Fel arter - Vanligt?
Är ingen expert på akvarium, men ibland när man läst på lite så verkar det som att det finns vissa fiskar som säljs med fel namn. Vad jag har förstått gäller det bl a otocinclus? Att alla kallas vittatus men det kan vara affinis. Anledningen till min fråga är för att jag funderar på att köpa boraras brigittae men efter att ha läst lite på nätet kan det likväl vara boraras merah som man köper. Att de blandas? Inte hittat någon ny info om detta på nätet. Någon som är insatt? Och hur kommer det sig att det blandas så friskt i akvarievärlden?
Det har nog blivit bättre nu kanske men de har varit likadant med neontetror att de som säljs som dessa inte är rätt fisk, just i skrivande stund har jag glömt vad dessa fiskar egentligen heter, men aja de är saken som räknas.
Jag tycker de är lite tragiskt att man inte skriver ut rätt fakta, jag visste inte detta innan jag gick gymnasiet och vi hade hand om fiskar där. Först då fick man veta vad fiskarna egentligen hette och så gick man till en affär och såg helt andra namn än de riktiga.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Med tanke på att det finns flera tusen olika fiskarter som kan hållas i akvarium, är det egentligen inte så konstigt att det blir fel ibland. Vem kan veta allt om varenda liten tetra från varenda liten flodarm i Amazonas? Eller känna till varenda L-mal, pansarmal, nyupptäckta bettavildformer och dvärgmakropoder, limior och vildmollys, ciklider från alla Afrikas sjöar och floder samt Syd- och Mellanamerika, årstidsfiskar och växtlekande killis, barber, rasboror, regnbågsfiskar, gobies, botior där bara någon liten prick eller rand skiljer arterna åt osv? Men visst, även om man inte kan veta allt kan jag hålla med om att zoohandlarna ofta borde veta bättre vad de säljer. Om jag är rätt informerad står 20 fiskarter för mer än 90% av all fisk som säljs i våra zooaffärer, och åtminstone dem borde zoohandlarna ha koll på. Men det bästa är alltid att vara påläst själv innan man köper några fiskar. Vill man vara säker på att få t ex riktiga siamensisalgätare, så kolla på nätet eller i någon bok hur man skiljer dem från flying fox! Säkrast är alltid att kolla på flera olika ställen, inte BARA zoopet även om det mesta som står där säkert är riktigt.
Olle
Främst skulle jag vilja skylla på handeln, som mycket ofta sätter andra och felaktiga namn på fiskarna. Det är mycket vanligt att fiskarna i butiken har fel namn och att en del arter blandas ihop, som t.ex brigittae och merah. Du gör helt rätt i som läser på och studerar fiskarna på internet innan du ger dig iväg och köper ett gäng. På så vis kan du själv avgöra när du kommer till butiken om det är korrekt art eller inte.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Här ett exempel på Falsk neontetra/ Grön Neontetra, som är mer känslig för sjukdomar än den vanliga neontetran. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=477
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Butikerna köper in fiskar från grossister. På grossistens prislista står det i stort sett "tetra - neon", "tetra - svart", "Snäcka, guld", "Räka, fire".
Så kan själva butiksägaren inte så mycket om fiskarna själv, alternativt inte bryr sig/har tid, så blir det lätt fel.
I regel köper jag aldrig fisk från djuraffärer. Finns få bra i trakterna. Mest felmärkta djur och sjuka vildfångade.
Tack för alla bra svar och kommentarer:) Känns svårt att göra bra research ibland, för man får lite motsägande fakta ibland. Jag tror jag helt enkelt får köpa utav vår lokala affär, försöka lista ut vilken boraras det är och sedan försöka odla den, om jag har turen att få honor och hanar. Tyvärr hittade jag ingen privat odlare på boraras…
#6 ja det är en jungel med fiskar och rekommendationer hos zooaffärerna, vi får gång på gång in nyblivna glada akvarister, som efter ett kort tag här inser att de har helt fel fisk till sitt akvarium