Asiatisk biotop tips
Har funderat lite över hur jag ska inreda mitt nya 54l senare i sommar. Blev otroligt sugen på Dvärggurami med en 20x40cm vattennivå, av det 30x60 stora karet, för att ha en "landdel" på resterande yta. Skulle detta hålla eller vore det lika bra att köra på vatten i hela tanken, eftersom det blir så lite simyta kvar annars? Samt vilka fiskar och växter skulle passa förutom Dvärgguramin i en asiatisk biotop? (: Gärna också tips på sand/grus/sten/rötter som skulle fungera!
Funderar också på Fjärils-segelfisk (Iratherina Werneri) tillsammans med ett Dvärggurami par. Någon som har erfarenhet av dessa? (:
Iratherina Werneri bör hållas i grupp om minst 10 stycken så ett 54-liters känns något litet till så många. 54 liter är det absolut minsta man kan hålla dem i hittar jag också info om så fler fiskar där är nog inte så bra.
#2 Syftar du på fler än ett Dvärggurami par och 10 Iratherina Werneri, eller fler än 10 Iratherina Werneri? Då jag inte finner en asiatisk alg/bottenätare så blir det nog isåfall bara ett par små snäckor därtill.
Fler än 10 fiskar tycker jag låter mycket men jag kan ingenting mer än det jag snabbt googlade fram om arten.
#4 Jo, det håller jag nog med om. Alltid lite förvirrande när det står ett minimum liter antal och man heller inte vet hur många fiskar det syftas på. På någon sida stod det 30l och någon 70l, vilket ger en lite skev bild. Givetvis är desto större desto bättre, så jag använder endast dessa som minimum liter för trivsel av arten.
Får vänta på någon som har personlig erfarenhet av arten och kan ge lite synpunkter (:
Hittade bl a denna sida om Fjärils-segelfisk och det var min misstanke att dessa fiskar kräver sin längd på akvariet. Det står även på denna sida att gärna minst 80 cm för att helt komma till sin rätt. Sedan är det storleken? De blir 5 cm stora och ska då vara 10 st i ett 54 L akvarium? Tyvärr måste jag säga att det denna art passar inte i ett så litet kar.
#6 Det var det jag hade trott, ja. Också den sidan jag kikat på, så får ta och kolla runt efter någon annan art. Tack för svar!