Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 5946 ggr
Prinsessan81
0

Tyst pump till kampfisk

Kan någon rekommendera en extremt tyst pump som man kan dra ner på flödet så den passar en Kampfisk?

[raichu]
1

Varför inte bara skippa pumpen helt?

Prinsessan81
0

Är det inte en fördel med en liten pump?

[raichu]
0

Inte när det kommer till växter, labyrintfiskar och små fiskar. :)

Har man bara en del växter som trivs och inte för mycket invånare så går det galant utan en pump. :)

Kör ett 250l akvarium helt utan en pump, i vilket jag har följande:

ca 30 gröna neontetror

ca 15-18 kolglödstetror

10-15 pygmepansarmalar

6 otociclusar

1 apistogramma hane (honan går i ett annat akvarium och vaktar ägg/yngel osäker på vad)

5 pirangatetror

1 betta rutilans hona (ska få gå kvar tills hon inte orkar längre)

5 marmor bilbuks fiskar

ett gäng snäckor

och

ett X antal räkor

Ingen av fiskarna ska ha pump då de inte riktigt är anpassade för att hantera den cirkulation som blir.

mimåne
0

Jo du har alldeles rätt i att en pump är till fördel för hela akvariet genom att både syresätta och bygga upp en livsviktig bakteriekultur i filtret.

Tyvärr kan jag inte ge tips om någon liten tyst reglerbar pump..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[raichu]
0

#4 Jag håller inte med dig.

Pump i fel akvarium gör mer skada än nytta, växter är nästan lika bra som pumpen när det kommer till syret.

Dessutom så finns det ganska mycket mer bakterier i gruset och framförallt växternas rötter än i filtret.

Prinsessan81
0

Tack för svaren! Ändå intressant att höra olika åsikter.

[Udoon]
0

vad för pump har du nu? jag har provat lite olika och tycker inte att något av dom jag provat låter nämnvärt, skulle vara om man sätter en slang till utblåset som en del har för att göra bubblor. Jag har ett aquael fan-1 och ett eheim pickup 160 hos mina kampfiskar, och med utblåset riktat mot bakkanten eller den tjocka filtermattan jag delat av karet med så blir det inte så strömt för någon av dom om dom inte simmar förbi precis vid utblåset.

Prinsessan81
0

Har inte skaffat akvariet än. Men det ska stå i samma rum som jag sover så det är viktigt att det är tyst. ;)

[Udoon]
0

har båda mina akvarium i sovrummet och hör dom inte alls, såvida inte vattnet avdunstat i det öppna karet, så filtret suger in luft i hålet vid utblåset där man sätter luftslangen för bubblorna. så länge du inte kör på luftdrivet filter tror jag inte du behöver oroa dig nämnvärt för ljudnivån.

Fjordell
1

Jag håller helt med raichu. Jag kör helt utan pump till mina kampfiskhanar, och det är vad som funkar bäst för dem. Jag har provat både med och utan pump. Samtliga hanar visade obehag av flödet, hur lågt det än var. De blev inaktiva och undvek att vara nära pumpen, vilket begränsade deras simyta rejält.

Efter att jag slutat med pump är de mycket mer aktiva och använder all yta i sina kar. Viktigt är som sagt att ha mycket växter både höga och låga (gärna en del snabbväxande), samt flytväxter. Även ordentligt med bottensubstrat (helst finkornig sand) som gör att de bra bakterierna har någonstans att frodas.

Och så får man försöka att se till så att man inte ha arter med helt andra krav tillsammans med kampfiskarna. Fiskar som vill ha väldigt syrerikt vatten och/eller strömt går absolut inte bra ihop med kampfiskar. Jag föredrar att ha mina kampfiskhanar helt ensamma, utöver snäckor och räkor då förstås.

[raichu]
0

Ska du bara ha en Kampfisk och lite räkor och snäckor eller Kampfisk och typ 2-3 otocinclusar så kör utan pump och försök få växterna att trivas. :)

Hur stort akvarium hade du tänkt köra i rummet?

72mm
0

Ni som kör utan pump har ni något luftdrivet svanpfilter eller något annat som ger cirkulation på vattnet? Bakterier i gruset gör väl inte så stor nytta utan något flöde?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Prinsessan81
0

Tack alla! Tänkte en hane och någon snäcka samt några räkor i ett 50 liters kar.

[raichu]
1

#12 Nej, jag kör inte med något.

Det syre bakterierna behöver får de utav växterna. 😉

När man kör utan pump så kör man även utan värmare, bakterierna producerar en del värme när de jobbar och den värmen stiger. Den lilla cirkulation som blir av det räcker gott och väl. 🙂

mimåne
4

Jag står fast vid ståndpunkt att pump är till fördel i ett akvarium :)

[raichu]
0

#15 Tro mig, i ett akvarium på under 80l så är det svårt att hitta en pump som gör mer nytta en skada.

