Babbeltråden #3
Nu fortsätter vi med en ny tråd med allt babblande som vi kan tänkas komma på men tänk på att våra skrivregler gäller även här.
Är man riktigt nyfiken på vad vi babblar om så finns den senaste babbeltråden här:
Godmorgon!👋
Solen skiner, jag ska ut och sola med katten i knäet. Kanske tar vi en promenad sen, det tycker han så mycket om :) Vilken härlig dag! Det är säkert många som inte håller med om det dock och ligger bakis idag, men själv hade jag förstånd att gå hem klockan redan halv 11 igår kväll och då är man pigg dagen efter! Härligt! ☀️
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Men hur svårt kan det vara!? I DN idag skrivs det om hur jämställdheten inom barnomsorg och skola inte förändrats på 17 år. Det är fortfarande mest kvinnor som söker till utbildningarna. Och nu skaan tillsätta en expertgrupp som ska utreda varför! Det finns ett uppenbart svar på varför som alla redan känner till. Lönerna! Höj lönerna till samma nivå som civilingenjörerna så är problemet snart avhjälpt. Nej, för istället ska vi betala för en dyr sk expertgrupp och deras utredning. Jag låter hellre mina skattepengar gå till höjda löner inom barnomsorg, skola, polis och vårdyrken.
Undra förresten vad experterna i denna utredning har i månadslön för att utreda en fråga där svaret är uppenbart :P
#1 Sen får du väl inte glömma heller att män ofta misstänks för att antasta barnen och det är väl en skoj miljö att arbeta i där folk är misstänksamma mot en.
Fast det är väl lättare att sätta in en expertgrupp än att faktiskt lösa problemet.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2 Håller med till fullo. Lägg pengarna på att förbättra arbetsvillkoren, istället för att "experterna" skall ha löner som kunde ha hjälpt upp väldigt mycket inom skola, vård och omsorg.
Och dessutom, dessa s.k experter …har de någonsin jobbat inom de yrken de skall forska ikring ? Om dom absolut skall ha en expertgrupp, tycker jag isf de kan handplocka "experter" som faktiskt är-/ har varit verksamma inom de berörda yrkena.
#4 ja det kan vara en aspekt. Det är tråkigt för det är som att män i barnomsorgen betraktas lite som ufon. Men jag hoppas att den man som verkligen vill bli förskollärare eller liknande står emot den misstänksamheten. Det är trist att några få rötägg ska förstöra för alla de som är bra.
#6 Det gjordes en intressant undersökning som 250 000 kvinnor deltog i världen över. Dessa kvinnor tillhörde olika religiösa grupper (även icke religiösa) och de tillhörde även olika kulturer. Det var även kvinnor från både i-länder och u-länder. Jag ska inte vara alltför detaljerad för det var något år sen som jag tog del av undersökningen. Men där kom man i alla fall fram till att en väldigt stor del av dessa kvinnor ville hellre arbeta med att hjälpa andra människor, oavsett lön. Jag tror dessvärre att det är tvärtom hos män, att en väldigt stor del hellre väljer yrke efter lön, och det är väl inget fel i det. Men tycker att det är rätt intressant även fast jag är en motståndare av generalisering.
Mm, jag tror också att det kan förhålla sig på det viset. Kvinnor är överrepresenterade i de yrken där man arbetar med människor på olika vis, med undantag av polisen, och det är där lönerna är som sämst. Och jag tror det beror på att dessa kategorier inte ger direkt klirr i kassan. De kostar mycket först och ger sin avkastning på lång sikt i form av välfungerande medborgare i ett välfungerande samhälle. Men värden som inte kan mätas i direkt vinst är inte viktiga i vårt samhälle.
Här var hela himlen vit och det föll lite snö så kunde tyvärr inte se ens vart solen befann sig.
Jag hann se den, det var riktigt häftigt!
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Jag fick uppleva den också men det var enligt tidningarna 'bara' 87% täckning men man märkte av det. Tyvärr så var det molnigt så jag kunde inte se solen.
Jag tittade på SVT och såg när Färöarna fick uppleva 99% solförmörkelse. Så häftigt och så fantastiskt!
Någon mer än mig som nästan får kväljningar av att se fiskarna turas om med att stoppa avföring i munnen och sen spotta ut igen? Äckligt.
varför städar du inte Borhan? 😉När man väl har ett ordnat akvarium så behöver man inte ens städa för allt försvinner…
#14 I det här faller tog min lilla Balzanii avföringen direkt från Chokladens bakdel.. Den liksom hängde bara ;) hahaha.. Annars är det fint i karet, tror bakterierna har börjat ta hand om avföringen. Karet är förhoppningsvis äntligen igång.
Borhan, börjar kanske stabilisera sig. Fortsätt att hålla ögona på värdena för jag vet att andra har fått bakslag. Låt det åtminstone gå 4 månader innan du kan slappna av . Det är ett tips =)
Hmm okej.. Tack Jens. Var det någon som var ute å kikade på norrsken i veckan? Det som skapades pga solstorm, minimåne som bor långt norrut såg kanske rätt mycket? Tur att jorden har stark magnetfält, annars hade det sett ut som på Mars här tack vare alla solstormar.
Sol sol sol varje dag denna vecka, men INTE idag… Så missade solförmörkelsen 😁
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Grrrr. Var så himla nära att få vantarna på ett 140-literskar från blocket idag. Det var ett riktigt kap med alla tillbehör och i fint skick men en annan snuvade mig på det. Hann bara ligga ute några timmar. Jag som tänkte stoppa mina små Corks däri och ha ett par av någon vacker dvärgciklid. Buhu!
Corks. Autocorrect alltså! Corys skulle det vara.
#17 jag passa på att ta en hundpromenad ut i intet och kika på norrskenet mitt i natten
såg inte solförmörkelsen jag heller, satt i kyrkan och våndades då ;)
Jag har 29050 ;)
Jag är ju inte så aktiv så jag har bara 10769 :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
25338 har jag, medlem sedan 20090421
Det är väldigt bra Aristarcos !
#27 haha bra och bra, tror jag tillbringar för mycket tid här på iFokus helt enkelt.
Och jag ligger hack i häl på dig jens med 740360! ;) Antar att jag också kan räknas in som "akvariefisk-ifokus-tokig" då :)
#29 haha, nu tror jag du tog i någon nolla väl 😃
Mm. men du ligger i topp! 740 tusen är sjukt mycket !!
Oj! Nollan på slutet kom dit i farten. typ… 😃 74036 ska det va!
hahaha. förstod det.. tror inte någon är uppe 700 000 … vore galet.
