snäck idientifiering. (hjälp)
Det ser ut som en skivsnäcka.
hmm vad är de för snäcka, har aldrig hört talas om dem innan… fanns inte mycket bra bilder på google dock
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Klicka på ordet skivsnäcka som jag har skrivit i mitt inlägg för den är länkad.
Det är dem man kallar kanelbulle : )
åhåå ja dåså, såg inte länken Jens. ha! om den kallas kanelbulle så måste den här vara möglig för den är vit haha, nä då, men typ samma som physa bara annan form? fast på wiki stod det att den var i släktet posthorn …. intressant med nya okända arter sådär (för mig asså) tack för svar!! uppskattas verkligen :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Att den har 'bleknat' kan bero på brist på kalk men du ska inte bry dig så mkt för det är en sk skräpsnäcka. Oftast kommer de fram när man har övermatat akvariet eller vid dåligt foder.
jo jag köpte nya algtabletter för en vecka sedan, en annan sort än tidigare. och jag testade en tablett i vardera akvarium, en molly och en svärdbärare dog . alla blev spräng feta och det blev inte matning på ett bra tag, och stort vattenbyte. kort därefter för ca 4dar sen så får resterande mollys i karet vita prick antagligen pga vattenbytet (förutom svärdbäraren och ottosarna) nu har jag sjukdomen under kontroll och prickarna minskar efter varje dag som går och alla lever än så länge, ottisarna och svärdbäraren har fortfarande inte fått nån vita prick. men innan de i Gurami karet hann äta upp tabletten tog jag ut den , så inga fiskar skadade där i som tur var. men jag fatta ingenting , på burken stod det, 100% safe osv. men ingen mera sån tablett, det får bli de gamla vanliga mini algtabletterna som de inte kan bli feta på. men jag matar inte dem i vita prick karet. inte fören jag vet att sjukdomen är borta. nu blev det lite av ämnet här men men…jag är rädd att jag gjorde bort mig när jag gjorde vatten byte, jag var bara så rädd för vattenkvaliten.. nu är alla värden bra dock.. som tur är..
LÄNGE LEVE DJUREN!!
När sånt händer så blir man helt hysterisk för man vill ju att allt ska vara bra. Jag har gjort några misstag jag också så jag vet hur det känns men samtidigt så tar man lärdom av sina misstag också. Jag tror dock men ska ta det lugnt med att mixtra med saker. Är det bra så är det så att säga. Det är klart man ska testa olika sätt att mata fiskar men jag försöker hålla mig till samma flingfoder och samma maltablett men varierar en hel del med grönsaker men jag matar inte varje dag. Ibland kan det gå tre-fyra dagar innan jag matar igen. Det är en känsla man får när man har t ex matat två-tre dagar i rad så tänker man Opps! … 😉
jo mina fiskarfår en rätt så varierad kost (gurka,sallad, broccoli mm) och jag hoppar över några dagar ibland med matningen, speciellt om jag kännde att det kom några flingor för mycket. men ok så nu ska jag vara konservativ, hålla mig till det gamla goa och inte vara nyfiken på nåt nytt.(haha) nä men utan egna misstag och så får man ju inga egna erfarenheter och då lär man sig inte. men som jag brukar säga: Då vet jag det till en annan gång :) tack för support :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Låter som vi är väldigt lika där ;) Bra det och sedan lär jag mig en hel del av andra här i forumet och läser gärna om hur och vad de ger sina fiskar för mat ;))
tack Jens! :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Tack själv Sara97! 🙂
Fått massor av oinbjudna kanelbullar till mitt räkkar, följde med växter in..
Och de finns överallt… massor… försöker plocka men det kommer nya hela tiden…
Jösses, det låter inte bra aristarcos. Själv har jag haft ca 4-5 sedan jag började med akvarium och det är ett antal år ;) blir chockad när jag ser en men låter dem vara. Däremot köpte jag ett gäng rosa posthorn och de blev så många så att jag storknade och då köpte jag små praktbotior och de rensade upp allt och sedan lämnade jag tillbaka dem till butiken och fick tillbaka halva kostnaden för botiorna.
nja jag har väl max 5-6 st. #12 för vad? :) den enda invaderingen jag har är väl av physa men den verkar mer vanlig ? dock har jag insett att de är ganska bra, för de äter alger där ottosarna inte kommer åt , så de är bra, dock har de minskat dratiskt efter stor rensningen för någon månad sedan… jag har aldrig sett posthorn i affären, och då har jag varit i många affärer (i gbg) köpte du av en privat Jens?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Ja, jag köpte posthorn privat och det var det största misstaget jag har gjort .
jaha nämenadå. berätta, varför.? var det en dålig säljare?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Ohh nej men det blev en invasion av posthorn i mitt kar. Har aldrig varit med om något liknande. De är värre än sandsnäckor.
Jag fick med lite posthorn i en växtleverans men inte har de blivit särskilt många fler. Två har blivit 4 tror jag. Det kan vara så att herr Baenschi håller efter dem för jag vet att han tar kanelbullar. Jag ser tomma skal efter dem hela tiden. Jag vill ju ha fler så det är typiskt : )
hmm och jag letar som en tok efter rosa posthorn i affärer… jag tror kanske hornbach har, men de är bara bruna isf..:/ men Jens vad kan det bero på tror du? du kanske har ett så mysigt och bra och trevligt kar så att de vill att sin avkomma ska få det lika bra och skyndar på förökningen? det tror jag!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#20 Jag har rosa posthorn… :P