Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 5818 ggr
gulzebra
0

Måla akvarium?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis startat upp mitt kar. Eller startat upp och startat upp, växterna har inte anlänt och invånare finns således inte där än 😛 Hur som helst så misslyckades jag med bakgrunden. Har använt svart kakeldekor, och frånsett luftbubblor och veck som jag kan leva med (läs: gömma bakom växter) så ser det skitskumt ut sett från sidorna, samt så ser sidorna skitskumma ut om man tittar på de genom framsidan. Framifrån är det svart som det ska vara.

Vill minnas att jag läst nånstans att om man målar akvariet istället så är färgen lätt att få bort sen, den ska lägga sig som en hinna på glaset bara? Men vad är det då för färg man ska ha? Och skulle det öht bli bättre eller är den här effekten något jag får leva med?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

usvead
0

Inte vet jag om min syn börjar bli dålig 😉men jag tycker det ser ut som en stenvägg…

gulzebra
0

#1 Optikern nästa? 😉
Det är bara en massa linjer från när jag dragit med skrapa för att jämna ut luftbubblor och elände. Och så en blågrå färg som mest ser förjävlig ut😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Tinitusan]
0

haha glasögondax usvead?

jag tror du kan använda vilken färg du vill, finns ngn slags gummifä'rg du kan köpa på tex biltema som ska gå att dra av, men jag tror att vanlig akrylfärg också fungerar på likande sätt faktiskt. man kan även foliera om man kan komma över foliering billigt, då kan du ju bara dra av sen =)

72mm
1

Jag köpte en akrylfärg på Panduro (troligen dyrt). Den täcker om man gör tre, fyra strykningar och är väldigt lätt att ta bort. Nästan lite för lätt, för den släpper och glider av om den fuktas, så man kan inte ha den där man slabbar med vatten. http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2010-Farg/201050-Akrylfarg/3/921536-PAcrylic-matt-500-Mars-black

Friskt kopplat är hälften brunnet!

ElinvBorg
0

Såg att Panduro har 25% rabatt på allt idag på webben, ange kod 82699. Då får du färgen för 67:- istället för 89:-, ett tips bara :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Sara97
0

akryl färg är jättelätt att få tag på.:) har man gått till panduro, så har man hittat det dyraste stället. (men de har bra urval där,matt/neon/classic/metallic)och vad gäller kvaliteen så är den räknad med att man målar på canvas så då spelar inte glas/trä/plast eller dylikt någon roll…. allt ser samma ut från olika affärer och märken… tex så kan man hitta akrylfärg på ica maxi, coop extra, clasohlson osv för en billig peng. men själklart beror det på mängd om hur dyrt det blir. men om man vill ha en mer vattenfast färg som lätt går att ta bort på glas så rekomenderar jag colorama. där har de hur mycket sånt som helst! men då kanske man får lägga lite mer, än på akryl dock. jag målar mycket med akryl färg ,så ursäkta om jag skrev mycket haha, men är man färgnörd så är man haha

LÄNGE LEVE DJUREN!!

usvead
2

#2 #3
Ja ja även om det är skräp med tants syn, inte såg det väl så illa ut 😉 Hur var det nu man brukar säga… det är i "åskådarens öga"

Sara97
0

jag håller med lite med usvead. det ser lite ut som en sten vägg, men det kanske bara är bilden som det ser ut så på…

LÄNGE LEVE DJUREN!!

usvead
0

Kan ju vara kameran som luras men det är ändå härligt med en ungdom… för du är väl ungdom Sara97? Och som tycker lite lika som tant med dålig syn 😉

Sara97
0

japp född 1997 och snart (exakt 93 dagar) 18 år och myndig tös. jag har haft glasögon men växte ifrån den "dåliga synen" haha så ja det ser lite ut som en mörk granit vägg… (på bilden i allafall)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

gulzebra
0

Tack för svaren! Då får det bli färg så småningom när jag orkar tömma och greja med sånt. Har alltid tyckt att det verkat askorkat att måla men när jag fick veta att det gick bort lätt så lät det inte lika dumt… 😛

Gummifärgen på biltema verkar lovande - nära, helt okej pris och smidigt att använda. Får se om jag kör på den eller något annat 🙂

Och nä, bilden luras inte, utan jag tror ni ser skitdåligt 😉

usvead
2

Eller så är du för självkritisk 😉

Oavsett vilket, gör det du själv tycker känns bäst som bakgrund!

gulzebra
0

Inte alls, tvärtom har jag försökt intala mig att det duger men det gåååår inte för jag SKA minsann ha en vanlig helsvart bakgrund 😃

Vinylfärg, skulle det gå bra tro? Var lite billigare än gummifärg såg jag. Finns dock bara som halvblank, vet inte om det kanske blir för blankt? Blir nog att jag målar skiten imorrn så har jag det gjort innan det ska krånglas med fiskar och femtielva miljarder växter sen - första växterna samt två sandsnäckor anlände idag och resten av växterna bör anlända imorrn eller på onsdag liksom så det är lika bra att köra på direkt och få det gjort!

gulzebra
0

Äh, ignorera min fundering kring vinylfärg… Tänker jag i två sekunder till så konstaterar jag rätt snabbt att sprayfärg inomhus kanske är en rätt urusel idé och att det är enklare att köpa akrylfärg och måla med pensel/roller inomhus än att släpa ut åbäket 😛

[Tinitusan]
0

jag har sprayat flera av mina kar, o mina lampor dessutom, det är dels en hemsk lukt som ger huvudvärk o dels svårt att få att täcka o sist men inte minst så får du inte bort det sen såinte bästa alternativt tycker jag

gulzebra
0

#15 Ah, good to know! Antog att den gick att få bort precis som vanlig. Gäller det även gummifärgen att det inte går bort om den sprayas på?

