Död bland neontetror
Jag har problem bland mina neontetror. Jag har bra koll på vattenkvalitet och följer olika värden noggrant. Men varje dag när jag vaknar ligger en fisk och flyter, fem dagar i rad nu. Vad kan det vara?
Utifrån det du skriver så kan det vara många många orsaker.
Här har du lite frågor som du kan svara på som eventuellt kan hjälpa mig och alla andra att förstå problemet:
1/ Hur stort är akvariet?
2/ Vilken filtrering använder du?
3/ När startade du akvariet?
4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i?
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag?
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
7/ Vilka pH och KH-värden har du på vattnet?
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet?
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk?
13/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat?
14/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
15/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.?
16/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.?
Tack. Ska försöka svara på alla frågor. Akvariet är på 60l, igång sedan ca tre veckor, startade upp det med lite vatten från mitt andra välmående akvarium (fick för mig att det kunde vara en bra start). Tätt planterat (vet att de gillar att känna sig skyddade.) PH runt 7. Nitrit håller jag örnkoll på, obefintligt. I akvariet gick en grupp på 10 neontetror fram till för fem dagar sedan, nu är det bara fem kvar. Vet att tio fiskar i ett nytt akvarium är lite mycket, därför har jag varit noga med nitrit. En per natt stryker med. Jag matar med nått flingfoder, är ganska snål med maten så här i början. Alla fiskar har hela tiden ätit bra. Beteendet på fiskarna verkar normal, men de flesta ser lite risiga ut. Inga bölder eller sår men det ser bara allmänt risiga ut i färgen. Vattenbyten har jag gjort ca en gång per vecka, 10l. Hoppas detta kan hjälpa er i diagnosen.
Låter mycket märkligt att de skulle dö efter din beskrivning. Får en känsla av att du helt enkelt har köpt ett gäng som redan är sjuka.
Ja det verkar så. Är mitt nästa steg att bara vänta ut till alla dött och sen starta om karet med djur från en annan affär? Känns lite hemskt att bara vänta ut dem, men samtidigt vill jag inte ersätta de döda ifall det är nått skit som går i akvariet.
Ja, det är inte kul men får jag fråga om de enbart simmar vid ytan? Flåsar de mycket?
De simmar mest i undre halvan av karet, utom vid matningen då det är fullt ös vid ytan. Beteendet verkar för mina ögon helt normalt. Väldigt stilllastående, men det kan ju också vara normalt i ett akvarium utan stora och farliga firrar.
Ja, när de är själva så är de väldigt stillastående vilket för mig är en mycket tråkig fisk men det är bara vad jag tycker. Ärligt så kan jag inte komma på något, tyvärr.
Tror som Jens här att du helt enkelt har haft oturen att få tag på svaga/ gamla individer.
du verkar ha gjort allt rätt, och du har stenkoll på vattenvärdena. Du kan inte göra så mycket annat än avvakta i dagsläget, jag hittar heller ingen annan förklaring än som jag skrev i början på inlägget :/
En sak som jag kommer att tänka på är att om de ser lite risiga ut så kan det vara så att de inte får tillräckligt med mat.
Fiskade upp en död till när jag kom hem från jobbet. Rena rama Agatha Christie deckaren detta…. I morgon blir det nog att avliva de återstående. De börjar tappa färgen, så slutet är nog nära för dem också. Efter det är det bara att tänka om och planera en ny uppstart. Får trösta mig med att titta på mycket friska räkor och Platy i mitt andra akvarium så länge.
Kolla om dom här symtomen stämmer in. http://sv.wikipedia.org/wiki/Neonsjukan
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