Pansarmal stressad eller glad?
Har sedan en vecka pansarmalar i akvariet, hemskt trevliga och söta. Jag har ganska strömt i mitt kar och vid utblåset, änden av ett strilrör, är det riktigt bra blås. Där ser det ut som malarna vill upp till ytan, de simmar precis i strömmen och vänder. Gör de så för att de vill upp men inte kan eller leker/busar de? De är i det där hörnet hela tiden när de inte vilar under sina stenar. Finns en lugnare del där de kan gå upp till ytan men de verkar de inte intresserade av. Vad beror detta beteende på?
Det kan vara att de är busiga eller det kan bero på stress. mimåne är duktig på pansarmalar, hoppas hon tittar in i tråden, hon kan nog ge dig bättre svar :)
Jag förstår utifrån din beskrivning att du är medveten om att pansarmalar gillar strömt vatten. De tycker om att simma mot strömmen från utblåset och vända upp/ner och simma fram och tillbaka. Jag ser det i sig som ett piggt beteende som tyder på välmående. De gör det här för att de tycker om det.
Vill de upp till ytan och ta luft så kommer de göra det. De har kraften även om de kan se kämpigt ut för dem när de simmar mot strömmen. Jag blir alltid lika imponerad när jag ser en Pansarmal skutta från botten upp till ytan i ett knyck! Tjoff var det gjort!
Pansarmalar som är stressade, kan däremot uppvisa det här beteendet också, men det gör det ändå i en annan stil. Lite ryckigt, knyckligt, ner och flämta på botten. Är de stressade så kommer du nog att få den känslan också. Sen kan en stressad fisk också uppvisa andra tecken på stress som t.ex att blir bleka i färgen.
När pansarmalarna inte simmar mot strömmen utan håller sig på botten så tillbringar de mycket tid med att böka omkring i sanden och leta efter mat. De är ganska aktiva i ung ålder. De gillar även att ligga i skuggan av rötter eller liknande. Där de känner sig trygga. Att dina ligger i ett hörn får mig att undra om ditt akvarium är öppet och kalt. Att de kanske är lite otrygga ändå. Vad tror du om det?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack, jättebra svar. De har liksom blivit mina favoriter så vill gärna lära mig allt om dem. Mimåne: akvariet har rätt gott om gömställen, både högt gräs och två grottor de ligger i, det jag menade var att de simmar runt i det där hörnet när de inte gömmer sig :). Har dock märkt att de ibland är där och gräver på botten, i det ENDA hörnet som saknar växter och sten så jag får nog sätta dit något. Ancistrusen vill också vara där och blir sur på dem., viftar med svansen och gräver ner sig. Otacksamma som inte tycker mina grottor duger ;). Men då är det alltså ett bra beteende, så skönt, de ser nämligen glada ut. Och det där med färger var intressant, misstänkte att det var så! Min minsta mal vart nämligen helt blek när han kom och jag hade över honom i akvariet, sen blev han lika fläckig och fin som de andra lite större. Tack för superbra info, jag älskar de här små pluttarna med sina små magar och runda huvuden
Corydoras är mina favoriter dem med. De är så charmiga och fyller verkligen alla mina önskemål om hur en fisk ska vara. Och det finns inget härligare än att se deras små runda magar efter en lyckad måltid. Då smälter jag.
I dagsläget har jag tre olika arter Corydoras.
Jag tycker man den intuition och känsla man får när man ser ett beteende, oftast är rätt. Känner du att de är glada, så då tror jag också att de är det :) Vilken art är det du har?
Så tog tid innan jag svarade pga internetstrul här ute, det är fläckig Pansarmal jag har! Har nu ökat antalet och har totalt 8 st. Upplever nu att de gömmer sig mkt mer än när de var färre, har två grottor och där är de jämt! Vet inte om det är bra eller ej…
Grottor? Är det 'fejkade' grottor eller byggda av stenformationer? Tänk på att gärna ha rötter i karet också.
Kan vi få se en bild på akvariet? Vad har du för andra fiskar med dem? Har du kollat vattenvärdena för säkerhets skull?
Oj, såg inte att ni svarat! Jag har grottor av stenar, rötter och tätt planterat. Bra värden och alla mår fint, kommer fram då och då men de är gärna i sina gömställen.