Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5435 ggr
mizzm
2

växtnäring vs. ingen växtnäring

Precis som rubriken lyder undrar jag vad ni tycker om just växtnäring. Beroende på vem man frågar/pratar med är det olika tycken. Vissa menar att man måste ha det andra menar att man stressar växterna och om man en gång har börjat med det så måste man fortsätta. Vad tycker ni? Motivera gärna varför ni tycker som ni gör.

[Udoon]
0

Vill man ha till exempel röda växter så måste man nästan ha växtnäring, väldigt sällan bara fiskarna ger tillräckligt av alla ämnen som svårare växter behöver för att växa och hålla sig fina i färgen. Likadant om man har mycket växter, inte alltid det fiskarna ger ifrån sig räcker till.

burmamys
1

Tycker också det är skillnad på flytande växtnäring som de säljer i butiken, och pmdd alltså pulver av kaliumnitrat + kaliumfosfat + mikronäring, som gör det möjligt att variera sammansättningen lite efter behov. Dessutom mycket billigare och räcker vääldigt länge =)

mimåne
2

Växter behöver alltid någon typ av näring för att kunna växa. I alla akvarium är det däremot inte behövligt att man tillsätter det. Det kan räcka med den näring fiskarna ger växterna och mycket väl bli för mycket näring om man tillsätter extra gödning. Det här beror på vilka förhållanden du ger dina växter. T.ex hur bra/stark belysning du har.

Ju mer ljus du har, desto mer näring kommer växterna att kräva.
Ju mer näring du tillsätter, desto mer ljus kommer växterna att kräva.
De här två går hand i hand. Har du en dålig belysning, så ska du också vara sparsam med näringen. Vill du gödsla ordentligt så behöver du också uppdatera belysningen.

Det gäller att man hittar en bra balans mellan dessa två faktorer samt veta vilken typ av växter man har. För alla växter använder sig olika av näring. En del upptar den genom rötterna, andra genom bladen. En del vill ha hemskt mycket järn medans andra inte behöver det.

Vill du ha hjälp med vad ditt akvarium behöver så får du gärna visa oss en bild på ditt akvarium. Det ger oss en bra möjlighet att se ditt växtbestånd och hur behovet ser ut.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mizzm
1

Tack för era svar! Kul att veta vad ni tycker :) personligen så är jag faktiskt lite kluven gällande växtnäringen. Jag har alldeles nya lysrör ett proglo flora och ett proglo ultra tror jag det heter. Jag har tidigare kört med tropical aqua plant i mitt kar och just för tillfället kör jag helt utan. Jag kan på så vis jämföra med vad jag tycker lite mer. Jag upplever faktiskt att alla mina växter mår bäst av att inte gödas med växtnäring. När jag använda aqua plant så blev bladen förstörda och de såg allmänt inte så trevliga ut. Jag tog rådet av en bekant som också har akvarium och hat haft länge att inte ha i mer näring och se om det blev bättre och det blev det. Min bekanta har extremt fina växter jämt och det växer så det knakar i hennes kar så jag trodde jämt att hon hade massa näring i sitt ända till hon berätta att hon aldrig har i det i karet. Tydligen fungerar det även i mitt så växterna växer på rätt duktigt hos mig med :) får nya skott på växterna som jag planterar så hoppas på att det blir mer och mer, är ju så roligt med växter! :)

mizzm
0

Här kommer lite bilder på mina växter :) är jättedålig på växtnamn så ni som har full koll på vilka sorter det är får gärna berätta mera :) anubis vet jag för det är ju en av de vanligaste. obs! Vattnet är lite blått pga medicinen mot vita prick sjukan ;)

mizzm
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet ej vad detta är för sort men den är relativt nyinköpt

mizzm
0

Denna fick jag utav en jag känner, den växer otroligt fort och det kommer nya skott på den hela tiden :)

mizzm
0

Anubisar på en utav rötterna

mizzm
0

Den här är lika snabbväxande som ogräs ;)

mizzm
0

Ytterligare växter

mizzm
0
mizzm
0
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
mizzm
0

Alla bilder hamnar på snedden :/ hoppas ni ser ändå!

mimåne
0

Vad roligt att du hittat något som fungerar för just ditt akvarium. Fortsätt så tycker jag, mixtra inte i onödan om allt ändå fungerar så bra :)

#6 Hygrophila corymbosa
#9 Limnophila sessiliflora

niklassandgren
0

#16 och jag som trodde #6 var staurogyne repens….

