Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 5140 ggr
[Sofiesen]
0

Mjölkigt vatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har under ett par veckors tid stört mig på vattnet i akvariet, det känns mjölkigt på något vis. Bytte nyligen filtersvamp i pumpen och bytte lysrör.när jag tittar riktigt nära så är det som småsmåsmå bubblor eller partiklar som virvlar omkring. Hur blir jag av med detta och varför har det kommit? Har bytt till ett power glo T8 18watt lysrör, kan det ge ett mjölkigt ljus? Ska till hösten satsa på en ljusramp med bättre ljus. På bilden framifrån syns inte det mjölkiga lika mkt som på bilden från sidan

[Sofiesen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[Sofiesen]
0

Min mobil vill inte fokusera men man ser iaf att det är något som yr omkring överallt

[Evisen]
0

Jag misstänker att du kan ha fått infusorier i ditt akvarium.

Har du matat för mycket och låtit ljuset varit på längre  än vad du brukar, så kan det ske.

[Jens]
0

Är inte detta ett nystartat akvarium?

[VSK]
0

Jag gissar på att du haft i bakterieflora när du fyllde karet? Om det stämmer så kan du ha haft för kallt vatten.

Alternativt Infusorier, dvs ett slags encelliga djur som förökar sig mycket snabbt. Är det dessa encelliga så saker så brukar vattnet lukta mkt illa.

Att göra vattenbyten räcker oftast inte då de får näring av nya vattnet. Om det är så att du har dessa så täck akvariumet med en filt så att det blir bäcksvart där inne. Minsta lilla ljus räcker för att de skall överleva.

Nu är dina bilder mörka så man ser inte, men om du har karet ståendes så att solljus faller på det, så måste du flytta på karet eller iaf på nåt sätt stoppa direkta ljuset.

Avtar "mjölken" efter några dagar eller mer, så är min rekommendation att du flyttar allt levande och kokar allt i karet. -som går att koka. Kasta allt annat.

Investera sedan i ett UV-ljus, antingen som lyse eller inbyggt i pump.

Eller så är det inte nåt av dessa två alternativ.

[Sofiesen]
0

Akvariet är igång sen februari. Hmm jo jag hade lite sån där bakterievätska i. Ljuset kommer åt akvariet men det är inte nära fönstret ändå, när jag inte är i vardagsrummet så är persiennerna vinklade så inget ljus kommer in. Får testa att mörklähga helt, men hur mår fiskarna då? Koka? Menar du sand å hela köret?

[Sofiesen]
0

http://www.akvariecenter.com/uni-filter-uv-500/3425-0 Duger en sådan uv-pump? Ska man isåfall byta ut den vanliga eheim pumpen mot denna? Samt mörkläggning?

[VSK]
0

Om man har bakterieflora i i för kallt vatten så kan du som sagt få så där mjölkigt, men det brukar ge med sig ganska fort. Jag gissar på att inte solljuset är orsaken i ditt fall av det du beskriver, men man kan ju aldrig vara hundra. Ta ur allt som du kan koka, tex grus, stenar, rötter mm. Växterna kan du rädda genom att ha de i nån balja med UV sen. Mörkt så klart. Har du lite växter så är det nog bäst att köpa nya kanske. Har aldrig haft dessa problem själv så jag fick googla.

Kör båda pumparna men din ordinarie på slow. Ja du måste ha så mörkt du kan då bakterierna behöver ljus.

Har du inget annat kar å ha dina fiskar i, så brukar det inte vara nån större fara att fiskarna får det lite mörkt några dagar (beroende på hur känsliga dina fiskar är).

Hur som, så önskar jag dig lycka till med detta problemet.

[Evisen]
0

Börja med att stäng av ljuset och mörklägg ett par dagar. Ingen matning heller. Kör ett vattenbyte innan du gör det.

Om du ska börja koka sand osv då blir det som en nystart i akvariumet, och tar tid att få tillbaka balansen i det.

[Sofiesen]
0

Jag har mörklagt akvariet sen igårkväll, kikade in å ser att fiskarna är jätteslöa, kan dessa infusorier skada fiskarna? De senaste två dagarna har en Guppy å en amanoräka dött, kan det bero på detta? Gjorde ett vattenbyte i tisdags så jag skippade att göra ett till och bara mörkade. Är orolig att fiskarna ska må dåligt :(

Lillyrod
0

Fiskarna mår inte dåligt av mörkläggning. I så fall är det något annat som är fel.

[Evisen]
0

Nej, mig veterligen så kan inte infusorier skada eller döda fisk. Skulle väl då vara om fiskarna äter för mycket av dem så de smäller av*skojar glatt*.

Det finns de som odlar infusorier för ge det till sina yngel då det är så smått i storlek.

När akvarium blir mörka så går fiskar ner i "viloläge", dvs de är inte lika livliga som vid tänt akvarium. Kanske därför du upplever att fiskarna är jätteslöa?