ancistrus
Det är så att jag har fått ancistrusyngel som några är "vanliga" och andra är slöj, alla bruna, jag funderar på vilka av mina malar som är föräldrarna, jag har bara en hona, en guld med slöjfenor. Sedan har jag en väldigt gammal "vanlig" brun hane och en röd "vanlig" hane…vilken av dessa hanar är det troligt att det är? Kan det bli bruna yngel av en röd och en guld?
Är inte helt insatt i hur färgerna på Ancistrus utvecklas, men jag har för mig att den fisken som har de mest "dominanta" generna bestämmer färgen på ynglen. det borde ju vara guldhonan som är mamman eftersom det är den enda hona du har i karet, men jag tror att det kan vara den bruna hanen som är pappa, och att han har de "dominanta" generna.
vet faktiskt inte om Röd och Gul blir bryna yngel :/ Du blev nog kanske uinte så mycket klokare av mitt svar ;) Förhoppningsvis kommer det in någon som är mer insatt och som bättre kan förklara hur färgen hänger ihop med odlingen ;)
Tack för ditt svar, du vet mer än jag ;) Få se om det finns någon som vet ännu mer :)
om jag har förstått genetiken rätt så blir det alltid bruna yngel om man korsar olika färger i första generationen, sedan beror det på vilken gen som är mest dominant, vilket alltså innebär att en gul o en röd får bruna avkommor, dessa bruna avkommorna kan sen få både röda o gula avkommor beroende på vad den andra har för gener =)
Spännande! tack! :)