De flesta små pumparna är för starka helt enkelt, jag har en liten pump som jag förut hade till mitt 43l kar, när den var nyresad så vart det hela havet stormar däri.

72mm
1

#16 riktigt intressant! Hur pass mycket mindre fisk (om något) anser du att man måste ha med ett sådant system? Förutsatt att man har det ordentligt planterat inkl. flytisar osv…

[raichu]
0

#17 Hur menar du nu?

72mm
1

#18 var ute efter huruvida det fanns en snävare begränsning på antalet innevånare i system utan pump. Du skrev "Har man bara en del växter som trivs och inte för mycket invånare så går det galant utan en pump.". Eller är en "naturlig rening" lika effektivt som ett pump-drivet?

mimåne
0

Nepp, tror dig inte! ;)

[raichu]
1

#19 Pumplösa akvarier kan ju inte riktigt ge lika mycket syre som ett akvarium med, men växter producerar ju syre av koldioxid.

I ett akvarium med ytrörelse så försvinner mycket av koldioxiden, därför så är det svårare att få ett sådant akvarium att lyckas med växter.

Klart man aldrig ska ha för mycket invånare i ett akvarium, men mer viktigt än antalet invånare är valet av rätt invånare.

Fiskar som tex siamesis och cikliderna från malawi och tangayika är en rätt dålig ide att slänga i ett pumplöst akvarium då de är anpassade för vatten med väldigt mycket syre, så mycket syre som enbart en bra ytrörelse kan ge.

Mimåne har en poäng, ytrörelse ger mer syre.

Jag har inte hunnit ta reda på exakt hur mycket fisk som jag kan ha i mitt 250l kar än, jag har planer på att utöka antalet på kolglödstetrorna, bilbukarna och pygméerna.

Jag skulle inte påstå att jag är ett proffs på just pumplösa vs pump akvarier, dock så har jag hunnit lära mig att i fel akvarium så gör en pump mer skada än nytta. ;)

#20 Vad är det som gör att du inte tror mig? :P

[Jens]
1

Jag flinkar in här och säger att självklart ska man ha en pump. Nu vet jag inte var du har för storlek på kar men det tystaste pumpen jag har hört och som är reglerbar och funkar bra till både 30 L akvarium och även 54 L akvarium är AquaEL Fan Mini Plus !

Det finns då man kan köra utan pump och det är om man har gjort ett bra jord-akvarium men har även sett där att en del förstår vitsen med att ha en pump i karet för just cirkulationen.

[raichu]
0

#22 Om man nu SKA ha en pump, hur förklarar du då att mina 4 kar utan funkar galant?

Ja, med galant så menar jag bokstavligen galant. ;)

[Jens]
0

Hur har du det med filtrering, vattenbyte m.m raichu? Har du något system för det eller är det schematiskt?

Sedan vet jag ju inte om det är galant även om du säger det. Måste upplevas i verkligheten. Kör du jordakvarium?

[raichu]
2

#24 Så ofta gör jag inte rent heller, dock så ska jag göra det inom en väldigt snar framtid. Imorgon hade jag tänkt göra rent 250l burken i alla fall, brukar göra ett vattenbyte runt 1 gång i månaden eller så som mest och utefter vad jag kan se så mår fiskarna riktigt bra. 😉

Filtreringen sköter bakterierna på bottnen, jämfört med bottnen så innehåller filtret en ganska obetydlig mängd bakterier.

På bottnen kör jag råda sand. 🙂

Angående att du anser att det måste upplevas i verkligheten så är du varmt välkommen att komma hem till mig någon gång så får du se hur det ser ut. 🙂

[Jens]
0

Tack raichu.

Jag tror inte på stillastående vatten. Det är inte bra utan det måste finnas någon rörlighet och det är ju likadant i verkligheten.

[raichu]
0

Sitter och kollar på 250l burken nu och tror inte riktigt att fiskarna håller med dig. 😃

soulboy88
0

jag vill okcså vara med i diskussionen 😉
håller med raichu lite grann visst kan man köra utan pump när det gäller mindre kar så länge man har tillräckligt med växter som syresätter vatten och inte har många fiskar funkar det gallant men annars när det gäller kar som är större tycker jag iallfall att man ska köra med pump inte bara för att vatten cirkulationen men också ta upp allt skit som hamnar på gruser ovs  AquaEL Fan är grym när det gäller tysthet jag sover intill ena  akvariumet som jag har i rummet och hör ingenting :)

Wellcraft
1

Pump är en självklar fördel som man bör ha.
Visst kan det fungera utan pump, men du kan också gå över en med ögonbindel utan att bli påkörd.. Men är oturen framme så kan det smälla rejält.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Udoon]
0

#27 kul att det funkar för dig, men att köra utan pump funkar ju inte för alla, och själv tycker jag att som nybörjare så ska man nog ha en pump, innan man ger sig på mer avancerade grejer. Särskilt med tanke på hur vanligt det är att som ny ha i alldeles för mycket fisk.

