Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2051 ggr
itiswhatitis
0

30l till kampfisk

Hejsan! Kan man ha detta akvarium till en Kampfisk? Läst att dom trivs i låga akvarier, detta verkar vara 44cm högt (ganska högt alltså) Länk: http://www.zooplus.se/shop/akvarium/akvarium/nyborjarakvarier/338129

Insta: isabellaroenne

wille_wille
1

Det borde gå bra :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
1

Absolut, det går jättebra. 🙂

itiswhatitis
0

Vad kan man ha som städare i 30l till Kampfisk? :)

Vanhedaren
0

Jag skulle bara rekommendera snäckor. Kika in på

https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur_grupp_resultat.php?GRUPP=4&ORDNING=all 

och läs ordentligt på om vad dem kräver.

wille_wille
0

Man kan även ha "ottosar" (Otocinclus affinis tror jag de heter). Men snäckor är det som passar bäst.

Lillyrod
4

Jag tror inte det passar med otocinclus i 30 liter eftersom det är en stimfisk. De vill vara ett gäng på iallafall 6 stycken och det är ganska bra fart på dem när de far fram i karet. De behöver mer yta att vara på.

wille_wille
2

Okej, jag blev rekommenderad det av flera personer när jag frågade samma sak här så jag tänkte att det var ok…

Lillyrod
0

Tror zoopet har minst 40 liter på sin rekommendation men jag tänkte mer på hur mina beter sig : )

mimåne
2

Jag skulle inte rekommendera otocinclus till ett 30L akvarium. De tycker verkligen om att sträcka ut sig och simma omkring, ett 30L akvarium skulle helt klart hämma dem. Jag beklagar om du fått annan information här på sajten wille_wille.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

itiswhatitis
0

Blir nog några snäckor då, hoppas dom har elefantsnäckor på djuraffären :) Måtten på detta akvarium är som syns i länken L 28 cm B 38,5 cm H 44 cm Räknar man ut volymen på akvariekalkylatorn blir det ju 47 liter? Men den säljs som 30 liter.

wille_wille
0

Måtten kanske är med locket inräknat?

Aristarcos
0

#47 japp borde bli total rymd 47 liter, men man har ju aldrig vattnet helt till kanten, men det kanske blir rimlig volym, då man har i sand och har en luftspalt längst upp =)

Hallon2015
0

Jag har en skäggmunsmal som städare i mitt akvarium, funkar med alla fiskar. Dock behöver dom lite robustare växter.

Lillyrod
1

#13 Det är en Ancistrus och behöver minst 100 liter för att må bra så TS kar är för litet för den.

Hallon2015
0

Jag har haft min i 5 år och han trivs jätte bra i mitt 54 liters.

mimåne
0

Hallon2015, hur vet du att den trivs jätte bra?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hallon2015
0

Man känner ju sina fiskar.

itiswhatitis
0

Fick hem akvariet för ett par dagar sen,och lite ironiskt att det faktiskt mäter något helt annat: L 34,5 cm B 24,5 cm H (utan tak) 35,5 cm Då blir väl volymen 30l ändå :) Dom har nog skrivit ut fel mått på hemsidan för verkar vara samma akvarium.

Leopard gurami
0

hallon2015, du borde verkligen skaffa ett större akvarium till din Ancistrus.

tvivlar starkt på att den trivs.

[Jens]
2

Det där med Ancistrus. Hur ska man förklara på ett lättare sätt? Jag tänkte på en sak som kanske gör det lättare att förstå det skrivande ordet.

En vuxen Ancistrus som lever i ett 54 liter akvarium får inte leva sitt liv som den önskar. Man kan jämföra det som att man bor i ett litet barnrum som man hade som liten men att då ska man tänka på att man är vuxen vilket kan vara jobbigt för man är ju jämnt i det rummet och får inte komma ut.

Men om en vuxen Ancistrus lever i ett 120 liters akvarium så bor den åtminstone i en etta (lägenhet) och det känns ju helt okej. Nu pratar jag om en Ancistrus.

Bor en vuxen Ancistrus i ett 300 liters akvarium så bor man i en 3a eller 4a själv och det är ju jättebra men samtidigt får man inte gå ut men kommer trivas eftersom man som Ancistrus får sträcka på sig och kunna gå till ett annat rum och vara för sig själv utan att någon annan stör.

Hoppas det förenklade förklaringen lite varför det är fel att ha en Ancistrus i ett 54 liters akvarium. 🙂

Hallon2015
0

Jag tror att ni har uppfattat fel, jag har nog igen ancictrus jag gissar bara vad det var för någon. Hur stor blir ens en ancictrus????

Hallon2015
0

Jag trodde jag hade en sådan, men jag hade nog fel. Det är nog någon annan sort

Denna kommentar har tagits bort.
[Jens]
0

Jag kan hjälpa dig att gissa vad du har…ta en bild på skönheten så tipsar jag dig vad den vill ha för miljö. Det finns gott om kunskaper i forumet du behöver inte vara rådd utan snarare tvärtom Vi alla vill våra djur väl……

Leopard gurami
0

hallon2015 du har ju skrivit i din tråd att du har en skäggmunsmal.

skäggmunsmal=ancistrus