Kampfiskgrupp?
Hör efter här med🙂 Någon som vet någon aktiv facebookgrupp, forum eller liknande med kampfiskfokus? Helst svensk då fiskhållningen tenderar att vara dålig på typ amerikanska sidor😕 Den enda större gruppen jag känner till är Kampfisk Sverige på facebook och det är tyvärr inte ett alternativ.
Det lät inte så bra när du skriver 'Kampfisk Sverige är inte ett bra alternativ'.
Jag vet att Fjordell är den som är bäst på kampfiskar hos medarbetarna och vi får se om hon kan ge dig tips. 🙂 .. men det kan naturligtvis finnas andra som kan ge tips också men jag är inte en av dem? 😉 Kampfisk är jag inte så bra på.
#1 jag blev väldigt besviken då jag också tidigare trott att det var en bra grupp, men idag blev jag motbevisad så att det skrällde om det, så valde att gå ur😕 men vill ju inte lägga ner helt, men man missar ju mycket om man inte är med i några grupper.
Okej, jag förstår dig. Det där att man missar mycket kan jag inte riktigt hålla med för jag är inte med i någon Facebook-grupp men klarar mig ändå 😃
#3 man missar kanske inget viktigt men jag tycker det är kul när folk visar bilder på sina kar och fiskar, en del kan man ju följa när dom får yngel och lägger upp bilder på det och sånt🙂
Jag gick också ur gruppen för några månader sen, har jäkligt svårt med folk som gillar typ 15-liters kar till Kampfiskar 😕 Ha höga kar istället för långa, stressa upp dem med "spegelträning i tid och otid!" Det finns en som får den ena sjukdomen efter den andra på sina fiskar och hen "gör inget fel" zzzzzzzzzzz 😴
Multi vad?
Att människor har olika tankar om djur och djurhållning går inte att komma ifrån oavsett i vilken grupp man är med i, tyvärr. Det finns ju en till grupp, Bettaholics, men den kan jag inte direkt rekommendera mer än Kampfisk Sverige. Går man ur Kampfisk Sverige pga vissa anser att 10-15L per Kampfisk är okej som permanent lösning så är tyvärr inte Bettaholics ett bättre val. Bettaholics bildades av rent missnöje med Kampfisk Sverige enbart pga personliga intriger. Rent administratörsmässigt är Kampfisk Sverige helt klart att föredra enligt mig. Där har vi bl.a den väldigt duktiga och väldigt kunniga Embra.🙂
Det man kan göra om det är pga tråkig stämning man inte vill vara med i en viss grupp, är att framföra detta till administratörerna för gruppen. Lämnar man bara utan att säga varför så kan de ju omöjligt veta vad som behöver förbättras i gruppen. Feedback är viktigt!
Jag har själv haft ett sug för att göra en ny grupp för kampfiskintresserade på Facebook, men det känns inte som att jag har den tiden i dagsläget.
Kan tillägga att jag inte gick ur på grund av hur folk håller sina fiskar, utan på grund av funkofobi och personangrepp som admin valde att inte göra någonting åt. Den admin jag pratade med tyckte att det räckte att ta bort tråden och att det inte var admins ansvar alls.
Känner själv att jag inte har ork eller kunskap till att göra en egen grupp heller, så hade hoppats på att det kanske fanns någon annan grupp jag kunde gå med i, eller något annat forum. iFokus är ju bra, men det verkar inte finnas någon sida för just Kampfisk här 😕
Kan hålla med dig om Kampfisk Sverige's admins i den gruppen låter vad som helst gå mellan fingrarna och det sker väldigt oproffesionellt. Ofta är det den som anmäler olämpliga inlägg som i slutändan får varningar istället för den som skrivit de olämpliga sakerna.
Och att diskutera förbättringar i gruppen innan man går ur kan jag ju inte påstå hände i våran grupp Bettaholics när Fjordell gick ur av juste ja… personliga intriger med en i gruppen.
Alla tycker olika men jag skulle inte rekommendera Kampfisk sverige då de inte är måna om sina medlemmar alls, sen om man vill gå med i en annan grupp eller starta en egen är upp till var och en. Jag gillar våran nyaste grupp Bettaholics iaf.
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
Har gått med i Bettaholics, får se om det funkar bättre. Har någon tips på fler sidor (måste inte vara facebook), så shoot🙂
haha den där jargongen känner jag igen hos andra FB-grupper, själv har jag så smått gått ur de flesta, endast oseriösa akvarister o här på ifocus verkar man kunna hålla god ton med varandra!
#7 Ojdå, när skedde detta? Jag måste helt ha missat. Har själv aldrig sett sådana tråkigheter i Kampfisk Sverige. Däremot är det lite tjafs om vad folk tycker är tillräckligt stort för en Kampfisk, men så är det i alla grupper. Vissa tycker 10L, andra 20L eller 30L, medan vissa bestämt tycker att en kampfiskhane ska ha 54L som absolut minst. Det är även en del som bestämt är emot importering av kampfiskar, och tycker att det är bättre att köpa från svenska butiker.
