Amanoräkor
Jag söker information om amanoräkor, tycker inte de finns så mycket info om de, det står ju mest lite fakta om dom allmänt, jag söker specifikt fakta om hur dom gillar sin omgivning, ska de va mycket växter? nån specifik växt dom tycker om? Uppskattas mycket gömställen?
Jag har inrett de så här iallafall, finns inte mycket plats i ett 30 liters.
Egentligen är det inte mkt man kan berätta om dem. De är fredliga och passar ihop med andra småfiskar, snckor m.m. De gillar finbladiga växter så gärna lite mer sånt i akvariet som du har. Sedan är det så att de inte förökar sig i sötvatten utan det är en väldig komplicerad procedur. De ska gärna vara ett gäng på minst sex stycken. Kan bli ganska så stora om man ser till räkor för övrigt och de kan hoppa så ett täcktas är att föredra. Vad kan man säga mer? :) De trivs bra mellan 20-25 grader. Tycker själv de är fantastisk roliga att titta på för lite bus kan de hitta på ;)
#1 Tack för ditt svar. Då skaffar jag lite mer av såna växter då.
Visste inte att dom skulle va minst sex stycken, dom är 11 sist jag räknade iallafall.
Jag tycker också dom är jätte roliga att titta på, dom studsar på bladen och susar runt i akvariet, jag tror jag tycker dom va roligare än firrarna att titta på. 😛
Ser nästan ut som räk-parkour så som dom hoppar runt.
Överlag som de flesta andra fiskar så gillar de mycket växter, skrymslen och vrår där de kan gå undan och gömma sig. Räkor gillar även mossa, det fastnar mycket gott ätbart där som räkorna gillar att putsa på, även hornsärv har jag av egen erfarenhet att de tycker om.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Kan nåla med dig om deras beteenden Aïda, de är verkligen roliga att se på :))

Jag håller med de andra, de är jätteroliga att titta på, gillar mycket växter och andra gömställen. De är så söta när de hittar en större matbit som andra äter på, så plockar de upp den och simmar iväg till något gömställe där de kan äta den själva. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Kan räkorna ha flytväxter utan att dom hoppar ut?
De ligger en glasskiva på karet men dom kan trycka sig igenom de om dom får för sig de, vattnet går heller inte ända upp men dom kan ju hoppa liksom.
Jag börjar få överfullt med flytväxter i mitt ena kar.
Jag har haft Amanos i nästan ett halvt år och förlorat tre pga rymning. Alla i samband med att jag gjorde om något eller flyttade dem. Jag tror (har aldrig sett hur exakt de bär sig åt för att ta sig ur) att de är är som mest rymmningsbenägna när man stör dem på något vis, då de inte känner sig helt trygga. De är förmögna att ta sig fram långa sträckor på torra land, så det är inte helt otroligt att de faktiskt ger sig ut på upptäcksfärd "medvetet" och inte som fiskar hoppar ur av misstag. I sådana fall måste man i princip ha helt tätslutande glas, alternativt åtskilliga extra centimeter upp till kanten. Å andra sidan har jag aldrig sett dem göra några rymningsförsök ur kar där de har funnit sig tillrätta. Skulle vara mycket intressant att veta exakt vad det är som händer när de rymmer.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Är dom känsliga för att bli störda? Vill helst inte ha en räka på rymmen.
När jag först la i stora tunneln i karet så gömde sig allihop bakom stora stenen och vågade inte komma fram, de tog typ hela kvällen att våga gå nånstans, en räka kika fram på den men sen försvann den bakom stenen igen, men nu chillar dom flesta i tunneln.
Hade de kunnat va ett scenario då räkorna kunde få för sig att ta sig ur?
För dom blev jätte rädda, de är heller inte tätslutande glasskiva, de är en glipa som iallafall dom små räkorna skulle kunna klämma sig ut ur, dom större skulle inte få plats.
Jag tror det ska mycket till för att de ska lyckas ta sig över ytan och genom en normal springa mellan täckglas och kant, även om de faktiskt försökte. När de har bott in sig lite så finns det troligen inte längre någon anledning att inte stanna i karet och ha det bra, så då skulle man nog i princip kunna köra utan täckglas, även om det verkligen inte är att rekommendera om man inte vill riskera att hitta torkade räkor på golvet. Men jag vet som sagt inte exakt hur de gör det, har aldrig bevittnat det.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Jag har - tack o lov - ännu inte varit med om att någon av mina amanoräkor rymt. Jag tycker snarare att vissa av honorna är rätt så tuffa.
Om jag stoppar ner handen med ett räksticks mellan tummen och pekfingret så kommer de fram och tar det från fingrarna. Jag vet inte om det beror på att de vant sig vid att jag redan från första början varit nere och "bökat" i karen eller om jag fått tag i lite tuffare exemplar.
Tycker också honorna verkar vara tuffare, dom brukar fightas med min hand om jag stoppar ner den.
Då behöver jag nog inte vara orolig över att dom ska rymma, dom verkar ändå trivas allmänt bra i de där karet, dom verkar chilla mera nu med lite gömställen, förut när dom bara hade en sten i mitten va de fart på dom hela tiden eller så satt alla och tryck in sig bakom pumpen, nu sitter dom mera utspritt på olika ställen.
Jag har haft amano i, ja nog är det mer än ett halvår. Mina går i ett öppet akvarium just nu med flytväxter men de har aldrig visat något intresse för ytan.
Medarbetare på akvariefisk ifokus