Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3403 ggr
Dumpuck
0

Inspiration

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ha inspiration med vad jag ska göra med mitt akvarium, just nu går motivationen från noll till hundra och lika fort från hundra till noll. Mycket runt omkring som förstör, ekonomi bland annat. Ompysslandet får alltså inte kosta så mycket, utan så lite som möjligt. Är egentligen bara fiskarna jag helst vill lägga pengar på, givetvis annat med OM det är absolut nödvändigt.

Ursäktar för reflektionen i bilden, hoppas det syns lite ändå.
Ni ser vad för växter som finns, finns även två rötter (ena står lite skymundan på höger sida), en liten kruka som jag inte riktigt vet varför jag vill ha med men jag har alltid tyckt om att ha den där.

Funderar att byta substratet till blästersand, hade det tidigare och gillade det mycket. Växterna växte som tusan men jag tyckte ändå det blev trist med sand, därav byte till detta efter flytt till lägenhet. 
De fiskar jag vill ha i är platy, Neontetra och guppy/endlers. Vill inte ha något hightech utan bara något simpelt så jag kan behålla den lilla motivation som ännu finns. Det finns inte många fiskar i karet, några platys men vill ha fler.
En ska jag ska göra är att byta plats på akvariet, det är i samband med byte av plats som jag tänkt göra om. Just nu står det i närheten av fönstret och även om jag aldrig haft problem med det (varit där i 2år) tidigare så vill jag ändå inte ha det där.

Just nu har jag lite trådalger som kommit pga. övermatning. Det minskas successivt men hur får jag bort allt helt? Det är begränsat till vissa växter och en av de kan jag slänga, tycker ändå inte om den riktigt. Men vill inte behöva slänga allt som jag sett vissa fått göra…

Skicka gärna in bilder på era 96 liters akvarium!
Detta är alltså på 96 liter =)

Dumpuck
0

Vill även ha tips på en fin bakgrund, just nu är det ingen bakgrund alls utan man ser rakt igenom. Är vägg på baksidan (tapeten som syns där) och ena kortsidan.

HeidiH
1

Billigaste bakgrunden ör vaa en svart sopsäck som skrynklas ihop lite bakom.  Krukor i min värld är det första som skulle ut ;) Men du gillar den, och det är charmen med denna hobby att alla gillar olika! Jag hade  grävt ner den mer i bottensubstratet. Lagt den mer i "bakgrunden" och inte precis mitt i som det är nu. Just nu är det enda jag kan se den där krukan. Kan du delvis dölja den bakom roten tillvänster i bilden?

Anubasen i vä framkant kan du plantera på rot, för att lite höjd och olika dimensioner. Växterna kan man överlag ta sticklingar av och öra mer till "uskage, det på vänster sida ser fint ut!

burmamys
2

Instämmer med #2. Tänk generellt sett på att skapa grupper med växter/rötter/kruka då det oftast är både mer estetiskt och ger bättre gömställen till fiskarna vilket skapar trygghet så t ex de färgar ut ordentligt. Tycker krukan är snyggare sett snett från sidan, blir mer spännande vy när man inte ser precis allt som finns i den. 

Kanske vore kul att möblera om lite utifrån estetiska ideal inom aquascaping? Enligt aquascaping ska man försöka följa tredjedelsregeln och gyllene snittet eftersom det lockar ögat att utforska mer. Så försök sätta blickfånget ungefär en tredjedel från någon av sidorna och bygga utifrån det. 

Här finns massor med tips om hur en kan tänka:

http://aquascapinglove.com/basics/getting-started-aquascaping/

[Jens]
0

Ohhh, den där länken bumamys får en att skämmas över hur man har det i akvariet! Jösses vilka fina akvarium. =) Fast idén hur man ska tänka är ju riktigt bra.

burmamys
0

Ska tillägga att jag tycker TS har ett fräsct och fint akvarium, länken är ju tänkt just som inspiration eftersom det var det som efterfrågades! 🙂

Försöker själv låta mig inspireras av aquascaping i mitt nano, helt utan någon high tech över huvud taget. Tycker det blir en rolig utmaning! 

