Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 737 ggr
Dumpuck
0

Uppskattad vikt

Har en fråga, vi vill gärna ha ett akvarium i vårat sovrum. Men eftersom rummet är rätt litet och vi nyligen fick en stor säng dit så har vi inte mycket utrymme att ställa in någon möbel på. Vi har ett skrivbord och en byrå samt tre garderober där nu.
Vi kan ställa in en mindre byrå till så lite att spela på finns ju.

Byrån vi har där nu, ser ut så här ungefär:
Byrå - fast vår har ingen låda ovanför dörren utan det är en enda stor dörr där. Men resten är hyffsat likt.

Genom denna bild, kan ni ge er på en uppskattning på vad för storlek på akvarium som denna byrå skulle hålla för? Det är ju som starkast där vid dörren då det mellan dörr och lådorna bredvid är en stående vägg, så tanken är ju att det eventuella akvariet ska stå där. Men frågan är, hur stort kan man ha innan det blir för tungt?

Jag vet att det är väldigt svårt genom bild men tänkte ge det en chans.
Byrån är ca. 37cm bredd och ca. 120 cm långt.

Lillyrod
1

Ungefär en sådan har jag. Med smalare lådor och skåp på båda sidor. Jag antar att det är riktigt trä och inte fanèr? 

Jag tog av fötterna så hela botten står på golvet och sen har jag mitt 96-literns där på. Ingen påverkan alls på möbeln. Inga knak och lådor och skåp går att öppna som vanligt. Alltså tar den iallafall 130 kg

Dumpuck
0

#1 Riktigt trä så vitt jag vet!

Okej, en idé är alltså att plocka av fötterna innan så den säkert har stöd underifrån? Har jag faktiskt inte ens tänkt på, tack.
Vi funderade att sätta vårt 96 liters i rummet men har kommit fram till att vi vill ha något mindre där just för smidigheten, men vet inte vad. Men om man går på det du skriver så ska det alltså vara "fritt fram" oavsett storlek så länge det är 96L eller under? =)

Lillyrod
0

Om den håller för mer vet jag inte men det är inga som helst problem med mitt 96-liters iallafall. Jag tog av fötterna så att den inte skulle svacka på mitten. Jag vet inte om den klarat det ändå men jag ville inte chansa : )

Dumpuck
0

#3 Precis, smart idé där!
Återigen tack, då behöver jag inte vara allt för misstänksam i varje fall =)

Lillyrod
0

🙂

TccT
0

Kolla med vattenpass hur golvet är oxå.

Dumpuck
0

#6 Absolut!

[Tinitusan]
0

gediket trä håller för många hundra kilo, jag hade också plockat bort fötterna för då fördelas vikten ut mer =)

Dumpuck
0

Tack för era svar, då har jag lite mer att fundera på nu. Vad för kar det ska vara, sand, invånare m.m 😃