Prinsessan81
0

Tack alla för svaren!!! :D

[raichu]
0

#30 Jo, men om TS bara håller sig till sin plan och kör en Kampfisk ihop med lite räkor och snäckor så kommer hon med all sannolikhet inte att få några problem. 😉

mimåne
5

raichu, P.g.a olika teoretiska aspekter och hur ekosystemet fungerar så är jag övertygad om att en pump alltid är till fördel för ett akvarium. Litet som stort, ekosystemet fungerar likadant oavsett mängden vatten. Du skriver att du tror att en pump kan göra mer skada än nytta och där går våra åsikter isär, det är därför jag skriver att jag inte tror dig ;) 

Det är ju också väldigt svårt att veta hur fiskarna egentligen mår. Om de är lyckliga och mår galant eller inte. Ibland dyker det upp folk med annorlunda förhållanden t.ex en gibbiceps i ett 100L akvarium. Det kanske ser ut att fungera jätte bra, den äter, skiter och dör inte? Då mår den nog bra. Nu påstår jag inte att ditt synsätt är så här snävt, det jag vill komma fram till är att det genom att bara titta på fiskarna kan vara svårt att veta med säkerhet hur de mår och det tror jag du är medveten om också. 

Jag tycker däremot att det är bra att du ifrågasätter och väljer att tänka lite själv också istället för att tro på allt som sägs. Det här med pumpar kanske är ett lurendrejeri? Och hur ska man då få reda på det om man inte prövar och läser på själv.

[raichu]
0

#33 Så du menar alltså att pumpen fortfarande gör mer nytta än skada om fiskarna måste kämpa för att ta sig fram eller hålla sig på samma plats i akvariet?

I sådana fall så förstår jag verkligen varför vi har olika åsikter, dessutom så är det inte rörelse i allt vatten i naturen.

Bara det faktum att vissa fiskar använder sig av organ i kroppen för att kunna tillgodogöra sig syre direkt från luften är det största beviset, hade det varit rörelse på så sätt att de inte behövt utveckla sådant så skulle de ju aldrig ha gjort det.

Ytterst små fiskar såsom boraras-arterna kan nästan jag garantera dig inte lever i en miljö där det är strömt, möjligt att det kan bli lite smått under regnperioden men inte annars.

Jag är fullt medveten om att man inte säkert kan säga att fiskarna mår bra bara genom att kolla på dem och jag säger samma sak till dig som jag sa till Jens. Du är varmt välkommen att komma hem till mig och kolla in mina akvarier utan pump själv. 🙂

[Jens]
0

Jag tror dock inte att det är vindstilla eller att det inte regnar. Någon betydelse har dock naturen. Att ha ett akvarium inomhus i stillastående kar kan inte vara det bästa alternativet. Så ser jag på det och självklart får andra tycka annat men det är så jag ser på det.

[raichu]
0

#35 Det bästa anser jag är nog ändå att försöka hitta ett mellanting, för det är så det är i naturen.

Den rörelsen vi har i vattnet i våra akvarier är inte naturlig den heller. Jag säger inte att det inte regnar eller blåser i naturen, men konstant ytrörelse på så sätt som en pump ger är sällsynt såvida det inte är en bäck, flod eller liknande.

Den här diskussionen har givit mig en tankenöt hur man ska kunna fixa ytrörelse som blir någon enstaka gång och som är länge ibland, som en vindpust ibland och liknande på ett bra sätt.

[Jens]
0

Kanske en fläkt som går då och då?

[raichu]
0

#37 Ja, lite så funderade jag.

Frågan är bara om det finns tillräckligt små fläktar som inte går på batteri. :P

Jag kommer aldrig att lyckas minnas den där fläkten. :P

[Jens]
0

Datafläktar ! hahaha .. skämtar bara men de går i alla fall inte på batteri ;)

Vet faktiskt inte om det finns så små som drar på el. Har inte tänkt på det.

Prinsessan81
0

Om det är en liten pump med bara ett "skumfilter i" inget avancerat, kan man ha det avstängt då typ under natten om man tycker att det låter?

[raichu]
0

Det går, men då tycker jag att man lika gärna kan skippa pumpen.

Innefilter låter inte nämnvärt. :)

Kan inte påminna mig om att jag hört ett innefilter någongång. ;)

Hells Angel
1

Okej, låt oss bara säga att man kan ha olika åsikter? Pump ger nog fördelar i olika fall, men i vissa fall blir det säker bättre utan. Ni verkar ju liksom inte komma någonstans med det här!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Jens]
0

Pumpen som jag rekommenderade är garanterat tyst.