Ska även tillägga att det finns ju billiga fiskar som är lite ovanligare och ändå lättskötta! Låter lite som att TS önskar "finare" fiskar men tror sig inte kunna p g a ekonomi och rädsla för sjukdomar (kan ha fel men tolkade dig så). T ex glödbandstetra, indianplaty (väldigt vackra enligt min mening) och lite ovanligare levandefödare som t ex lokala akvarieföreningar kanske odlar, fantomtetror, m.m., m.m. Tycker själv att roliga invånare är viktigt för motivationen, men det är såklart lycka till och hoppas du hittar tillbaka till glädjen med akvarium!olika för olika personer!😉

Lycka till och hoppas du hittar tillbaka till glädjen med att ha akvarium!🙂

[Grodhopp]
0

Om det är just en känsla av förändring du vill åt så skulle jag jobba med rötterna. Sätta ihop dem i mitten/på ena sidan och sätta fast anubias på dem., plantera kring rötterna. Bestäm var i karet det ska vara tättplanterat, vart det ska finnas en simyta etc. Krukan skulle jag nog klä in i javamossa men du kanske vill se färgen? Håller med tidigare talare om att ah den lite mer på sniskan. Jag var rätt pank när jag skaffade akvarium och jag la pengarna på flera plantor av vallisneria gigantea, visst kostade dem en slant med de växer något enormt, dör inte lätt som andra växterupplever jag, täcker baksidan på akvariet fint och alla fiskar uppskattar dem. Vanlig vallisneria kanske passar bättre i 96 L? Den ser iaf ut som ett högt gräs, den rekommenderar jag. Sten tillför också mkt liv i akvariet (ironiskt nog). Många plockar i naturen och tvättar/kokar, jag har just vågat göra det själv och ön mår alla bra i karet. Sen kan du alltid kolla vad som säljs här på forumet i växtväg. Att byta bottensubstrat till sand ät väl n bra och billig ide! Jag har också platy och de fiskarna tillför ju både färg och rörelse. Glöm inte att skaffa algätare av någon sort bara, det kommer du behöva. Ha så kul med fixandet :).

MariaK1977
0

Ja prova att stapla rötter/ sten runt och över krukan så den blir mer som en grotta. Bind fast anubias någonstans på din nya "grotta". Ta lite sticklingar och gör en skog. Strunta i algerna om de är på tillbakagång så ordnar det sig nog ändå :-) Sist men inte minst skaffa en Guppy hane och två endlers honor och invänta yngel, inget är så bra för motivationen som yngel, jätteroligt! (Räkna med att nyinköpta Guppy o platy lever korta liv så spendera inga stora summor där, utan hoppas de ynglar av sig innan de dör istället.) Det här lät ju lite som order, naturligtvis gör du precis som du känner för, det är bara förslag! Lycka till!!

MariaK1977
0

Ett annat alternativ är amanoräkor, de är hemskt söta och gillar att äta alger.

Dumpuck
0

#2 Har faktiskt ingen bra förklaring till varför jag vill ha krukan, men jag gillar den, Vet dock att det anses vara himla oseriöst att ha krukor/skepp m.m. i sitt akvarium… Därmed inte sagt att du tycker så, men jag har sett flera som fått påhopp om sådant =)
Tanken var att jag skulle låta växterna växa till sig så pass att krukan skulle bli som "inodlad", gillar dock idén du gav om att gömma den lite bakom en rot. Min grundtanke var inte att krukan skulle synas så som den gör på bild men när trådalgerna kom så slutade jag helt med växtnäringen så det har som stannat upp lite. 

Hm, sopsäck. Blir det inte väldigt glansigt i bakgrunden då?
Sådan där störande glans, haha, om du förstår vad jag menar? Är inte den bästa på att förklara jämt =P

#3 Ska kolla in på den länken, tack!

#5 Ja, jag kan inte ha någon hightech eller något som kostar mycket att köpa in. 
Vad gäller fiskarna så vet jag inte riktigt vad du menar med "finare" fisk?
Varför jag vill ha de fiskar jag nämnde är för att det är mycket färg, jag har fastnat för akvarium vars fiskar har en del färg. Men sen har jag super dålig fantasi med ;)

#6 Ja, det där med rötterna är jag jätte dålig på… Tyvärr har jag världens sämsta fantasi när det kommer till att "möblera om" i akvariet samt vad för fiskar jag vill ha. Har fastnat mycket för färgglada fiskar då det är de jag kollar främst på när jag kollar in i andras akvarium, finner att akvariet blir mer intressant då. Sedan, som du säger, så tillför platyn även en del rörelse =)
Har just nu en Ancistrus i akvarier så det finns algätare.

Vallisineria, det är väl det jag har i högra bakre hörnet? Det är som gräs.
Mitt sådant har börjat sina lite efter att jag fick sluta med näringen, men det lever ännu och hoppas det fortsätter så då jag tycker det är fint!

#7 & 8 Där gav du mig en idé. Hm, bilden jag har i huvudet är faktiskt rätt trevlig, får hoppas det blir lika i verkligheten sen när jag provar det. Brukar alltid bli katastrof när jag väl sätter planerna i verket, haha.
Fisken vet jag om att de är kortlivade så spenderar inte alls mycket pengar där, speciellt inte efter min första erfarenhet av guppys. Köpte 6 stycken förut för ett par år sedan, efter någon vecka var där 36 stycken. Men jösses vad kul det var med yngel!

