Nybörjarfisk!
Hej, jag skulle vilja ha fisk.
Jag är helt klart en nybörjare, skulle vilja ha ett litet lättskött kar och en fisk som kan trivas på det sättet!
Ge mig gärna tips på vad ni tänker på skulle kunna passa?
och annat jag bör tänka på innan jag köper fisk?
Ska du ha ett litet akvarium så skulle jag nog rekommendera att du kör ett på mellan 20-30l, utan pump med lite snäckor, en Kampfisk hane eller 3-4 honor (rekommenderar dock en hane).
Finkornigt grus, ganska mycket växter och byta vatten varannan- var tredje vecka. 😎
Köp flaskor som finns i djuraffären och det skulle göra dig säkrare men det är helt onödigt slöseri med pengar såvida du inte har skadliga ämnen i vattnet. 😎
Personligen så skulle jag aldrig göra rent gruset för växternas skull, de plus snäckorna kommer ändå att hålla akvariet i bra skick. 😎
Anledningen till att du överhuvudtaget ska byta vatten är för att vattnet blir gammalt och det är bra för fiskarna att få lite nytt vatten ibland. 🙂
MVH//Raichu
3-4 honor i ett 20- liters? Omg det rekommenderar jag inte iaf. Innan du köper ngn fisk överhuvudtaget så läs på om uppstart om akvarie, framförallt om ammoniak och nitritspikar så slipper du ev att de dör från dig.
Multi vad?
innan du skaffar ett akvarium så läs igenom dessa 2 trådar:
Då får du en bättre bild av hur akvarium fungerar, vill du ha ett lättskött akvarium så skulle jag rekommendera ett litet på ca 100l, då har du många fler möjliga fiskarter att välja på och det blir därför roligare i det långa loppet…
Håller med kirshim. Ett akvarium runt 100 liter är det bästa. De är mer "lättskötta" än ett riktigt litet och det finns väldigt mycket mer fisk att välja på.
Utgå från en fisk som du verkligen vill ha. Läs om olika fiskar och hur de är. Sen kan man fylla på med fler som passar utifrån det. Lycka till!
#2 Skrev ju också att jag jag rekommenderar en hane, i ett akvarium med rikligt med växter så är det absolut möjligt att hålla 3 honor i ett 20-liters. 😎