Sand eller grus?
Jag funderar på att byta mitt grus till vit sand istället men har några frågor.
Hur håller man det fint? Haft de en gång för några årsen men efter några dagar redan störde jag mig på att avföringen från fiskarna låg direkt på och syntes. I grus åker det ju liksom ner lite emellan eller så.
Hur rengör man det? Man kan väl inte slamsuga för då åker ju allt upp. Håller man en bit över bara?
Vad är för och nackdelar med sand?
Vad är för och nackdelar med grus?
Kan inte riktigt bestämma mig..
bara hålla sugen lite över sanden så man bara får med sig skiten. Sandsnäckor är också bra att ha, jag behöver knappt städa botten alls längre. Dessutom verkar växterna gilla sanden mer än gruset jag hade innan.
Äter sandsnäckor bajs och så? Eller gräver dom bara runt så det kommer ner i sanden? :)
#2 dom gräver ner det 🙂
Jag har bägge, i olika akvarium då :). Visst syns skiten på sanden men jag tycker det är ganska bra, då ser man när det är städdags. Gräver man med sugen så kommer det ju med sand, men håller du den som sagt ovanför så får du bara med det som ligger uppepå. Upplever att växter och fiskar trivs bättre med sand, att det inte åker ner matrester överallt mellan stenarna som i grus. Bra med grus är väl just att man inte ser skiten och det kan vara snyggt med tex svart grus men det är krångligare att verkligen få rent.
jag lade i sand nyss i mitt ena kar, och alla fiskar älskar det, nu har jag tatt sand från havet så det är inte vit sand och skiten syns inte så mycket. men jag lovar att det är värt det med sand,växterna trivs bättre och det är himla mycket lättare att plantera :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det är väl som med det mesta en smaksak. Sen beror det ju naturligtvis också på vad man har för fiskar, vissa kräver ju sand tex. Personligen så tycker jag att sand är snyggt, den stora nackdelen med det är ju som de andra sagt att man ser all skit direkt. Inte så kul tycker jag. Jag har kört med bägge, både sand och grus och jag tycker att grus är mycket lättare att hålla rent, plus att det ser fräschare ut än sanden som allt skit syns ovanpå. Sen är väl sand lite snyggare som sagt men allt hänger ju inte på utseendet :)
Tack för era svar! :)
Jag fick ett ryck och köpte sand och bytte, får se hur det går! :)
Men, ska man ha sandsnäckor eller inte? Vissa säger det är dåligt, vissa säger bra?
Vissa säger växterna växer bättre i sand, andra att det växer sämre, vad stämmer?
Vad är det viktigaste att tänka på nu när jag har sand? Så växterna trivs och sådär.
att inte gräva ner växter för djup. för sanden är ju ganska så packad, så därför är det också bra att ha sandsnäckor för då lurkar de ju upp sanden… jag tänker på tilltag av fiskarnas avföring (gödsel) blir svår om man har växterna för långt ner…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag har fått mycket finare växter sen jag bytte till sand. Det är också lättare att plantera. Sandsnäckor är bra att ha just för att som Sara97 sa så luckrar de upp sanden så den inte packas för hårt. Jag tycker fiskarna verkar trivas bättre med sand med.
Har så svårt att bestämma mig om jag ska ha sandsnäckor eller ej. Är så rädd att det blir över många.
Har haft de i andra akvarium innan, då blev det ej så många men då hade jag svart grus så dom syntes inte så mycket. Dom jag hade var svarta.
Men kanske bäst att skaffa det.
Jag tycker det är en otrolig fördel att ha sandsnäckor. Själv har jag svarta sandsnäckor men vill du att de helst inte ska synas så mycket så skaffa dig de vanliga snäckorna som är lite mer åt det grå hållet.
I sand är det inga problem att ha sandsnäckor då man lätt kan använda en stadig håv för att sila ut dem om de blir för många.
Sandsnäckor i grövre grus däremot, det skojar man inte om :)
#12 Det har du rätt i! :) Att jag inte tänkte på det.
Då får jag börja leta efter sandsnäckor då!