Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2019 ggr
dennisskierus
1

En present

Hejsan alla. Lite bakgrund först kanske. Jag hade akvarium när jag var yngre och gjorde väl alla misstag man kunde göra. Bytte allt vatten vid rengöring, använde kranvatten och tillsatte fisk direkt. Jag hade en mal i ett 60L mm mm. Jag hade även en kompis som fick yngel av Prinsessan av Burundi som jag helt ovetande accepterade att de kunde växa till sig i mitt akvarium. Ja, till slut hade mina fiskar magiskt försvunnit men fått väldigt mätta och glada prinsessor. Ja så man har ju gjort en hög med misstag. Minst sagt. Det bör kanske tilläggas att det var på tiden då internet knappt var uppfunnet och för att få information så var man tvungen att köpa en bok men det är väl mest en ursäkt. Nåja, det var då. Nu är det så att jag fått ett 54L i present och jag tänkte nu minska misstagen och se till så att invånarna mår bra. Jag har läst en hel del och det känns som att jag har grepp på det mesta. Sand i botten, köpa växter o övrig inredning, låta stå, introducera fisk några få i taget efter ca 14 dagar, håll koll på vattenvärden osv. Frågan är väl, som så många andra, kommer jag överbefolka det? Jag skulle vilja ha pansarmalar och de skulle ju helst vara ett gäng så redan där är vi upp i 5 fiskar. Sen tittade jag på tetror och fastnade för vanliga neonisar mest pga storlek och att andra verkar vilja ha större simutrymme. Och de ska ju också vara ett stim och affären där jag bor säljer de styckvis eller 10. Då är vi uppe i 15 fisk. Neontetrorna kanske kan bantas till 8 men…. Efter det så skulle jag ju vilja ha ett blickfång. Funderar på Dvärggurami. Då borde de olika stimmen hålla sig på olika höjder i karet (borde) men nu känns det som att det bliv väldigt mycket fisk i väldigt lite vatten. Tankar?

[Jens]
2

KÖR PÅ! Fantastisk kul att läsa din historia och utveckling på kunnandet. Glöm ej att det ska gärna vara tätbevuxet akvarium för Dvärggurami. Höga växter som t ex vallesneria spiralis tiger. Jag hoppas dock att du har läst på dessa trådar men annars önskar jag dig lycka till och berätta gärna hur det går. http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?stickies-1 http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur?stickies-1

GuUuLd
1

När det kommer till pansarmalarna så har du ett gäng dvärgarter (Corydoras habrosus, corydoras hastatus, Corydoras pygmaeus & aspidoras pauciradiatus) som skulle funka fint, men helst bör man ha mer än 5st. Kör du dock på en dvärgvariant så kan du ha fler utan problem.

När det kommer till tetrorna så ville även neonerna gärna ha större än 54L, har du kollar in rasboras? De finns det en massa fina arter av som är mindre än de flesta tetrorna och funkar ypperligt i mindre akvarier.

Dvärgguramis är rätt känsliga, många som har problem med dem tyvärr så jag hade valt något annat. Du kan kolla in t.ex. tateurndina ocellicauda, en fredlig och färgglad gynnare som passar bra i mindre kar.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Udoon]
1

Att låta karet stå utan någon fisk eller så i är ganska meningslöst, man måste ha något djur i som bajsar igång det, annars får man ingen bakteriekultur. Klart man kan ha corys i 54L, finns massor med olika arter, en del blir riktigt små, pygméerna blir till exempel bara runt 3cm, pandor är också hyffsat små. Angående tetrorna så är det inte nödvändigtvis antalet fisk som avgör om det blir för fullt i karet eller inte, alla fiskar skiter ner olika mycket. 10 neoner skiter säkert ner mindre än en Ancistrus, till exempel.

Annars finns det ju andra trevliga mindre stimfiskar man kan ha, finns många fina rasboror till exempel🙂

Dvärggurami har jag hört ska vara lite pippliga med vattenvärden, så skulle nog inte börja med att slänga i dom i ett nystartat kar, dock har jag inte haft några själv så nån annan vet säkert mer :)

Draken
1

Dvärggurami fungerar alldeles utmärkt i 54 liter, och en stimfisk som du skulle kunna ha är Glödbandsdanio (Danio choprae) det är en dvärgvariant av Danio, och de  kan man ha ett stim i mindre akvarium. Enligt Zoopets artbeskrivning så räcker det med ett 30 liters, jag har 10 i mitt 40 liters och det fungerar bra :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

dennisskierus
1

Tack för alla svar. Som alltid något värt att ta till sig och något att tänka på. Jag ska verkligen kika på de alternativa arterna som kom upp som förslag. Nu dröjer det lite innan karet kommer igång på allvar då det är en massa andra saker som kommer emellan. Återkommer med uppdateringar.

dennisskierus
0

Då ska vi se. Vad har hänt sen sist. Sand tvättat och ilagd. Ja jag köpte sand i zoo affären. Säkert 100% dyrare än Julia och Biltema osv men men. Får väl sätta upp skillnaden i pris på något form av upplärningskonto. Efter det så köpte jag en hög blandade växter. Lite Cabomba, Valle och 2 lägre som jag inte kommer ihåg namnet på riktigt. Eftersom presenten var ett startpaket så ingick lite vattenberedningsmedel och växtnäring (flytande) och en blandning av foder. Så lite näring och beredningsmedlet hälldes i. Köpte också ett stim Boraras merah och en Ancistrus (jo jag vet, blir för stor för 54L men tanken är redan att skaffa större) Nu till något som jag lagt märke till. Innerpumpen som ingick står på det lägsta trycket som går men ändå så är det fullt flås i tanken. Vet inte vad pumpen heter men jag kan återkomma om detta. Nu simmar de små små rasboras fram mot pumpen och typ surfar på strömmen tillbaka. Något fisken kan ta skada av? Man vill ju inte att de ska blåsa sönder. En fråga till. Växterna har som sagt fått flytande näring innan fisken kom i. Och köpte också någon näring som skulle ner vi rötterna vi växterna. Men nu så har Vallen tappat några blad och topparna ser fransiga ut. Cabomban börjar se lite brun ut nere vid botten. Är detta en övergång för att de hamnat i andra vatten eller något man kan göra något åt?

Lillyrod
2

Att fiskarna surfar i strålen från pumpen är inte farligt. Tvärtom de tycker det är roligt. 

Cabomban vill ha väldigt mycket ljus och det är förmodligen därför den blir dålig längst ner. Lysrören som följer med startpaket brukar inte vara det bästa så att säga. 

När jag köpte ett 54-liters startpaket så bytte jag nästan omgående ut lysröret.

En del växter behöver ett tag att vänja sig vid sin nya miljö innan de börjar växa och i ett nytt kar finns ju ingen som helst naturlig gödning till att börja med. De kommer säkert igång.

dennisskierus
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så här ser det ut just nu.

mimåne
0

Åh snyggt! Gillar verkligen din stora rot. Mycket fint.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

dennisskierus
0

Tackar tackar. Som sagt så hoppas jag växterna vaknar lite till liv och tjockar på sig. Men Cabomban är klippt 1 gång för att plantera skotten så 1 växt mår ok i alla fall.

[Jens]
0

Härlig rot! Den gillar jag och jag ser att du har planerat väl. Det är som du säger att allt behöver gro till sig och det gäller ju även bakteriekulturen.

Draken
0

Vackert :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis