Tjockis
Satt och kikade på mina pansarmalar och oj vad feta två av dom blivit på mitten….
Är det jag som ger dom för mycket att äta eller ska jag börja misstänka något annat, är dom två största som sväller om magen….
(Ber om ursäkt för lite halvtaskig skärpa och skitig ruta men man ser magen i alla fall)…;P
Om det är de stora så är det förmodligen honor. Sen är frågan vad honor kan ha i magen? Antingen mycket mat eller rom ; )
jo, så långt har jag också kommit, hoppas ju på rom med tanke på att dom snart är lika feta om magen som torskarna jag förhoppningsvis fångar om en vecka, riktiga hängbukar….;P
(dom stackarna är ju iofs rätt lika husse också)….🤔🤪
Det här tror jag är en romstinn hona kirshim. Corydoras brukar inte som t.ex tetror äta för mycket och få ballongmage. På bilden ser coryn riktigt stinn ut, hon är redo att leka. Pröva att sätta igång dem med ett vattenbyte eller en extra pump för mer ström på vattnet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Provade göra ett rejält vattenbyte men fick ingen större effekt, blir vattenbyte på fredag igen så får vi se om det triggar nånting (tyvärr åker jag ju bort själv nästa vecka så missar väl all ev action i så fall…;P)
Ibland kan det behövas vattenbyte några dagar i rad. Men det som jag själv upplever som mest effektivt är ändå strömt vatten.
oki, kanske ska köra vattenbyte både imorgon och på fredag då samt kolla upp att pumpen inte är igensatt…;P
Hur stora vattenbyten ska jag göra om jag kör flera dagar i rad?
Jag brukar göra något mindre vattenbyten än vanligt och dröja ut dem genom att fylla på långsamt. Inte mer än 20% gör jag. Du har ingen extra pump att sätta i? En pump som hålls enligt rekommendationer ger i regel för dålig ström på vattnet då de ska lämpa sig för många olika typer av fiskar. Det kan därför vara bra att använda två stycken. Rikta utblåset snett mot framrutan så finns det dessutom risk att de lägger rommen där eller på växter/inredning placerade i strömmen. Då är det lätt för dig att hitta åt och ta reda på romkornen i efterhand.
Allt detta med att få igång lek är ju förstås förutsatt att du har lekmogna hanar av samma art också :)
Ja det krävs givetvis för att det ska bli något av rommen. Men är alla i gruppen köpta samtidigt så förmodar jag att de alla är i ungefär samma kondition också. Är honan på bilden romstinn vilket jag tror så var det nog inte igår det slog till heller :)
Spännande, hoppas det blir lite lek nu då :)
Hur stor är gruppen? Hur många honor respektive hanar?🙂
jag köpte 6st men en av fiskarna växte inte och jag fick ta bort den för en vecka sen. Då var den hälften så stor som övriga.
Tanken är att kolla med damen jag köpte dom från och antagligen komplettera med 2-3st till i höst, dom går nu i ett akvarium på 112l…
Jag har för stunden ingen extra pump så den biten blir svår att fixa och genom att vi nu ska på semester i omgångar under närmsta 2 veckorna (räknar med att komma hem och göra vattenbyte och mata i mellanlandningarna)
Om man inte har möjlighet att ta upp romen ur karet, ryker den helt då eller finns det chans till att några yngel klarar sig, det finns rätt gott om växtlighet och gömslen i akvariet (brukar vara svårt att räkna in alla 5 pansarmalar annat än vid matning)
Tog du bort den bara för att den var mindre eller var det något annat fel på den? De mindre är hanar. Jag har en som är mycket mindre än de andra i mitt gäng nu men den är lika pigg som de övriga och äter bra. Jag tror det är en hane för han är lite starkare i färgerna med.
Den började få svårt att simma när jag tog bort den, var inte lika fint färgad som dom andra och växte inte, så det var mer än ett fel på den stackaren…
2 av dom andra är betydligt större och tjockare än dom andra 3 som jag har kvar så misstänker att det är 2 honor och 3 hanar..
Tog lite bilder med mobilen för att försöka visa hur karet ser ut just nu…
Det ser jättebra ut ju. Ja då var det nog något annat galet med den stackaren.
Jag kommer ihåg din uppstart och bygget av bakgrunden, så att få se en nyare bild på hur det utvecklats var roligt och uppskattat.
Du har bra med växtlighet och det är ju absolut en bra förutsättning. Vad jag kan se på bilderna så har du fiskar som gärna smakar på rom och nykläckta små corys, även de vuxna pansarmalarna äter gärna rommen. Risken för att rommen och ynglen skulle klara sig kan jag ändå inte bedöma som stor. När det är lek på gång har fiskarna i akvariet en tendens att märka av det och vara uppmärksamma på mumsbitar.
Jag funderar hur venezuela black lägger rommen, en del arter lägger endast några få korn vid varje lek medans andra arter lägger hela klungor med rom. Hur som helst så tror jag inte att dina corys lär leka en gång och aldrig mer, när de väl kommit upp i lekkondition så kan de börja leka kontinuerligt förutsagt att inga förändringar i akvariet sker. Så även om du missar denna romläggning medans du är på semester så är det nog lugnt.
jo, att det skulle vara sista gången jag ser dom leka är jag inte särskilt rädd för, mer rädd för frugan om jag föreslår att jag behöver ett till akvarium för rom just nu, tänker hålla låg profil på den fronten nu tills jag väl slår på stort och byter ut dom två akvarium jag har uppe i vardagsrummet nu, kommer bli 3 eller 5 nya kar beroende på hur man räknar och då blir det nog lättare att ha ett ledigt för rom/yngel/lek….;P
En yngelkasse är enligt mig den bästa lösningen på coryrom. Den kan du ha i akvariet och på så vis nyttja friskt, ingått vatten utan att behöva oroa dig för dålig vattenkvalite och annat som kan uppstå i ett tillfälligt yngelakvarium. En annan fördel är att den kan placeras så att strömt vatten kan fläkta rommen. Dessutom är det så smidigt när man enkelt kan se rommen och ynglen på nära håll.
En sån har jag nog, frågan är om jag kan fästa den nånstans nära pumpen då den är inbyggd i bakgrunden, men ska kolla på möjligheterna, tack för alla tips…=)
Lycka till och trevlig semester :)