8852 har jag, Känns som om jag ligger i lä här haha. Det är kanske lite missvisande. Jag är här mycket och läser men skriver kanske inte alltid.
17638 så ligger i lä jag också :)
Äsch då, jag ligger långt efter er Jens och mimåne😃 iFokus-karma: 37750
Jag har ynka 1711 ^^ Men var aldrig riktigt aktiv när jag starta kontot och det dröjde flera år innan jag för kanske en månad sen logga in och försökt vara lite mer närvarande.
Inloggningar: 99
Så ungefär en inloggning i månaden ;)
Blir ledsen när jag ser sånt här http://m.blocket.se/goteborg/Akvarium_med_Flaggfiskar_59467297.htm?ca=12&w=3
Det blir jag också! Det är så tråkigt att det finns så mycket idioter som inte vet nånting om akvariefiskar!
😢 Flaggcikliden skall ha mellan 150 och 200 liters akvarium, det är minimikrav 😢
Nu är det bara två dagar kvar till våran auktion, och trycket är kopiöst. gazilijoner saker som skall ordnas. Malmöfararna kommer upp imorron under dagen, och då måste de in i lokalerna för att ställa in sina grejer. Vilket alltså betyder att när jag slutar jobbet kl. 15.30, är det bara för mig att åka hem och byta om, sedan åka ut till lokalerna, och frågan är hur länge vi blir kvar där. Allt skall ställas iordning, scenen skall täckas och borden skall ställas upp och namnmärkas.
Och det är inte ens hälften av vad som måste göras 😮 Jag önskar det vore måndag just nu 🤪
Råka fylla mitt ena kar för mycket igår så det börja rinna över så fick tömma allt så jag kunde byta bord till det då det runnit vatten under akvariet. Är ju tur det var mitt lilla akvarium som är lätt att flytta på egen hand!
Passa på att möblera om lite i det också.
Mycket bra idé. Läs annonsen. http://m.blocket.se/goteborg/Akvarium__ca_90_l__med_god_karma_59517097.htm?ca=12&w=3
Haha, den var ovanlig :) #45
Stått och sanerat två akvarium helt fria från andmat (sorterat bort från alla musselblommor) i tre timmar, är så trött. 😴 Plus gjort rent till Diskusarnas akvarium, det är dock roligare nu efteråt när alla karen är rena och fina. 🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
På tal om karma så ligger jag på 3660, varit medlem sen tre månader tillbaka.
Andmat kan vara riktigt jobbig. Fick med en växtleverans för lite sen men lyckades få bort den innan plantering.
Sonen 7 år kommer hem från kalas hos kompis. Vi köpte en led-ficklampa som present (ett barn kan ju ha jättemycket kul med en ficklampa, mina barn, 2-11 år, leker ofta med ficklampor). Jag: Jaha blev X glad för presenten? Sonen: Han (kompisen) sa "alltså seriöst! En ficklampa?" Alla andra hade tydligen kommit med legogrejer. Behöver jag säga att jag lackade ur på den bortskämda skitungen?! Nästa gång blir han utan present, och jag förklarade för min son varför jag blev arg och så. Han förstod.
Mina barn älskade ficklampor när de var yngre. Gick åt lite batteri där kan jag säga : ) Hoppas inte din son blev ledsen för kompisens kommentar.
Nämen oj, hoppas att din son inte tog åt sig Sarah E!
Ja nog lekte jag och mina syskon också med ficklampor när vi var små.
Nä han tog inte åt sig på det viset men jag tror han uppfattade att det inte var en ok reaktion när man får en present. Egentligen ska man ju bli arg på föräldrarna som inte uppfostrar det stackars barnet. Om min son hade fått välja hade han säkert hellre gett lego men vi försöker lära våra barn att det är för dyrt. Jag avskyr den här hysteriska kalastrenden med dyrare och dyrare presenter och sen ska det vara bowlingkalas, lekland, laserdome, etc etc. Det är sjukt. Räcker det inte att få träffa sina vänner och leka och fika lite gott?? Nä jag vägrar ge efter för den hajpen. Vi gjorde fredagsmyskalas när sonen fyllde. Han bjöd sina närmaste vänner en fredagkväll. De lekte och sen dukade vi upp snacks och visade film. Jättemysigt och lagom.
Det tycker jag är toppen Sarah E. De här kalasen på olika platser går på alldeles för mycket. Det är väl ändå meningen att man ska ha råd att ha kalas för sina barn.
Ja eller hur. Jag är ingen pretto-morsa (hoppas ingen tror det nu) jag bara känner att man kan kvävas av pressen att sticka ut och vara mest och bäst jämt. Vill inte fastna i det så då är det bättre, för oss i alla fall, att ta avstånd från det. Vi skulle kanske ha råd men då skulle vi var tvungna att välja bort andra saker som vi hellre vill göra tillsammans som familj.
Hans föräldrar har nog misslyckats totalt med uppfostran. Har man tillräckligt med fantasi så är ju en ficklampa roligare än lego ;) Nu är jag själv inte så gammal (21 år), men jag skulle aldrig våga säga något sådant, varken nu eller som liten. Morsan skulle väl dödat mig haha..
Sen gör du helt rätt i att lära barnen att vara med i prioriteringen av husets ekonomi. Man blir nyfiken på vad det kan vara för föräldrar som det stackars barnet har.
Njae de är nog som föräldrar är mest men problemet ligger nog väldigt mycket på en samhällelig nivå. Många orkar inte stångas, nöta, stöta och blöta när det gäller uppfostran. Man jobbar mycket, barnen är i skolan el dagis. Den lilla tid man har ska vara sk kvalitetstid då alla ska vara glada, nöjda och inga konflikter ska uppstå för då är det ett misslyckande. Jag tror många föräldrar lever i villfarelsen att barn inte får vara missnöjda eller ha tråkigt. Och då låter man saker, som detta t ex, passera. Det får ju inte bli jobbigt på hans födelsedagskalas. Men jag tror att det är bättre att ha tjat och bråk hemma och barnen uppför sig utanför hemmet än att de får allt de vill när de vill hemma och sen söker gränser i skolan t ex. Detta är ju en väldigt förenklad bild. Såklart är verkligheten mer komplex men jag är helt övertygad att det ligger något i detta och det är en princip vi lever efter hemma hos oss. Både jag och maken arbetar i skolan, jag som fritidspedagog och han som högstadielärare. Vi ser det hela tiden, de barn som man vet saknar gränser och stopp hemma är de som mest desperat söker efter det i skolan hos andra vuxna. Det är de barnen som upplevs som "jobbiga" och utåtagerande. Sen kan det ju föreligga olika diagnoser etc som kan ligga bakom svåra beteenden men det är en annan sak. Summa sumarum så tror jag att varje liten "bagatell" som man låter passera utan att bry sig bidrar till att dåliga beteenden och attityder växer till sig hos barnen. Ursäkta utsvävningen men detta är något jag verkligen funderar mycket på.
