Blågrönalger?
Hej. Ska jag bli nervös? Tror jag fått blågrönalger mellan jorden och gruset i mitt 150-liters kar som varit igång sedan februari. Det syns längst fram mot glaset.
Allt har funkat bra sedan starten. Jag har gödslat ibland och har luftning på, på lägsta. 4 Ancistrus, 2mosaikgurami, en Kampfisk och 7 kilfläcksrasboror (som skulle behöva bli fler). Mycket växter. Har just skaffat sandsnäckor - kan de göra något åt saken? Kan jag?
Du vet med säkerhet att det är blågrönalger som du har fått i ditt akvarium? Hur länge har det pågått? En bild säger mycket så det vore bra om du delade med dig en bild på 'problemet'. Du är säker på att det är blågrönalger så det inte är avföring från fiskar?
Många flyktiga och slemmiga alger/bakterier som cyano försvinner av sig själv till slut. De kommer ibland då man får obalans i akvariet i form av överdrivet med näring och inget som kan använda det. Det är relativt ofarligt.. Bara fult.
Här finns en tråd angående cyanobakterier och hur du råder bot på det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=62105
Det finns kemiska preparat att köpa för att råda bot på cyano och en av dem heter happy-life algin extra.
Hoppas du får bukt på problemet.
Jens föreslår en bra webbsida, kolla den! I övrigt ville jag bara bidra med lite lugn. Första gången med nystartat kar fick jag noja när jag såg lite slemmig cyano på ytan. Men det behöver inte betyda att det tar över hela karet på ett dygn. Mer troligt försvinner det med tiden om du rensar bort det och kontrollerar din näring och belysning. I det här fallet är frågan om du ens behöver göra något, svårt att säga utan bild.