Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1405 ggr
[Memodom]
0

Vilka fiskar?

Har ett 60 liter akvarium med 5 kuliålar och äppelsniglar i. Behöver mer tips på vilka fiskar man kan ha som fungerar bra tillsammans med de andra djuren och inte är på och nafsar på sniglarna, de får gärna vara relativt lättskötta också.

Leopard gurami
0

Guppy eller Platy?

[Jens]
0

Svenskodlade Guppy! :)

Draken
0

Ska du ha Guppy eller Platy, så försök få tag på privatodlade, större chans att de överlever mer än  några månader :)

Annars finns det ju olika soretrs Goby, eler Dvärggurami som också är fina och passar i 60 liter. Killie kan man också ha :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag slår ett slag för någon mindre stimfisk. Här kommer några tips som du kan kika in. Moskitorasbora, kopparbarb, koppartetra/silvertippstetra, Kerritetra, Kilfläcksrasbora, Sorgmanteltetra, Kolglödstetra, fantomtetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2

du har fått många bra förslag, som en lite side-note heter det snäckor när de har hus o sniglar utan =)

[Memodom]
0

Tack för tipsen! Har nu kollat runt och har en favorit är Mosaikgurami men frågan är ifall mitt akvarie är stort nog, det är någonstans mellan 60-70 liter och hur många man bör ha isåfall.

[Jens]
1

För ett par Mosaikgurami som är en väldigt stor Gurami så krävs det minst 100 L och karet ska gärna vara minst 70 cm långt men jag tycker det är dock för litet så jag skulle nog säga 120 L minst och 80 cm långt för ett par.

Det finns mindre arter av Gurami som kallar sig Dvärggurami men tänk på att de är känsliga och ett väl inkört akvarium och med mkt växtligheter med höga växter samt flytväxter passar dem bäst.

[Memodom]
0

#7 Okej då får det vänta tills jag har ett ordentligt 120 liter, jo har läst lite om Dvärggurami och bland annat att dom är lite känsligare vilket gjorde mig väldigt osäker på dem.

atos
0

#8 Ett par dvärggurami  kan du ha i ditt akvarium.

Tycker inte dom är mer känslig än andra fiskar, var bara noga  med vattenbyten

Så går det bra ska du se.

Du kommer inte att ångra dej om du väljer dom.

Hallon2015
0

Guppy :-)