Lutar åt att jag smäller ihop en lös bakgrund av inplastad kartong och ett liggunderlag och spraymålar det svart. Skulle det sen skita sig så får jag köpa gummifärg och måla på ordentligt. Känns bara så bökigt att måla och greja när karet redan är fyllt liksom.

Men som bonus kan jag iaf passa på att måla även den ram som väntat på färg i typ hundra år nu 😛

[Tinitusan]
0

nej gummifärg ska gå att dra av tror jag

gulzebra
0

Ah excellent, bra att veta för framtida behov! 🙂

[Tinitusan]
0

dock emphasis på tror, har aldrig använt det själv!

MariaK1977
0

Ska du måla insidan eller varför måste du tömma? Eller var det kanske bara jag som läste dåligt…?

gulzebra
0

#20 Nej utsidan. Tömma för att komma åt baksidan som just nu står mot en vägg - karet är på 110 liter, jag är liiiiiite för svag för att kunna rubba det utan att tömma det på vatten först 😛

MariaK1977
0

#21 aha, då är jag med :-)

gulzebra
1

#22 Verkar nice! Gummifärgen på sprayflaska var annars 50 kr billigare på Biltema, verkar vara typ samma sak? :)

Här blir det att prova göra en lös bakgrund med kvarvarande plast istället… Liggunderlag, en ful kartong för att stadga upp, och så på med plasten och ställa bakom karet bara, borde funka. Om inte får jag måla sen. Just nu kan jag inte lägga pengar på färg, ty Posten har fått för sig att strula med leveransen av de växter jag inväntar och det känns som högre prio att fixa växter än att fixa bakgrund. Måtte växterna dyka upp imorrn, annars blir jag tokig!

pluntan
0

Använde biltemas svarta väggfärg, strök typ fyra ggr. Sitter bra, och går att skrapa av lätt. Vilken vanlig billig väggfärg som helst fungerar. Färg kan bränna fast ordentligt om de utsätts för solljus, men det ska du väl slippa om du har det mot väggen. Annars kan du ju ta en svart skiva och skjuta in bakom.

gulzebra
0

Låter lovande! Här blev det överbliven svart kontaktplast på en skiva av kartong och liggunderlag istället. Blev helt okej, mest lite störigt att den lätt flyttas, men det duger tillsvidare :)

Spöket
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hrm…tur att det går att dra av skiten ( fail de Luxe)

Multi vad?

gulzebra
1

#27 Ser ju inte alls så fail ut, snyggt med lite nyanser! :)

Spöket
0

Naw, va snäll du är :) Jag rev ner det, får nog snällt hålla mig till bakgrundsplancher :)

Multi vad?

kirshim
0

nej då, bara att bygga en bakgrund istället….;P

[Tinitusan]
0

fast spöket du måste spraya många gånger när du använder sprayfärg så det där är inte fail alls, bara behov av några lager till!

Spöket
0

Burken var slut där

Multi vad?

[Tinitusan]
0

ja men då är det bara att köpa fler burkar haha, det är ganska dyrt att använda sprayfärg, men fördelen är ju att det går att dra av färgen sen när man är sugen på att byta =)

Spöket
0

229 kr för en burk. De märkena som ser ut som de runnit kom i början, klumparna kom i slutet trots att jag skakade burken . Ser man på youtube så ser det lätt ut och burken verkar hålla länge. Viss " sprayvana" krävs nog för att det ska bli bra resultat. Det är bra att man kan riva av skiten iaf för det gjorde jag rätt snabbt ^^

Multi vad?

[Tinitusan]
0

haha ja, tills nästa gång får du nog köpa på dig fler, att det rinner beror på att man antingen sprayar för tjockt lager eller sprayar för nära. 

du kan också köpa vanlig latexfärg, akryl alltså, o måla med pensel, det bör också sen gå bra att dra av.

MariaK1977
0

Har du provat plast som man fäster med vatten och diskmedel? Som skyddsplasten på mobilen?! Det är superviktigt att få det 100% dammfritt för annars blir det luftbubblor runt dammkornen. Men fördelen är väl att man kan göra om så många gånger man orkar för samma pris och det ser målat ut och väldigt fint (klara färger) om man lyckas… För vår del fick några dammkorn vara kvar, orkade "bara" tre försök. Kom på när jag gett upp och tejpat kanterna att jag borde provat att skölja plasten med duschslangen för att få bort damm. Provade bara att torka bort damm och det lossnade såklart nytt damm från trasan… Om man köper plast i förpackning istället för lösvikt borde man dessutom slippa dammet helt.