För varje strid jag vinner går det lättare nästa gång var mitt motto och är lite fortfarande eftersom de fortfarande bor hemma mina ungar. Sen får man sålla lite och välja sina strider hehe.
Ja absolut ska man välja sina strider! Menar inte att allt ska vara bråk och tjafs, bara att man inte ska tro att det är något dåligt just när det gäller barnuppfostran.
#59 Håller helt med. Tråkigt..
Min brorsa vill uppfostra sitt barn med kottar och träleksaker, alltså få använda sin egna fantasi och inte ha miljoner leksaker (speciellt inte i plast eller med massa jobbiga ljud).
Vi blev uppfostrade att använda vår fantasi mycket och även ha tråkigt ibland (jag var iof väldigt bra att vara i min egna värld och lekte mycket helt själv).
Vet att jag redan som liten reagera på att min kompis fick en superdyr barbiehäst bara för att hon var hos tandläkaren.
Själv har jag slutat ge julklappar (och förväntar mig inga även om jag ändå får det) för flera år sedan då det kändes som att man bara köpte saker för att man skulle köpa något att ge. Kan fortfarande ge grejer om jag gjort dem själv (eller bakat) eller om det är något man hittar och direkt tycker passar för just den personen.
En stående present till min pappa de senaste 15 åren eller så är att baka honom en prinsesstårta då det är hans absoluta favorit, de senaste åren har jag dessutom börjat göra dem helt från grunden och har även börjat experimentera med former och dekorer.
Tycker det är viktigt att lära sig att saker inte behöver vara det absolut senaste och nyaste och dyraste utan att tanken och själen bakom det är mycket viktigare.
Kan bara hålla med!
Har fixat praoplats på Akvarielagret nu!😃
Lycka till Vovisch nr2! Vad roligt, hoppas du får lära dig mycket intressant.
Mina ungar får lära sig att allt kostar. De ger inga dyra presenter till komopisarna när de går på kalas, och jag brukar säga till att de andra inte skall ge mina ungar dyra presenter, när de har kalas. Hittils har det gått bra, men jag vet ju inte hur det blir sedan, när de små växer till :/
Lycka till med praktikplats på Akvarielagret Voivisch Nr2 :)
Tack så mycket mimåne och Rovfisk!🙂
Vovisch ! Verkligen kul och jag hoppas att du lär dem mycket om akvaristik 🙂
Åh, vad jag är glad idag! Det verkar som att jag kommer att börja taxiförarutbildning nu under våren. Går allt som det ska kommer jag att ha jobb på direkten när jag är klar😃
Stort grattis Fjordell ! Jag är en av dem som blir trött av att köra så taxichaufför passar verkligen inte mig =))
#71 Tackar! :D Haha ja, det är väl lite samma för mig, dock bara när det gäller enformig körning, alltså långa sträckor på över 40 mil… DÅ blir det jobbigt! Annars gillar jag att köra bil, och är bra på det så jag tror att det är ett yrke som passar mig :) Allra helst då det blir att jobba mycket kvällar och nätter… vilket passar en nattuggla som jag vääääldigt bra!
Grattis Fjordell. Håller alla tummar och tår att du får börja jobba som taxichaffis snart :)
#69 🙂
Vad ska jag göra med mitt filter?? Nästan varje dag lossnar två av fyra sugproppar som gör att den hänger snett.. ARGH!!! Varenda j@*la dag.. Det kan inte vara alger för detta händer även när jag har rengjort den, och stället den sitter på. Jag har försökt flytta lite på den,men icke hjälper detta heller….vad kan jag göra?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Förlåt så mycket för utbrottet 😳
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Köp nya sugproppar. Jag gjorde det till min och nu sitter den som berget. Blev också galen på att den alltid ramlade ner eller hasade ner på ena sidan.
Åh okej. Hoppas det funkar då :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Men vad roligt Fjordell, grattis! Då vet jag vem jag ska ringa när jag behöver skjuts och sponsra med lite fiskpengar 😃
Jag vet att jag inte är superaktiv här med att just skriva, men jag brukar läsa alla trådarna. Och nu hade jag inte varit inloggad på nästan en månad. Begriper ni hur lång tid det tog att kika igenom allt som hänt här på sajten :P Men nu är jag ikapp och kan hänga med igen :)
Glad Påsk på er alla!
Glad påsk till dig med MiaBertilsson. Du får logga in lite oftare : )
Ja, Lillyrod, jag får se till att skärpa mig lite. Bara livet som kom i vägen för mitt surfande på sajten ;)
Glad påsk till er alla och MiaBertilsson <-- Välkommen tebaks ! =))
Ja ibland händer det mycket i vardagen så då hinner man inte. Känner igen det.
MiaBertilsson du är inte den enda som gör så, inte logga in på en månad= fem till sex timmar bläddrande minst ;)
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
marta01 :) Ja, det var några timmar jag fick sitta, men man vill ju inte missa något även om man inte läser allt så noga. Är ju så kul att se alla bilderna.
#86 håller med
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Har ni ätit mycket under påsk? Jag känner mig som en valross 🙂
Ja det blev en del igår även om vi inte hade så mycket på bordet. Lite matkoma var det allt i går kväll ; )
Eftersom vi hade kombinerad påsklunch och födelsedagsfirande blev det på tok för mycket saker att äta. Speciellt då födelsedagsbarnet älskar att baka saker.
Snart blir det frukost och gissa vad det blir!! Ägg såklart… hahaha!
På tal om ägg så har ju jag med i kylen. Färdiga med majonnäs och räka på. Om man skulle….
Meeen Lillyrod ???? Tittar du i mitt kylskåp nu? Jag har samma som är färdiga med majonnäs och räkor…
Då vi inte firar påsk så mycket så har vi bara myst med lite "vanlig" fika och mat för att det är härligt att vara långlediga. Barnen har naturligtvis fått lite påskägg med godis men annars inget speciellt. Även om jag skulle kunna leva på påskmat så är inte barnen så förtjusta i det.
Kikade bara lite Jens ; ) Tog några och det är så gott.
Jag tog fyra halvor och kan bara hålla med. Himla gott är det och en varm kopp thé blev det också.
