Död av potatis?
Igår fick våra fiskar kokt broccoli och potatis. De tyckte det var jättegott. Maten satt på en grillpinne och var i karet några timmar.
En av kardinaltetrorna åt till han såg ut som han skulle explodera och vaktade speciellt potatisen från att bli äten av de andra fiskarna.
Idag är vi en Kardinaltetra kort… Har lite svårt att skilja dem åt, så vet inte säkert om det är potatisätaren som saknas, men kan han ha ätit ihjäl sig?
Om en fisk dör när det gäller matning, så har jag hört att det är oftare pga av ha ätit för mycket, snarare än ha svultit ihjäl. Så det kan nog vara så att den kan ha ätit för mycket. Men jag har aldrig hört någon ge potatis. Det innehåller mycket stärkelse, så det kanske inte är bra ?! Men det kanske någon annan kan bättre än mig !
Jag har heller aldrig hört att någon har gett potatis till akvariefiskar. Var finns det fakta om detta att man kan ge fiskar potatis?
#2 Här på den här sidan. 😃 http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54766fba8e0e740673001ac1-mata-akvariefiskar-med-gronsaker
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Ja jag gjorde en snabb sökning och hittade också från zoopet de som gav bl a potatis.
Tack Taggeman, ja jag läste det där. "Även vanlig potatis är nyttig för fisken men innehåller inte samma karotenoider som sötpotatis. ”
Det är väldigt nytt för mig med potatis men kokar man det först? Svaret på din fråga är nog att det kan vara så att den dog av stress och ätandet. Låter det rimligt?
Ja, vi kokade den först. Det händer då o då att till synes friska kardinal tetror dör här, har aldrig satt det i samband med skrovmåltider på grönsaker innan, men kanske måste börja kolla om det är ett samband. Det är ju enda maten som det finns obegränsad tillgång till…
Jag hoppas du finner en lösning. Skippa potatisen och se om det blir bättre och om inte så är det något annat.
Jag har aldrig gett potatis själv så där vet jag inte men har inte haft någon fisk som har dött av att de haft grönsaker i karet ett dygn. Visserligen är en del riktigt smällfeta sen men ingen har förätit sig.
Man kan ge potatis till fisken. Den har inte dött av potatisen i sig utan av någon orsak runt omkring. Var grillpinnen ren och fin?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Skönt att höra #9. Det var första gången med potatis här också, vi brukar ge broccoli, ibland ärtor eller morötter. #10, ja grillpinnen var ny ur påse. Jag får väll fortsätta och fundera på vad som tunnar ur vår Kardinaltetra stim. Ska i vilket fall hålla koll på om de dör efter stora måltider. Var sjätte tetran på 4 månader, men är alltid någon vecka mellan dödsfallen. Är så trött på döda fiskar! Men tetrorna mår ju i vilket fall inte synbart dåligt innan som guppyn o platyn som magrar och blir snea först. Tetrorna ser superfina ut tills de bara "försvinner". Suck! Tur vi fått ett par Guppy yngel.
Det är verkligen tråkigt och jobbigt med fiskar som bara dör, så jag förstår att du är trött på det. Du vill inte skaffa några tåligare fiskar?
Jo, vi tänkte byta till sand, sänka pH och ha corydoras. Visst är väl de tåliga? Har bestämt oss för att sluta med platy och blanda endlers med våra Guppy yngel för att förhoppningsvis få hybrider som lever längre. Men vet inte hur vi ska göra med kardinal tetrorna… Hur låter den planen?
Corydoras är bra fisk men kan vara känsliga för dåligt vatten. De vill ha friskt vatten och bra fart på det i karet. Jag tycker de är så fina och roliga att sitta och titta på : )
Det låter som en bra plan. Corydoras är mycket trevliga.
Jag upplever att Kardinaltetror är väldigt tåliga o lever länge, emot Neontetrorna som lätt får sjukdomar.
En del kardinaltetror jag haft har levt ca 7år. 👍
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Vi har tre kardinal tetror som kom med karet, riktiga bjässar, kallas kardinal hajarna här för de har jagat våra Guppy yngel :-) De är tydligen flera år gamla, det är deras nya yngre vänner som envisas med att dö för oss…
Vi är väldigt sugna på möjlighet att få yngel så har funderat på metall pansarmal, visst ska väl de vara hyfsat möjligt att få yngel av OCH rätt tåliga? (Kanske inte lika söta som några av de andra corydoras dock…)
Metallpansarmalen / corydoras aeneus får du absolut yngel på. De är väldigt enkla att få lek på. Rätt tåliga också.
:-)