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

mimåne
1

Hehe, ja ibland lurar ögat en😃

Aristarcos
0

#7 hade jag också, växte mycket i början, som ohyra, sen la den bara av… Undrade nästan om det inte var en vatten växt till slut då den gav upp helt och hållet.

mizzm
1

Tack mimåne! :) ska googla fram lite mer info om växterna :) nej precis tror jag fortsätter de vara som de är. Känns som att det är en rätt bra balans just nu med invånare och växter :) fast jag har lite pippi på växter just nu så det kan nog hända att det blir fler..

mizzm
0

#19 jaså? :p har haft mina tre ett bra tag och de ger ständigt nya skott, får hoppas på att det håller i sig :)

mimåne
0

Ja nya växter är alltid roligt, det kan du skaffa hur mycket du vill av ;) Det jag syftade på var gödningen.

mizzm
0

Japp jag förstod det :p

mimåne
0

Jaha då var det jag som missförstod dig😛

HeidiH
0

För mig känns det naturigt att använda växtgödning. Har både i bottensubstratet och flytande i vattnet. I ena karet har jaglite fula växter jag försöker få ordning på.

mellowlove
0

Jag har bara haft problem med växtnäring, lätt att få obalans med massa alger, dåliga värden osv enligt mina erfarenheter….Det står oftast hur mycket man ska dosera i förhållade till vattenmängd i akvariet vilket blir lite galet ibland, beror ju på hur många växter man har och hur mycket de tar till sig näringen…Som sagt så tar de ju till sig olika mycket och olika ämnen:)

Lillyrod
0

#26 Jag känner lite samma sak. Om man använder växtnäring så växer det så det knakar. Allt växer. Det vill säga både växter och alger av alla de slag. Även om man bara använder halv rekommenderad dos. Just nu har jag pmdd för det är ett billigt alternativ men jag är inte nöjd. När jag använde Easy life serien fungerade det mycket bättre men det blev alldeles för dyrt. 

Det vore roligt med fler erfarenheter om olika näringstyper.

mellowlove
0

Använde också pmdd-inte nöjd:)

burmamys
0

Använder pmdd och är nöjd, tycker det känns bra att kunna justera både mängd och sammansättning vid behov. #27 och #28, vad var det ni inte var nöjda med?

Lillyrod
0

Jag är inte nöjd med att nitrat-halten blir alldeles för hög och att algerna växer ikapp med övrigt grönt i karet. Jag hade inga alg-problem med Easy-Lifes produkter.

mellowlove
1

Exakt samma som ovanstående, klart det kan fungera ibland om man har rätt förhållande osv men det är svårt att veta på förhand. Vet att många lyckats med pmdd så därför blir man besviken när man själv får resultat som försämrar miljön i akvariet

burmamys
0

Aha, va tråkigt! Använder ni med mikronäring eller bara kaliumfosfat + kaliumnitrat? Jag tror att kaliumfosfat är det man inte får överdosera om man inte vill få för mycket alger. Jag har alltid lite alger i mitt 125 liters, men det håller sig på en lagom nivå tycker jag.

Lillyrod
0

Jag har även mikronäring. Kör med halv dos och det blir ändå alger. Ljuset är bra så det ska inte vara boven i detta.

[Udoon]
0

Jag kör med pmdd och är nöjd. Fick massor med alger första tiden, men dom var bara att plocka bort, och nu är det nästan inga alger i det karet, växer för fullt verkar det göra med, får ansa växter ganska ofta tycker jag.

MariaK1977
0

#32 Tror du tänker helt rätt! För att inte få övergödning (och alger) ska man normalt hålla nere fosfat, eftersom det inte går att begränsa nitrat i ett kar med levande varelser i. Glöm inte bort CO2 när ni diskuterar gödning. Ni som tillsätter gödning och är nöjda, tillsätter ni även CO2 i någon form?

mizzm
0

Jag har kört både med och utan växtnäring. Just nu kör jag utan, tycker bladen på växterna blir fula nästan direkt när jag har haft i växtnäring. Har knappt några alger alls i mitt kar och då används ingen växtnäring och jag har bra "städare" i karet :)

Sara97
0

Jag har ingen växt näring men sedan jag bytte lysrör så har alla växterna blivit bruna.:( tillochmed med skotten från vallisineran.. Jag frågade killen på hornbach och han sa att det var ganska vanligt, eftersom om jag bytt ljus till det bättre, så växer växterna snabbare och då blir de bruna för att det inte finns tillräckligt med näring för allt nytt. Så jag tror jag måste skaffa nån slags näring. Men vilken är bäst? Sån man häller i eller sån man planterar bredvid rötterna? (Då gäller detta vallisinera och anubias)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

sauk1
0

#37 Anubias ska ha rotstocken i vattenrymden, ej nedgrävd, så bottengödning är utesluten. För dina växter är nog flytande näring utmärkt.