Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 604 ggr
ElinvBorg
0

Kampfiskar och guppys?

Hej, ny här på iFokus och går i tankarna att starta ett akvarium :)

Jag vet att det inte lämpar sig att ha Kampfisk och guppys tillsammans men min fråga är, gäller det med guppys och kampfisks honor också? Vad har ni för åsikter och erfarenheter kring detta? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Luis_felipe
0

Jag har haft en kampis med guppysar och tyvärr gav den sig på både honor och hanar :/ Fick plocka ur den efter bara några timmar

[Jens]
0

Jag tror det är från Kampfisk till Kampfisk. Jag hade Guppy med Kampfisk och han rörde aldrig mina hanar eller yngel. Nåväl, ynglen hade bra gömställen och sedan ska man dock tänka på att akvariet ska vara ganska så stort för man vill gärna ha pump i karet för guppynas skull men inte för kampfisken så stora ytor där det inte är alltför stora rörelser i vattnet men för övrigt till guppyn

ElinvBorg
0

Tack för svar, men tänkte snarare på att ha kampfisks honor tillsammans med guppysar. Inte en Kampfisk hane. Ifall det gör någon skillnad, men det kan ju också bero på :)

[Udoon]
0

Jag skulle inte chansa även om det är honor, dom kan vara elaka så det räcker dom med. Tycker till och med att dom kan vara snäppet värra, dom har ju inte lika långa fenor så då är det svårare för dom andra fiskarna att komma undan, hanar brukar inte få upp samma fart. Möjligtvis ihop med endlers, kanske, men absolut inte såna med långa fenor eller mycket färg.

ElinvBorg
0

#4 Ok, var rädd för det :)

Sara97
0

dock tycker jag det är konstigt då jag sett i många zoo affärer att de har kampisk i gyppy karen….

LÄNGE LEVE DJUREN!!

ElinvBorg
1

I många butiker har de också hanar tillsammans med honor och andra fiskar också :P

usvead
0

#6 #7
Visst är det så men det kan bli  andra bullar när man kommer hem med kampfisken, åtminstone blev det så med min. 

Mina guppys gillar mera strömt vatten det gör ju inte en Kampfisk så jag skulle inte stoppa ner den bland de oavsett hur snäll och fredlig den är.

Sara97
0

ja när jag hade gyppys så älskade de att simma mot strömmen som pumpen gjorde, och så som jag förstått det så vill väl inte kampisar simma runt så mycket pga långa och tunga fenor (ialla fall hanarna).

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Spöket
1

Jag har en kampkillen ihop med leopardguppys och det funkar bra, man ska undvika guppys som har långa stjärtfenor.

Multi vad?

usvead
3

Man kan och bör läsa på. Ta till sig goda råd men till sist och syvende hänger det på ens eget sunda förnuft…

Hur skulle du själv vilja bo? Med en hårdrockare när du själv gilla klassiskt? Punk med dansband etc. Jag kanske generaliserar, men jag tror i min enfald att man bör läsa på en hel del, åtminstone fick jag erfara det så som total nybörjare…

Fjordell
2

Skulle aldrig riktigt vilja rekommendera Kampfisk + Guppy. Åtminstone inga guppyhanar. Anspråkslösa honor kan funka. Kampfiskar, både honor och hanar, är till naturen väldigt hårda. Detta är till viss del individuellt, men man bör inte uppmuntra någon till att chansa, även om det funkat för vissa. Onödigt att utsätta dem för stress när det går att undvika. Endlers går däremot bra med Kampfisk. De är såpass små och har inte tillräckligt stora fenor för att störa kampfiskarna. De är dessutom ruggigt snabba. Mycket smidigare än vanliga guppys. Däremot får man vara lite försiktig med endlerhybrider, som ibland har väldigt långa fenor.

Jag har själv kampfiskhonor tillsammans med bl.a endlers. Jag har aldrig haft problem. Kampfiskarna bryr sig i själva verket inte alls om mina endlers, varken honor eller hanar. Däremot äter de ynglen om de får chansen. Pangio kuhlii går också väldigt bra med Kampfisk, förutsatt att man har finkornig sand.

När man letar efter sällskap till Kampfisk så får man ta hänsyn till (förutom temperatur, pH-värden, hur strömt vatten de vill ha osv) så får man tänka att sällskapet ska vara väldigt fredliga. De ska inte vara fenbitare, och de ska inte vara revirhävdande. De får inte heller ha för stora fenor.