Tillfällig förvaring av växter
Börjar bli dags att tömma mitt större akvarium nu för att göra iordning det…
Men alla växter jag har där kommer inte få plats i mitt lilla akvarium (möjligen ligga som flytväxter)
Vi pratar om en period på en dryg vecka innan växterna kan flytta tillbaka till det större akvariet igen.
Dom växter det handlar om är
Limnophila Hetrophylia och Hygorphila Polysperma
Vad är bäst, ligga och flyta i toppen på lilla akvariet (som då kommer bli en grönssakssoppa, eller i en hink?
Det är absolut bäst i karet om det är möjligt. Jag lade massa växter i en hink när jag skulle göra om silikonet i mitt stora kar. De ruttnade efter ett tag. Visserligen lät jag dem ligga alldeles för länge men jag rekommenderar ändå karet för säkerhets skull.
Jag hade mina i en hög balja på köksbordet, lampa ovanför ( och jord i knänylonstrumpa i brist på annan näring ). Jag la "rötterna" under strumpan och en liten sten som tyngd så de stod åt rätt håll = med "topparna" mot ljuset. Det funkade då jag inte hade ngt akvarium igång.
Gör en provisorisk plantering i ditt lilla - det MÅSTE vara det bästa.
Båda funkar men karet låter ju bra.
Tycker inte det blev nån soppa det där, ser ju lummigt o härligt ut😎
Ser ju ut som normalläge i mina kar :D
jo men dom stackars växterna är nerstuckna i sanden klumpvis, ingen fin plantering alls…
Så fort jag får chansen så ska det börja flyttas tillbaka växter till mitt större akvarium, sen får dom gärna buska på sig när dom står där jag vill ha dom…=)