Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2626 ggr
Vanhedaren
0

Saltbehandla guppy

För ca. tre dagar sedan märkte jag att guppysen (som tillfälligt befinner sig i en plastbalja vars vatten byts lite av var dag etc. då jag måste ordna akvariebänk innan dem flyttar in i sitt 54l kar) inte verkade krya. Det har skett tre dödsfall under dessa tre dagar och flera ser ut att kunna ha torpedsjukan. Så snabbt som attan bytte jag 30% vatten och tänkte saltbehandla.

Såg på en hemsida att man bör ge 10g salt / liter. Låter detta rimligt? Hur är det med jod i saltet, ingen större fara? Är salt någonting man fyller på var vecka, eller bara ger en gång och sedan aldrig igen?

[Jens]
0

en gång i veckan och ingen jod men tyvärr måste jag säga att du förmodligen har köpt dina guppys via en butik som köper Guppy från icke bra ställen. Dessa guppen lever inte så länge oavsett du behandlar dem eller inte. Det går inte att sälja dem vidare bara för att det gör saken (stammen) värre.

OlleA
0

Jodet har jag hört olika uppfattningar om, men själv använder jag aldrig jodsalt i akvarier numera. En gång för många år sedan hade jag en molly som skulle föda. På kvällen flyttade jag över henne till ett annat akvarium och tillsatte lite salt med jod - och nästa morgon var hon död. Behöver jag nu använda salt till akvarier, är det alltid havssalt utan tillsatser som gäller. Sådant havssalt, som du köper i vanliga livsmedelsbutiker, är i princip samma sak som zooaffärernas Ektozon men mycket billigare. Salthalten bör hållas konstant, alltså inte mer varje vecka om du inte byter vatten.

Olle

Vanhedaren
0

#1 Det tror jag nog inte, känner att jag har haft tur med dessa då jag har haft dem under en längre tid och allt har varit frid och fröjd tills för tre dar sedan (: Hur kommer det sig att joden är skadlig/inte bra att ha i karet? Speciellt i en så liten mängd som i salt?

2# Havssalt alltså! Det tror jag att jag tom. har hemma.

Vanhedaren
0

Över 1 dl + 1 msk havssalt i 25l låter ju väldigt mycket, kan detta verkligen stämma?

Höftade med 10 teskedar (50g salt i 25l) och får avvakta.

[Jens]
0

Längre tid betyder det 2-3 år ? .. > Det är så länge mina guppys lever idag. 🙂

Vanhedaren
0

Har tyvärr inte haft akvarium överhuvudtaget så länge, så det kan jag inte säga. Det jag menade var att dem alltid verkat pigga och friska, samt butiken jag köpte ifrån odlade själva (nu är jag ingen expert, men känner att det såg bra ut där) (: Självklart hoppas jag att min magkänsla stämde och dem kommer piggna till så småningom! Skulle det sluta på annat sätt vore det oerhört synd och jag köpte på en plats som inte visade sig vara bra (:

[Jens]
0

Tyvärr så finns det en missuppfattning om att odla egna Guppy och kalla dem svenskodlade och det är att många köper direkt från butik och lyckas få kull i första och andra generationen och tror att det betyder 'svenskodlade' men ……

Vanhedaren
0

#7 Jag förstår precis vad du menar och får bara hoppas på att dessa håller sig friska och lever länge (:

[Jens]
0

#8 Man gör allt för dem att leva på bästa sätt och jag är glad att du gör det men nästa gång säg ifrån genom att verkligen köpa svenskodlade för guppas är sååå vackra.

Vanhedaren
0

#9 Skaffade tyvärr dessa innan jag blev mer insatt, så misstaget gjordes. Det håller jag med dig om!

mimåne
0

1 dl per 100L är vad jag läst från ett uttalande av Kjell fohrman.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vanhedaren
0

#11 Ja, det låter mer rimligt. 1dl är alltså 100g, vilket innebär jag inte var alltför långt borta med min teori och dosering på ca. 30g.