Vi har faktiskt inte ätit nt särskillt i påsken, bara "vanlig" mat men det har blivit en hel del mys med familjen. Vi har tittat på film varje kväll, en pr. kväll. Barnen ville att vi skulle kolla på Harry Potter filmerna, ocgh det har vi gjort, vi skall titta på 4'an ikväll :) Och då blir det lite mys med chips, ost och kex :D
Flygande jabob blir det här alldeles strax 🤪
#99 haha! Nu har jag precis kommit hem Efter jag har varit och köpt nytt akvarie grus en håv och en ny lampa Till akvariet som inte ser ut som ett bårhus skeen. Med från hornbach kom ett gäng ottisar som ska bli kompisar till min ensamma ottis eftersom hans kompisar har simmat vidare. Imorgon blir det rengöring och total renovering i akvariet och då kommer ett dussin nya gömställen och ett mörkare bottensubstrat träda fram… Det här kommer bli bra!!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Kika på gamla bilder och hitta denna på något experimentfoto jag gjorde.
Guldfisken är ett av de yngel jag råkade rädda under flytten (hade lagt växter från guldfiskkaret i en annan balja och hade helt plötsligt konstiga yngel där). Akvariet var inte guldfiskens vanliga bostad. (Tyvärr dog alla mina guldfiskar utom en för ett par år sedan).
(Är samma akvarium som inlägg #44 men flera år tidigare)
Klockan är nästan 8, och ser ni så ljuset det är utomhus? Solen är visserligen på väg ner bakom horisonten men ändå.. Vad har hänt med mina mörka mysiga kvällar😭
Är det någon annan än jag som sörjer mörkret?😢
Nope ; )
#102 Inte en chans! 😃
Jag förstår inte. Hur kan man inte vilja ha det mörkt till kvällen och natten? Kvällen är min favorittid på dagen för då får jag sätta mig i lugn och ro, tända ljus och bara slappna av och vila. Men just nu blir dagarna bara längre och kvällarna kortare i och med att det blir så ljust.. Jag gillar inte det..
Det känns som att jag måste städa, dona, hitta på saker, vara ute och aktivera mig tills sena natten då mörkret aldrig kommer och gör kväll!😭
Mina kvällar, mina tända ljus, mitt tvmys..😢😭
Och för att inte tala om hur fruktansvärt det är när solen lyser in om dagarna och blottar alla flygande dammpartiklar i luften!😮
Och hur mycket man än städar så blir de inte mindre äckligt!
Fy tusan, tror jag campar ute hela sommaren😃
Haha du har dock en liten poäng i det hela…. 🙂
Håller med om damm. För att inte tala om fönster. Du har det nog ljusare än vad vi har det här om kvällarna för nu är det mörkt här.
Okej, då var det dags igen. Har haft en lång påskledighet från torsdag förra veckan till och med idag och det har varit så skönt men någon gång måste man gå tillbaka till verkligheten igen… 🙂 Gonatt mer er…
Ja fönstren ser verkligen dammiga och skitiga ut när solen lyser på dem. Inte heller där hjälper det föga att putsa. Tur är väl det att man mestadels är ute sommartid så slipper man se smutsen 😛
Vi har det nog ljusare här uppe just nu än vad det är längre neråt.
Jag köpte en sån där Kärscher fönstertvätt förra året och jag har aldrig varit gladare åt fönstertvätt . Så smidigt och lätt det var.
Tror inte grannarna under mej skulle bli så glada om jag tvättade med en fönstertvätt….
Idag är jag sur och frustrerad. Vann budgivningen på en divansoffa i min prisklass, som jag sökt efter läääänge (är arbetslös och pank…) på en köp -& säljsida på Facebook. Men säljaren gick efter sin egen klocka, och inte FB-klockan, så trots att mitt bud lades inom tidsramen enligt fröken ur och FB, så fick jag inte köpa soffan… eftersom säljaren valde att gå efter sin egen manuellt ställda klocka som går några sekunder före.😐
Vad konstigt. .. aha, det var Facebook och då förstår jag hur säljaren tänkte men ack så fel det blev. Inte kul Fjordell.
#114 Ja, jag förstår honom också, men reglerna säger att det är FB-klockan som gäller, för att det ska vara rättvist för alla. Manuellt inställda klockor kan ju gå flera sekunder fel, och det är ju svårt för alla andra att veta hur hans klocka går, haha… Så himla typiskt! Det här är min vardag i ett nötskal🤪
#114 jag köpte också en sådan fönster tvätt, maken trodde jag fått fnatt när jag sprang omkring och putsade fönstren.. :P
Hahaha, känner igen det där.. när jag var färdig med fönstren så blev jag lite besviken för jag ville göra några till ;) Men snart är det dags igen ….
Vad tokigt det blev fjordell :( Hoppas du hittar en ny som du kan köpa i samma prisklass :(
Solen skiner och det är 20 grader varmt. Iallafall för en timme sen.Marsvinen har fått smaka årets första gräs och gissa om de var nöjda. Nu börjar det likna nåt 👍
Ja, det är gott väder, men vi har inga 20 grader, bor du i skåneland ?
Inte riktigt så långt ner. Småland, ostkusten.
Hm, inte så långt ifrån mig… bor ju i Småland..
Inga 20 grader, men nog känner man att det går mot varmare årstider :) Nästan ingen snö kvar, och krokus (heter de så) tussilago och en blå/lila liten blomma finns i södersluttningarna där solen tar som mest :) Som mest har vi haft 14 grader :)
Visst är det härligt när vårblommorna dyker upp. Man blir lika fascinerad varje år.
Här har vi snö ännu men det har börjat tina fram några små plättar med brunt, fult gräs. För min del får det gärna vara skitväder, kallt och ruggigt i flera veckor till. Jag får inte vistas i solljus just nu under en period och jag blir så ledsen när det är fint, varmt, solen skiner och alla andra får vara ute i solen medans jag måste sitta inne.
Jo jag vet, det är ett själviskt tänkande men jag erkänner att det är så jag känner. Men jag missunnar inte alla ni andra som får njuta av det, våren är en underbar tid! :)
Det är fortfarande frost här på nätterna så det är framåt eftermiddagen som tempen går upp rejält i någon timme. Stora variationer alltså.
Jag bor i Skåne på östra sidan, här hade vi ca 20 grader igår och verkar lovande idag med redan över 15 grader. Så härligt att det blivit vår på riktigt nu och man kan vara utan jacka på dagen :)
Minns vilken skillnad det var i temperatur och hur fort våren kom när jag bådde i Skåne och besökte Stockholm. Tycker det kan börja bli minst 10 plus på nätterna nu så duvorna kan flytta ut helt för säsongen.
