Fjärilsciklid 50L?
Funderar på att skaffa denna art. Funkar det att hålla ett par i ett 50L kar?
Just nu inrett med fin sand, två kockosnötter, en stor rot och ganska mycket växter. Vilka andra fiskar funkar med ett par fjäril? Kardinaltetror? ottosar? Andra tetror? Vill inte överbefolka ett så litet kar.
Här kan du läsa lite om Fjärilsciklid.
www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
På den här sidan står det 40 liter men jag tycker det låter alldeles för lite. Tetror och ottosar funkar med Fjärilsciklid.
Jo jag har läst på sidan, kanske borde ha sagt det. Därför vet jag också att måtten där inte alltid kanske är korrekta, så jag ville fråga här då det kanske finns någon som vet lite mera, från erfarenhet eller liknande.
Jag har inte haft fjärilar men apistogramma hade jag ett par i 54 liter. Just ihop med tetror och ottosar. Det fungerade bra.
Har också ett apistogramma par i ett 54l kar, dock ej fjäril, tillsammans med neontetror och en ung Ancistrus. Funkar utmärkt!
Bara för att förtydliga så tillhör inte Fjärilsciklid apistogramma-släktet ; )
Jag har haft ett par fjärilciklider i ett 54 liters akvarium tillsammans med ottosar och Kardinaltetra. Fungerade hur bra som helst dem la rom 7 gånger och 4 kullar klarade sig. :)
Har haft 1 par fjärilar i 54 liters utan problem med ottosar och guppys
Tack för svaren! Blev ett par idag, de hade lite svårt att hitta en hona då alla var lite lätt rosa om magen. Får se om det blev rätt, märks väl ganska direkt om de bråkar.
"hanen" är märkbart större än honan och jag tycker mig se att han har lite längre ryggfena längst fram.
#8 Om du vill kan du ju lägga upp bilder på de här i tråden så kan vi hjälpa dig att lista ut vad du har för kön på dina två. 🙂
#8 hannens ryggfena är lite större, och hanarna är normalt lite högre.. men självklart beror det ju också på hur unga de är 😃
Kommer bilder i morgon!
#10 Ryggfenan är ju inte en helt säker grej heller, det säkraste (utöver äggläggningröret) är buken. 😎
#12 självklart, men rosa bukar skiftar också😟
Båda har rosa buk skulle jag vilja säga, ska försöka få några bilder i morgon så får ni kika.
#14 har båda rosa bukar, då är det nog två honor… en hane ska inte ha rosa buk.
Bråkar honor med? I butiken så slogs flera stycken, de ställde sig mun mot mun och "högg" mot varandra. De hade alla lite lätt rosa buk, antog de var hanar. En av dem tog jag.
Ingen hane har rosa buk.
#14 Jo, till den delen att honorna har mer eller mindre rosa (främst beroende av vilken kondis de är i) men det går alltid att se på buken (de superblå är ett undantag). 😎
#16 När det kommer till ciklider (och abborartade fiskar) överlag så slåss båda könen ganska duktigt. Bland labyrintfiskarna så slåss det hej vilt, hona mot hona, hona mot hane, hane mot hane. Detsamma gäller ciklider, när det gäller par-ciklider så brukar inte hanen och honan inom samma par slåss men honan eller hannen i paret kommer alltid att slåss mot en hane eller hona från ett annat par. 😎
Här kommer bild som bifogat. Det kanske inte är någon som har direkt rosa buk? I butiken såg det lite annorlunda ut. Det skulle vara hanen till höger och honan till vänster.
Sen har vi "honan" på den andra bilden och sista bilden på "hanen". igt
"Hanen" är ju lite större och har klarare färger, vet inte om "honan" är en ungfisk än och den rosa buken inte syns så tydligt än? De har inte bråkat något som jag såg flera andra göra i butiken. De har "strykt" sig mot varandra några gånger, vet inte vad det betyder.
#18 Ibland blir jag lite ledsen när jag får se konditionen på fisk som säljs (inte riktat mot dig personligen), dessa två är i en väldigt dåligt kondition. 😕
Det är överlag svårare att se på bild (speciellt en som man inte kan förstora upp) än IRL och så gott som omöjligt på två stycken som är i den kondisen dina är i tyvärr. 😕
Om jag skulle få komma med en så kvalificerad gissning som det går att ge utifrån rådande förhållande så skulle jag säga två grabbar, ha i åtanke nu att jag är långt ifrån säker. 😕😎
Hur ska konditionen vara? Vad är det som är fel med dessa? Gissar på bleka färger?
#20 De är för långsmala och om du kollar på bajset som sticker ut från fjärilen på bild 3 så är det helt vitt och det är ett tecken på att fisken är undernärd, bajset ska vara mörkbrunt till svart på friska fiskar. 😎
Önskar att jag hade bild på mina fjärilar som jag haft i mina år. 🤔
jag skulle gissa på 2 hanar, men är inte helt säker :/
de är i väldigt dålig kondition så mata dem med varierad kost i en vecka. efter den veckan kan du börja mata med vanligt torfoder men du måste tänka på varierad kost även då så ska du se att färgerna kommer fram ganska snabbt.
lycka till!
Varierad kost är? Jag har frysta mygglarver, flingfoder samt röda stickor (föreställa larver). Ger just nu flingfoder på morgonen och frysta mygglarver på kvällen, borde räcka?
Här kan du se hur de ska se ut…
Om du klickar på bilden får du se skillnaden på hona hane !
När de mår bra har de starka färger och honan är kraftigt rosa i buken. De ska se ut som krigare 😃
Fina finskar! Ja det var lite skillnad! Tråkigt att affären har så dåliga fiskar. Kan jag få upp deras kondition om jag matar flingfoder morgon och frysta svarta mygglarver kvällen?
Kanske varva med såna Color sticks?
Det viktigaste är inte vad det är för mat de får utan att de får mycket mat, skulle jag vara dig så skulle jag ge åtminstone 3-4 gånger om dagen.
Överlag så kör jag personligen torrfoder men om jag har fiskar i min vård som behöver få upp sin kondis så ger jag betydligt mer.
Kolla vad dina fjärilar verkar mest förtjusta i och så ger du dem så att du märker att de verkligen inte pallar att få i sig mer mat typ, på så sätt så får de mycket mat att ta från och omsätta till energi som de kan använda för att komma tillbaka i kondition. 😎
Hur är det med övriga invånare, har en handfull kardinal också, ingen fara att de får i sig för mycket mat?
Borde inte vara det. 🙂
Har matat mera nu några dagar och kardinalerna ser ut som de ska sprängas 😃. Hoppas de inte kan äta ihjäl sig…
Har du möjlighet att ha fjärilarna någon annanstans medan de äter upp sig? 🙂