Dvärggurami-Bara problem..
Ja som rubriken lyder så har vi bara problem med alla dvärgguramis vi har köpt och det är så himla tråkigt. Vi hade ett par i vårat gamla kar och de fick svamp (vi har inte kvar det akvariet längre).
Nu har vi ett annat akvarium som vi har haft i ett halvår kanske på 200 liter och det är samma problem, bara just med dvärgguramisarna. Har läst att dessa är ganska känsliga för vattenkvalitén och annat, men det är bara dom som får sjukdomar och dör eller så blir det nåt annat fel på dom. Alla våra andra fiskar har aldrig några sjukdomar och mår bra. Senaste ''incidenten'' en av våra guramis hade var att den fick nå konstigt på läppen, vi körde med Ektozon men det hjälpte inte och han dog. Nu har vi ett par dvärgguramisar, inga andra fiskar visar något som helst tecken på sjukdom. Honan fick nån vit prick på bakfenan så jag tänkte att nu är det väl vita-pricken igen, köpte medicin och medicinerade, det hjälpte inte. Har haft i Ektozon, det hjälper inte heller. har gjort vattenbyten och är noga med dessa inkl. städningen. inget hjälper. nu har hon de vita på bakfenan kvar, sår på läppen och nåt på sidan av buken. hanen är pigg och visar inga tecken på sjukdom.
Vad är det dom får för fel hela tiden?? Blir frustrerande till slut när inget hjälper, och man medicinerar och medicinerar och det inte går över heller.
Vill som sagt understryka att det här BARA gäller våra dvärgguramisar och inga andra fiskar vi har. Alla andra är friska och får aldrig dessa typer av problem, eller har inte fått det någon gång hittills iallafall.
Det är himla tråkigt att det inte riktigt vill sig med dvärg Gurami. Hade själv ett par som klarat sig i 2 år, köpte sedan ett par till & då sket det sig tyvärr. Ena hanen klämde in sig bakom pumpen & dog, och sen blev dom två honorna snabbt sjuka och dog kort efter varandra, ingen annan fisk i karet blev sjuka. Så nu har jag endast en ensam lite dvärgis hane kvar(den gamla), funderar på att köpa en ny flicka till honom men vet inte om det ens är värt det!?
Ja, jag har fått uppfattningen om att de är känsliga men inte överdrivet. Det finns tre saker man bör tänka på och det är att vattenvärdena stämmer väldigt bra överens med vad de vill ha och att vid vattenbyten så kolla gärna noga vad du häller i, dvs rätt värde och inte för kallt. Gärna mindre vattenbyten ett par gånger i veckan men glöm dock inte kolla vad du häller i och inte för strömt.
Växter! Massor med växter i akvariet och då pratar jag inte bara om små söta växter längst ner utan höga härliga växter i mängder och gärna massor med flytväxter för de gillar dämpad ljus.
Sedan ska man inte ha alltför stark pump i akvariet, dvs för stark utflöde från pumpen. Det är även inte så bra att de endast är två stycken för de blir lite oroliga och sist men inte minst så måste de övriga i akvariet vara lugna, snälla fiskar för annars blir det lätt så att de stressar och det leder till sjukdomar, t ex stimfiskar som rör sig alltför mycket kan stressa dem.
Luckymommy85: ja, håller med det är supertråkigt. jag tror inte vi kommer köpa fler Dvärggurami faktiskt :/ känner som du, har man köpt flera och det skiter sig då drar man ju sig för att pröva igen med samma art.
Jens: Tack för dina tips! Vi har hur mycket växter som helst i karet just nu så det problemet är det då inte ;) Vattenbyten i mindre mängder flera gånger i veckan tänker jag inte börja med då våra växter reagerade på tidigare när vi böt vattnet för ofta. Pumpen vi har är ett unifilter uv och det flödet är inte speciellt kraftigt utan fungerar som det ska. Jag tror tyvärr att vi har fått dåliga exemplar av just dvärgguramisarna och kommer heller inte köpa dessa igen. Honan är vi tvungna att ta bort pga hur hon ser ut,vill ej riskera att resterande fiskar blir sjuka på nåt sätt.
Jag förstår precis att du inte vill köpa fler guramisar. Det har hänt mig att jag har köpt en viss art och det har inte fungerat helt enkelt. Vill bara dock förtydliga det där med vattenbyten och det är att det var små vattenbyten flera ggr i veckan och inte samma mängd som man gör en gång i veckan.
Hoppas du hittar en art som du trivs med även om det nu inte blir dvärgguramisar.
Ja jag förstod det ;) ja, det är bara så synd att just dom ska vara så. Har alltid gillat guramis, tycker dom är fina att se på och de är ju så tjusiga i färgen :) blir det Gurami igen så får det iallafall bli en annan typ av Gurami. Nu går ju Dvärggurami hanen själv, stackarn..vi va tyvärr tvungna att ta bort guramihonan. vill inte köpa nån ny hona heller så får klura lite på hur vi ska göra :/
Jag har en enda hona kvar av alla 6 jag har köpt. Började med en hane och hona. För att avlasta honan köpte jag en till hona. Inte långt därefter dog hona no 1. Hona no 2 blev jag senare tvungen att ta bort, hon låg på "sniskan" på botten och slutade i princip att simma.
Köpte en till hona, nr 3 i ordningen. Kort därefter dog herr Dvärggurami, då var bara den senast köpta honan kvar. Strax före påsksemestern köpte jag en ny herre, som var puts väck när jag kom tillbaka. Sedan dess lever honan ensam, jag tror att den här damen stressade ihjäl herrarna.
Kan tilläggas att ingen av de övriga som dött visade några tecken på sjukdom varken inre, eller yttre typ svamp eller liknande.
Nu har jag ett par paradisfiskar och "so far so good". Vad jag har kunnat läsa mig till så är de lite tåligare än Dvärggurami + att de är minst lika vackra.
Okej, ja de verkar vara väldigt känsliga. Eller också så har vi helt enkelt haft otur när det gäller just gyramisar :/ våra övriga fiskar har inte visat nåt som helst tecken på sjukdom så det är nå lurt med just guramisarna. nu går ju hanen ensam men det får han nog fortsätta med dessvärre då vi inte vill köpa flera :/