Kenzie har vågat sig ut på gräsmattan för första gången sen han blev blind! Han tycker det är superskoj att skutta runt där men han kommer in för att "kolla läget" innan han skuttar ut igen hela tiden.
Oj så söt han är din kanin. Jag blir så glad att få se honom ute på gräset och det får mig att sakna mina kaniner som båda dog vid midsommar. De älskade att springa lösa på gården.
#130 han är ju bara 9 månader :) var kaninlös hela sommaren (för första gången på 13 år) innan jag hitta detta lilla charmtroll som inte alls blev som jag tänkt mig (skulle blivit till avel och utställning men visade sig han har en sjukdom som gjorde honom blind för några månader sen) men som jag inte ångrar en sekund av!
Nu springer han och gör glädjeskutt i gräset! ❤️ Gör en så himla glad att se när de verkligen är lyckliga!
Mina förra honor sprang alltid helt löst nere på vårat landställe om somrarna, som tur var tyckte grannarna det var charmigt att se kaniner sovandes i rabatten på mornarna ;)
Mina två kaniner sprang aldrig ifrån våran tomt och över till grannarna. Eller jo, den ena försökte en gång men blev helt förvirrad när hon kom utanför "reviret" och prövade det aldrig mer igen :) Det var tråkigt att höra om din kanins sjukdom, men han verkar ha sitt rätta hem och en kärleksfull ägare :)
Dem höll sig mer på vår tomt när inte min mosters hund var där utan bara våran hund, men han var lite väl intresserad och ville gärna jaga (fast dem var mycket smartare än honom, när han trodde dem var någonstans och bara stod och stirra kunde de skutta upp och sätta sig bakom honom och titta på honom innan de lugnt skutta vidare).
Jag som aldrig skulle ha kanin för jag tyckte dem verka så tråkiga! Nu skulle jag inte kunna låta bli att ha dem för de är så smarta och charmiga men skulle aldrig kunna tänka mig att ha dem i bur.
Ja de är verkligen sociala och fina djur :) Har du fått Kenzie rumsren?
#134 Han är helt rumsren nu! Innan han kastrerades kunde han protestkissa på vissa ställen (tex hallen om jag var på väg ut på promenad med hunden/hundarna) och markerings plutta. Men bara två dagar efter kastrering försvann det helt. Däremot har han blivit mer för att gräva men är inte alls efter hunden lika mycket (vilket hunden tycker är bra).
Men man får passa sig lite när man gör rent lådan eftersom han inte ser att den är borta "hoppar han in i den" och kissar på golvet så man får låta honom vara på altanen eller distrahera med godis och leksaker i en annan del av rummet.
Haha men så söt! Imponerande :)
Idag var grannhunden ute och skällde på Kenzie så han blev rädd. Då märktes det att han inte hunnit vänja sig hur tomten ser ut, han sprang till staketet (som tur var tog han det lugnt så han skada sig inte fast han sprang in i det) och följde det till "rätt ställe" så han kunde springa upp på altanen igen. Därifrån smög han sig vidare in och mötte Fjant i dörren och börja nosa på honom och Fjant nosa tillbaka och sen var allt bra igen och han skutta lugnt in och börja mumsa hö. :) Kanske ska träna Fjant att bli ledarhund så har jag en kanin med egen ledarhund.
Igår bytte jag en trio ancistrusar mot en ny växt =D (är bra att ha kompisar med akvarium). Ingen aning om vad det är för typ av växt men hoppas den ska trivas. Är lite rosafärgad så antar att det är en sån variant som kan vara riktigt röd vid rätt förutsättningar.
Växtidentifieringar älskar jag! Kan du inte visa hur den ser ut?
Tror jag haft någon liknande tidigare men den var betydligt mer grön på ovansidan och mer röd på undersidan och tror bladen var lite glesare.
Har satt en liten kvist i tre av mina akvarium så hoppas den trivs i något av dem.
Vet inte om den bakom syns speciellt tydligt men kommer inte ihåg vad den heter mer än [nånting] undulata (eller nåt sånt).
(Varför hamnar vissa bilder hela tiden på snedden men andra hamnar rätt även om man tagit dem med samma kamera på högkant?).
Sen har jag denna kvast jag inte heller vet vad det är (fått av min kusin). Den får rötter men lyckas aldrig få den att sitta i gruset så den flyter mest runt insnörd i hornsärven och det verkar funka.
Annars tror jag jag vet vad alla andra växter jag har heter. (Har iof funderat på om javamossan är javamossa eller någon annan sort).
Jag tycker att det ser ut som en fin rotala rotundifolia.
Jag tror du kan sätta cryptocoryne som förnamn på undulata. Sista bilden skulle kunna vara en lite tunn heteranthera zosterifolia men är inte alls säker.
Här sitter jag och funderar på våren och vilka vårtecken jag sett. Hur ser det ut för er längre ner, hur långt är våren kommen? ☀️
Flugor. De borde komma till norrland snart tycker jag.
#143 Blommor har börjat komma, gräset har börjat växa, mer fågelkvitter ute, varmt i solen, fjärilar, fästingar, löptikar.
Utanför mitt fönster börjar björkens knoppar brista :) Flugor har jag hittat några och redan retat mig på, men här i Skåne börjar ju våren tidigt. Myrorna har också vaknat ordentligt.
Allt är galet sjukt där jag bor när det gäller våren…. till helgen ska det bli kanonväder och då tror jag att jag ska passa på att öppna alla dörrarna till bilarna och städa ur dem =)
Här börjar vissa träd få gröna blad. Ändå kom det snöblandat regn i eftermiddag samtidigt som några rejäla åskknallar. Påskliljorna blommar och vitsipporna är snart nervissnade. Fälten börjar bli ordentligt gröna. En härlig tid alltså 🙂
Fick både positiva och negativa besked idag hos veterinären. Var där för att vi hade misstankar om urinsten på Fjant men visa sig som tur var "bara" vara urinvägsinfektion (slipper operation) och njurarna var bra, däremot hitta de ett kraftig blåsljud på hjärtat som tur är inget han har besvär av än.
Däremot kan han ju inte hålla sig just nu vilket resulterat i att jag just nu håller på att tvätta allt i sängen efter att han läckt inatt. Är så mycket gladare i Gletta som faktiskt säger till när hon måste gå!
Tur man har akvarium att sitta och titta på och glömma bort resten av världen ett tag.
