Guldfisk i skål...
Jag fick nyligen en bild från en vän på snapchat där det stod "Nu har även vi skaffat fiskar!" och så var det en bild på en Guldfisk och när jag frågade hur stort akvarium han har så svarade han "en sån där liten skål, standard du vet" och jag förklarade för honom att han inte kan ha en Guldfisk i en sån där skål och att han kommer plåga ihjäl den om han inte gör sig av med den och köper en kampis typ. Hans svar var "Det är ju bara en fiskjävel, vemfan bryr sig om den dör?"
Någon som har nå tips för hur jag ska försöka övertala honom att göra sig av med den…? För honom är det ju bara en fisk liksom.
Ta fram all fakta helt enkelt från jordbruksverket: https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html
Visa det för din vän. Lyssnar din vän inte på det så gör en anmälan.
Är det en vän så lyssnar han/hon på dig. Lyssnar han/hon inte så är det inte en vän, så enkelt är det.
Förklara varför det inte är okej och gör det tydligt med att det är olagligt. Anmäl om han inte bryr sig ändå
Medarbetare på Skor iFokus
Anmäl om han inget gör åt det! Varför skaffar folk djur om dom inte har någon som helst respekt egentligen… "Det är bara en fiskjävel" jaha, men varför vill du ha den då? Människor är bra vidriga ibland, tänker bara på sig själva🤮
Fasen så trist att det finns människor med sådan syn på djur fortfarande😕
Han fick den gratis av någon vän och det är hans sons fisk. Han har själv ormar i jättestora terrarium för att de ska få plats och han sköter om dem bra och han har hund som han också sköter bra men just när det kommer till fiskar så anser han väl att de inte har något värde eftersom man inte kan göra så mycket med dem… Vet inte vart logiken ligger men ofta när jag förklarar för folk att olika fiskar behöver olika stora kar så är det vanligaste svaret "Men det är ju bara en fisk…"
inte som att någon skulle säga "det är ju bara en hund" om jag sa att jag hade en rottis inlåst i en garderob dygnet runt…
Kan man ha en kampis i en skål? tänker att om jag erbjuder mig att hitta en lämplig ägare åt guldfisken så kan vi slänga i en kampis istället?
För det första, hur många liter vatten ryms i skålen? För att det ska vara lämpligt för en Kampfisk krävs ju förstås också att det går att ha en doppvärmare där i, eftersom kampfiskar helst vill ha det mellan 26-30 grader varmt.
Överlag skulle jag inte rekommendera någon att använda skål till någon slags fisk. Det funkar väl som mest till räkor och snäckor, beroende på storlek.
vet inte hur stor den är faktiskt men om den rymmer en Guldfisk så lär den väl vara runt 30-40L i alla fall?
#8 så stor skål har jag aldrig sett. oavsett så är det i stort sett olagligt att hålla fisk i skål, då det är nästan omöjligt att uppfylla dom kraven som finns. det är samma krav på skålar som på vanliga akvarium, med insynsskydd, syresättning och allt annat, och det går typ inte att göra.
okej, ska prata med honom imorgon !:)
Jag länkade det där som du länkade Jens och fick till svar "
Haha den lagen sket ju jag fullständigt i! Får se om hans ens vill ha nån fisk
Kanske bara var roligt för stunden det där.
Tragiskt hur människor tänker. vet inte varför det blir nya rader hela tiden…
Du kan säkert få honom att förstå.
#11 Om jag vore du skulle jag tänka till om en djurplågare är så mycket till kompis att ha, fy fan rent ut sagt😭
Jag blir lite intresserad av skålen… Är den verkligen så stor som 30L måste den vara i badbolls-storlek. Är den det kan man definitivt ha en kampis i den. Fixar man lite vattencirkulation/filtrering så kan det även bli en fin räkburk. Med lite skydd kan man nog även få ett par mindre, väl valda firrar att trivas. Men då får man anstränga sig lite på inredningsfronten och veta vad man gör misstänker jag.
Problemet med runda akvarier är nog att inget av den normala tekniken fungerar. Syresättning blir viktigt med en så liten yta/volym, skydd/inredning är svårt att få snygg, etc, etc..
Dock så är det säkert att Guldfisk definitivt inte lämpligt.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Med sådana vänner, så behöver man inga fiender :/
Fråga honom hur han skulle reagera om du köpte en majsorm, som du lät bo i ett 30 liters nanoakvarium , hur skulle han reagera då ?!
Jag skulle visa upp paragrafen ur djurskyddslagen och påpeka att det är olagligt. Han får anse att fiskar är hur värdelösa som helst, men det han gör är fortfarande ett lagbrott och är anmälningsbart. Säg det så får vi se om det bara är en "fiskjävel" efter det :P