#8 Jag har inte gått ur Bettaholics. Iallafall inte självmant. Jag låter inte personliga intriger gå i vägen för vilka grupper jag är med i och inte. Jag har varit en aktiv medlem i både Kampfisk Sverige och Bettaholics, trots att jag inte är jätteglad på admin i den ena gruppen. Personliga intriger bör också hållas just personliga. Det blir bara ännu tråkigare om man låter det gå ut över resten av livet.
#11 Det var igår, och det handlade inte om fiskhållningen alls. Någon hade postat en bild på nån konstig odlingsform av Kampfisk med såna där ögonpåsar som en del slöjstjärtar har, och skrivit "den ser ju helt cp ut". Jag och flera andra höll med om att fisken inte såg frisk ut men påpekade att det var väldigt funkofobiskt sagt, flera hade även anhöriga med olika funktionsnedsättningar. Fick då mothugg av flera som tyckte det var ok att säga så, och någon skrev "ska du inte gå och skära dig lite i armarna nu (mitt namn), med tanke på hur du ser ut" till mig. Själv tyckte jag att det var väldigt överdriven reaktion, bara för att dom ville kunna kalla saker cp utan att bli motsagd, eller vad dom nu var ute efter. Har tidigare haft problem med självskadebeteende, men även om jag inte gjorde det skulle det fortfarande inte vara ok någonstans att säga till någon bara för att man vill häva ur sig vad som helst.
Tog bild på det dom sagt och skickade till admin, men dom tyckte det räckte att ta bort tråden och att det inte var admins ansvar "när två medlemmar bråkar". Kan tillägga att det var förhållandevis god ton i gruppen innan det här påhoppet mot mig, så tycker själv inte det var fråga om att två bråkade. Medlemmen fick iallafall stanna i gruppen (från vad admin jag pratade med sa, utan så mycket som en tillsägelse), och inget mer sades om saken. Ok att man kan blocka folk men för min del känns det inte bra att stanna i en grupp som stödjer sånt beteende, så jag valde att lämna gruppen.
Oj, blev långt det här…Vill ju inte smartmåla gruppen som sådan då det finns många bra och kunniga medlemmar där, men så ligger det till iallafall.
#12 Men fy! Det lät inte bra alls. Hade det varit min grupp hade jag som minst utdelat en varning. Sånt där är aldrig okej!
I de grupper jag faktiskt är administratör i så har vi just det systemet. Otrevligheter = varning. Fortsätter det så kickas medlemmen ut.
Jag ska ta upp det här i gruppen, och föreslå att man är lite hårdare när det kommer till stötande uttalanden och personangrepp. Jag återkommer!
#13 Skönt att höra att det inte är jag som är överkänslig iallafall. Jag frågade den admin jag pratade med om jag missförstod något och dom bara upprepade att tråden tagits bort och att det inte var admins ansvar, så jag tröttnade och gav upp😕 Lite extra tråkigt då jag hade hoppats att kanske kunna köpa någon fisk av dom i framtiden men nu kommer det inte hända.
Har varit med om preciiiiiis samma saker och när jag anmält detta till admins så har jag fått varningarna istället för personen som skrivit nedlåtande till de andra. Har väl en varning kvar innan jag åker ut bara pga att jag anmält andra som betett sig dåligt i gruppen..
#12 Jag har iofs ingen kamfiskgrupp, men jag har en annan FB-grupp, (Akvarister i Västernorrland) och skulle något sådant ske där, eller liknande uttalanden göras, då hade varning blivit utfärdat på direkten. Jag är lite hård i min grupp kan vissa tycka, därför att jag skriver en varning och i den varningen (den första alltså) så påtalar jag även att händer detta en gång till, då åker personen ut utan fler varningar.
Ett par stycken har åkt ut ur gruppen också.
Ingen har kickat dig ur gruppen i alla fall, så du och din vän E har valt att gå ur själva efter intrigerna du hade med en i gruppen. Det är ett val ni själva gjort så skyll inte på någon annan. Hittills har ingen medlem blivit kickad ur gruppen.
Nu har jag kontakt med admin i Kampfisk Sverige, och det som skrivs i den här tråden stämmer inte riktigt. Admin har utdelat en varning till de medlemmar som misskött sig, och upprepas beteenden så kickas de. Det är väl ändå inte att inte vidta några åtgärder alls? Admin i Kampfisk Sverige ser på saken som så, att alla får en chans att rätta sig, vilket iallafall jag tycker är väldigt rättvist. Inte helt sällan skriver människor saker som de kanske kunde ha formulerat annorlunda, och som de i efterhand ångrar. Sedan kan det ofta bli ganska hett i diskussioner, att det faktiskt händer väldigt många, att de kanske skulle ha tänkt till en eller två gånger extra innan de postade kommentaren. Och då förtjänar man givetvis en varning, och chansen att be om ursäkt. Men det är bara vad jag tycker.
