Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1185 ggr
Sara97
1

djurhållningen i butikerna?

jag har märkt att djurhållningen inte är den bästa i butikerna. tex: i den butiken jag vari igår, fanns det jäääätte många akvarium, och de kallar sig akvarie speciallister och de har diplom och allt. men vadå speciallister? när de har kamphanar i små små 1 liters vaser och 4/5 ser döda ut (se bild 1) och att man kan köpa en "betta dream mini aquarium" till sin Kampfisk. (se bild 2) knappast att detta är okej.(?) jag är ingen expert men det kan väl inte möjligtvist vara bra djurhållning? sedan hade de gibbiceps (40-60cm) i 50 liters karen och de kan ju knappt vända sig om!! de hade också kulfisk och dvärgkulfisk tillsammans allt ifrån 2 cm till 10 cm och vad jag har hört kan man bara ha de tillsammans när de är små, men en vuxen kulfisk 12-15 cm kan de vara tillsammans så många? just det axolotlar hade de i 60 liters också… jag menar bara, är detta ok? visst om det gäller tillfälligt i några dagar. men folk som kommer o handlar där tror ju att det går bra att ha fiskarna så.. och köper därför inte större akvarium än 60 liter eftersom: "i affären hade de massor av fiskar i såna akvarium och de såg ut att må bra" ni anar inte hur många gånger jag har försökt få folk att förstå att när det gäller fisk, så är allt inte okej, och att nä man kan inte säga att de "anpassar sig". tex en gång för några veckor sedan när en tant med sina barnbarn kom och barnen skulle få välja en fisk var. -jag-: jaha oj ni måste ha ett stort akvarium om ni ska ha scalarer.. -tanten- :va? nej då, det här är ett litet.. jag tror monica sa att det var 30-40 liter nåt sånt. -jag-: oj då, då borde ni nog välja en annan fisk för de här fiskarna vill ha det stort så det kan växa som de ska… -tant-: ja men de är ju så små så det går bra -jag-: ja men de är ju bara bebisar nu ju så de kommer må jättedåligt när de växer sen. -tant-: ha men de anpassar sig så… o så går hon iväg.. butiksägaren bara ler och säger att det går jättebra att ha scalarer i 30 litaren.. jag blir frustrerad över det här! man ska inte sälja djur om man inte åtminståne kan rekomendera en annan lämplig fisk.. ja självklart ska man läsa på sig innan, men borde inte de i affären föregå med gott exempel? p.s. ursäkta mig om jag verkar taskig eller något sådant…

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Sara97
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Sara97
1

.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

burmamys
1

Oj det där var värre än vanligt! I den kommersiella affären som jag ibland handlar i, där har de iallafall liiite bättre etik och brukar föreslå fisk som passar hyfsat storleksmässigt. Scalar i 30 liter? Jag ryser…. =(

[Jens]
0

Jag tror att man som person kan påverka. Det har jag gjort i två butiker där jag handlar det mesta. Man lär känna dem och man berättar om sina kunskaper om fiskarna och hur de trivs m.m. och jag har märkt stor förändring hos dem. Hur de sköter sina fiskar m.m. De pratar om att de inte säljer hur som helst längre utan frågar kund vilken storlek på akvarium de har osv osv.

Lillyrod
0

Jag var i akvarieaffären idag och hörde att ägaren sa nej till en försäljning där karet var för litet. De har också info på karen om miljö och matvanor. Däremot inget om storlek vilket jag saknar. Kanske kan få till det i något samtal nån gång : )

[Jens]
0

Jag glömde skriva att man bör också nämna att om det är så att kunden har ett för litet akvarium så kanske de ska byta upp sig. Man köper ju alltid ungfiskar och de blir större med tiden och då kanske kunden har planer på att köpa ett större akvarium i framtiden.

Sara97
0

jo i den äffären står det små info lappar om fisken dock vet jag inte om han har skrivigt dem själv eller om de kommer från någon sida.. . så här ser lapparna ut i en annan affär, altså inte den jag var igår. där de andra bilderna är tagna.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
1

minst 50 L ??? Det är ju helt galet! 😡

burmamys
1

Arken och Djurmagasinet brukar använda Zoopets infoblad om fiskar och växter. Tvivlar på att det står 50 liter som rekommendation till slöjstjärt på dessa…

Sara97
3

på hornbach testade jag dem lite, altså jag frågade frågor jag redan visste svaret på.. -jag-: hej jag har ett 54 liters kar, tror du jag kan ha slöjstjärtar eller kanske en Guldfisk i den? -expedit-: nej, nej, det vill de inte. du förstår, de blir ganska så stora och i ditt akvarium skulle de inte trivas alls, men vi har andra fina fiskar, tex platy, eller gyppy, eller molly. kom så ska jag visa…… ja så hornbach är bra tycker jag.. där har de ju lappar från zoopet också :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
0

Jag tycker Hornbach är bra .

burmamys
0

Haha bra gjort att testa dem! Och skönt att Hornbach klarade testet =) Visst vore det toppen om vi kunde informera varandra om bra och affärer, och varna för de dåliga? Sen instämmer jag med Jens att det ofta går att påverka personalen genom att prata med dem.

Sara97
0

ja nu har de tatt in JÄTTE "baljor" där de har gulfiskar i och säljer bara till de som ska fixa damm nu till sommaren..

LÄNGE LEVE DJUREN!!

burmamys
1

Tack för tipset! =) Ser att Lrrr har skrivit om butikerna i Västerås, och kan bara hålla med!

Draken
0

OJ,  den butiken skulle inte jag vilja handla i :(  Som  tur är så finns det de som är bättre.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Sara, finns butiken med i länken som jag lade in i inlägg #14. Om inte så skriv gärna för det kan finnas de som vill påverka butiksägarna att bli bättre eller rata butiken.

Sara97
0

japp och du skrev den själv Jens. bilderna förutom den i #7 kommer ifrån Herkules Zoo. dock när jag köpte växter där var "kärringen" trevlig. men jag vill inte köpa fisk där, men de hade verkligen fina och billiga växter, så växter kanske jag köper där… men som du skrev, var det ingen vidare service. ingen som kom fram och frågade vad jag letade efter eller om jag behövde hjälp med något.- dock tyckte jag mig höra:" ja självklart, diskusarna vill väl igentligen ha lite större än 74 liters men så länge ni byter vatten lite oftare så går det bra, hur många vill ni ha?" min historia med scalarerna kommer från en butik iKungälv, samma som lappen från #7 men bild ett och två och resten från mitt inlägg kommer från Herkules Zoo som jag var i igår…

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
0

Aha, jag gillade inte Herkules Zoo alls som bekant. Aldrig att jag sätter min fot där igen.

Sara97
1

jo jag förstod det på vad du skrev… 😁 jag passade på att lägga till en annan butik i Göteborg, på listan :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2

Jag såg det. Jättebra och det var en butik som var intressant för mig. Nu har jag två butiker som jag vill besöka. En i Kungsbacka och en i Göteborg. Det kommer bli kul!

TccT
0

Silverhajmalar med axolotlar. Klogrodor, inte dvärg, med karpar. Finns lite bättre blandningar kan man tycka.

Sara97
0

vilken butik var detta TccT?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

TccT
0

Det var en Arkenbutik.