#143 Flygfän har vi sett en del av, och tyvärr har också svartmyrorna vaknat och hittat vägen in i mitt kök 😡 Troligtvis så bor de i ytterväggen från köket under vintern, och varje år i april så hittar de vägen in i mitt kök. Blir till att ringa anticimex igen, så de får spruta ytterväggen i år också 😓
svartmyror brukar dyka upp hos oss också men efter en månad så försvinner de igen. De brukar röra sig inåt huset för att leta mat men sedan när det blir lite varmare så håller de sig borta.
Oj är våren så långt gången där nere! Haha, ja då är mina vårtecken inte mycket att komma med men iallafall, snön håller på att smälta! ;)
Jo och så såg jag första tranan komma flygandes idag. Det kändes tidigt.
Klar med vb och nu är det dags för fredagsmys!
Jag har också bänkat mig för fredagsmyset. Om en stund ska sambon och jag slå igång favoritserien just nu :)
Vad är det för serie ni tittar på? :)
favoritserien?
Breaking bad är den som toppar våran lista just nu.
Aha… Den slutade förra året eller var det förrförra och det var en bra serie.
jo, de brukar försvinna efter ett tag här också, men det är väldigt otrevligt när det kommer en svart slingrande massa precis vid ytterväggen ;) jag vet var de kommer in, och har försökt täta där, men det funkar inte de kommer in ändå 😓 Vågar inte lägga myrnix på köksgolvet vid ytterväggen heller, eftersom hundarna rör sig helt fritt, de kanske kan få i sig eländet :/
Det är likadant här. Jag såg en myra krypa på köksbordet när jag åt frukost idag. Inte kul !!
Vi brukar se i efterhand för att få tillgång till så många avsnitt som möjligt. Det är inget nöje att se ett avsnitt och sedan behöva vänta tills nästa kommer ut! Vi vill ha allt och så många säsonger vi bara kan få i en klump.
#159 Ja eller hur, men sen ser ju mina äckelhundar ett visst nöje i att tugga i sig lite smarriga myror ibland 😓
Igår tog jag vattendammsugaren och drog över golvet. Hade först dammsugit in myrnix i behållaren, så de små eländena inte skall krypa ut igen . Tog sedan klorin och knäskurade precis vid ingångsstället. Har inte sett några idag (än så länge i varje fall )
Om ni vet var myrorna kryper in i huset så spreja där med vanligt hårsprej. Det tog jag i panik en gång när jag bodde i hus och hela hallen var full av myror. De försvann direkt och inga fler kom in heller. Billigt och ganska ofarligt medel : )
Det skall jag verkligen försöka med, har ingen hårspray hemma, men det är ju lätt fixat ;) Om jag ser några fler vill säga, ingenting än, sedan gårdagens "massmördare raid"
Hos mej gick de in under ytterdörren och fortsatte uppför de 3 trappstegen in i huset. Jag sprejade hela dörröppningens undre kant och kanterna på den lilla trappan och sen var de borta.
De kommer in under listen viid golvet, preis där jag har diskmaskinen, så det är lite svårt att komma åt hela vägen, då får jag isf. dra fram diskmaskinen ;) Men, försvinner de inte inom en mycket snar framtid, så kommer jag göra det ;)
Haha. Ja eftersom att vi har en glasmästare och en akvarist i familjen så var det givet att använda silikon för att täppa till där vi en gång hade myror som kom in..
Myror och andra kryp är en av anledningarna till att jag bor högt upp i en lägenhet. Här kommer väldigt sällan in en massa konstiga kryp. Bara flugor och annat med vingar som flyger vilse, dock inte så ofta.
Fast sen har jag ju problemet med att det är väldigt långt ner när man står och putsar fönsterna istället…
Och har man förresten innekatter är det ju aldrig några problem med småkryp, då vill man nästan rent av ha in dem.. Flugor brukar jag fånga in åt katterna på balkongen och de älskar det.
Så länge det inte är hästmyror inne och springer så bryr jag mig inte så mycket om de små krypen. Man kan alltid fånga och mata djuren med dem. Mycket värre att upptäcka att getingar börjat bygga bo i taket i duschen EFTER att man börjat tvåla in sig.
Haha ja men man kan väl ge dem en liten dusch också😃
Jag blev stucken 18 gånger över hela kroppen när jag var liten av getingar så undviker gärna att irritera dem. Konstigt nog blev jag aldrig rädd för dem men har en hel del respekt.
flugor, myggor och andra flygfän brukar jag smacka och släppa ner i akvariumen, men kan man göra det även med myror ? Har fått för mig att det är skadliogt för fiskarna med just myror, pga. "myrsyran" ? Men öär det inte det, så kan jag ju ge mina killisar, som är insektsätare, ett skrovmål om dagen ett tag framöver ;)
#169 Nej, tack och lov så är det "bara" svartmyror/ sockermyror som kommer in, men de är äckliga nog ändå 🤢
#171 Åh fy sjutton. Kunde ha blivit farligt det, om du vore allergisk 😮 jag springer så fort benen bär mig om det kommer ilskna getingar, för blir jag stungen, då hamnar jag på akuten, eller så måste jag sticka en spruta i mig själv 😮
Getingar är ingenting jag bryr mig om. De får surra runt bäst de vill, jag stör inte dem så stör dem inte mig.
Usch för allt som flyger och sticks eller bits. Jag blir hysterisk haha. Slår lätt nytt världsrekord om jag blir jagad av en geting.
Nu börjar det! Nu är det vår. Speedway gp första tävlingen på tv i år. Varannan lördag är jag borta för omvärlden mellan 19 och 22 😃. Mitt andra stora intresse.
Jag tänkte precis fråga vad Speedway gp är för något men så hann jag googla först. Såg inte ut som något för mig😃
jag har lite samma intressen Lillyrod, fast på 4 hjul istället för två ;) Un der sommaren så är det mycket motoraktiviteter här i huset, både gubben, jag och många av barnen har det intresset.
Våran "lilla" pärla , kommer snart ut på vägarna igen 😃
Allt på hjul går hem här : ). Tyvärr blev det jättefiasko för gårdagens tävling. Klantigt byggd temporär bana som förarna till slut vägrade köra på. De ska ju inte behöva riskera livet mer än nödvändigt.
Jag förstår att det är många som inte vet vad speedway är för det är bara en liten del av Sverige som utövar sporten. Målilla som är vår närmsta bana (10 mil bort) är den sydligaste och sen tar det slut en bit över Stockholm. Värmland hade ett lag och en bana men tror de gick i konkurs.
Är det något du själv hållit på med Lillyrod eller hur kommer det sig att du fått intresse för det?
