Här är stackaren. Har även sett en 'skinnbit' som flöt runt för någon dag sedan. Såg ut som ömsar skinn från en orm nästan, ca 8 mm i diameter (cirkel-formad). Karet är nystädat, därav den ljusa bleka färgen och partiklarna som flyter runt. Han är pigg och äter som vanligt annars. Ingen annan Diskus har problemet. Ang. Discusforum så är jag medlem där men hemsidan fungerar inte för mig tyvärr.
När jag tittar på bilderna som du visar så får jag känslan av att de har skrapat sig mot något? Ser du att dina försöker 'klia' sig mot saker i ditt akvarium?
Här är en person som har haft över 30 års erfarenhet av diskusar och läs gärna på sidan. Det skrivs om vikten av vattenbyten och även att undvika stress för diskusar annars kan det uppkomma olämpligheter.
Som Jens skrev att känslan att de har skrapat sig. Den känslan får jag med. Även frågan om vad för inredning du har dyker upp i huvudet. Har du rötter i akvariumet kan det ha orsakat skrapningarna.
Diskusar är rätt "spattiga" fiskar som gärna får spel om du går förbi akvariumet och din skugga lyser in fel i det.
Men är du orolig kan du köra salt i vattnet för se vad som sker. ½dl salt till 100 liter vatten om jag inte minns fel.
Synd att det inte funkar för dig på Diskusforumet, för de sitter på väldiga kunskaper om denna vackra fisk.
#6 Okej tack. Funderar också på det.
#7 Nja, de är inte så mesiga eller lättskrämda. Blir överlyckliga när de ser att man kommer och följer efter de som passerar akvariet ;)
Jag har inga rötter. Men jag har en BTN bakgrund som de kunnat skrapa sig på. Nu när jag tänker på det så brukar de på kvällarna få ett ryck är alla vid ytan får ett ryck och flyger genom akvariet. Tycker själv inte det liknar skrapmäårke då en annan av de fick det igår och det liknar inte enligt mig..
Vågar jag tillsätta salt? I karet bor även pansarmalar, de brukar väl vara känsliga?
Corydoras gillar inte salt. Om du har möjlighet så flytta dem om du ska behandla med salt.
Jag minns inte om det gick pansarmalar med våra diskusar. Så jag vågar inte säga: Kör på! Utan kanske ska säga: Googla och leta så får du bra svar:).
www.ciklid.org har ju en del kunniga personer. Kanske du ska fråga där vad de anser om fjällen och saltbad?