Nybörjarfisk!
Hej, jag skulle vilja ha fisk.
Jag är helt klart en nybörjare, skulle vilja ha ett litet lättskött kar och en fisk som kan trivas på det sättet!
Ge mig gärna tips på vad ni tänker på skulle kunna passa?
och annat jag bör tänka på innan jag köper fisk?
Ska du ha ett litet akvarium så skulle jag nog rekommendera att du kör ett på mellan 20-30l, utan pump med lite snäckor, en Kampfisk hane eller 3-4 honor (rekommenderar dock en hane).
Finkornigt grus, ganska mycket växter och byta vatten varannan- var tredje vecka. 😎
Köp flaskor som finns i djuraffären och det skulle göra dig säkrare men det är helt onödigt slöseri med pengar såvida du inte har skadliga ämnen i vattnet. 😎
Personligen så skulle jag aldrig göra rent gruset för växternas skull, de plus snäckorna kommer ändå att hålla akvariet i bra skick. 😎
Anledningen till att du överhuvudtaget ska byta vatten är för att vattnet blir gammalt och det är bra för fiskarna att få lite nytt vatten ibland. 🙂
MVH//Raichu
3-4 honor i ett 20- liters? Omg det rekommenderar jag inte iaf. Innan du köper ngn fisk överhuvudtaget så läs på om uppstart om akvarie, framförallt om ammoniak och nitritspikar så slipper du ev att de dör från dig.
Multi vad?
innan du skaffar ett akvarium så läs igenom dessa 2 trådar:
Då får du en bättre bild av hur akvarium fungerar, vill du ha ett lättskött akvarium så skulle jag rekommendera ett litet på ca 100l, då har du många fler möjliga fiskarter att välja på och det blir därför roligare i det långa loppet…
Håller med kirshim. Ett akvarium runt 100 liter är det bästa. De är mer "lättskötta" än ett riktigt litet och det finns väldigt mycket mer fisk att välja på.
Utgå från en fisk som du verkligen vill ha. Läs om olika fiskar och hur de är. Sen kan man fylla på med fler som passar utifrån det. Lycka till!
#2 Skrev ju också att jag jag rekommenderar en hane, i ett akvarium med rikligt med växter så är det absolut möjligt att hålla 3 honor i ett 20-liters. 😎
Skall akvariumet vara lättskött, så skall man inte ha så litet som 20-30 liter, och definitivt inte byta vatten bara varannan eller var tredje vecka, möjligen varannan var tredje dag, om inte varje dag.
Håller med Lillyrod här, vill du ha ett lättskött kar så rekomenderar jag ett uppemot 100 liter, det blir mera lättskött och lättare att få balans i. Förutsatt att du har pump som klarar av akvariumet.
Läs också länkarna som Kirshim postade.
lycka till :)
#6 Märker att vi är av olika uppfattning här. 😉
Ett akvarium är mycket vad man gör det till och ett akvarium med så mycket stöd från växter och snäckor ihop med att det är väldigt lågt belastat av fisk (eller räkor) blir extremt lättskött. 😎
Jag bor så litet så om jag ska ha fisk här, kommer det vara det minsta akvarium som är tillåtet och någon fisk som trivs så. Självklart läser jag på innan jag eventuellt skaffar fisk därför jag startade denna tråden också.
går ju att köpa ett på ca 30L och ha lite lättare räkor eller någon trevlig liten rasbora i, eller en ensam kampfiskhane. mindre akvarium behöver inte nödvändigtvis vara jättesvårt, bara man läser på ordentligt, skyndar långsamt (inte vräka i mängder med fisk) och är punktlig med vattenbyten så är det ingen större fara🙂 dom flesta startkiten av kar i den storleken har oftast helt ok belysning också, vilket underlättar för växterna. har man ett litet kar så tycker jag det är ännu viktigare att ha levande växter och inte plastväxter, det hjälper till mycket för vattenvärdenas skull.