Visst gillar jag att kunna ta bilen, till och från vårdcentralen, hem med tunga matkassar eller till favorit djurbutiken. Men inte vet jag annars vad jag skulle med ett motorfordon till. Tänk så mycket pengar på banken det blir för såna där grejer😃
Nej gud nej. Jag skulle aldrig klara att köra en speedwayhoj. Inga bromsar och snabba som troll. Jag älskar att köra bil. Det tillsammans med bra musik på hög volym är avkoppling. Speedway är fart och fläkt. Mycket spännande att titta på. Dessutom kommer världsstjärnorna nästan hem till dig ; ) Vinkar du till dem så vinkar de tillbaks. De umgås med fansen och skriver autografer och ställer upp på kort. Försök det med en världsstjärna i fotboll t ex ; ) Det är en folksport verkligen.
Haha, fast då är jag så ointresserad av sport och världsstjärnor som man bara kan bli. De är ju bara människor som mig själv. Vill någon stjärna skriva en autograf åt mig så tycker jag att jag kan få skriva en åt dem också.
De flesta som håller på med motorsport i Sverige är jättetrevliga, hur kända de än är :)
Vi har ju Sundsvalls Raceway här. Och där brukar vi vara rätt ofta, vi har även haft besök av mer kända personer där, men de är trevliga ändå :)
Sen har vi ju också Mittsverigebanan några mil uppåt landet också (Härnösand) Där brukar vi också vara på somrarna :)
Har faktiskt själv kört där på Testn' tunes ;)
#181 Fråga Zlatan om han vill ha en. Det skulle jag gilla 😃. I speedway är lagen blandade nationaliteter men alla är jättetrevliga.
Har insett att jag måste minska på bördan lite, och kommer troligen behöva göra mig av med slöjstjärtskaret då jag fortfarande inte ens haft tid att inreda det som jag vill ha det… Så snart är jag nog 375 liter vatten fattigare.😕
Jobbigast kommer det att bli att skiljas från mina underbara slöjor…
Vad tråkigt Fjordell. Slöjisar brukar vara såna personligheter.
#185 Minst sagt! Men då jag förlorat två av mina favoritslöjor de senaste månaderna så har jag tappat det sista av den lilla gnistan och orken som fanns kvar för karet. Nu är det väl en av slöjorna jag kommer att ha väääldigt svårt att skilja mig ifrån… men jag har inget annat kar som är tillräckligt stort för honom, så han kan ändå inte bo kvar :/
Det är ju ändå bättre att han får komma till någon med stort kar och som har tid för det. När det blir för mycket rasar allt och det är bättre med få kar som man känner att man har glädje av. Det är ett bra beslut.
#187 Precis så jag tänker. Vill inte att det ska kännas som en massa måsten hela tiden, vilket det gör nu. Jag har inte kul alls med allt underhåll som blir med alla kar. Det verkar som att alla slöjorna dessutom får komma till samma hem, hos en som har tid, plats och erfarenhet av arten. Så det känns bra ändå. Även om det gör lite ont i magen just nu.
#172 Man kan ju ha myrsyra på mackan ;)
Vi har matat våra fiskar med myror sen jag var liten och hittills har ingen tagit skada av det.
Var som tur var inte allergisk och har efter det enbart stuckit mig när jag råkat trampa på döda getingar.
#186 Kan förstå dig, har en ensam Guldfisk kvar som behöver nytt hem (har inte plats att skaffa nya kompisar just nu) men hon är förr hos mig så är himla fäst vid henne.
#184 Var så jag kände med 720 litern, men det gick bra. Fortfarande kan jag sakna möjligheten att ha cikliderna och vissa andra fiskar som jag hade, men då tittar jag på de små istället. och tänker att den djungel som jag har nu, och de arter jag har nu, skulle jag inte kunna ha i 720 ;)
#189 Hmm, man kanske skall ta rätt på myrorna som vi klaskar till och släppa ner dem i akvariumen ;)
Trist med slöjorna Fjordell. Det är så fina fiska och jag själv önskar att jag hade orkat med så stora akvarium. Men känner man att orken inte finns och det bara blir ett måste så kan det även kännas bra att lämna fiskarna till någon som verkligen kommer att orka att ge dom det dom behöver.
Jag har fått värsta vårförkylningen. Feber och snorig som ett troll… Barnen också… Så vi har det SÅ mysigt här hemma, INTE. Blir mycket film och soffmys för inte mycket mer vi orkar. Bytte vatten i ett av akvariumen igår och borde ta det andra idag. Skulle gjort det i helgen men då städade jag balkongen efter att inte varit där ute sen i höstas. Men tar man det lugnt så orkar jag nog fixa lite med mina räkor idag.
Krypa på er MiaBertilsson🌺 Det är inte roligt med förkylningar. Det verkar ha gått någon dunderkur här sen i höstas och flera i min bekantskapskrets har blivit förkylda flera gånger om i vinter. Konstigt nog så har jag klarat mig helt ifrån det men jag tycker synd om er andra som drabbas av eländet. Men snart kommer sommaren och bättre tider :)
Tack Mimåne! Denna historia kommer från dotterns förskola, det var hon som sjuknade in först. Men det är bara att bita ihop, vi blir friska om än att det är jobbigt att vara sjuka. Jag skulle bara vilja ha orken att fixa med våra akvarium istället för att må så här. Men ett i taget borde gå. Längtar till sommaren och friskare tider, även om vi faktiskt varit skonade hela vintern.
Men orken kommer ska du se :)
Idag träffade jag en man som har 2 dammar på tomten. En liten där det inte fanns nånting just nu och en stor med största djup 3.5 m. Den stora var en naturlig damm. Han berättade att han hade karp och Guldfisk i den stora. Ibland hade han små i den lilla som fick växa till sig innan de kom till den stora. Den största karpen trodde han vägde uppåt 3 kg. Fisken bodde i dammen året om. Om det frös till ordentligt så fanns en pump i ena änden som höll lite vatten öppet.
Det var jätteintressant att höra honom prata om det men tyvärr hade jag inte tid att stanna och titta. ( Genom arbetet detta) . Det viktigaste var sa han om man har fisken ute året om var att inte mata dem under den kalla årstiden. Då gick det oftast illa. De går snudd på i dvala sa han om det blev riktigt kallt. Jag hoppas verkligen jag kommer dit igen med lite mer tid på mej så jag kan få se hur det såg ut på nära håll. Väldigt vackert var det, det lilla jag såg iallafall : )
Vad spännande Lillyrod! Jag hade också velat komma på besök till den där mannen..Det vore så roligt att ha en egen damm.