#17 Jag har som sagt inte gått ur gruppen. Har ingen av er admins kickat mig så måste något annat ha hänt. Jag funderade ärligt talat på att gå ur ganska omgående efter alla tråkigheter med ena admin, men jag lät det istället svalna och valde att stanna ändå.🙂 Jag såg först nu när du nämnde att jag inte var kvar i gruppen, att jag faktiskt inte var det. Fram tills dess trodde jag att jag fortfarande var med.
Nej, tyvärr stämmer inte detta enligt mig. Har ofta slutat med att de slutat svara när man försöker ifrågasätta nått. Eller så tar de bort inläggen utan att säga till varför, trots att de inte är nått otrevligt skrivet i inlägget.
Okej, skumt för dagen efter jag hörde om "bråket" var du och din vän borta ur gruppen :S
#19 Det där stämmer dock inte. Jag var kvar i gruppen över en vecka efter det inträffade med min numera avlidne Majcha. Därefter var jag inte lika aktiv i gruppen pga kommande prov, så har ingen koll exakt när jag åkte ur gruppen. Jag har dock koll på det senaste datumet som jag helt säkert vet att jag fortfarande var med i gruppen eftersom jag diskuterade med en vän om att eventuellt lämna gruppen, och det var den 14e, vilket är 1½ vecka efter "bråket". Sen har ju dock jag ingenting att göra med att någon som råkar vara en vän till mig går ur gruppen. Jag har flera vänner som fortfarande är med där.
Vet inte varför gör du gör en grej av det hela. Jag säger att jag inte har gått ur gruppen, vilket jag inte heller har gjort. Sen om ingen av er kickat mig så vet jag inte vad som har hänt. Antagligen något strul med själva Facebook då.
Cixx det är ganska uppenbart att du har något otalt med Fjordell, så varför inte ta det privat istället??
Vi har tagit det privat. Att ifrågasätta en sak är inte förbjudet är såvitt jag vet, Issie.
Hur som helst, back to topic.
Jag har tagit del av vad som hänt, och det som återberättas i den här tråden stämmer inte överens med det alls. Jag vet inte riktigt om TS kanske har misstolkat det admin sagt, men åtgärder har iallafall vidtagits.🙂
Jag kan även tillägga att jag blivit tillfrågad att hjälpa till som admin i Kampfisk Sverige, vilket jag med glädje tackat ja till. Detta för att gruppen helt enkelt varit för mycket för en så gott som ensam aktiv admin att se efter. Så nu kommer jag att hjälpa till för att hålla stämningen uppe i Sveriges största kampfiskgrupp på Facebook! Vi kommer att göra allt för att så många som möjligt ska trivas i gruppen, och vi tar mer än gärna emot förslag på förbättringar.👍
Jag ser att 'tonen går upp och ner' i tråden men att det håller sig på sin kant och det gillar jag. Jag kommer följa denna tråd mycket noga men tänk på att hålla er till vad TS vill och det är just att få fler tips om bra forum. 🙂
#23 Jag frågade admin vad som skulle göras om saken, dom svarade att tråden tagits bort och om det upprepades skulle det utdelas varningar, dom sa inget om att dom skulle gett någon varning nu, så jag antog att dom inte gjort det då medlemmen fortfarande var kvar i gruppen fastän jag sett samma person vara otrevlig i andra trådar(dock inte så här grovt), men ok, kan hända att jag missuppfattade🙂 Oavsett vilket tycker jag att det finns en gräns för vad en varning räcker till, och hade helst sett att dom kickat istället för att stödja beteendet.
Men som sagt åter till ämnet, tips på forum med vettigt folk🙂
Vart finns gruppen Kampfisk sverige? Kan någon länka?
#25 Ta mer än gärna kontakt med admin för gruppen om du är osäker. Jag vet ju inte exakt allt som sagts och inte sagts, jag vet bara att jag fått se det admin skrev åt dig och medlemmen som fick en varning, och där ser jag det absolut inte som att de inte bryr sig. Däremot kan det hända att det tagit lite för lång tid innan något hände, och det beror på att det så gott som varit just en ensam admin i gruppen som haft hand om allt. Men nu blir det ändring på det, när det finns fler bevakande ögon som styr upp ifall någon tråd spårar ur.🙂
Jag vet inga andra svenska kampfiskgrupper på svenska, däremot finns ju t.ex den internationella gruppen BETTA FISH på Facebook, men där är större delen av inläggen reklam och säljesannonser. Sen är det som du säger, djurhållningen tenderar att vara sämre än i svenska grupper.
Sen finns förstås Kampfisk.se, som är ett fristående forum, som dock är väldigt inaktivt, tyvärr.😕
sök det på din fb
Multi vad?
#26 Här har du länk till Kampfisk Sverige på Facebook (man måste vara inloggad på FB för att det ska funka): https://www.facebook.com/groups/121324011321260/?fref=ts