Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1467 ggr
stickanw
3

Mitt snyggaste akvarium

Jag måste berätta om ett akvarium som jag hade under sjuttiotalet. Jag hittar inga bilder just nu men skall gå igenom mina negativ (ca tvåtusen) och se om jag hittar några.

Men för att återgå till burken, den var på 250l med stålram. Jag bestämde mig för att det skulle bli annorlunda än mina andra så jag skaffade sjok med korkbark, ca 45*50cm. Kokade och tvättade dem väldigt noga så all mossa och annat skräp försvann.  Täckte hela baksidan plus ena gaveln med denna kork genom att pressa fast dem mellan botten och de övre ramlisterna. Lämnade utrymme i hörnet med kork så pass att doppvärmare plus insug till filtret rymdes bakom korken. Tätade alla springor med torv (viktigt så att inga fiskar kommer in bakom korkväggen) som också var ordentligt rengjord. Fyllde på med finkornigt grus ( nästan som sand bara lite grövre korn) framför korken och placerade in ett par noga utvalda rötter som redan var vatten dränkta i förväg i en annan tank. I med gammalt vatten ett par dm, planterade växter  på botten, i med ytterligare 1dm vatten och sedan växter i de avsatser som bildats av rötter plus korkinbuktningar. Mer vatten (färskvatten) och sedan lite flytväxter på ytan. Jag kommer inte ihåg vilka växter jag hade valt men att jag endast valde efter utseende som skulle passa till bakgrunden och täcka en del av ytan och att de trivdes i burken för de levde i flera år efter installation. När det gällde fiskar så valde jag ut vilka jag skulle ha långt i förväg och lät dem gå i ett annat akvarie till att det här var färdigt och inkört och vattnet som de gick i var det jag fyllde på i den nya burken. Det blev ett par Kurvciklider, 10-12 Rosentetror, några bilbukar och några malar, kommer inte ihåg vilken sort. det här akvariet gick från 1974-79 då jag flyttade till annan ort och blev tvungen att avveckla det. Blev att jag mer eller mindre upphörde med akvarier till nu.

Måste påpeka att det inte var pressad kork utan ren korkbark, ger otroligt snygga bakgrunder men var mycket jobb med skötseln.

Skall se om bilder hittas men vet ej.

Ni som läser får väldigt gärna fylla på med vad ni tycker att ni lyckats bäst och snyggast med.

[Jens]
2

Låter väldigt intressant. Hoppas man får se bilder och när du beskriver hur du har inrett akvariet så får det mig att tänka på Tinitusans olika galna men underbara genomtänkta akvarieinredning! 😉

mimåne
0

Jag har också använd denna korkbark som du pratar om och jag kan inte annat än att hålla med dig helt och håller om den, snygg, men kräver mycket skötsel. Kommer du ihåg hur länge du hade din och om den mot slutet började vittras sönder helt? Jag hade inte min så länge.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

stickanw
0

Som jag skrev så hade jag det igång ca 5 år från 74 till 79 då jag flyttade från Härnösand till Vårby Gård strax söder om Stockholm. Under de åren så ruttnade inte korken men torven fick jag byta ut flera gånger, och rötterna bröts också ner mer än korken. Hade jag råd skulle jag försöka med nåt liknande igen men i en större burk. Jag har en 275 liters som bara står tom och gjort så i drygt 20 år.

[Tinitusan]
0

åh låter ju helt fantastiskt =)

mimåne
0

Oj ursäkta, jag uppfattade inte att du redan berättat det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

stickanw
0

Jag letar fortfarande bilder bland det jag har kvar av diabilder och negativ men de verkar ha försvunnit med en hel del annat.

När vi flyttade hit till Vårby så var vi förmodligen ganska naiva, för vi gjorde precis som vi gjort i Härnösand. Det man inte behövde för tillfället bar man ner till källarförrådet vilket någon annan tyckte var väldigt praktiskt för de bar bort det mesta av värde och förstörde en massa annat. Jag blev av med en massa akvarietillbehör såsom Eheimfilter, små akvarier artemiasilar ett 120 liters dito plus en hel del fotoutrustning bla objektiv och en fullständig mörkrumsutrustning. Och alla bilder och negativ hade tjuvarna bara slängt omkring sig i källaren och trampat ner och sönder. därför är det svårt att hitta bilderna för jag orkade inte sortera de som fanns kvar i någorlunda skick utan stoppade bara ner dem i en kartong, sen har de bara legat där i till nu (36år).

stickanw
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte hittat bilder från burken ifråga men en mycket dålig och mörk bild från en annan mindre tank där jag stoppat in en överbliven bit som var för kort för den stora burken men man kan i varje fall ana strukturen och färgen.

stickanw
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En annan bild från ett annat akvarie som jag hade gående samtidigt som jag var mycket nöjd med trots blandningen av fisk.