Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1546 ggr
Mirala
0

Sjuk pansarmal?

En av mina fläckpansarmalar har en "ledsen ryggfena" och stryker sig mot sanden. Är den sjuk? Vad kan det vara? Smittar det? Har flera pansarmalar samt några Guppy men ingen bråkstake. Är ett 1 1/2 månad gammalt akvarium. Det  blev lite för varmt härom veckan, kan det ha något med saken att göra?

Lillyrod
0

Corydoras är ganska känsliga för vattenkvalitèn. Har du kollat så det inte är nitrit i karet? Ett vattenbyte tror jag skulle göra den glad : )

Mirala
0

Bytte 1/3 del av vattnet igår, gör det varje söndag, tänkte det skulle räcka…men jag kanske snålade med den där water conditioner vätskan?

Lillyrod
0

Vad är det för något du har i vid vattenbyte? Om det är så att vattnet har lite dålig kvalité så måste du nog göra ett större vattenbyte. Mina corysar blir väldigt glada vid vattenbyte och jag har bytt minst 40 % nu sista tiden pga dåligt vatten. Det är värt att testa iallafall.

Mirala
0

Har i aquatan water conditioner.  Har bio nitrivec hemma också som kanske är värt att pyttsa i?  Men ska jag verkligen byta så mkt vatten igen när jag gjorde det i söndags?

Lillyrod
0

Det medlet känner jag inte till. Jag använder Easy life filtermedia. Jag tycker nog att du kan göra ett vattenbyte till. Kör 30 % till och ha i lite av de medlen du har sen får vi se vad som händer : )

Mirala
0

Tack för hjälpen : )