Gyppys dör, Nitrit?
Hej!
Jag har ett akvarium på 30 liter. Innehåller 1 ancistrushona, 2 guppyhanar, 4 guppyhonor, 1 platyhane och 2 platyhonor.
Ett tag dog ett gäng fiskar, en efter en. Fick råd i djuraffären att medicinera med eSHa EXIT mot sammetssjukan. Ett tag mådde alla bra, men nu märker jag på just guppyhonorna att något är fel. De ligger mycket på botten eller still vid ytan och är väldigt långsamma. Platysarna leker jättemycket, men guppyhonorna är inte lika intresserade. Och vad jag googlat mig runt till, verkar bli för höga halter nitrit?
Vad rekommenderar ni att jag ska göra?
Jag byter ca 30% vatten 1 gång/vecka. Rengör även mitt filter då.
Har två levande växter i akvariet och ca 26 grader varmt.
Tacksam för svar
Jag skulle säga att det är ett väldigt litet akvarium för så mycket fiskar.
Hmm. Okej. Får snabba på inköp av större akvarium. Ingen ursäkt, men man lyssnar ju såklart på dom i djuraffären. 😞
Jo har du inte råd att skaffa ett riktigt så snabbt så kan du ju köpa en stor platslåda på claseohlson eller liknande eller kolla blocket.
En ancistrusarna kräver minst 100 L tror jag och Platy minst 80 L så det är så synd att du har lyssnat på expediten men varför tog du inte reda på fakta själv först innan du köpte dem? Varför du har fått nitrit är pga av för litet kar för fiskarna. För lite växter ch min misstanke är att det var nog inte så länge sen du startade upp akvariet?
Min pappa startade upp akvariet i december, blev sjuk och blev inlagd en längre tid, och jag fick ta akvariumet och ansvaret på köpet. Och jag är helt novis inom akvarium. Jag fick alltså akvariumet med denna mängden fisk i, sedan dog två guppys och jag tog mig in till en djuraffär, medicinerade övriga fiskar. Fick rådet att köpa fler guppyhonor, då jag vid tillfället hade fler hanar än honor.
Sen har jag börjat läsa på, allt jag kan komma över för att lära mig. Och som sagt, insett att det inte är suveränt. Lättlurad och rätt puckad kan jag erkänna om mig själv. Sitter just nu och läser ett gäng artiklar och trådar här.
Men, jag utgår alltså ifrån, att jag skall skaffa ett större kar omgående och fler växter? Tack för era svar!
Det är inte lätt att få husdjur så där utan förvarning. Som de andra sagt är det alldeles för mycket fisk för ett sånt litet kar. De flesta av dem vill inte bo så litet överhuvudtaget. Det är kanon att du sitter och läser på. Man lär sig otroligt mycket av att läsa. Andras erfarenheter kan vara guld värda sen ska man ju som vanligt tänka till lite för allt på nätet är inte sant heller.
Det du ska göra nu är att byta vatten. Gärna några liter varje dag för att fiskarna ska få syre och så det inte blir för smutsigt. Försök att skaffa större så fort du kan.
Som någon annan sa så går det bra med en större plastback till du hinner ordna med större kar eller ge bort fiskarna om du inte känner för att fortsätta. Vilket vi ju hoppas att du vill ; ) Fiskar är en väldigt rolig hobby.
Om du undrar något så bara fråga på här. Vi hjälper så gott vi kan allihop : )
Som sagt större kar, gärna 100 liter, massor av växter, köp också statmedia sk filterbakterier och sätt i i vattenbytena, så ska du se att det rättar upp sig. Tills dess bör du nog byta vatten lite oftare minst 2 -3 ggr/ vecka.
Tack så jättemycket för era svar!
Jag ska börja kika efter större kar direkt.
Jag har ett äldre 30liters kar också, är det ett alternativ att starta upp det och ha hälften av fiskarna i det? Eller blir det fortfarande för litet?
Jag har läst en del om medel man kan hälla i mot nitrat, är det ett alternativ eller ska jag "bara" byta vatten?
Jag har fått upp intresset och vill verkligen lära mig mer, så min tanke är att fortsätta, men jag vill ju göra det så bra som möjligt för de små liven. =)
Byt vatten. Köp ett nitrittest också så du kan kolla hur det ser ut. Det kan vara idé att starta upp det andra med och dela upp fiskarna tills du fått tag på ett större kar. De kan inte bo i ett 30-liters kar för det är för litet för de fiskarna du har. De kan i stort sett bara träna vändningar i det, inte simma ; )
Det där med plastbyttan på 70 L eller 100 L som man kan köpa på Jysk för under hundralappen är ju perfekt när man inte vet vilket akvarium man ska ha. Vilken smart idé! Tänk bara på att du har pump och doppvärmaren också i plastbyttan och byt ca 30% delstaten en gång i veckan och gör rent pumpen så trivs de mkt bättre än vad de gör idag för i längden går det inte alls i det lilla karet som du redan har insett. Växterna behöver inte planteras i akvariet utan bara lägg i dem i byttan. Ska du ha byttan igång mer än ett par veckor så ha gärna i lite grus också. Gillar verkligen folk som tar åt sig allt man lär sig och lär sig av misstagen men nu är det ju inte du som är offret utan tyvärr din far som har råkat ut för dumma försäljare som bara vill sälja. Sedan måste jag säga att det är verkligen tråkigt att höra att din far är sjuk. Hoppas han blir bättre. Hoppas det går bra för dig och dela gärna med dig av dina framsteg.
Hej, jag ville bara lägga till en kommentar. När du gör rent filtret, krama ur det lite lätt i en burk med akvarievatten (som du sen slänger) spola det inte under rinnande vatten. Du kanske redan hade koll på det, men är ett vanligt nybörjar misstag. Lycka till!