Sjuk platy
Nu är en Platy sjuk igen.. den pendlar genom att ligga på botten och sedan upp igen till ytan för att ta luft. Den äter även dåligt. Har för övrigt ett 100 liters kar, 7 Platy och 4 koppartetra. Pump med vattenutblås och doppvärmare på 24 grader. Mycket växter och gömställen. De andra fiskarna e hur pigga som helst. Men eftersom de va två andra Platy som dog på samma sätt förra veckan måste de ju va något galet? Har aldrig kollat vattenvärde men ska man verkligen behöva de? Byter 1/3 del vatten i veckan. Mat får de varje/varannan dag, flingfoder och ibland larver. Vad kan de vara?
Hur gammal är platyn och de som dött? Nyköpta?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja köpte dem ca för en månad sen :/
hur länge har karet varit igång?
nog ska man försöka sätta sig in i det här med värden även om det är en djungel o tar lite tid att lära sig, men det är ett visst ansvar att ha akvarium så det hör nog till tycker jag.
jag skulle tippa på att du har nitrit i karet som tagit död på dina Platy, du kollar det enkelt genom att köpa ett dropptest i en djuraffär, lycka till =)
Jag undrar också över hur länge akvariet varit igång. Sen undrar jag även hur länge sen dina andra platyn dog?
förra veckan uppfattade jag det som?
Förra veckan.. Ganska tätt inpå alltså men kanske lite för långdraget för att handla om en nitritförgiftning. Det finns inte mycket fisk i akvariet, matas sparsamt och vattenbyten sköts en gång i veckan. Med det sagt så tror jag vi kan stryka problem med nitrithalten. Jag vill däremot understryka att om har man problem med fiskarna så är det alltid bra att kolla upp nitrit med vattentester.
Jag tänker precis som Lillyrod på det faktum att Platy i handeln idag är väldigt sköra och sönderavlade. Det är väldigt vanligt att de blir sjuka eller dör en kort tid efter att man köpt dem. Hur som helst så kan vi inte avgöra om dödsfallen beror på dålig avel utifrån det vi vet. Det kan fortfarande finnas sjukdomsproblematik inblandat som går att medicinera.
Linda93a, har du någon mer information om dina fiskar som du skulle kunna ge oss? Vet du om de kommer från grossister eller är privatodlade?
Hur ser de sjuka ut? Några prickar? Ihopdragna fenor? Smala? Utstående fjäll? Något avvikande alls?
fast sparsamt matat är diffust, o skador från nitrit kan ta lite tid att utvecklas, jag hade inte uteslutit nitrit så snabbt!
Karet har varit igång sedan april, men efter bara några veckor fick jag vita prick sjukan så då dog nästan alla fiskar(blev rekommenderad en riktig skit medicin multicura som inte hjälpte och sen när jag köpte protozin var de redan för sent :/) två överlevde. Men då var de för jag var klumpig och okunnig och hade i för kallt vatten som de fick sjukdomen.. Efter de vänta jag ca en månad innan jag köpte nya fiskar och har inte varit några sjukdomar efter de. Köpte fiskarna på djur magazinet. Tyckte fiskarna som dog såg lite bukliga ut i fjället och väldigt magra. Var mest på ytan och försökte få luft såg de ut som. Får nog kolla upp de där med tester. Kommer snart få yngel så vore tråkigt om de dog. Tack för all hjälp :)
hmm ja då kanske det inte är nitrit ändå, men om jag var du skulle jag köpa hem testet o kolla vilket fall, o det är bra att ha hemma eftersom det alltid är det första man kollar när man stöter på problem, lycka till =)
Be om att få köpa Nitrittest i droppform, så får du rätt test :)
Är platyn köpa på djurmagazinet så kommer de högst troligt från grossister där de är mycket hårt avlade. Detta avelssätt som platyn utsätts för gör att den är mycket ömtålig och svag. De lever oftast inte så länge och sjukdomsproblem är vanliga. Tyvärr. Det kan finnas en sådan enkel förklaring på dödsfallen av dina Platy och tyvärr finns det inte mycket att göra. Däremot, hinner du få yngel av dem innan de går bort så är dessa yngel starkare och i bättre kondition än de vuxna. De har en bättre chans att leva längre i ditt akvarium.
Om det är dålig avel det handlar om :)
Finns en sjukdom som kallas torpedsjuka, eventuellt beror det på en parasit, ev på dålig avel, är rätt oklart när man googlar. Det är även oklart om det går att bota eller bara är att ge upp. Vad som är klart är dock att dessa fiskar ser mycket magra ut och håller ihop fenorna nära kroppen, de dör inom ett par veckor. Det är väldigt vanligt hos Platy och ofta har många det redan i butiken. I Umeå skulle jag säga att minst 10% har det i butiks akvarierna och de medicinerar inte dem utan de anses friska. Vad det nu än är smittar det inte värst. Googla bilder och se om det stämmer för dina Platy.
Fisken jag hade dog för 3 dagar sedan.. Jo den såg precis ut som på bilderna när ja googla på torpedsjuka.. Hoppas de inte är något som smittar de andra fiskarna som är kvar. Men de som är kvar är hur pigga som helst så är nog ingen fara :)
Tråkigt att höra! Vi har haft tre Platy som alla dött i torpedsjuka men med flera veckors mellanrum, sista dog nog två månader efter den första. Så om det smittar är det då verkligen inte något snabbt förlopp. Har Guppy i samma kar och ingen av dem blev sjuka trots att även Guppy kan få torpedsjuka. Min gissning är alltså att det inte smittar, åtminstone inte förövrigt friska individer, möjligtvis smittar det fiskar som mår dåligt av andra orsaker, tex intensiv avel eller taskiga uppväxtförhållanden. Vissa säger att det är en parasit och att fiskarna kan botas. Vi försökte med saltbehandling och med Esha2000 (eller liknande) men inget av det hjälpte. Om fler av dina fiskar blir sjuka och du lyckas bota dem så hör gärna av dig och berätta hur du gick till väga.