Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1328 ggr
Bodinsson94
0

Bomba med inspiration & tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart ägare av ett 375L kar! 50*50*150 Är måtten.. Redan bestämt mej för fyra olika fiskar då dom är mina stora favoriter! Zebra skalare, mosaik Gurami, siamesisk algätare och drakmal "Minns inte namn men börjar på gibbe" Bomba med bilder på era stora kar så man kanske får lite inrednings inspiration, Tips om tåliga växter (Stora som små) Även en riktigt färglad stimfisk.. Gärna nån rödaktig eller silver färg :) Ge överlag tips om all möjlig fisk bara dom är lugna och fredliga av sig så guramisarna inte blir stressade :) Här är även en bild på karet jag ska köpa på söndag! Men tur nog så stannar fiskarna kvar hos honom då den arten inte är nått för mej :)

[Jens]
0

Så kul med nytt akvarium! Jag själv har en på 375 L 🙂

Ska passa på att bara svara på inspiration. Vi har en bildtråd där medlemmar och lagt ut bilder på sina akvarium och denna tråd startar härifrån:

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4ece52cd88f4724cea00712a-bilder-pa-era-akvarium

Bodinsson94
0

Vad tror du om dom fiskar jag redan valt då? Svagt minne av att dom funkar bra tillsammans.. Hade tänkt mej 4 st av skalare som bildar par och sen kanske samma med Gurami eller om det blir en hanne med två honor..? Tänker jag helt galet tro? :P

Sara97
0

du tänker rätt med guramisarna :) fler honor än hanar brukar vara bra. enligt mina erfarenheter…

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
0

skalarer och guramisar bör inte vara tillsammans i ett kar. Möjligt skulle det gå bra med de större guramisarna som t ex Mosaikgurami. Guramisar vill verkligen ha växtrikt akvarium så avvakta med köpet utav dem tills du har väldigt mycket höga växter i akvariet.

Bodinsson94
1

3# Åh vad bra då :D 4# Är just Mosaikgurami jag vill ha, och ja jag vet att dom ska ha mycket växter då dom vill kunna gömma sig och få lugn och ro.. I början ska jag ha fullt med vattenpest tror jag växten heter då den växer som ogräs om jag minns rätt tills alla andra växter hunnit växa till sig :)

[Jens]
0

Va bra! Du är påläst 😉

Bodinsson94
0

Hade både skalare och Gurami som liten.. Hade ett 200l när ja va runt 10 år bara och dom lekte som attan! :) Dock var det även ett antal år sedan så mycket har jag glömt men lite minns jag än.. Därav att dom är mina favoriter :)

Bodinsson94
0

Men vet tyvärr inta vad jag ska ha för tetror/barber då det finns så otroligt många att välja mellan men nån form av stimfisk måste jag ha tycker jag :)

Bodinsson94
0

Någon som har erfarenhet av rödmunstetra? Var en otroligt vacker liten firre men skulle dom funkar ihop med skalare & Gurami tro?

[Jens]
0

Det blev en länk utav det ord du skrev. Klicka på den så får du lite info om arten.

Bodinsson94
0

Ja jag såg det men undrade om nån hade erfarenhet att ha den tillsammans med skalar & Gurami :)

[Jens]
0

De är väldigt livliga så jag vet inte om det passar med guramisar eftersom guramisar vill ha det lugnt omkring sig.

Lojs
0

Ett annat växttips till att börja med är hornsärv, det växer till och med värre än vattenpest. Jag har precis rensat ur nästan all hornsärv från mitt nyaste kar bara för att det är så jobbigt att ansa och jag känner inte att jag behöver så aggressivt växande ogräs nu när akvariet varit igång ett tag och de andra växterna kommit ikapp lite. Hornsärven är de höga växterna i mitten av karet på bilden.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.