Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 831 ggr
Vanhedaren
0

167l + 54l planering

Har nu bestämt mig för att bygga egen akvarieställning med Lecablock och en MDF-skiva!

Tanken är att därpå ha ett 167l Sydamerikanskt kar och ett 54l Asiatiskt kar. Med blocken kan jag dessutom ändra runt som jag vill ha det, om jag nån gång säljer något av karen/köper nytt.

Blir 9 st 19x25x59 block, så allt som allt blir det ungefär 174cm långt och 59cm djupt. Allt detta i mitt sovrum dessutom 😃

Låter detta rimligt?

54l Asien

3 Dvärggurami (hona+hona+hane)

Någon asiatisk alg/bottenätare

167l Sydamerika

20 Neontetra (i nuläget 10)

3 Regnbågsciklider (i nuläget hona+hane och lägger till hona)

1 Albino Ancistrus

6-10 Otocinlus

[Jens]
0

Fiskvalet och antal låter helt okej tycker jag. Jag har lärt mig att man ska ha ett stort akvarium med få fiskar som har stor yta och mycket växter och då blir det väldigt lite jobb man behöver göra med akvariet.

Vanhedaren
0

#1 Det har jag absolut tänkt mig, älskar en så kallad "djungel"! Blir nog Rådasand i båda karen också, istället för det svarta grus jag har i nuläget. Frågan är bara till vilken grad jag skulle köra på biotop, att göra detta helt korrekt (förutom sand) eller bara lite hipp som happ, haha. Men roligt att fiskarna lät rimliga (:

[Jens]
0

Jag ville absolut själv ha en riktig biotop a la sydamerika men det gick inte för växterna stämde ju inte så det sket sig.

mimåne
0

Det låter som riktigt trevliga planer tycker jag. Om du inte vill ha två honor till din agassizii så går det bra att hålla dem i par också. Fungerar utmärkt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus