Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 4081 ggr
a_k69
0

Alger i botten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett att det blivit gröna partier i bottengruset. Någon som vet vad det är och bör jag försöka få bort det? Fiskarna verkar må bra, men är rädd att det kan ändras om jag börjar rota i det…

Lillyrod
0

Det är cyano du har där längs kanten. Det kommer när man har för mycket gödning i karet och vid stillastående vatten. Även ljustimmarna har betydelse.

Cyano är inte en alg utan en bakterie. Att ta bort allt som man kan få bort av det och behandla med något medel t ex Algin extra eller Easylife Blue exit brukar få bukt med det. 

Minska ljustimmarna och mata mindre ska du se att du kan få bort det.

Här är en annan tråd om just cyano:

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53f9c30e8e0e741559003486-kampen-mot-cyanon

a_k69
0

Usch, det där låter inget vidare!! Tack för ditt svar, Lillyrod.

[Jens]
0

Men är det inte vanliga grönalger som sätter sig på rutan? Jag brukar få sånt själv längst ner men jag brukar putta undan sanden och göra rent det med en vit svamp (ej grön).

Lillyrod
0

Det som sätter sig på det viset är vanligtvis cyano. Bara att ta lite på fingret och lukta på det. Luktar det ruttet träskvatten är det cyano : )

a_k69
0

Hoppas du har rätt Jens, Cyano lät inget vidare! Ska se om jag får bort det med en svamp. Om det är Cyano istället hur märker jag det? Luktar det annorlunda eller hur kan man veta?

a_k69
0

Aha Lillyrod, ska lukta på det 😊

[Jens]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut just nu i mitt akvarium och jag har inte hunnit städa nertill.

Lillyrod
0

Cyano är slemmigt och sitter inte fast på rutan. Vanliga alger får man gnugga lite för att få bort.

a_k69
0

Ser ut som hos Jens, men beter sig som du beskriver Lillyrod. Petade på det och det går lätt att få bort, men det luktar inget speciellt. Känns som alger när jag tog upp det. Skumt

a_k69
0

När jag petade undan gruset kom en snäcka snabbt dit och började käka, då bör det väl vara alger och inte Cyano?

Lillyrod
0

Jag har faktiskt aldrig haft vanliga alger under sanden. Bara cyano. Därmed inte sagt att det inte finns : ) Du får forska lite a_k69 så får vi se vad det kan vara.

a_k69
0

Ja det ska bli intressant att se vad detta är. Hoppas jag lyckas städa bort det med lite hjälp av snäckorna 😄

Draken
0

Ser ut som grönalger, brukar också få det precis under sanden vid glasrutan.  Men som sagt, håll lite koll, cyano luktar ganska illa, så du lär snabbt upptäcka om det är det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis