Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5905 ggr
Boogaboo
0

Frågor om kampfisk.

Vill jätte gärna skaffa en snygg Crowntail kampfiskhane i framtiden men vet verkligen noll om allt som har med akvarier att göra så hoppades att ni kanske kunde upplysa mej lite :)

Har tänkt att skaffa ett snyggt kar i framtiden
(på minst 200 liter) och Vill ha en Kampfiskhane då. Jag är inte intresserad av att få yngel eller något sådant men skulle va kul med även lite andra fiskar i akvariumet än bara han ensam och vad kan man ha för fiskar då? Jag tycker om färgglada fiskar eller som ser lite roligare ut än "bara" enfärgade små saker :P Men tror jag läste någonstans att kampfisken kan bli anundsjuk på färglada fiskar? Skicka gärna med en bild på dom fiskarna som funkar bra med kampisar om ni kan :)

Annars så skulle en kampfiskhane trivas i ett så stort akvarium?

Vad för pump bör man ha till dom?
Vad för inredning? växter m.m rekomenderar ni?
Bottenmatrial?
Vad för mat ska man ge dom?
Någat annat speciellt man ska tänka på?
Hur ofta ska man byta vatten i akvariumet och hur är smidigaste sättet att göra det?
Något speciellt man kan göra för att minska allgerna mellan vattenbyterna?

Haha, kommer säkert på tusen andra frågor sen men kan ju börja med dom här så länge :)

Tacksam för alla svar :)

Johan-
0

Kampfisken är en skumbobyggare och bygger sitt bo i ett hörn av akvariet eller bland flytväxter.
Man kan hålla ett par i ett litet akvarium, men inte ens i ett stort akvarium går det att hålla två hanar ihop, men däremot går det att ha flera honor till en hane.

Vill man hålla den ihop med andra arter skall akvariet minst vara på 80 liter.
Akvariet skall vara tätt planterat, men med simutrymme och en del flytväxter. Den trivs bäst i ett lågt akvarium där det finns gömställen i form av stenar och rötter.

Hanen har starkare färger och större fenor.

Boogaboo
0

#1 Okej, men eftersom jag inte vill ha yngel så kommer jag nog inte skaffa några kampfishonor utan i såfall andra fiskarte som den funkar bra med.

Tack för infon men med andra ord så ska det va ganska många växter och sånt på botten? Hade iaf tänkt skaffa ngn grotta och rötter och sånt för tycker det är så snyggt att ha ett akvarium med snygg inredning, sen att ha en snygg ineboende är ju knappast ett minus eller hur ;) hehe..

men mer tips och svar på frågorna tas tacksamt imot :)

Valkyrie
0

2# det är otroligt svårt att få yngel tycker jag, så det är nog ingen risk speciellt inte om man har pump.  Tycker du ska ha en hane och minst 3 honor =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

heffaklump
4

Kampfiskhanar trifs oftast helt ensamma i ett lite mindre och dom är väldigt revirhävdande och hackar gärna på andra fiskar, spec andra fiskar med starka fäger då de symboliserar rivalitet. Att ha honor tsm med en hane är inte spec bra idé, dels för att det går mot deras natur och att hanen lätt blir överstressad. För övrigt så gillar dom varm vatten på ungefär 27 grader, dom kan absolut inte gå ihop med fenitare som tex Guppy, platy eller svärdbärare. Många fiskar gillar och ta sig en tugga av kampfiskar då dom dels är extremt långsamma med sina enorma fenor och har långa fenor som ser ut som nåt levande kryp när de simmar, spec corwntail hanarnas fenor ser ut som det. Man ska absolut inte ha två hanar tsm då det komer ta kål på varandra, dom heter ju Kampfisk av en anledning… Stark genomtrömning i karet bruakr inte vara spec populär hos kampfiskhanar då det krävs enormt mycket energi att ta sig fram med fenor som är så stora. Hanarna brukar oftast bara ligga nere på bottnen och vila sig hela tiden om det är strömt i karet.

Det här är mina erfarenheter av kampfiskar och har hållt på med kampfiskar i säkert 2 år nu.

Johan-
0

Hår det emot deras natur att vara tillsamabs med honor? Kan du förklara det?

MajaL
0

Undrar samma som #5

Vad för pumpar rekommenderar ni?

Beställt en liten till min hona nyligen, bara så vattnet inte ska bli stillastående och "surna".

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

heffaklump
1

Men jag menar mer att jag tror inte att kampfiskhanar i naturen går ihop med honor mer än vid lek, det märks oftast ganska tydligt om man har en hane tsm med honor då dom ofta är fenbitna av hanen till och med vid lek så jagar hanen bort honan, sen beror det ju också på om det är en snäll hane eller ej.

MajaL
0

#7 Skmt. Hört att det är tvärt om. Aggressiv hona som jagar hanens långa fenor. (?)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Johan-
0

Håller inte alls med #7 här

Ratata
0

#7 Hos mig var det honorna som gav hannen stryk, men innan honorna fyttade in kunde han vara lite elak mot vissa akvarieinvånare. När honorna sedan satte honom "på plats" så gjorde han inte en fluga förnär.

Valkyrie
0

Håller inte heller med 7… jag har haft kampfiskar i flera år och de har aldrig bråkat om jag haft minst 3 honor och en hane. Sedan har jag även haft kampfiskar och Guppy tillsammans som gått utmärkt, men det är inte alltid det fungerar.

Just nu har jag honor och Guppy tillsammans och de trivs verkligen ihop.

att man inte ska ha kampfiskar tillsammans är bara ren bullshit och då verkar du inte hållt på med de så länge…

I naturen är både honor & hanar tillsammans.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

sussa08
1

Vi har diskuterat kampfiskar en miljon gånger känns det som… Ibland funkar kampfiskar i grupper och ibland inte. Det är inget man kan säga på förhand när man sätter ihop en grupp. Det har vi bevis på då lika många anser att det inte funkar som att det funkar.

Så snälla lova ingenting, för ALLA kampfiskar fungerar olika. En jag känner hade ca 5 hanar tillsammans i ett 60l utan problem men det är INGET jag säger att man bör testa bara för att jag sett det fungera!

Man kan testa att sätta ihop en grupp med hane+honor men var berädd att det inte fungerar!

För mig har det inte fungerat då hanen blivit tuggad eller att honorna får stryk. I ett stort kar fungerar det nog bättre då fiskarna inte behöver se varandra.

Och att ha en kampfiskhane själv är inte taskigt mot hanen, han slipper jaga honor och stressen därmed (enligt mig). han har inget behov av att vara med artsfränder men några andra fiskar kan du nog klämma ner i 200l ;)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Ratata
0

#12 Bra sagt! :)

MajaL
0

#12 Bra talat!

Mina två flickor Smagda och Boel funkar ihop, det är en kamphona och en Slöjstjärt. Tror det är väldigt individuellt. Beror garranterat även på miljön mm. också.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

nnermaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en liten Kampfisk som har ett ?konstigt? beteende, jag har inte haft den så länge, nu i 2 dagar och jag är nybörjare för detta.

Det är en blå Kampfisk hane som inte är sp social, han är alltid i hörnen och typ bara hänger där med huvudet i luften och så brukar han simma upp snabbt till yta och sen slappna av ner till botten, han brukar också samla massa bubblor öppe i hörnerna av akvariumet när han hänger där ??

Någon normalt beteende? Köpte honom igår och hans fenor och färgen ser friska och fint ut !

Tack i förhand (:

(behöver man pump till en Kampfisk ?)

Lindzen
0

Har du andra fiskar med honom? Isåfall kan han vara stressad av dom. Kampfiskar är ensamvargar och trvs bäst så, dom är dessutom också revirfiskar så det är inte konstigt om han skulle ge sig på dina andra fiskar om du har, men vissa hanar är snälla och bryr sig inte alls om andra fiskar.

Kampfiskar hämtar luft från ytan, de är inte som andra fiskar som tar upp syre ut vattnet. Bubblorna han samlar kallas för skumbo, det gör kampfiskhanar när dom trivs i sin miljö coh känner sig friska, skumboets funktion är sedan till yngel men hanar gör dom iallfall även fast det inte finns honor i närheten :)

Så ja det är ganska normalt beende, men att han snabbt simmar ner till bottnen kan indikera på att han tex är utmattad. De kar jag har filter i åt mina hanar så har jag satt en nyålstrumpa över utblåset så vattenflötet minskar till nästan minimalt eftersom det är otroligt jobbigt för kamphanar att simma i strömt vatten.

Filter behövs inte nödvändigtvis till kampfiskar eftersom de inte är så superkännsliga på vattenkvalté, det brukar oftast räcka med att man byter ca 1/10 vatten varannan dag. Gäller det i ett större kar så kan du lika gärna ha filter men samtigt om det är i ett mindre så måste du vara mer noga med värdena på vattnet så det inte blir tex högt nitrit (bildas av fiskens avföring och matrester) eller sjukdomar.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

nnermaa
0

Hej !

Tack för svaret, detta är min nästa VÄLDIGT märkliga fråga :o

jag köpte honom i söndags och nu är han troligtvis ?död?

Imårse så tittade jag till honom som vanligt och han åt och simmade runt frisk nu när jag kom hem låg han på botten på typ sidan så tog jag min håv och rörde den närmre mot honom men han reagerade inte alls han bara låg där kunnde till och med ta upp honom med handen utan att han rörde sig. Han ser rätt… död ut <:o

Inget var fel med vattnet vi kollade upp det och han åt som vanligt och jag bytte det igår .

+ när vi köpte honom var han vit under huvudet och ner på de 2 långa fenorna halvt vita och halvt blåa var dom. Och nu när jag hittade honom så var de vinröda .. ? Hänt något under dagen. Något tecken på sjukdom ?

Hans fenor va friska och färgen på hela honom var friska men han va lite vit under huvudet och en liten bit av de 2 fenorna under huvudet.. Inget av honom ändrades under tiden han var med oss. Han bara försvann nu :( :(

Lindzen
0

Ajdå, är hans mage svullen? Han kanske har drabbats av förstoppning.

Mvh Linda

nnermaa
0

det är inte alltid kul :(

Nää hans mage är ej svullen, den ser normal ut, den enda ändringen är att hans 2 långa fenor under huvudet (om du vet vilka jag menar) är vin röda. Fast dom var vita när jag köpte honom och under huvudet var han vit?

Är det normalt eller köpte vi honom sjuk ?

nnermaa
0

Jag vet inte vad jag ska göra med honom ? han har legat såhär hela dagen idag eller nästan hela dagen.

Är han död för hans fenor börjar få lite blå färg igen.. Finns det någon chans för honom eller är han borta :( ?

Vad tror du ?

Lindzen
0

Han är nog död om han inte rört sig, eftersom han måste ju upp och hämta luft om han hade levt, tyvärr "/ Annars brukar ett ganska säkert sätt att se om en fisk är död oftast att peta till dom och se om de rör sig eller se om gälarna rör sig.

Det är svårt, det kan vara mycket som har hänt. Det är inte helt omöjligt att du köpte honom dålig. Har du kollat nitritet? Vad har du för temperatur på vattnet?

Mvh Linda

nnermaa
0

Aa, han är död :(

Det var typ 24/25 grader.

nnermaa
0

Vi ska köpa hem en sådan makapär som läser av vattnets värden.

Vi hade inte hunnit köpa hem så mycket, vi köpte honom i onsdags. Så det gick väldigt snabbt, vi gjorde så som hon i affären berättade att man skulle göra sedan så skulle vi köpa en som som läser av det. men.men..

(skrev fel det var i onsdags vi köpte honom akvarium och tillbehör köpte vi i söndags)

Lindzen
0

Hur länge hade karet vart igång innan du satte i honom? Du satte nog i honom för tidigt låter det som, man ska låta karet stå minst 1 vecka innan man släpper i fisk.

Mvh Linda

nnermaa
0

Vi frågade en tjej som jobbade där hur länge vi måste förbereda karet, hon sa i ca 3 dagar går bra ?

Men aja, nu har det blivit så som det är( :( ) , så får vi tänka på att köpa frisk fisk och förbereda karet 1 vecka innan.

Men tack så mycket för hjälpen !

Lindzen
0

3 dagar brukar ibland (oftast bara när det gäller stora kar) gå bra men då gäller det att man knappt matar fiskarna eftersom bakteriekulturen knappt har hunnit komma igång. Köp nitrivec och spruta ner lite varje dag i en vecka så borde bakteriekulturen komma igång bättre :)

Mvh Linda

nnermaa
0

Okej, det ska vi göra ! :)

Ja vi skulle häller inte mata den på typ 2 / 3 dagar sa hon med och det följde vi med, men något gick fel..

Men nu ligger han begravd och snart ska vi få igong/rätt på vårat kar så ska vi köpa in kanske en ny liten Kampfisk :)

Men Tack för Hjälpen !

//Nerma.

nnermaa
0

Vi har ett medel som vi andvände som heter easy-life flytande filtermedium.

Är det samma sak som nitrivec eller är det en annan?

Lindzen
0

Jag är lite dålig på medel, jag vet bara att nitrivec både förhindrar nitrit och hjälpter till att skapa en bra bakteriekultur i vattnet. Jag har alltid använt det och det har fungerat jättebra, jag brukar också använda aquatan som vattenberedningsmedel, men det använder man ju bara en gång för att göra själva kranvattnet fiskvänligt.

Mvh Linda

ponnylo0101
0

Jag är ganska ny på det här och när jag köpte min första Kampfisk hane så fick jag höra att man kunde ha dom tillsammans med vilka fiskar som helst.. Så när jag kom hem, glad över min nya fisk släppte ner honom i karet kollade en stund och åkte till stallet… På kvällen när jag kommer hem så berättar min pappa att dom andra fiskarna hade bitit av fenorna  på honom och han troligtvis inte skulle klara sig..

Dom hade redan fått upp han ur karet och han var rejält tuktad..  Så jag började googla och gick med i Kampfisk sidan på fb, med hjälp av alla där lyckades jag rädda livet på min fisk genom att köpa ett till akvarium med lite salt i. Det är min erfarenhet av att ha kampfiskar med andra fiskar..

Personligen tycker jag att man ska ha en Kampfisk hane ensam med kanske ngn liten mal eller en snäcka! Och INTE ha tillsammans med ngn hona förutom vid lek!

ponnylo0101
0

Svar på frågor 🙂 i min synvinkel 😉

Vad för pump bör man ha till dom? En Kampfisk trivs bäst med så stilla vatten så möjligt, så en pump som inte ger strömt vatten.

Vad för inredning? växter m.m rekommenderar ni? kampfiskarna kommer från risfält i Kina och vill ha mycket växter/flytväxter och många gömställen

Bottenmatrial? Jag har vanligt arkivarie sten/grus och tycker det funkar toppen.
Vad för mat ska man ge dom? Kampfiskarna är köttätare så dom vill ha fryst eller levande mat.

Något annat speciellt man ska tänka på? Håll uppsikt över din fisk då jag tycker att dom verkar ganska känsliga för sjukdommar..

Hur ofta ska man byta vatten i akvariet och hur är smidigaste sättet att göra det? Eftersom att dom mår bäst av att vara ensamma utan pump så blir vattenbytena blir ganska många. Jag rekommenderar att byta ca 30 %  av vattnet ca 3 gånger i veckan gånger i veckan.

Något speciellt man kan göra för att minska algerna mellan vattenbyterna? Det enda man kan göra är att byta vatten oftare.

Här är en sida där man kan läsa om det mesta🙂http://embrabettas.weebly.com/skoumltsel.html

[Mogg]
0

Går det bra med filter om man har honor? De är ju kanske mycket bättre på att simma pga kortare fenor. Eller?

Hells Angel
0

Det borde väl gå?  Jag vet inte men dem borde ju kunna simma med pump!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

ponnylo0101
0

Vad jag har förstått så är det inga problem för honor med pump. (fast man kanske inte ska ha jätteströmt..)

[Mogg]
0

Haha, nej, ingen jätteström kommer det vara.

Kampfiskfrida
0

Man ska absolut inte ha hanar och honor ihop annat än vid lek/parning. I det vilda träffas bara honan och hanen då det är lek, inte annars :) Jag rekommenderar ett kar på minst 30 liter till en hane.