Bottenfiskar och Pump
Google sammarbetar inte med mig och jag vet egentligen inte heller vad man ska söka efter, att hitta information om fiskar tycker jag är svårt att hitta när man inte vet vad de är man letar efter.
De jag undrade va väl vilka typer av algätande bottenfiskar man kan ha i ett 30 liters?
Eftersom Ancistrus skulle bo i 100 liter och inte 30 och vara minst två eller nåt om jag inte minns helt fel så gick ju egentligen inte de, dom lever väl i cirka två år? de verkar va standard ålder på fiskar, han är iallafall mer än två år.
I Guppy karet har jag en Eheim pump, som man måste göra rent en gång i veckan för den slutar spruta ut vatten, den gör väl de men de går så sjukt segt, de finns inge drag i den efter en vecka, är detta vanligt att de blir så?
Jag gillar pumpen i övrigt, eftersom jag vill ha Kampfisk i framtiden så är just den pumpen bra för man kan ställa in draget på den, för dom ville ju inte ha nå strömt vatten pga fenorna.
Värst vad jag lär mig saker! 😃
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Ancistrus ska ha minst 100 liter ja för de blir ganska stora. Däremot kan man ha dem själva. De är inte särskilt sällskapliga med varann. En fisk som lever i rätt förhållande kan bli gammal. Jag har en Sorgmanteltetra som jag haft i 9 år. Det är olika för olika arter givetvis.
Jag tror inte du hittar en algätande fisk som vill vara i ett 30-liters kar. Man är väldigt begränsad med ett så litet akvarium. Ottosar vill ha minst 45-50 liter för att trivas. De simmar ganska mycket och är snabba.
kanske några snäckor eller räkor? dock inte räkor tillsammans med Kampfisk =)
Hej -Aida-!
Känn inte att du behöver dra dig eller ursäkta att du ställer frågor här. Du är ju såå välkommen! Vem behöver google när det finns akvariefisk.ifokus egentligen :)
Anledningen till att du nog inte hittat något svar på en algätande fisk som passar i 30L är nog för att det inte finns någon, så vitt jag vet. Däremot så kan man ha snäckor, eller räkor. Dem äter också alger. Speciellt snäckor är väldigt duktiga.
Angående Ancistrus. Jag köpte min första för ca 12-13 år sedan, den lever ännu idag. Fiskar kan bli riktigt gamla men då finns det även arter i butik som man kan förvänta sig en livslängd på endast några få veckor. Det är väldigt olika beroende på art och avel hur länge en fisk lever på ett ungefär.
När en pump blir full på skit så stryper den åt vattenflödet. Det börjar med att det blir lite mindre tryck för att successivt stanna av helt i flödet. När det kommer till innerfilter(pumpar inuti akvariet) så är det vanligt att man en gång i veckan behöver ta upp och rengöra den. Ditt problem är helt normalt. Är du trött på att behöva göra det varje vecka och har ett tillräckligt stort akvarium, så finns det ytterfilter(pump utanför akvariet kopplad med slang till vattnet) och med en sådan kan man klara sig på att städa pumpen en gång i halvåret.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#5 Jaha, de förklarar ju saken varför jag inte hitta någon information om det då.
Tror inte jag kan ha någon pump utanför, de är ett litet kar, om de inte finns relativt små såna, pumpen jag har är ganska ny, den köptes sent förra året, känns dumt att byta ut den när pumpen funkar bra, bara att de är drygt att behöva göra rent den en gång i veckan eller att flödet i den stannar upp helt.
Jätte intressant information du skrev, tack. 😃
#7 Så om räkorna är tillräckligt stora så tänker inte en kampis ta dö på dom?
Jag trodde dom mer jagade ihjäl dom och sen åt upp dom eftersom fiskar verkar döda varandra genom att stressa sönder dom.
Snäckor är nog ett bättre alternativ.
#9 Det tror jag också, man vill ju int ha krig i karet.
Det håller jag helt med om. Fred till fiskarna!