Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1904 ggr
MariaK1977
0

Clown pleco äter kött

Vi har en clown pleco som normalt gömmer sig hela dagarna. Nu har vi skaffat corydoras och de får sjunktabletter (kött) till mat. Clown plecon har vi inte matat för jag förutsatte att hen skulle äta alger. Hen är dock väldigt på på corydoras maten! Mitt i dagsljuset ligger hen över maten och vaktar den… Riktigt sur när de andra vill äta. Vad beror det beteendet på, trodde hen var växtätare?!

Marsvinsmamman
2

Om du inte har matat plecon så är det nog så att den är så utsvulten att den går på vad som helst. Köp sjunktabletter som är avpassade till plecon och fodra med, så kanske pansarmalarna får chans att äta sin mat.

[Tinitusan]
0

en clown pleco är en panaque maccus o är en trä-ätare! har du inte en rot eller två bör du genast införskaffa det, det är alltså inte en fisk som äter speciellt mkt alger.

MariaK1977
0

Aha, lurad igen alltså #2… Rötter har vi massor så hen borde i vilket fall inte svälta om hen gillar rötter. Synd på algerna då, men förklarar ändå inte riktigt varför hen gillar kött!?

[Tinitusan]
3

de äter både kött o gärna lite färska grönsaker ibland, det är viktigt att man läser på om fiskarna man köper så man säkert kan möta deras behov!

det är lite av en myt att malar inte behöver matas, de behöver mat lika mkt som vilken annan fisk som helst! prova med lite zuchinni eller skalade kokta ärtor tex. 

här är en länk där du kan läsa lite mer om just din mal http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=734

MariaK1977
0

De andra fiskarna får kokta grönsaker, ärtor, broccoli, morötter, potatis ibland och även frys foder med olika sorters mygglarver men har aldrig sett malen vara intresserad av mat före dessa "sinking wafers" kom in i bilden. Hen är välkommen att äta av allt som serveras. Matar kvällstid så finns nog mat kvar när ljuset släcks om hen föredrar det. Tack för länken. Lite sur över att jag fått en algätare som inte äter alger, suck! Såldes dessutom som zebramal vilket ju inte alls stämmer. Och det efter att vi fått lämna tillbaka en golden nugget (som såldes tillsammans med Guppy men efter googling visade sig kunna dö av att dela akvarium med kött/allätare :-( ) (så nog försöker jag läsa på om fisken, men är inte alltid så lätt att hitta rätt info, det jag hittat om clown plecon var att den åt alger och gillade rötter).

[Tinitusan]
1

fast du har ju inte fått en algätare =)

nä det är en djungel, framförallt vad gäller malar, bäst på alger är nog trots allt Ancistrus,   men om den har tillgång till en varierad kost så tror jag den passar bra in hos dig vilket fall =)

MariaK1977
0

Nä precis! :-( Plecon har det nog inte så illa, men både jag och vår anubias + rutor skulle hellre sett att den åt alger. Har aldrig haft värst mycket alger på rutorna men semestermat gjorde susen där, nu är rutorna helt prickiga och ingen mal som vill städa. Rakblad är inte att tänka på för guppyn älskar händer i karet och skulle bli sönderhackad, så nu blir det att sitta och skava med svamp eller magnetrengöraren. Gruff och morr!

Lillyrod
0

De flesta malar som säljs som algätare äter bara alger när de är små. Ancistrus är lata när de blir äldre och äter hellre mat som är lättare att få i sig. Mest energiska är nog otocinclus och snäckor gör bästa jobbet. Iallafall hos mej : )

[Tinitusan]
1

ja och siamesiska algätare, när de är små gör de ett toppenjobb!

MariaK1977
0

#8 vilka snäckor ska jag satsa på i så fall? Har sandsnäckor och någon 0,5cm snurra nu. Jag har för mig att bådeo otocinclus och siamesiska algätare vill vara i stim och jag är rädd att vi snart har överbefolkat på av guppyns framfarten:-) Vi ger bort alla nästan könsmogna hanar nu, men våra två honor kan ju ha sparat upp till 5 omgångar mjölke så vet inte när det slutar komma yngel ;-) Tror därför snäckor vore bättre, de belastar väl inte karet lika mycket som fisk om jag fattat det rätt…

mimåne
0

Posthornssnäckor är väldigt bra på att äta alger men dessvärre kan det komma att föröka sig bra också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
0

Jag har helt nyligen fått posthorn i mina kar. De flyttade in utan min vetskap de första men de är fantastiska på att äta alger. Vilar sällan utan är överallt samtidigt. De förökar sig snabbt sägs det men jag har inte fått så många av mina.

mimåne
0

Men det kanske var välkommet Lillyrod? Jag tänker nu när du hade algproblem så kanske de kom alldeles lägligt? :)

Lillyrod
0

Visst var de välkomna : ). Jag har köpt några efter det och är ute efter fler.

mimåne
0

Jag funderar också på att köpa några rosa.

MariaK1977
0

Får se om jag kan övertala akvarieägaren (6-årige sonen) om posthorn då, han tycket snäckor är rätt läbbiga 😃 (förutsatt att det inte är tomma skal, för de plockas i massor så fort möjlighet ges). Köper man dem i butik eller kan de skickas med posten? Vilka färger finns?

Får hoppas de inte förökar sig alltför mycket, jag är blödig som tusan, så blir det invasion så blir det…

Lojs
0

#16 Om de förökar sig mycket beror på hur mycket mat de får. Om det övermatas eller det finns massor med alger så kan de bli väldigt många.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Posthorn kan du köpa enklast av privatpersoner. Jag vet inte alla färger som finns men Rosa, röda, blå, bruna och leopardmönstrade är vad jag kan komma på just nu.

Lojs
1

#18 Leopardmönstrade blir helfärgade som vuxna, så det är väl egentligen inte en egen färg utan en cool teckningar som bebisar och ungdomar kan ha. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Aha där ser man Lojs! :)