Hells Angel
0

Snabb fråga: bråkar ni eller diskuterar ni?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Jens]
0

Här bråkas det inte. Inte från mig i alla fall och jag tror inte Raichu ser det som bråk heller. 🙂 Att ha olika uppfattningar om saker och ting leder inte till bråk utan diskussion.

[raichu]
1

#45 Håller med dig, detta är en diskussion. 🙂

Oerhört intressant om jag får säga det själv faktiskt. 🙂

72mm
1

#38 måste det vara en liten fläkt? En vanlig liten (finns 50-60mm) chassifläkt till en dator kan man köra på ganska låga varv. De brukar gå igång vid 3-5V och toppa ut vid 12V, vid 5 så är de extremt tysta och flyttar luft ganska varsamt. #42 det är den här typen av diskussioner som ger mest tycker jag. Som med allt annat så får man lyssna på argumenten och dra sina egna slutsatser. När det finns två olika åsikter KAN givetvis den ena vara fullständigt käpprakt felaktig, men oftast så har alla sina poänger och sanningen finns någonstans i mitten, inte sällan på flera ställen. Får tacka raichu, mimåne och Jens för intressant läsning :)

Wellcraft
0

#42 Diskussionen har varit givande med trevlig ton, vad är det du syftar på?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Jens]
0

Jag kan se det så här efter att ha läst Fjordells inlägg som har stor kunskap om Kampfisk: Det går bra utan pump förutsatt att man har snabbväxande växter, mycket växter, täta vattenbyten och det skulle gå bra med snäckor för de går ju upp till ytan och hämtar luft.

Hells Angel
0

Det jag menade med den senare kommentaren är att jag inte visste om det var ett bråk eller en diskussion!😐

Hells Angel
0

Sorry, ska inte lägga mig i mer! :C

mimåne
1

"#33 Så du menar alltså att pumpen fortfarande gör mer nytta än skada om fiskarna måste kämpa för att ta sig fram eller hålla sig på samma plats i akvariet?"

Oj, skrev jag något som tydde på det så måste jag få rätta mig. För så menar jag absolut inte! En storm i akvariet är inget att eftersträva men en pump med lagom utblås rekommenderad för akvariets storlek och förhållande, alltså en pump som används på rätt sätt, det står jag för att är till fördel.

mimåne
0

Och tack för erbjudandet och gästvänligheten raichu, att kika på andras akvarium är alltid intressant men jag tror vi har ett ganska bra avstånd mellan oss tyvärr.

Draken
2

Hmm, mycket givande diskussion, och det roliga är att jag hade samma diskussion med en av mina akvarievänner här om dagen.

Hon undrade varför jag hade pump i 40 liters akvariumet, där jag bara har två fiskar och en hel del snäckbebisar i olika storlekar. Hon använder inte pump i sitt 54 liters, och det fungerar jättebra för henne. Men det fungerar inte i mitt 40 liters. Det är ganska fascinerande måste jag säga :)

Det måste ju vara så att olika fiskar har olika behov på syresättning. Snäckorna fungerar ju jättebra utan pump, men det gör inte nigripinnisen som går i akvariumet ;) Jag testade att stänga av pumpen några timmar, men efter 3-4 timmar så stog nigripinnisen och flämtade uppe vid ytan. Så fort jag startade pumpen igen, så tog det bara en liten halvtimma sedan var det full fart på fisken igen. Snäckorna var som vanligt under tiden pumpen var avstängd, och även efteråt :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[raichu]
1

#53 Vem vet, du kanske har vägarna till Stockholm någon gång. :)

itiswhatitis
0

Nu har jag icke.läst hela tråden men, hur fungerar det för växter och snäckor utan pump? Mår de bra även utan? Och vattnet, blir inte det grumligt?

Insta: isabellaroenne

Omorika
0

Jag håller (som en del vet) på med jordakvarier och alla kina har funkat utan pump. Fick haveri i ena större karet så den var utan cirkultion ett bra tag utan att jag märkte nått allt var frid och fröjd. Jag har dock tagit beslutet att ändå ha ett litet filter, mycket minder än rekomenderat bara för att få bort en del skräp som blir när man rör runt i jorden. Egentligen hade det nog varit bättre utan filter och bara filtrerig vid plantering😃. För mig funkar jorden som bilologiskt filter. Rekomenderar egentligen alla att prova jordakvarier nån gång i livet. Glöm bara inte växter!

Spöket
0
marta01
0

Har inte läst allt men kom till #30 innan jag inte läste mer. Till Kampfisk är det en för del utan pump, även om jag håller med om att det är bra i andra kar. Varför jag tycker man INTE ska ha pump till Kampfisk är av egen erfarenhet, då jag haft en pump som tog död på en av mina hanar.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.