Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1563 ggr
mimåne
0

Kan en fisk ha gaser?

Idag har jag stött på ett problem som jag inte är bekant med när det kommer till akvariefiskar.

Mitt ena Corydoras aeneus yngel har börjat flyta.
Den kämpar för att simma ner mot botten, men av någon anledning vill bakdelen av fisken flyta upp mot ytan. Slutar fisken att simma så flyter den upp som en kork. När jag tittar på den så ser det verkligen ut som att den är fylld med luft i buken. De andra ynglen ser inte ut såhär. Kan en fisk ha gaser??

För en tid tillbaka lärde jag mig att sköldpaddor kunde samla på sig gaser som gjorde att de flöt upp till ytan med bakdelen först precis som mitt yngel. Floating disease kallades det. Mot det här stack en veterinär in en kanyl i sköldpaddan, inte för att spruta in något, utan för att dra upp gasen i sprutan. Sköldpaddan blev som ny igen.

Någon som har några tankar eller erfarenheter kring det här?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

stickanw
0

Eftersom de är tarmandare så kanske det inte är helt otroligt om den har någon slags förstoppning så att luften i tarmen inte kommer ut och därför får gaser eller vad man skall kalla det

mimåne
1

Jag kan se att det finns något annat i magen också, om det då är mat eller i någon annan form. Något är på väg ut också så förhoppningsvis är det ingen förstoppning. Jag får titta till den lille om en stund igen.

[Tinitusan]
3

oj konstigt, hoppas den klarar sig o att det inte är mer än en fis på tvären hehe

[Grodhopp]
0

Oj vad lustigt, krya på sig till ynglet!

mimåne
0

Den lille har inte blivit bättre under natten. Det finns fortfarande något som ser ut som tre små bubblor i magen. Annars är den som sina andra syskon och vänner, simmar omkring och letar mat som en typisk Corydoras.

Jag antar att det inte finns något annat jag kan göra än att hoppas på en bra utgång.

När den vill vila så har jag sötvattenstång och alkottar i yngelkassen som den simmar in under och flyter upp mot, så behöver den inte ligga vid ytan iallafall, den stackaren. Det hade nog varit stressfyllt för en liten nyfödd cory att ligga vid ytan och blotta sig för faror.

Lillyrod
0

Stackars liten. Den kan ju ha svalt luft kanske?

Lilolizeit
0

Det är ganska vanligt bland Axolotl vet jag. Å har för mig att slöjstjärtar kan få det lätt, om man matar med flytande foder.
Min ena Axolotl har haft det en gång, men de löste sig av sig själv, den naturliga vägen så att säga. Hoppas de löser sig för den lilla..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
0

Jag vet inte hur luften kom dit, men det är definitivt bubblor där. De är fortfarande kvar ikväll. Stackars liten. Jag hoppas att det går till sig som det gjorde för din Axolotl Lilolizeit, Intressant att det ska vara vanligt för dem, jag har inte sett det här på fiskar förut och det kan väl inte skilja så mycket på dem i frågan kan jag tycka.

[Tinitusan]
0

men lille vän då =(