#195 Åh vad kul, jag hade också velat vara dit :D en vacker dag ska jag också ha en egen tomt, med egen damm…
Ohhh vad spännande, jag skulle också vilja ha varit dit.
Min lilla fluffiga kaninmatta! Behöver alltid kontrollera att han verkligen andas när man vaknar upp till denna syn.
Jag trodde först att det var en matta.. Såg så platt ut.😇
Grattis!!!
#201 Vilken snygg fisk. Var det många som var intresserade av att köpa? Köpte själv två hanar nyligen som ser mycket lovande ut!
Hur stort är intresset för Kampfisk i Sverige? På väg upp/ner?
Jag är uppvuxen i USA men där är det deprimerande att tänka på pga deras obefintliga värde som levande varelser.
Grattis Fjordell. Riktigt snygg kille :)
#201 Är mer förtjust i de blå kampisarna men denna ser ut att ha nästan samma färg som min kanin! Blir nästan sugen på att skaffa kampfiskar igen när man ser alla fina exemplar som visas upp här.
#200 han ligger ofta på sätt jag aldrig tidigare sett en kanin ligga på, vet inte om det beror på hans sjukdom eller om det bara är han som individ som gör honom så speciell.
Jag tror det kommer från hans personlighet. När jag hade kaniner så gillade de också att ligga på sidan.
Hahaha, bara de inte är smörkokta ;)
Den här veckan kom flugorna till norrland :) En humla har även vågat sig fram för att nosa på mina nyplanterade penseer. Och alen, den har börjar få gröna knoppar.
Här har de flesta träd gröna blad. Jag håller koll på magnoliaträden runt om i stan. Snart snart förmodligen nästa vecka. Det vackraste trädet jag vet ; )
Nä Jens, helt naturella såklart ;)
Oj några sådana träd har vi inte här uppe. Tror aldrig jag sett ett magnoliaträd ens. Här är vi nöjda med barrträd ;) Haha nä men.. Motsvarigheten till att du längtar till magnoliaträden, så längtar jag efter syrenen som står i blom bredvid balkongen. Det är det vackraste trädet jag vet. Att få ligga i solstolen intill och lukta på doften är ljuvlig. Synd att den blommar så kort tid.
Syren är också en underbar blomma. Jag åker söderut på Öland varje morgon och där är vägen kantad med syrenbuskar så det väntar jag också på. Varsågod lite magnolia:
Magnolian i trädgården kommer nog stå i blom snart! Första sommaren i detta huset och då alltså första året med eget magnoliaträd. Första sommaren för mig och sista för trädet …alla trädgårdsväxternas sista hehe!
Det låter vackert Lillyrod, öland med vägen kantad av syrenbuskar. Magnoliaträdet hade fina blommor, doftar de också?
Ja de doftar. Jättegott. Våga inte hugga ner ett magnoliaträd Boson!
Så underbart. Men eftersom att jag inte vet om annat så toppar syrenen ändå hos mig :)
Syrener är fantastiska och vi har massor i vår trädgård men tyvärr så får de vara utanför och växa pga av min pollen allergi. Jag kan inte ha dem inne för då blir det för mkt doft på en gång. Jag kan lukta på dem när jag är nära men inte alltför kraftigt inomhus en längre tid.
Vad jobbigt det måste vara med pollenallergi jens. Tänk att så många är drabbade och lider av det. Nog för att det finns mycket värre allergier också men det kan ju inte vara lätt för det.
När det är säsong för syrenen så brukar jag plocka in av den varannan dag. Jag lägger både i köket, i badrummet och på mitt nattduksbord. Det är så härligt när man vaknar om natten för att vända på sig och man möts av doften. Då känns sovrummet så fräscht. Jag gillar att plocka in liljekonvalj också för att ha vid sängen.
Jag är nog en av de lyckliga när det gäller pollen. Jag hade i flera år jättejobbigt då jag tvingades åka hem vid middagstid från jobbet för jag orkade inte jobba mer men till slut träffade jag rätt läkare som gav mig rätt medicin och efter det så är det inga problem. Jag har bra medicin idag men 'påträngande' påverkan är ju förstås helt onödigt så det låter jag vara. Jag kan njuta av mkt men inte 24 timmar om dagen.
Jag är lycklig med den nya medicinen jag har. Jag kan andas normalt och leva normalt men kunde inte det för t ex 5 år sedan. Det är toppen! =)
Vad härligt att höra jens :) Sen är det väl tur att det bara är vår en gång i året :)
Hugga ner!? Är du galen! :O Nejdå men är kass på att ta hand om växter så skulle inte förvåna mig om jag tar död på det jättepraktfulla magnoliaträdet:P nä men allvarligt så hoppas jag det växer och frodas under mina kommande år här. Man måste nog vara fantastiskt kass om jag lyckad döda ett träd.
#207 Fast grejen är att han inte ligger på sidan, han ligger på mage fast med benen rakt ut åt sidan. Speciellt när han var yngre låg han ofta med bakbenen fram under hakan (såg helknasigt och obekvämt ut).
Försökte filma hans glädjeskutt idag men så fort jag slog på kameran tyckte han det var bättre att äta gräs och självklart börja han rejsa och skutta så fort jag stängt av kameran igen.
#224 Då är jag lugn. Det lät som om du tänkte göra dig av med trädet. Det sköter sig nog själv så det lär klara sig 🙂
Stan blommar här i alla möjliga färger nu tycker jag. Många rosa träd, både magnolia och andra. Resten av träden är gröna nu. Våren är underbar.
Trist med pollenallergi Jens, men härligt att du fått rätt hjälp med mediciner.

Jag såg lite längre upp i tråden om problem med myror, för oss funkade det förra året att strö kanel över tröskeln där de promenerade in, de är tydligen inte så förtjusta i kanel. Ofarligt och det luktar mysigt. =)
Just nu sitter jag och väntar på att min karl ska komma hem från jula med min blästersand så jag kan börja pyssla med mitt nya kar. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
kanel har jag i fönstret och vid ena ytterväggen, men kommer inte åt under diskmaskinen, där de också kommer in. Fast nu har jag inte sett några på ett tag, nån enstaka bara, så håller tummarna för att de försvinner helt nu :)

#229 ah, skönt att det blivit bättre!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Den här tråden börjar bli lång och ganska seg att ladda. jag har gjort en ny, ni är jättevälkommen att fortsätta babbla där :)
Kommer stänga denna tråd nu :)
Länk till nya tråden: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/553cb85b8e0e745c1b00048d-babbeltraden-4