Kampfisk
Hej Jag har lite frågor kring Kampfisk odling och yngel Hur gammal borde honan och hanen vara inan man "sätter ihop" dom ? Hur stor borde akvariumet vara? Hur länge ska honan vara i 'skorstenen' inan man sätter ihop dem? Hur visar honan och hanen att dom är redo? Hur länge borde man vänta till man vet att det inte kommer att gå hela vägen ? Vilken sorts mat borde man ge till ynglen ? Tacksam för svar
Gällande odlingsparet så ska både hona och hane vara fullvuxna. Privatodlade exemplar brukar vara omkring minst 5-6 månader vid odling, men det är också individuellt eftersom man får ta hänsyn till hur snabbt de växer. Detta kan variera ganska rejält för olika kampfiskar under samma förutsättningar.
Som lekkar rekommenderar jag inget mindre än 54L. Och då ska vattennivån vara låg, det ska finnas gott om växter och gömställen så att honan och hanen kan komma ifrån varandra vid behov. Det underlättar om man har bar botten.
Honan brukar få vara omkring 1 dygn i skorstenen, men ibland krävs det mer tid. Hanen ska ha byggt ett stabilt skumbo, och honan ska förstås redan innan hon sätts i skorstenen vara romstinn. Hos honor med mörka pigment kan man se vertikala lekränder på båda sidor när hon är redo. När hanen byggt klart skumboet tenderar han att simma fram och tillbaka mellan boet och honan, lite som att han vill att hon ska följa med honom. Det gäller att bevaka deras beteenden noga innan man släpper ut honan, för att kunna försäkra sig om att båda verkligen är redo, så att ingen av dem råkar illa ut.
Jag brukar ge honan åtminstone 3 dygn i skorsten innan jag ger upp. Funkar det inte efter 3 dygn så matar jag upp honan och hanen på nytt i sina respektive kar och försöker igen efter minst en vecka. Man kan få prova 2-3 gånger innan det går an. Ibland går det helt enkelt inte alls.
Ynglen äter nykläckt artemia och micromask i början. Sedan när de börjar bli större kan man varva med annan föda som är lite större, som t.ex fryst artemia och cyclops. Sedan funkar även mygglarver alldeles utmärkt.
Beroende på kullstorlek så behöver man flytta ynglen till ett större kar efter några veckor om man ser att det börjar bli trångt eller bråkigt.
Innan allt detta måste man såklart se till att man har möjlighet att husera många hanar i separata kar/behållare när de börjar bli bråkiga med varandra.