Amanoräkor har jag kollat på länge men är så himla rädd att de ska dö direkt, de är väl rätt känsliga? Eller hur är det där?

[Grodhopp]
0

Ja det är vallisneria du har ser det ut som :). Jag har det på en hel sida av akvariet, många plantor, och det var nog tur, annars hade jag liksom duttat ut lite växter här och där och det blir ju sällan bra. Rötter kan vara knepigt men är bra som "mittpunkt" att utgå ifrån. Men din kruka kan du ju också använda! Jag har klätt in ett glas i mossa för att göra en grotta, ser ju inte heller naturligt ut men det skiter ju fiskarna i. Så länge de mår bra kan du stoppa i vad du gillar. Har man inte så jättemycket växter kan det funka bra att trycka ihop många av dem på en sida av akvariet ihop med tex rötter och använda andra sidan till simyta eller ett blickfång med några stenar tex. Platy är kul att kolla på, du får gå in på zoopet och bläddra igenom artbeskrivningar så hittar du säkert ännu mer du kan tänka dig. Gurami är ganska färgglada och fina, har dem dock inte själv så är inte kunnig på deras krav. Finns många fina stimfiskar också som livar upp. Räkor ska du nog vänta med tills karet kommit igång ordentligt, de är väl inte de tåligaste, rätta mig om jag har fel ni som kan?

[Grodhopp]
0

Sen ska jag tillägga att ditt akvarie inte alls är fult, men vill du ha förändring så kör på ;)

Dumpuck
0

#10 Du får gärna dela med dig av en bild på hur du har det =)
Hehe, behöver aningen mer gräs om jag ska kunna täcka ens en kortsida 😃

Gurami har jag haft tidigare, dock dog de väldigt lätt men tror de jag hade var sjuk också då de inte såg riktigt hundra ut efter att ha kollat på andras guramis. Trist att affärerna har så dåliga exemplar… För det är en fin och charmig fisk!

Tack så mycket =) Just nu känns allt så oskött och jag vill gärna få till det och ska jag ändå flytta akvariet till en annan plats så kan jag lika gärna göra om också när jag ändå måste tömma en del =)

MariaK1977
0

Vi fick amano med när vi köpte karet så har försökt läsa på lite om dem. De vill gärna vara flera stycken och lever längre om max 25 grader, funkar vad jag förstått bra med Guppy och platy. De är bland de mindre känsliga räkorna, men gillar inte direkt kvävegödsling eller koppar, de är även känsliga mot många /de flesta fiskmediciner. Hos oss har de överlevt både platy och Guppy :-)

Dumpuck
0

#13 Hm, okej. Tack för infon =)

HeidiH
0

Jo du har rätt. Sopsäck blir lite för glansig även i min smak. Men billig och ändå ok alternativ. Jag kör annars planch med stenbakgrund i mina kar…

Denna kommentar har tagits bort.
HeidiH
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Dumpuck
0

#16 & 17 Om jag minns rätt så provade jag svart sopsäck i mitt förra hem. Annars var det en blå säck, en säck var det i alla fall och det glänste alldeles för mycket.
Kom på det nu!
Men stenbakgrund var ju riktigt tjusigt, är en sådan dyr? De är ju så olika priser på sådana där planscher.

Lillyrod
0

En plansch till ditt kar kostar runt en hundring. Det brukar finnas på rulle i affären och sen får du en bit som räcker. Se till att ha längdmått med dig bara ; )

Dumpuck
0

#19 Okej, tack! =)

Sara97
0

eller som jag hade ett tag: svart papper, men det finns ju andra färger i papper också som är billigt :) turkos kanske hade vart fint eller ljus grönt. nä jag vet inte..haha.. som på bilden i #17 kan man ju ha en vägg av vallisinera som både är snyggt och bra för akvariet! lycka till :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Dumpuck
0

Tack alla för era svar och tips!
Kommer bli till att inhandla växter i första hand och sedan införskaffa några fiskar, kommer inte bli många fiskar till en början då jag väljer att kosta på växterna först. Är det en bra idé eller bör jag satsa mer pengar på fisk?
Har just nu 4st platys i karet och en Ancistrus så lite fisk är det där.

Aristarcos
0

Jag tror att dina växter kommer växa på sig rejält bara du får igång akvariet, men tänkvärt är att man ska starta långsamt och sätta i ny fisk. Har du nyligen startat det så vänta gärna 3 veckor innan du tillsätter några få fiskar till och fortsätt så.. Så minskar risken för nitrit/nitrat spikar i vattnet. Lycka till och skaffa helst en bakgrund för fiskarnas välmående så snart som möjligt.